Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Tammy » 22 mei 2019, 09:30

Fenna heb je er iets van gemerkt ?

<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4.

Groningen is woensdagochtend vroeg getroffen door een flinke aardbeving. Volgens de eerste meting van het KNMI had de beving een magnitude van 3.4. Dat cijfer werd later bevestigd.
Veel mensen in een groot gebied hebben de beving gevoeld. De regionale omroep RTV Noord ontving meer dan honderd meldingen over de aardbeving, die om 5.49 uur plaatsvond.
Het epicentrum van de beving lag volgens het KNMI bij Westerwijtwerd, een dorp in het noorden van de provincie. De plaats ligt hemelsbreed ongeveer 18 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Groningen.

'Het hele huis schudt en kraakt'

De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) heeft het woensdagmorgen druk met het opnemen van schademeldingen. Er is echter nog geen duidelijkheid over het aantal nieuwe schademeldingen.
“Pas in de loop van de ochtend wordt duidelijk hoeveel meldingen we al hebben binnengekregen. Het gaat soms ook om vragen, in plaats van meldingen. Daarnaast zijn de telefoonlijnen pas open sinds 8.00 uur", aldus de woordvoerder.

Op sociale media lieten veel mensen in de provincie Groningen weten dat ze waren geschrokken, maar niemand rept over schade. "Hele bed trilde, iedereen wakker", meldde iemand. Een ander zei: "Hele huis schudt en kraakt." Ook laten mensen op Twitter weten dat ze de beving in de stad Groningen hebben gevoeld.
Premier Mark Rutte noemt de aardbeving "verschrikkelijk". Hij reageerde in het WNL-programma Goedemorgen Nederland. "Ik hoop van harte dat de schade beperkt blijft." Volgens Rutte was iedereen in de jaren vijftig nog heel optimistisch over de gaswinning, maar is die inmiddels "veranderd in een nachtmerrie".

Zwaarste beving sinds januari 2018.

De Groningse bodem was al een paar dagen onrustig. Sinds zaterdag werden er meerdere kleine bevingen gemeten. De aardbevingen zijn het gevolg van de gaswinning in de provincie.
In januari vorig jaar vond een aardbeving plaats in het Groningse Zeerijp. Die had eveneens een magnitude van 3.4. Het ging om de zwaarste beving in Groningen in vijf jaar tijd. Er werden duizenden schademeldingen ingediend.
De beving in Zeerijp had veel invloed op de gaswinning in het gebied. Zo liet de NAM de dag erna weten de gaswinning op meerdere plaatsen te stoppen of terug te schroeven. In een later stadium besloot het kabinet de gaswinning tot 2030 in stappen te gaan afbouwen naar nul.

Woensdag debat in de Tweede Kamer.

In maart dit jaar werd bekend dat er een parlementaire enquête komt naar de wijze waarop het kabinet is omgegaan met de risico's van de gaswinning in het gebied. Woensdagmiddag staat er in de Tweede Kamer een debat met minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) over de gaswinning gepland.
Volgens het KNMI zijn er dit jaar tot nu toe zes aardbevingen met een magnitude van 1.5 of hoger geregistreerd in het Groningen-gasveld. In 2018 waren dat er vijftien.
Een grote beving in 2012 in Huizinge is de zwaarste aardbeving die ooit in Groningen is gemeten. Die had een magnitude van 3.6.

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Een debat met Wiebes wiens incompetentie ik zelf op werkgebied heb mogen ervaren gaat het debat voeren.
Zelden iemand op een hoge post gezien die er niks van bakt.
Ongelooflijk hoe slecht die man is in alles wat hij doet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door univers » 22 mei 2019, 09:49

Hou Wiebes zijn kop beven een gaskraan, zijn we er gelijk van af.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 10:47

:hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 10:52

Heb nu grote scheuren in mij balkon. [huh] :-(
Heb weer een afspraak staan met Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen.
Zucht [zucht]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Tammy » 22 mei 2019, 10:57

Jeetje Fenna wat is dit balen zeg. :?
Heb je iets aan die commissie of niet ?
Niet dat ze je afschepen ofzo.
Hoop dat deze commissie hun werk goed doen.
Op Wiebes hoef je niet te hopen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door herman50 » 22 mei 2019, 11:32

nou zal het aan mij legge , maar de gaskraan is een stuk dichter gedraai en toch nog zon schok ,, is der niks anders an t handje daa?
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 11:42

Tammy schreef:
22 mei 2019, 10:57
Jeetje Fenna wat is dit balen zeg. :?
Heb je iets aan die commissie of niet ?
Niet dat ze je afschepen ofzo.
Hoop dat deze commissie hun werk goed doen.
Ik had al een schade gemeld in januari en zij zijn vorige week maandag bij mij geweest om de schade op te nemen.
Nu komt dit er weer bij.
Ik heb het gemeld en word in de loop van de dag hierover teruggebeld.

Nu heb ik nog mazzel dat ze mij na 4,5 maand na mijn melding kwamen taxeren, want ze hebben een achterstand van je hela hola en normaal is het een wachttijd van 15!!! maanden.
Het is schandalig dat het zo lang moet duren bij sommige mensen.
Als je huis op instorten staat, wat gelukkig bij mij nog niet het geval is, wil je liever gisteren dan vandaag nog geholpen worden bij wijze van spreken.
Als ze nou eens van die miljarden die ze verdiend hebben aan het Groninger gas, een deel uittrekken om meer mensen op deze zaken te zetten, zou dat al een heleboel schelen.
Op Wiebes hoef je niet te hopen.
Wiebes is een gladde prater, die om die reden hééééél goed op zijn plaats is in deze kwestie.
Hij heeft de opdracht gekregen om ons een aannemelijk sprookje te vertellen en dat is bij velen gelukt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 11:54

herman50 schreef:
22 mei 2019, 11:32
nou zal het aan mij legge , maar de gaskraan is een stuk dichter gedraai en toch nog zon schok ,, is der niks anders an t handje daa?
Ook al zouden ze stand te pede stoppen kunnen wij nog jaren aardbevingen verwachten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b607064a/
Veroorzaakt de gaswinning de aardbevingen?
Jazeker, door de gaswinning neemt het ondergronds gasvolume af en zakt de bodem. Dat gaat niet geleidelijk, maar met spanningsopbouw en abrupte zettingen. Dat geeft trillingen aan het aardoppervlak. De geregistreerde bevingen hebben allemaal een epicentrum in de aardlaag waar het gas wordt gewonnen. Opmerkelijk is wel dat de aardbevingen in Groningen pas sinds de jaren negentig van de vorige eeuw in het oog beginnen te lopen, terwijl de gasproductie al sinds de jaren zestig loopt.

Hoe rechtstreeks het verband met de gaswinning is, is het centrale punt in de discussies over de bevingen. In de jaren zeventig werd er jaarlijks bijna tweemaal zoveel gas opgepompt als tegenwoordig; toch beefde Groningen toen zelden. Geologen vermoeden daarom dat er in het Groninger gasveld sprake is van het zogenoemde cascade-effect: de gaswinning heeft processen in gang gezet die niet rechtstreeks met de huidige winning samenhangen.
Ik twijfel er trouwens aan OF de gaskraan inderdaad zover is dichtgedraaid als men zegt omdat ze nog jaren vast zitten aan contracten met het buitenland en daar kan niet aan worden getornd zeggen ze.
Het zou een pracht oplossing zijn om de gasleveranties aan het buitland te stoppen.

https://www.trouw.nl/samenleving/de-gas ... ~aeec0496/
1 Kan de gaskraan wel dicht?
Technisch: appeltje-eitje. Een druk op de knop en Groningen is morgen gasproducent af. Maar, en dat is een veel relevanter en eerlijker antwoord op de vraag, als de Nederlandse Aardolie Maatschappij (Nam) dat inderdaad zou doen, dan komen Nederlandse huishoudens massaal zonder energie te zitten. Gasfornuizen worden onbruikbaar, de verwarmingsketel valt uit. Fabrieken en energiecentrales die op gas draaien zouden daar trouwens geen last van hebben, want die draaien op een ander type aardgas, uit het buitenland. Aardgas uit het Groningerveld gaat alleen naar huizen (en naar kantoren en tuinders). In Nederland, en ook in België en Duitsland, vanwege handelscontracten, die pas na 2020 stapsgewijs gaan aflopen. Het is laagcalorisch gas, van een specifieke kwaliteit. Alle huizen (duurzame woningen uitgezonderd) zijn daar helemaal op ingericht, met hun apparaten en cv-ketels. Nederland wint nu jaarlijks 21,6 miljard kuub gas in Slochteren, nadat het vorige kabinet het oude winningsniveau van 48 miljard kuub drastisch verlaagde. Er lijkt nog wel een beetje rek in te zitten, maar volgens berekeningen van de landelijke aardgastransporteur GTS kan Nederland de Groningse winning nauwelijks verder verlagen zonder dat huishoudens dit merken. Vanwege de gasvraag van huizen zit Nederland voorlopig dus behoorlijk vast aan het Groninger gas.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 12:19

Mijn balkon aan binnenzijde.
Afbeelding
Afbeeldingnearest place to get gas
Aan de buitenzijden bolt de muur lichtjes en zijn er voegen uit.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Witte wel » 22 mei 2019, 12:48

Nord Stream 2 is de oplossing en dat is Russisch hè. Mar da mag nie van Trump. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 12:57

Laat maar komen.
Van mij mag het.
Koop wel een nieuwe cv ketel die hoogcalorisch gas aan kan en klaar is Kaatje.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Tammy » 22 mei 2019, 13:06

Jeetje Fenna niet te bevatten dat je zolang moet wachten totdat iemand komt kijken. :?
Wat is het toch slecht geregeld.
En dan die scheuren in jouw balkon niet normaal meer.

Wat voor sprookje vertelt Wiebes jullie precies ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 15:36

Nou, eigenlijk niets.
Niets anders dan wat in de media gemeld word.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Tammy » 22 mei 2019, 15:42

Ok, dat ze maar eens haast maken om dit op te lossen.
En sneller bij de mensen komen die schade hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Witte wel » 22 mei 2019, 17:03

Fenna schreef:
22 mei 2019, 12:57
Koop wel een nieuwe cv ketel die hoogcalorisch gas aan kan en klaar is Kaatje.
Hoeft niet Fenna, we hebben al jaren Russisch gas. Het meeste nederlands gas wordt geëxporteerd en het gas wat wij gebruiken geïmporteerd. :shock:
Zal wel meer opbrengen zo denk ik.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door univers » 22 mei 2019, 17:08

Wat als Rusland de gaskraan dichtdraait ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Fenna » 22 mei 2019, 17:51

Doe ik mijn houtkachel aan Uni.

Ze willen ergens 2035 ieder huis van het gas af en als je dat niet wil of kan om financiële redenen, ben je de pineut.
Er komt een moment dat de gaskraan dicht gaat en je afgesloten word.
Het zou mij 60.000 euro kosten om mijn huis gereed te maken, maar dat kan ik niet dokken, ook lenen is geen gezien onze leeftijd optie tenzij ik fors af kan lossen en dat kan ik niet, subsidies dekken de lading bii lange na niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door Witte wel » 22 mei 2019, 18:09

Dan zijn we 15 jaar verder Fenna. Ik moet het allemaal nog zien gebeuren en denk dat het wel los zal lopen. Maar buiten dat dan loop ik tegen de 70. Ik ga me daar nu echt geen zorgen over maken. Er kan nog wel een wereldoorlog tussendoor komen.
En daarna hebben we weer gewoon gas zoals voorheen. :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Groningen opgeschrikt door aardbeving met magnitude van 3.4

Bericht door univers » 22 mei 2019, 19:33

Ze willen ergens 2035 ieder huis van het gas af
Ben ik al lang kassie wijlen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie