Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
4l13N

Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door 4l13N » 09 mei 2019, 16:17

Willem Velthoven (61) organiseert in zijn kunstinstelling Mediamatic een diner waarbij zijn gasten stukjes mens eten. Waaróm?

https://www.ad.nl/koken-en-eten/amsterd ... ~abb9f427/

gusteman

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door gusteman » 09 mei 2019, 18:27

4l13N schreef:
09 mei 2019, 16:17
Waaróm?
Hoeft daar een 'waarom' vraag over beantwoord te worden?

En wat zijn we dan wijzer geworden, met dat antwoord op een 'waarom' vraag?

Iedereen zal zo wel een eigen opinie hebben over wat die man organiseert.

Mijn opinie is hierbij dat dit een ziekelijk staaltje is van gebrek aan verbeelding, waar mensen zich gaan verliezen in extremiteiten, liefst met een hoog spektakel gehalte ... gewoon omdat ze met iets willen uitpakken wat nog niemand hen heeft voorgedaan.

Wansmakelijk vind ik het zeker, maar voornamelijk krankzinnig.

En ik zou er zeker geen ruimte aan verspillen in een krant of tijdschrift, zoveel aandacht verdient dit niet.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door herman50 » 10 mei 2019, 07:29

De wereld is gek helemaal gek
uit bovenstaand stukje begrijp ik dat er een ´kunstenaaaris die mens op menu heeft
gisteren in AD een man die een vrouw had verwerkt is z´n nasie is aangeklaagd -oid- zoek het verschil .... el lokko ..wat een idioten fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door MetalPig » 10 mei 2019, 09:42

4l13N schreef:
09 mei 2019, 16:17
Waaróm?
Maar aan de andere kant: waarom eigenlijk niet?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door Fenna » 10 mei 2019, 12:14

Er word menselijk bloed verwerkt van de gasten in het gerecht.
Wat nou dan als een van de donateurs een besmettelijke ziekte heeft, want als je niet tegen naalden kan mag je ook bloed van een ander gebruiken.
Je moet er maar op vertrouwen dat het goed gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door Tammy » 10 mei 2019, 12:38

De wereld is inderdaad harstikke gek aan het worden.
En ik word van dit soort mensen die dit verzinnen zoooo ontzettend moe van.

Mag ik dit zeggen ? ( even een Mart Smeetje doen :mrgreen: )
Ja dat mag ik zeggen .
Het woord krankzinnig word hier ook al geschreven, perfecte benaming.
Inderdaad compleet krankzinnig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door taigitu » 12 mei 2019, 11:00

Ik zou geen mensenvlees eten en ook aan dit experiment zou ik niet meedoen.
Ik zie het als 'aandacht trekken'. Aan een ieder de keuze van wel/niet meedoen.
Alleen vind ik het wel een risico inhouden om bloed te gebruiken van de aanwezigen
zonder een garantie of dat bloed veilig' is als je het eet als het verwerkt is tot
Mensen kunnen besmet zijn zonder dat ze het weten. Als je alleen je eigen
bloed in deze gebruikt zal het geen kwaad kunnen, lijkt me.
En hoe 'crispy' smaakt eelt..... ben ik ook niet nieuwsgierig naar.
Ik vind het gebeuren eigenlijk nogal ranzig. Maar, je kan er natuurlijk wel over meepraten.

Ik weet wel dat jaren geleden een vliegtuig neergestort was in de Andes, een onbegaanbaar gebied.
Daar hebben de mensen vlees gegeten van degene(n) die verongelukt waren en zij het enige 'voedsel'
wat beschikbaar was om te overleven.
Daar is toen het nodige over geschreven en een film over gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andesvliegramp

Afbeelding


Het Mysterie van het eten van (mensen)vlees

20 februari 2014

Laatst bleek uit een Brits onderzoek en door ontdekkingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA),
dat er in veel supermarktproducten, zoals onder meer bij Lasagna, naast rundvlees ook (onvermeld) paardenvlees verwerkt is.
Er vond in de pers een discussie plaats over het eten van paardenvlees.
Het bleek dat 81 procent van de Nederlanders echter geen bezwaren heeft tegen het eten van paardenvlees.
Het paardenvlees blijkt dus geen invloed te hebben op onze visie op het eten van vlees.

Het volgende mysterie, dat mij dan ook al jaren bezig houdt is gebaseerd op het vreemde fenomeen dat mensen dode dieren eten.
Het overgrote deel van de mensheid, en ik ook dus, vindt dit vrij normaal.
Maar als je er wat langer over nadenkt is dat toch wel een hele mysterieuze kant van de homo sapiens.
Weldenkende rationele aardbewoners maken dieren dood om ze daarna op te peuzelen.
Het klinkt eigenlijk net zo raar als we op een dag merken dat koeien verstand krijgen en een mensenleven gaan leiden,
maar vervolgens gaan die geciviliseerde runderen wel massaal mensen doden en opeten.

Om deze vergelijking wat kracht bij te zetten wil ik graag de Thaise kunstenaar Kittiwat Unarrom aan je voorstellen.

Deze kunstenaar nam de bakkerij van zijn familie over en ging vervolgens van brood ‘levensechte’ stukken mensenvlees maken.
Hij pakt het in plastic bakjes met folie en labelt deze op precies dezelfde manier als ander ‘normaal’ vlees, zoals we dat aantreffen
in het koelvak van de supermarkt. De als mensenvlees lijkende producten zijn dus ook echt eetbaar.
Een vervreemdend effect ontstaat hierdoor, we herkennen de verpakking en denken ook het product
te herkennen totdat we beter kijken en er een menselijke voet of een mensenhand in zien.
Je zou denken dat de meeste toeschouwers terugdeinzen en vol walging zijn, maar de thaise bevolking komt massaal gefascineerd hier op af.
De voor consumptie ingepakte mensenhoofden, handen, voeten en ander lichaamsdelen doen ons denken aan primitieve beschavingen waarbij
kannibalisme een onderdeel van hun gewoontes is die wij als hoog beschaafden verafschuwen.

Wist je trouwens dat kannibalisme in Nederland niet strafbaar is, althans er is geen regel in onze wetboeken dat het verbiedt.
Alleen het legaal verkrijgen van mensenvlees voor consumptie wordt een probleem, maar dat is een ander verhaal.

Alhoewel de consumptie van mensenvlees een kromme vergelijking lijkt met het eten van dieren, maakt het wel duidelijk wat wij doen;
organismen van de hogere soort kweken of fokken, vervolgens doden en na preparatie opeten. Deze menselijke eigenschap veroordeel ik niet,
ik doe er zogezegd zelf ook aan mee, maar het blijft voor mij wel een mysterie van de mensheid.

https://www.mysteriekenner.nl/2013/02/1 ... sen-vlees/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door Tammy » 12 mei 2019, 20:33

:post: Taigitu.
En helemaal met je eens hoe jij er ook tegenaan kijkt.

De film heet Alive en heb ik een paar keer gezien zo indrukwekkend vond ik het.
Het trauma om hun eigen vrienden te moeten opeten en dan lees je dit bericht van dat restaurant, bah walgelijk.
De slotscène dat vanuit de helicopter 1 van de overlevende die hulp ging halen het kleine schoentje liet zien brengt nog steeds tranen in mijn ogen.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door taigitu » 13 mei 2019, 11:25

Ik heb de film toen ook gezien.
Ik kan me hem niet goed meer herinneren, wel het moment dat ze gaan
praten over het eten van een van een overledene staat me bij.
De film staat niet op het internet, vrij van abonnement.

Wel een documentaire o.a. met personen die de crash hebben mee gemaakt.



A documentary film directed by Brad Osborne The film mixed reenactments with interviews with the survivors and members
of the 1972 Andes Flight Disater. Also interviewed were Piers Paul Read, renowned mountain climber Ed Viesturs,
Andes Survivors expert and alpinist Ricardo Peña, historians, expert pilots, and high-altitude medical experts.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdams restaurant serveert stukjes mens ‘om bezoekers te laten nadenken’

Bericht door Tammy » 13 mei 2019, 13:07

Dank je wel Taigitu ga ik gauw kijken. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie