Wie word de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wie word de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie ?

Bericht door Tammy » 16 mei 2019, 11:40

Die worden niet gekozen door het volk als ik het goed heb.
Waarom niet vraag ik mij af.
Hoort dat niet in een democratie ?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Mark Rutte en Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker.

BRUSSEL - Jean-Claude Juncker verwacht niet dat premier Mark Rutte hem gaat opvolgen als voorzitter van de Europese Commissie. „Ik denk niet dat Rutte heeft laten zien dat hij dat serieus overweegt”, zegt de Luxemburger in een interview met de Oostenrijkse krant Der Standard.

Als Rutte vertrekt, dan kan de coalitie in Nederland vallen, zegt Juncker, verwijzend naar de minimale meerderheid van de coalitiepartijen in de Tweede Kamer. „Dat risico zal hij niet willen nemen. Er zijn anderen die in aanmerking komen.”

Rutte wordt overigens vaker genoemd als opvolger van EU-president Donald Tusk. Maar de premier heeft al vele malen ontkend dat hij een hoge post in Brussel gaat innemen. De EU-regeringsleiders komen op 28 mei, twee dagen na de Europese verkiezingen bijeen om de resultaten te bespreken. Dan komt ook de verdeling van topfuncties aan de orde. Tusk wil dat daarover tijdens een top op 20 en 21 juni knopen worden doorgehakt.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie word de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie ?

Bericht door Tammy » 16 mei 2019, 11:52

Afbeelding

Rutte overlegt met Merkel en haar opvolger over topposities Europa.

Premier Mark Rutte heeft vandaag in Berlijn een werklunch met de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Het is ter voorbereiding van twee bijeenkomsten van Europese staats- en regeringsleiders eind deze maand en medio volgende maand.

De toekomstige agenda van de Europese Unie zal worden besproken net als de verdeling van de belangrijkste Europese topposities. Na de Europese verkiezingen van volgende week komt er een nieuwe Europese Commissie. Verder spreken ze spreken over onder meer migratie, klimaat, interne markt en veiligheid.
Verder maakt Rutte ook nog kennis met Annegret Kramp-Karrenbauer, de vermoedelijke opvolger van Merkel als regeringsleider. Ze is eind vorig jaar al Merkel opgevolgd als leider van haar partij CDU. Daarmee maakt Kramp-Karrenbauer een grote kans de nieuwe bondskanselier te worden. Merkel is aan haar laatste termijn als bondskanselier bezig.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie