Verplicht inklokken, zegt Europees Hof

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Verplicht inklokken, zegt Europees Hof

Bericht door Tammy » 16 mei 2019, 12:33

Afbeelding
Het ouderwetse inkloksysteem.

Verplicht inklokken, zegt Europees Hof.

Bedrijven in de EU moeten de uren van hun werknemers precies bijhouden, oordeelde het Europees Hof van Justitie gisteren. Dat is nodig om te controleren of de minimale rusttijden in acht zijn genomen.

Het Hof draagt de EU-lidstaten op voor een ‘concrete, nationale regeling voor de toepassing van een ‘prikklok’-systeem te zorgen‘ waaraan werkgevers zich dienen te houden.
Volgens de Europese rechters heeft iedere werknemer het fundamentele recht op een beperking van de maximale arbeidsduur en op dagelijkse en wekelijkse rusttijden. Dat kan alleen worden aangetoond en gecontroleerd met een goede registratie.

Spanje.

De uitspraak is het gevolg van een zaak die was aangespannen door een vakbond in Spanje. In Spanje wordt 53,7 procent van de gemaakte overuren in bedrijven niet geregistreerd, waardoor werknemers daar geen bewijs voor hebben en hun rechten niet kunnen claimen.

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<

Soms moet je terug gaan naar vroeger om weer iets in te stellen wat door de moderne tijd is verdwenen.
Dit is zo`n geval vind ik.
Ik vind inklokken heel goed, is de enigste manier om de juiste werktijden weer te geven.
Tegenwoordig kan men natuurlijk inklokken via de computer, vroeger met pasjes.

Jaren geleden moest ik op mijn werk ook inklokken, vond ik prima.

Maar toen kwam het idee om de mensen zelf verantwoordelijk te houden en hun eigen werktijden op de pc op te slaan via een programma die daarvoor was ontwikkeld.

Men ging er vanuit dat iedereen eerlijk zijn werktijden intikte.................yeah right hoe naief kan je zijn.
Ik heb mensen gezien die van hun half uurtje pauze er gewoon een uur van maakte.
Die gingen gewoon winkelen in het centrum van de stad waar ons kantoor dichtbij lag.
Ik ergerde me daar kapot aan want ik was natuurlijk weer zo`n bravo Truus die dus wel eerlijk mijn tijden opschreef met vele anderen trouwens ook.

Dit is een Europese beslissing die ik wel van harte ondersteun.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Verplicht inklokken, zegt Europees Hof

Bericht door herman50 » 16 mei 2019, 12:44

waarom niet je word toch voor die uren betaald ,
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie