Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 25 mei 2019, 12:54

Ik lees graag de columns van Sylvain Ephimenco– in Trouw.
Vind ze altijd heel goed.
Vandaag heeft hij het over waar de verontwaardiging is over het vermoorden van blanke Zuid Afrikaanse boeren.
Ik heb daar wel eens iets over gelezen maar zie het amper voorbij komen in de media laat staan nieuws zenders.
Waarom word hier geen aandacht aan besteed ?
Dit is toch net zo vreselijk als dat andere mensen worden vermoord die wel in het nieuws komen ?



<<<<<<<<<<<<<


Waar is de verontwaardiging nu blanke boeren worden afgeslacht?

Column-Toen Geliefde begin deze week over Annette Kennealy begon, was mijn hoofd al volgeboekt door Europa.

Pas gisteren floepte haar foto even langs mijn blik: Geliefde had die op haar facebookpagina gedeeld. Een mooie vrouw, in de vijftig, glunderend en glimlachend in haar paarse jurk, met haar linkerarm nonchalant leunend op de rug van haar rieten stoel. Kennealy is maandagavond in haar Zuid-Afrikaanse boerderij vermoord.

Ik ben gaan kijken op de facebookpagina van deze mensenrechtenactiviste die zich de laatste jaren het lot van aangevallen blanke Zuid-Afrikaanse boeren aantrok. Het account was nog open. Kennealy had zondag om 21.49 uur twee berichten geplaatst. Ongeveer 24 uur vóór haar dood. Het eerste meldde dat er tien ‘farm attacks’ binnen vier dagen hadden plaatsgevonden. Het tweede dat in heel Zuid-Afrika tussen januari en april 126 boerderijen waren aangevallen en zestien boeren vermoord.

Martelen met boormachines.

Bij het eerste bericht staan 81 reacties die bijna allemaal condoleances zijn die Kennealy toch niet zal kunnen lezen. Ongemakkelijk surrealisme. Ze werd dinsdagochtend door haar familie in een plas bloed met een verbrijzelde schedel gevonden. Naast haar lag een hamer en ijzeren pijp. Of Kennealy wegens haar activisme is vermoord is niet bekend. Ze bezat en droeg vaak een 9mm Astra-pistool maar kon hem kennelijk niet gebruiken voor haar verdediging.

In Zuid-Afrika worden blanke boeren met onteigening bedreigd, hun boerderijen aangevallen en velen van hen wreed vermoord, vaak nadat ze urenlang met hooivorken of boormachines zijn gemarteld. Momenteel wordt gemiddeld iedere dag een boerderij aangevallen en om de zeveneneenhalve dag een boer vermoord. Voorlopig was het oudste slachtoffer dit jaar 88. De afgelopen twee decennia zijn veel blanke boeren geëmigreerd en is de Zuid-Afrikaanse boerenpopulatie met ongeveer de helft tot 30.000 boeren gekrompen.

Ik moest aan die jaren van de wrede apartheid denken, toen de wereld zich terecht tegen het racistische regime mobiliseerde. Nu is de wereld stil. Er is veel onverschilligheid in Zuid-Afrika. En ook een zwarte suprematistische partij genaamd Black First Land First (BLF) van Andile Mngxitama waarvan de slogan op T-shirts luidt: ‘Land or Death’ (wat wil zeggen: geef je grond en boerderij aan zwarten of sterf). Deze maand vroeg Justitie aan de BLF zijn slogan weg te halen maar Mngxitama weigerde. Op de site van de NOS las ik dat er helemaal geen bewijs bestaat dat moorden op blanke boeren uit politieke motieven of ideologie worden gepleegd. En bovendien ze moeten niet worden opgeklopt in een land met jaarlijks 19.000 andere gevallen.

https://www.trouw.nl/opinie/waar-is-de- ... ~aab56031/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 10:40

Naar aanleiding van de opmerking dat Zuid Afrikaanse boeren 'dagelijks worden afgeslacht' had ik een reactie geplaatst binnen een ander onderwerp.

Daar had Tammy ook op gereageerd met een verwijzing naar hier dus plaats ik mijn reactie ook binnen dit kader, lijkt me toepasselijk te zijn.

______________________________

Her en der hoor/lees je wel verhalen die zouden wijzen op een 'blanke genocide' maar de vraag is natuurlijk: wordt dit ook gesteund door werkelijke cijfers?

Wanneer we enkel kijken naar het aantal moorden in Zuid Afrika dan komen we voor de periode 1 april 2017 tot 31 maart 2018 op een totaal van 20.336 ..... 62 daarvan waren bewoners van boerderijen die door blanken worden uitgebaat. (BRON)

En het waren dan nog niet eens allemaal blanken, 16 van die 62 doden waren zwarten, want, zoals Francois Mostert er fijntjes weet bij te vermelden "Zwarte medewerkers wonen vaak aan de randen van het erf”, legt hij uit. “Als je een witte boer wilt aanvallen, moet je eerst de zwarte werknemers vermoorden. Zij fungeren als menselijk alarmsysteem." :shock:

Die 46 blanke vermoorde boeren, dat is dus ongeveer 0,3 procent van het aantal in die periode gepleegde moorden over gans Zuid Afrika.

Statistisch komt dat neer op 1 blanke boer vermoord om de 8 dagen terwijl er 56 moorden per dag worden gepleegd, om de 8 dagen heb je dus bijna 450 doden door moord tegenover 1 blanke vermoorde boer.
Hoe kom je dan aan de bewering dat blanke boeren 'dagelijks worden afgeslacht'?

Die 'blanke boeren genocide' leugen wordt vooral verspreid en gevoed door extreem rechtse groeperingen en politieke partijen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 10:56

Gusteman schreef:
Die 'blanke boeren genocide' leugen wordt vooral verspreid en gevoed door extreem rechtse groeperingen en politieke partijen.
Dan ben jij niet bekend beste Gusteman met Black First Land First oftewel BLF.
Niet extreem rechts Gusteman maar extreem links en geen leugen.

Een artikel hierover:
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Zuid-Afrika: Extreemlinkse politicus roept op om blanken te doden.


In Zuid-Afrika heeft Andile Mngxitama, partijleider van het extreemlinkse pan-Afrikaanse ‘Black First Land First’ (BLF), opgeroepen tot het “doden van blanken, hun kinderen, hun vrouwen, hun honden, hun katten”.
Andile Mngxitama, partijleider van het extreemlinkse pan-Afrikaanse ‘Black First Land First’ (BLF), zei in een bijeenkomst in Potchefstroom dat “wij voor elke [dode] zwarte vijf blanken zullen doden”. “We zullen hun kinderen doden, we zullen hun vrouwen doden, we zullen hun honden doden, we zullen hun katten doden, we zullen alles wat we op onze weg tegenkomen doden”, zei hij tot groot jolijt van het aanwezige publiek.

Haatzaaierij.

Verschillende politieke partijen, waaronder de Democratische Alliantie (DA) en het Congres van het Volk (COPE), beschuldigen Mngxitama van haatzaaierij en het aanzetten tot geweld. De Zuid-Afrikaanse Mensenrechtencommissie (SAHRC) is van plan om Mngxitama voor het gerecht te dagen. Hij werd ook van Twitter verbannen.

Mngxitama verwees naar de zogenaamde Zuid-Afrikaanse ‘taxi-oorlogen’ tussen taxiverenigingen en individuele taxichauffeurs. Volgens hem doodt de taxi-industrie zwarten.

Landhervorming.

Het BLF is een van de partijen die de controversiële landhervorming steunt, die tot doel heeft land te onteigenen van (voornamelijk blanke) boeren zonder compensatie om deze daarna te herverdelen onder de zwarten. Mngxitama zet daarbij veel druk op het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) van president Cyril Ramaphosa.

https://sceptr.net/2018/12/zuid-afrika- ... -te-doden/

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En hier Gusteman nog meer informatie weliswaar uit 2017 maar het moorden gaat gewoon door onder de blanke boeren:
Waarom kijk het Westen weg van dit drama? Is het de schroom om na de apartheid op te komen voor de rechten en veiligheid van de - doorgaans - blanke boeren?
Sedert de jaren 90 wordt minstens één keer per week in Zuid-Afrika een boer op zijn erf door rovers vermoord. In het Afrikaans heet dit verschijnsel 'plaasmoorde' (plaas betekent boerderij). Dit jaar is het aantal plaasmoorde al met meer dan 27 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. Dit drama blijft in de westerse media onderbelicht. Tijdens mijn laatste verblijf in Kaapstad was het weer raak, maar nu vlakbij. Het slachtoffer was een 47-jarige wijnboer uit Klapmuts (een dorp tussen Paarl en Stellenbosch).
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... 2520afrika

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door herman50 » 26 aug 2019, 11:03

doe ook maar een gooi ,,, na aktie volgt reactie ,,, als je een lange tijd nou niet zo lekker behandeld bent en je krijgt de kans om ´verhaal ´te halen ... tsja [think]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 11:20

Jeetje Herman50 wat een opmerking van je . :shock:
Dus dat afschuwelijke martelen en vermoorden van blanke boeren is volgens jouw opmerking eigenlijk een logisch gevolg ofzoiets ?
Sorry hoor maar dat vind ik wel heel hard gesteld.
Maar goed je moet denken wat je zelf wilt, ik begrijp hier echter niks van dat je dit zo zegt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door herman50 » 26 aug 2019, 11:27

zoals ik zeg ... ´k doe een gooi ---
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 12:11

Tammy schreef:
26 aug 2019, 10:56
gusteman schreef:Die blanke boeren genocide' leugen wordt vooral verspreid en gevoed door extreem rechtse groeperingen en politieke partijen.
Dan ben jij niet bekend beste Gusteman met Black First Land First oftewel BLF.
Niet extreem rechts Gusteman maar extreem links en geen leugen.
Ik had gedacht dat je het artikel in de BRON link zou gelezen hebben ... niet, dus.

Dan maar een kleine aanpassing van mijn reactie: dit komt zo uit het artikel in de BRON vermelding
Branken denkt dan ook dat de term ‘witte genocide’ in realiteit vooral wordt gebruikt om onevenredig veel aandacht voor de 62 boerderijmoorden te ­genereren. Ook internationaal. Vooral bij extreemrechtse groepen in Noord-Amerika, Australië en Europa slaat de term aan. Een witte genocide past bij hun idee dat het witte ­Westen wordt overspoeld door ‘niet-witte’ immigranten. Zodra die asielzoekers in de meerderheid zijn, zullen zij witte Europeanen gaan onderdrukken en wellicht zelfs uitmoorden. Kijk maar naar Zuid-Afrika, is dan hun argument.
Dan heb ik hier ook nog een andere bron, namelijk Wikipedia over Black First Land First en de uitslag van de in 2019 gehouden verkiezingen:
de BFLF partij kon 19.796 Zuid Afrikanen zo ver krijgen dat zij een stem gaven aan de partij waardoor die partij exact 0,13% van de voor deze verkiezing opgekomen Zuid Afrikanen vertegenwoordigt.
Dat is zowat evenredig aan het aantal traditioneel rigoureus gelovige Amerikanen dat beweert dat elke homo de dood verdient ... net zoals elke lesbienne en elke vrouw die abortus pleegt.

Wanneer je dergelijke uitlatingen laat model staan voor wat in een land gebeurt dan krijg je geheid onjuiste beeldvorming ... en dat is nu net wat die partijen en groeperingen beogen, dat is wat zij nodig hebben om zich belangrijker te achten dan ze in werkelijkheid zijn.
Dat is een val waar je niet mag in trappen.

Trouwens, er wordt in Zuid Afrika keihard gereageerd tegen die BFLF partij, haar kopstukken en aanhangers.

Sorry hoor maar hoe je het ook draait of keert, de cijfers liegen er niet om: tegenover één vermoorde Boer staan er 450 vermoorde Zuid Afrikanen ... hoezo 'slachtpartijen' onder de blanke boeren???

En herman50 heeft wel degelijk een punt: in Zuid Afrika bestaat een groot deel van de zwarte bevolking uit volwassenen die als kind zijn opgegroeid in een wereld waar de blanke boeren en hun blanke regering elke zwarte beschouwden als een üntermensch en probleemloos aan het moorden gingen tijdens betogingen en opstanden door die zwarte bevolking ... ik hoop dat we dat toch nog niet vergeten zijn? Daar bestaan anders nog meer dan genoeg beelden en getuigenissen van, hoe de blanke politie zomaar in het wilde weg in de massa begon te schieten.
En die 'blank versus zwart' redenering is er nog steeds, zo staat in het in BRON vermelde artikel in niet mis te verstane bewoordingen te lezen waar blanke Boer Francois Mostert het klaar en duidelijk stelt: de zwarte werknemers fungeren (doen dus dienst) als menselijk alarmsysteem: eerst moeten zij uitgemoord worden vooraleer eventuele belagers tot bij de blanke Boer kunnen komen.

Niet dat ik het vermoorden van blanke boeren hier wil goed praten of dat ik het gedrag van die moordenaars probeer te rechtvaardigen maar zoals ik schreef: de cijfers liegen niet, het spreken over een blanke genocide of gerichte slachtpartijen is wèl een leugen.
En daar kan niemand mij vooralsnog vanaf brengen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door taigitu » 26 aug 2019, 12:20

Zwarten willen geen land afpakken van blanke boeren, het gaat om veel meer

Stefaan Anrys . 30 maart 2018

Wanneer een Australische minister de grenzen wil openzetten voor blanke boeren uit Zuid-Afrika, vraagt een blanke westerling zich af wat er aan de hand is
in het land van wijlen Nelson Mandela. Als dan nog een kleine Afrikanerpartij in België komt betogen tegen de zogenaamde blanke genocide en daarvoor bijval krijgt
van extreem-rechts en gehoor vindt bij N-VA, dringt een analyse zich op. Wordt Zuid-Afrika straks een tweede Zimbabwe?

Bange blanke boeren

In de aanloop naar de verkiezingen in Zimbabwe begonnen in 2000 (jongeren)bendes met hulp van leger en regering blanke boeren van hun erf te jagen. De overheid voerde daarop zelf hardere landwetten in, volgens de toenmalige president Robert Mugabe om het historisch onrecht ongedaan te maken. Critici zagen deze wilde onteigeningsgolf als één van de oorzaken waarom de Zimbabwaanse landbouw in het slop raakte.

De vraag stellen of Zuid-Afrika met een eventuele schrapping van het eigendomsrecht uit de grondwet - dat zal besproken worden in het parlement - dezelfde weg opgaat van Zimbabwe, is voldoende om vele Zuid-Afrikanen op de kast te jagen.

De situatie is helemaal anders én dergelijke vergelijking getuigt volgens velen van racisme ten opzichte van de zwarte machthebbers.

Toch zit de schrik er bij blanke boeren blijkbaar goed in.

Onlangs citeerden sommigen van hen met veel zin voor overdrijving cijfers over “de talloze” plaasmoorde. Dat zijn overvallen op (blanke) landbouwbedrijven, waarbij niet zelden gewonden of zelfs doden vallen. Het aantal blanke plaasmoorde bleek bij nazicht slechts een fractie te zijn van de gewelddadige sterfgevallen in Zuid-Afrika en deze farm killings treffen lang niet alleen “blanke” Zuid-Afrikanen.

Maar er is meer. Nu de regeringspartij, het ANC van wijlen Nelson Mandela, zich ook bereid verklaard heeft, om na jaren tegenstand, eventueel het eigendomsrecht op de schop te nemen, wordt een Zimbabwaans scenario plausibeler. Of net niet?

Het ANC wil het eigendomsrecht afschaffen, misschien…

Land is in Zuid-Afrika een netelige kwestie. Sinds de kolonisatie in de zeventiende eeuw, zijn de inheemse bewoners er stelselmatig van hun gronden verdreven. Door het afkondingen van de zogenaamde Native Lands Act in 1913 werd die grondroof zelfs in wet gegoten. Wanneer de “Nationale Partij” in 1948 de rassenscheiding of ‘Apartheid’ afkondigt, worden zwarten, Indians en kleurlingen nog meer in hun bewegingsvrijheid beperkt en het recht op grond ontzegd. Vaak worden ze weggestopt in bantoestans of “thuislanden”.

Het officiële doel in 1994 luidt om op enkele jaren tijd zowat 30 pct van de “blanke” landbouwgrond over te hevelen naar zwarte eigenaars.

Begin jaren negentig komt er een eind aan dit racistische regime en Nelson Mandela wordt president van het nieuwe Zuid-Afrika. Tijdens de voorafgaandelijke onderhandelingen lag natuurlijk de teruggave van land ter discussie. De partijen raken er maar moeilijk uit en uiteindelijk bepaalt de definitieve grondwet van 1996 dat aan het privé-bezit niet geraakt mag worden.

Maar de wetgever heeft enkele uitzonderingen voorzien. De regering wordt bij wet verplicht werk te maken van de “teruggave” (restitution) van oneerlijk verkregen land, én van herverdeling (redistribution). In het eerste geval kan al wie zich onrechtmatig bejegend voelt, tussen 1994 en 1998 een klacht indienen en zijn verloren have en goed opeisen. De overheid zal die claims onderzoeken en de grond onteigenen, teruggeven of de klager een som uitbetalen.

In het tweede geval, bij redistribution, belooft de overheid staatsgrond of via de reguliere markt gekochte grond te schenken aan benadeelde burgers, meestal zwarten, die bijvoorbeeld willen boeren.
Het officiële doel in 1994 luidt om op enkele jaren tijd zowat 30 pct van de “blanke” landbouwgrond over te hevelen naar zwarte eigenaars.

‘Het ANC heeft nauwelijks een poot uitgestoken naar de landlozen’ (FOS)

Hoe onbelangrijk het ANC die landhervorming eigenlijk vond, mag toch wel blijken uit het feit dat 24 jaar na datum nog altijd weinig of geen betrouwbare cijfers bestaan van wat in tussentijd is overgegaan in zwarte handen.

De doelstelling om 30 pct landbouwgrond over te hevelen, is alvast nooit behaald, zelfs tot vandaag niet.
In 2014 meenden sommige experts te weten dat er ongeveer één derde was getransfereerd naar previously disadvantaged people, maar anderen gewaagden van veel minder.

Dat het zo tergend traag gaat, heeft verschillende oorzaken, weet prof. Olaf Zenker, een Zwitsers antropoloog, die al decennialang de landhervorming in Zuid-Afrika volgt.

De verschillende ANC-regeringen hebben nooit meer dan 1 pct van het totale overheidsbudget besteed aan het herverdelen en uitbetalen van onteigende grondbezitters. Met zo’n magere financiële inspanning, kan je dus moeilijk verwachten de landhervorming opschiet. Het is natuurlijk een moeilijk karwei, geeft Zenker toe, onderzoeken wie waar recht op heeft.

‘Doordat er soms jaren over heen gaan, stijgt intussen de grondprijs en is het initieel afgesproken bedrag niet meer aangepast aan de markt. Dus moet er opnieuw onderhandeld worden.’

Bovendien loopt er heel wat mis binnen de administraties die bevoegd zijn voor de herverdeling enerzijds en voor de restitution of teruggave anderzijds. ‘De spreekwoordelijke linkerhand weet niet wat de rechter doet’, aldus Zenker. ‘En er is een torenhoog probleem van corruptie, zoals in nagenoeg alle staatsbedrijven’. Er is met andere woorden veel budget aan de foute vingers blijven kleven.

Ook middenveldorganisaties zijn vernietigend over de verwezenlijkingen van het ANC op vlak van landhervorming.

‘Ik hoop dat er werk gemaakt wordt van de landhervorming, maar ik blijf uiterst sceptisch’, zegt Jasper Rommel van de Belgische ngo FOS. ‘Het idee van de wetswijziging komt er op initiatief van de oppositiepartij, het EFF (Economic Freedom Fighters) en het ANC kon niet anders dan meestemmen, om haar eigen imago niet te ondergraven. Maar ik betwijfel of het ANC dit echt meent, want de afgelopen 24 jaar heeft de partij nauwelijks een poot uitgestoken rond landhervorming.’
Niet alle zwarten willen boeren. U wel misschien?

Er is echter nog een andere belangrijke reden waarom de doelstelling van 30 pct nooit behaald werd.

Zenker. ‘Men laat uitschijnen alsof er een hongerige zwarte massa staat te trappelen om te gaan boeren, maar dat is helemaal niet waar’.

Ten tijde van Apartheid werden de commerciële landbouwbedrijven gesteund met subsidies en konden zij rekenen op een massa onderbetaalde zwarten en kleurlingen, die als quasi-slaven op afroep het werk moesten doen. Vandaag liggen de kaarten natuurlijk anders.

Zuid-Afrika was in zijn geheel nooit zo geschikt voor landbouw, klimatologisch en qua ondergrond. Door het wegvallen van goedkope arbeidskrachten en de nieuwe handelsrelaties - Europa heft hoge taksen op invoer en landen als Canada dumpen graangewassen op de Zuid-Afrikaanse markt - is landbouw bedrijven niet zo aantrekkelijk meer.

Volgens Zenker willen vele zwarte Zuid-Afrikanen helemaal niet naar het platteland, waar het ze vaak ontbreekt aan scholen, ziekenhuizen en andere infrastructuur.

Dus ook het gebrek aan animo voor de boerenstiel verklaart waarom van die 30 % landbouwgrond niet zo gek veel in zwarte handen is terechtgekomen. ‘In 2011 is gebleken dat voor 92 pct van de claims een financiële vergoeding verkozen werd, in plaats van teruggave van de grond. Soms is grond teruggeven praktisch onmogelijk, omdat er bijvoorbeeld nu een luchthaven op je perceel staat, maar in vele gevallen verkozen mensen geld, omdat de boerenstiel niet langer lonkt.’
Onteigenen onder de marktprijs kan nu ook al

Een mens vraagt zich dan af waarom er zoveel poeha gemaakt wordt over “onteigening zonder vergoeding”, en waarom blanke boeren op hun achterpoten staan.

Waarom maakt het ANC hier trouwens een strijdpunt van?

De voorbije verkiezingen voor de nieuwe voorzitter van het ANC - die bijna altijd ook de nieuwe president van het land wordt - zaten daar voor veel tussen.

‘Ik denk dat het idee een stille dood zal sterven, maar ondertussen heerst er wel onzekerheid bij potentiële buitenlandse investeerders.’

Het gaat in feite om een idee dat al decennia meegaat en waarmee vooral de oppositiepartij Economic Freedom Fighters en enkele hardliners binnen het ANC stemmen hopen te winnen bij misnoegde kiezers, voor wie het allemaal veel te traag gaat.

De man die het haalde als nieuwe ANC-voorzitter, de ex-vakbondsleider en zakenman Cyril Ramaphosa, heeft tijdens de voorzittersverkiezingen in december het voorstel rond “onteigenen zonder vergoeden” moeten slikken, tegen zijn zin.

Zenker: ‘Ramaphosa had weinig keus en hij heeft hierop moeten toegeven, om de voorzittersstrijd te kunnen winnen van Jacob Zuma, die zijn ex-vrouw naar voren had geschoven als tegenkandidaat. Ik denk dat het idee een stille dood zal sterven, maar ondertussen heerst er wel onzekerheid bij potentiële buitenlandse investeerders. En daar zit Cyril Ramaphosa, die pro business is, natuurlijk mee in zijn maag.’

Zenker is sceptisch over de haalbaarheid van de maatregel, en vindt hem bovendien overbodig. ‘Zelfs met de huidige grondwet kan de staat ook nu al grond onteigenen, onder de marktprijs.’

Voor de arme Zuid-Afrikaan zou het tenslotte een slechte zaak zijn, voegt Zenker eraan toe: ‘Als de grondwet zegt dat de staat grond mag onteigenen zonder vergoeding, “in het algemeen belang” en zonder bijkomende voorwaarden te stipuleren, dan ligt de weg open voor corruptie en machtsmisbruik. Wie garandeert dat diezelfde overheid je lap binnen een paar jaar niet opnieuw afpakt? Stel dat binnen tien jaar de nieuwe president beslist om zwarte grondeigenaars te onteigenen, zomaar, omdat het hem uitkomt? Toen Jacob Zuma met belastinggeld zijn privé-woonst in Nkandla heeft heringericht, was dat toch ook “in naam van het algemeen belang”?’

It’s the economy, stupid!


Sommige analisten zien de heisa dus eerder een politiek spelletje van het ANC, dat zijn achterban ziet afkalven, ten voordele van meer extreme partijen zoals het EFF.

Maar is het niet meer dan dat? Een storm in het glas water van de politique politicienne?

Niet iedereen denkt daar zo over. Volgens sommigen gaat dit helemaal niet over landbouwgrond en landbouw, maar over een eerlijkere verdeling van de welvaart.

Prof. Cherryl Walker is sociologe en verbonden aan de Universiteit van Stellenbosch. Zij schreef al eerder academische artikels over het thema. Volgens Walker is “land” in veel gevallen meer een “symbool”, zij het eentje met een behoorlijk emotionele en politieke lading.

‘Bankiers houden verandering tegen, grondbezitters, traditionele leiders en politici die dicht aanschurken bij het kapitaal. Hun macht wordt bestendigd door de grondwet’ (Ronald Wesso)

‘Dat land is afgepakt, blijft voor de meeste Zuid-Afrikanen een emotioneel zware dobber, maar in hun dagelijks leven is het niet hun voornaamste zorg. Vraag eender wie in Zuid-Afrika om te kiezen tussen een job en een stuk grond, of tussen grond en beter onderwijs voor de kinderen, en men kiest niet voor grond. Veel hangt natuurlijk af van de context. Soms is betwist land enorm waardevol en best een gevechtje waard. Denk aan grond minerale bodemrijkdommen, heel vruchtbaar landbouwland of goed gelegen percelen in stedelijke gebieden. Maar door de band genomen is landbouwgrond in Zuid-Afrika niet zoveel waard, economisch gezien dan.’

Hoelang nog?

Dit brengt ons tot de vaststelling dat de heisa eigenlijk niet gaat waarover ze lijkt te gaan.

De roep om onteigening of verandering van de grondwet, is een roep tot meer economische gelijkheid. En die grondwet van 1996 wordt door sommigen nog altijd gezien als een middel van de machtige elite, die weliswaar politieke macht heeft ingeleverd, maar de economische touwtjes nog altijd stevig in handen houdt.

‘Welke sociale krachten houden de herverdeling van land tegen’, vraagt Ronald Wesso zich retorisch af. Wesso is medewerker van het Casual Workers Advice Office en kent de landarbeiders heel goed.

‘Bankiers houden verandering tegen, grondbezitters, traditionele leiders en politici die dicht aanschurken bij het kapitaal. Hun macht wordt bestendigd door de grondwet. Volgens mij heeft de Zuid-Afrikaanse overheid niet de wil om een radicale landhervorming door te voeren, precies omdat de grondwet en het politieke systeem de machtsverhoudingen in stand houdt.’

Wordt dit probleem dus niet au fond aangepakt, dan zou het wel ’s lelijk kunnen uitdraaien voor de regenboognatie. Niet omdat een hongerige zwarte massa de boeren van hun erf willen jagen; wel omdat het geduld van de onderklasse stilaan opraakt.

Ronald Wesso: ‘Het ANC slaat nu harde taal uit, omdat ze haar macht ziet tanen, en soms reageren burgers door zelf land te bezetten. Zolang de patronen van Apartheid aanwezig blijven, zal er nooit verzoening komen.’

https://www.mo.be/analyse/zwarten-wille ... -veel-meer

Afbeelding

Hierboven staat te lezen wat er allemaal speelt in en rondom het afpakken van land van blanke boeren,
En ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die vanuit een wraakgevoel meedoen aan het 'afpakken' van grond van de blanke boer.
De zwarte mens is sinds ongeveer 1655 al geknecht door de blanke. Met Mandela ging het de goede kant op voor ze, maar het lijkt
niet zonder geweld allemaal geregeld te worden. Ook dat is een bekend gegeven als meerdere machthebbers niet op één lijn zitten.

Afbeelding

Slavernij in Kaapstad - Hoe slavernij zijn intrede deed in Zuid-Afrika

De Nederlanders in de Kaap zijn “ zeer onwillig om het vuile werk te doen”, schreef Jan van Riebeeck in 1655 naar huis. Hij schijnt hier niets verwijtends mee bedoeld te hebben, maar was zich wel bewust van de consequenties van deze houding. De groentetuinen veranderden immers niet vanzelf in krachtvoer voor de collegae. De kosten van het nieuwe verversingsstation waren behoorlijk opgelopen, en het regende klachten vanuit Nederland.

Het vuile werk in Kaapstad zou dus voor lage kosten door anderen opgeknapt moegten worden en het irriteerde Van Riebeeck en consorten dan ook mateloos dat de ‘ Hottentotten’ ook niet bleken te popelen om dit werk voor hun nieuwe buren op te knappen.

Voor de kooplieden in Nederland was dit probleem niet van zo een ingewikkelde aard. Zij zagen een lucratief alternatief. De Braziliaanse suikerplantages van Johan Maurits van Nassau draaiden prima. Ook hier was sinds 1635 behoorlijk wat vuil werk te verrichten. En ook hier wist de prachtige natuur de Europeanen niet tot werklust te inspireren. Het antwoord op het arbeidsprobleem was slavernij.

Zo arriveerde in 1658 het eerste zwarte werkvolk in Zuid-Afrika, afkomstig van een gekaapt Portugees vaartuig, gevolgd door georganiseerde import-slaven uit Guinee, Madagascar en Indie.

Als de kerk het zegt...
De economische voordelen deden de Nederlandse Hoogmogende Heeren Staten-Generaal in 1635 besluiten om de slavenhandel officieel aan te moedigen. Dit lijkt niet geheel zonder morele scrupules te zijn gegaan. Maar zowel dominees als handelaren ontwikkelden voldoende rechtvaardigingen om de slavenhandel door te zetten.

Zo diende het bijbelverhaal van Cham als effectieve rechtvaardiging. Dit verhaal beschrijft de vloek over het nageslacht van Cham en is eenvoudig op de zwarte medemens te projecteren. Deze opvattingen zouden resulteren in een diepgeworteld blank racisme.

Wie legt nu zijn zus als slavin in de metalen ketens?
Een ander succesvol argument om het geweten te sussen en optimaal te profiteren van de slavernij werd aangeleverd door de invloedrijke Nederlandse predikanten, die de vrome Hollanders uitlegden dat slavernij niet alleen een kans voor de handelaren was, maar niet minder voor de slaven zelf. De zwarten zou op deze manier het ware geloof –het protestantisme- worden bijgebracht. De slavenhouders lanceerden de slaven als het ware de hemel in. Maar met de bekering veranderden de slaven in protestantse broeders en zusters. En wie legt zijn nu zijn zus als slavin in de metalen ketens?

Met de scheidslijn heiden-christen sneden de Nederlanders zich dus in de vingers. Wanneer een slaaf zich tot het ware geloof bekeerd had, moest hij worden vrijgelaten.

Om aan het afschuwelijke lot van slaaf-for-life te ontkomen, meldden vele Afrikanen zich collectief aan voor bekering. En dit waren net even wat te veel nieuwe broeders en zusters naar de VOC'ers hun zin. Er moest immers nog wel gewerkt worden. Ze besloten afremmende maatregelen in te voeren.

Deze slaven willen geen vrijheid
In 1685 werden huwelijken tussen Nederlanders en vrijgelaten slaven verboden. De klasse-onderscheiding christen-heiden verschoof zo langzaam naar blank-zwart. Blanken beschouwden de zwarte als een wezen van andere aard dan de mens. Een wezen, dat merkwaardigerwijs gelukkig is onder omstandigheden waaronder blanken vreselijk ongelukkig zouden zijn. Het pure racisme schiet dan wortel. Een predikant uit Coevorden legde met de volgende woorden uit waarom slavernij geen kwade zaak is.

“Deze menschen sijn also genaturaliseert, soo wanneer zij in vrijheid gestelt of lieftallijk gekoesterd werden, soo en willen sij niet deugen en weten haer selfs niet te gouverneren: maar bijaldien men gedurigh met rottingen in hare lendenen woont en men de selvige ’t elckens sonder genade bastonneert, soo heeft men goede diensten van deselfe te verwachten”. Amen to that.

Gods goedkeuring voor de brute slavernij werd ook zichtbaar bij de boekhouder. Aangezien men bad om ‘den zeegen van Godt-Almaghtigh over de Trafique Zeevaert en Commercie’, waren de winsten een duidelijk teken van ‘een gezegende zaak’.

https://www.kaapstadmagazine.nl/geschie ... 5_22_17840
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 aug 2019, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 12:22

Voor alle duidelijkheid, en misschien lukt het sommigen niet om het BRON artikel te openen, geef ik hier het volledige artikel even mee:
De genocide op de witte bevolking van Zuid-Afrika is niet te staven. Maar de mythe wordt druk verspreid

Dat er een genocide zou plaatsvinden op de witte bevolking van Zuid-Afrika is met geen statistiek te staven. Toch is het een hardnekkige mythe, die vooral in de westerse wereld aanslaat.
✦ Exclusief voor abonnees door Niels Posthumus5 juni 2019, 11:16

Het is negen uur ’s ochtends, maar de Zuid-Afrikaanse lucht ruikt al vettig naar speklappen, steak en boerewors. Valerie Bylieveldt (45) staat achter een braai (Afrikaans voor barbecue) op de stoep voor de Amerikaanse ambassade in Pretoria. Ze draagt een zwart T-shirt met in wit de tekst: Swart Maandag. Haar zwarte petje is bedrukt met slechts één wit woord: heldin.

Ze verwacht minstens honderd mensen bij de door haar georganiseerde protestactie, die aandacht moet genereren voor de moorden op boeren in Zuid-Afrika. ‘Zwarte maandag’ is de rouwdag voor die zogeheten plaasmoorde. Tussen 1 april 2017 en 31 maart 2018 (de recentste cijfers) telde de politie er 62. Een grove onderschatting, meent Bylieveldt.

Ze kijkt zenuwachtig om zich heen. Waar blijft iedereen toch? Alleen al haar Swart Maandag-groep op sociaal medium Telegram telde 184 leden. Er zijn pas twintig man.

Vijf schoten

Bylieveldt was in 2005 zelf slachtoffer van een aanval op haar boerderij, dicht bij het plaatsje Steelpoort. Haar man hoorde iets buiten en ging kijken of alles in orde was. Er volgden vijf schoten. Bylieveldt rende het huis uit. “Mijn man zat onder het bloed. Hij was in zijn gezicht geraakt. Ik schreeuwde om hulp. De buren belden de politie, maar de zwarte agenten waren niet onder de indruk. Ik heb mijn man zelf naar het ziekenhuis moeten rijden. Er is nooit iemand opgepakt.”

Vier jaar later overleefde Bylieveldts broer een aanval op zijn boerderij niet. Ze wijst op het meisje naast de braai. “Ik heb zijn dochter geadopteerd.” Bylieveldt woont inmiddels met haar gezin in het plattelandsstadje Potgietersrus. “Mijn man en ik waren getraumatiseerd na de aanval op onze boerderij. We wilden er niet meer wonen.” Haar stemt trilt van woede. “Ze moorden ons witte Zuid-Afrikanen uit. Het is een genocide. De regering verzwijgt dat, maar kijk maar naar de cijfers.”

Precies dat deed Nigel Branken (47). En uitvoerig. Toch kan hij niet anders dan concluderen dat de claim van Bylieveldt onjuist is. Geen enkele statistiek wijst op een zogenoemde ‘witte genocide’. Branken drinkt een colaatje in een koffietent in het centrum van Johannesburg. Natuurlijk, ook hij vindt elke moord op een boer er één te veel. Maar er wordt gegoocheld met cijfers. Hij wil dat mensen zich bij de ­feiten houden. “Boeren in Zuid-Afrika hebben helemaal geen grotere kans om te worden ­vermoord dan de gemiddelde Zuid-Afrikaan”, zegt hij. “Juist een veel kleinere.”

Branken is een reusachtige man, zoals veel Afrikaners reusachtig zijn – de witte afstammelingen van Nederlandse kolonisten: bijna twee meter, grote buik, een baard, lang haar. Hij is sociaal werker en antiracisme­activist en legt op sociale media regelmatig uit dat de vermeende genocide op witte boeren in Zuid-Afrika een mythe is. Cynisch genoeg ontvangt hijzelf daarom frequent doodsbedreigingen.

Branken legt uit dat aanhangers van de wittegenocidemythe vaak simpelweg het aantal boerderijmoorden delen door het aantal bij de belasting geregistreerde boerenbedrijven. Op basis daarvan kwam de Afrikaner lobbygroep AfriForum in 2017 bijvoorbeeld nog uit op een extreem hoog cijfer van 156 moorden per 100.000 boeren. Dat is misleidend, want op een boerderij woont praktisch nooit slechts één persoon. De boer heeft meestal een gezin. Ook zijn werknemers wonen doorgaans op het erf.

Branken komt met zijn nauwkeuriger berekening op een boerenmoordcijfer dat lager is dan 2 op 100.000. Dat is nog altijd twee keer zo hoog als het landelijke moordcijfer in Nederland, maar achttien keer lager dan dat van de extreem gewelddadige Zuid-Afrikaanse maatschappij als geheel. Zuid-Afrika telde tussen 1 april 2017 en 31 maart 2018 niet minder dan 20.336 moorden. De 62 boerderijmoorden in dit administratieve jaar vormden slechts 0,3 procent van dat totaal.
Protestborden van de organisatie Swart Maandag die in Pretoria voor de Amerikaanse en Australische ambassade protesteert. Beeld Bram Lammers

Van een witte genocide, het stelselmatig en opzettelijk uitroeien van witte Zuid-Afrikanen, kan dus geen sprake zijn. Met 46 moorden op witte boeren (de overige 16 slachtoffers in 2017-2018 waren zwart) zou het zo’n 100.000 jaar duren totdat alle 4,5 miljoen witte Zuid-Afrikanen zouden zijn uitgemoord. Het aantal witte inwoners in Zuid-Afrika neemt bovendien al deze hele eeuw toe. Dat is exact het tegenovergestelde van wat een ­genocide beoogt.

Kill the Boer

Het wil er bij Bylieveldt niet in. “Kijk naar Julius Malema, die zingt ‘Kill the Boer’ op partijbijeenkomsten”, zegt ze boos. De term ‘Boer’ is in Zuid-Afrika synoniem met witte Afrikaner. “Een politicus die oproept ons ­blanken uit te moorden, dat is toch keihard ­bewijs?”

Malema, leider van oppositiepartij Economic Freedom Fighters (EFF), mag dat lied van de vroegere antiapartheidstrijd van de rechter in werkelijkheid al enige tijd niet meer zingen. Wel verbasterde hij het tot ‘Kiss the Boer’. De Zuid-Afrikaanse Mensenrechtencommissie oordeelde onlangs dat die verbastering niet kan worden geclassificeerd als haatzaaierij. Dat mensen als Bylieveldt het lied (en andere omstreden uitlatingen van Malema) als bedreigend en kwetsend ervaren, is te begrijpen, ­zeker als die door hen uit hun (historische) context worden gehaald. Maar volgens de ­commissie maakt dat nog niet dat de teksten ook echt bedreigend en haatdragend zijn.

Als rond tien uur het geroosterde vlees van de braai wordt uitgedeeld, komt er een ambtenaar van de Amerikaanse ambassade naar buiten. Hij heeft iemand gevonden die Bylieveldt kort te woord kan staan. Ze glundert. Ze heeft haar hoop gevestigd op de Amerikaanse president Donald Trump. Die schreef in augustus vorig jaar op Twitter dat hij een ­onderzoek zou laten instellen naar de plaasmoorde. Bylieveldt: “Trump neemt ons tenminste serieus.”

Toch staat ze na een paar minuten alweer buiten. “We hebben al twee keer eerder een memorandum ingeleverd”, moppert ze, “maar nooit antwoord gekregen.” Opnieuw kijkt ze zoekend om zich heen. Nog steeds zijn er slechts dertig in rouwzwart geklede demonstranten aanwezig. Plus twee demonstranten die zijn verkleed als clown en boze geest, om de stupiditeit van de zwarte ANC-regering te verbeelden. Bylieveldt zucht: “Ik ben bang dat er niet veel meer mensen zullen komen.”

Francois Mostert (44) is wel van de partij. Hij twijfelt er niet aan dat de moorden op boeren in Zuid-Afrika politiek gemotiveerd zijn. Op de achtergrond klinkt ‘De la Rey’ uit een speaker, het lijflied van rechtse Afrikaners. “Witte boeren worden vermoord om ze te verjagen van hun land.” Dat 16 van de 62 boerenslachtoffers vorig jaar zwart waren, doet daar volgens hem niets aan af. “Zwarte medewerkers wonen vaak aan de randen van het erf”, legt hij uit. “Als je een witte boer wilt aanvallen, moet je eerst de zwarte werknemers vermoorden. Zij fungeren als menselijk alarmsysteem.”

Het klinkt vergezocht. Branken denkt dan ook dat de term ‘witte genocide’ in realiteit vooral wordt gebruikt om onevenredig veel aandacht voor de 62 boerderijmoorden te ­genereren. Ook internationaal. Vooral bij extreemrechtse groepen in Noord-Amerika, Australië en Europa slaat de term aan. Een witte genocide past bij hun idee dat het witte ­Westen wordt overspoeld door ‘niet-witte’ immigranten. Zodra die asielzoekers in de meerderheid zijn, zullen zij witte Europeanen gaan onderdrukken en wellicht zelfs uitmoorden. Kijk maar naar Zuid-Afrika, is dan hun argument.

Leden van de Zuid-Afrikaanse organisatie Busting the Myth ergeren zich mateloos aan die verdraaiing van de werkelijkheid. Zij ope­reren anoniem vanwege de bedreigingen die zij anders ontvangen, maar gaan online de discussie aan met mensen die de mythe van de witte genocide verspreiden. “Het idee dat witte mensen in Zuid-Afrika worden onderdrukt, achtergesteld of uitgemoord is volstrekt onjuist”, legt de witte woordvoerder van de multiraciale organisatie uit. “Het is een nieuwe versie van de aloude racistische mythe van het swart gevaar, die aan de basis lag van de apartheid.”

Deze angst voor geweld van de zwarte meerderheid in Zuid-Afrika verschafte de witte apartheidsregering een excuus om haar racistische politiek van segregatie te verdedigen met het argument dat zij dat wel móést doen uit zelfbescherming. Zij hamerde voortdurend op de gevaren die anders zouden ontstaan voor de witte en in haar ogen superieure minderheid, terwijl zij ondertussen juist zelf de zwarte meerderheid met geweld onderdrukte en economisch uitbuitte.

Dezelfde dynamiek is nu opnieuw zichtbaar bij de mythe van de witte genocide, meent Busting the Myth. Zwarte Zuid-Afrikaanse huishoudens zijn na de afschaffing van de apartheid gemiddeld vijf keer zo arm gebleven als witte. Maar de mythe van de witte genocide positioneert uitgerekend de geprivilegieerde witte Zuid-Afrikanen in de slachtofferrol. De mythe heeft zich vervlochten met hun verzet tegen de versnelde teruggave van land dat het apartheidsregime met racistische wetten afpakte van de zwarte bevolking. Ze roept op de zogenaamd kwetsbare witte bevolking te beschermen: hun levens én hun economische belangen. Zo dient de mythe uiteindelijk vooral ook om de tijdens de apartheid onrechtmatig verkregen witte economische belangen blijvend veilig te stellen.

Die vervlechting blijkt eveneens voor de Amerikaanse ambassade in Pretoria. Er hangen spandoeken met teksten als: ‘Stop communisme!’ en ‘Land? Werk er maar voor!’ Ook Mostert legt de economische link. “Door de discussie over een grondwetswijziging die het gemakkelijker moet maken om witte boeren te onteigenen, denken zwarte Zuid-Afrikanen nu opeens dat al het land van hen is”, legt hij uit. “Ze eisen dat land op met boerderijaanvallen. Daarom zie je nu een toename in het aantal plaasmoorde.” Statistisch klopt dat overigens niet. De cijfers over de afgelopen twintig jaar laten juist een dalende trend zien.

Rond twaalf uur steekt Bylieveldt de straat over naar de ambassade van Australië. Ze mag er niet in. Dus pakt ze haar megafoon. “We zullen nooit zwijgen over de slachtpartij op de witte minderheid in Zuid-Afrika”, roept ze, kennelijk in de hoop dat de ambassadeur haar zo alsnog kan horen.

Ook haar laatste medestanders druipen intussen af. Van een mislukte protestactie wil Bylieveldt echter niets weten. ’s Avonds stuurt ze aan de 184 leden van haar Telegram-groep een bericht: “Swart maandag was een groot succes!”

De naam van de woordvoerder van Busting the Myth is bekend bij de hoofdredactie.

Aantal ‘plaasmoorde’ moeilijk te achterhalen

De Zuid-Afrikaanse politie defi­nieert een plaasmoord als: een moord op iemand die op een boerderij woont of werkt, of die een boerderij bezoekt. Volgens Africa Check, een onafhankelijke factcheckorganisatie, is het belangrijk te onthouden dat het daarbij niet alleen gaat om commerciële boerenbedrijven, maar ook om zogenaamde ‘smallholdings’. Dat zijn afgelegen huizen waar op kleine schaal gewassen worden verbouwd of dieren worden gehouden.

Bij het vaststellen van het moordcijfer op boeren in Zuid-Afrika moet dus eerst worden vastgesteld hoeveel mensen er precies wonen en werken op een boerderij. Op basis van een volkstelling in 2007 komt Africa Check op ruim 800.000 mensen. Dat zou, met 62 boerderijmoorden in 2017-2018, een moordcijfer van bijna 8 per 100.000 opleveren. Maar boerderijbezoekers en de bewoners van smallholdings zijn daarbij niet meegerekend. Vandaar dat Nigel Branken op een cijfer “lager dan 2 per 100.000" uitkomt. Dat van Zuid-Afrika als geheel is 36 per 100.000.

Aan de andere kant erkennen misdaadexperts dat het aantal plaasmoorde een stuk hoger kan liggen dan het politiecijfer, omdat in de politieadministratie geen afzonderlijke categorie voor boerderijmoord bestaat. Niet elke plaasmoord hoeft als zodanig te worden gerapporteerd. Toch wijken cijfers van private organisaties weinig af. Boerenorganisatie Transvaal Landbou-unie telde in het administratieve jaar 2017-2018 70 boerderijmoorden. Afrikaner lobbygroep AfriForum kwam uit op 72 van zulke moorden in kalenderjaar 2017 en 54 in 2018: gemiddeld dus 63 boerderijmoorden per jaar.

In alle gevallen is overigens een sterke daling van het aantal dodelijke slachtoffers te zien in vergelijking met begin deze eeuw. In 2001-2002 waren er nog 140 boerderijmoorden. Wel ligt het aantal gewelddadige boerderijberovingen, waarbij het afgelopen jaar 62 doden vielen, nog altijd schrikbarend hoog in Zuid-Afrika: 564 in 2017-2018 volgens de politie. Al halveerde ook dat aantal boerderijberovingen in de loop van deze eeuw.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Fenna » 26 aug 2019, 12:37

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Fenna » 26 aug 2019, 12:55

Veelal is het gewoon wraak van de zwarte man op de blanke voor wat hij hen ooit heeft aangedaan.
Als de boer en zijn familie is afgeslacht, vaak op beestachtige wijze, dan laten ze het land verkommeren want daar gaat het ze veelal niet om.
Het is hen te doen om de vernedering.
Ik had er familie wonen en heb genoeg gehoord en gezien.
Die lui van het ANC zijn sadisten van eerste orde en vermoorden hun eigen aanhang ook zonder pardon als ze vermoeden dat je ook maar iets doet of denkt wat niet strookt met hun partij beleid.
Velen krijgen een autoband om hun middel, vol gegoten met benzine wat dan in de brand gestoken word.
Dat is wel een van de ergste martel methoden die je kan bedenken.
Het is een langzame pijnlijke dood wat ze met eigen volk doen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Witte wel » 26 aug 2019, 13:04

Iemand die de plaasmoorden ontkent staat voor mij gelijk aan een holocaust ontkenner. Ik heb er jaren geleden al over geschreven. Men probeert veel in de doofpot te stoppen om niet schuldig bevonden te worden. De boeren waren niet slecht voor de zwarte bevolking maar toen de boeren zich keerden tegen de investeerders werden zij het slachtoffer en werden de zwarten tegen de boerenbevolking op gezet of dat er onrecht was aangedaan. Ook van mij krijg je een dream on gusteman. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 13:15

Ik heb je bron gelezen Gusteman.
Ik neem aan dat je niet al je informatie uit 1 artikel haalt wat betreft de moorden, Wikipedia even daar gelaten.
Wat ik zie is wel degelijk gerichte moorden tegen blanke boeren.
Met als doel de rest te verjagen.

Had je mijn link van de Volkskrant ook gelezen ?
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... 2520afrika

Ik heb al maanden geleden heel veel over deze moorden gelezen.
Ik praat niet over genocide ik praat over gerichte moordpartijen waarvan ik denk dat dat er is.
Ik praat niet over het aantal doden bij de zwarte bevolking of blanke bevolking.
Elke dode is er eentje teveel aan beide kanten voor mij.

Het liedje Kill de Boer veranderen omdat het niet mag in Kiss de Boer is niet dreigend ?
Typisch staaltje van wegkijkerij maar dat verbaasd me allang niet meer, met zoveel zaken trouwens in de wereld.

Ik heb geen intentie Gusteman om jou op andere gedachten te brengen.
Waarom zou ik ?
Ik wilde je alleen iets laten zien wat daar gaande is meer niet.
Jij bekijkt het op jouw manier en dat is prima.

En dat er in verhouding veel minder blanke mensen worden vermoord dan zwarte mensen daar mag niet uitmaken.
Het belangrijkste in deze zaak is waarom deze blanke groep boeren elke week het doelwit zijn en ik denk omdat men hun grond wilt.
De moorden gebeuren bijna allemaal op dezelfde manier met eerst urenlang afschuwelijk martelen en dan pas gedood worden.
Ik heb een aantal jaren geleden een documentaire hierover gezien, daardoor kreeg ik het onder mijn aandacht.
En was ik ook verbaasd want ik hoorde daar niks over eigenlijk.

Maar nogmaals ieder zijn visie erop.
Hoop dat het eens stopt maar dat geld voor elke onschuldige burger ongeacht afkomst en kleur.
Maar die wereld zal nooit bestaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 13:24

Woont jouw familie er niet meer Fenna?
Dan zul je wel veel hebben gehoord over wat daar echt plaats vind.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 13:29

Interessant.

Toen ik jong was hoorde ik ook allerlei verhalen over Zuid Afrika, dat het allemaal best meeviel met die Apartheid, dat dat erg opgeblazen werd maar eigenlijk hadden die zwartjes het best wel goed.
En ja, zelfs nu nog zijn er mensen die beweren dat de zwarte Zuid Afrikaners het onder de Apartheid veel beter hadden dan nu.
Onze huisarts ging elk jaar voor vier weken op reis naar ginds, ook hij had daar familie en vrienden.
Hij kon uren vertellen over die reizen en dat die Apartheid fel overroepen werd. Zijn argument was "Als dit zo erg zou zijn, dan zouden die negers (sic) bang zijn voor blanke mensen, maar dat is niet zo. Overal waar wij komen, ook ver van de grote steden, staan de kinderen langs de weg naar ons te wuiven ... een duidelijk teken dat er geen angst onder de zwarte bevolking heerst".
Ja, deuuhhh ...

Als we dan toch gaan spitten naar informatie:

1) OpiniZ, geleverd door Fenna in een vorige reactie (https://opiniez.com/2018/08/26/de-plaas ... ertbor101/)

2) Trump tweet over de Plaasmoorden; NOS pagina (https://nos.nl/artikel/2247288-trump-tw ... eiten.html)

3) Al Jazeera onderzoek naar moordcommando bij Zuid Afrikaanse politie (https://www.thesouthafrican.com/opinion ... ica-video/)

4) YouTube video bij het Al Jazeera onderzoek hierboven

Ik zou aanraden om, op basis van deze bronnen, eens dieper in te gaan op de banden tussen enerzijds het Amerikaanse 'CATO Institute' (bron 2) en het Zuid Afrikaanse 'Cato Manor organized crime unit in Durban' (bron 3) dat verdacht wordt van systematisch folteren en moorden.

Have (moest het niet zo schrijnend zijn) fun en onthoud: eens je gaat spitten naar de waarheid moet je bereid zijn om heel lang en heel diep te gaan spitten.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Fenna » 26 aug 2019, 13:35

Tammy schreef:
26 aug 2019, 13:24
Woont jouw familie er niet meer Fenna?
Dan zul je wel veel hebben gehoord over wat daar echt plaats vind.
Die kant van de familie leeft inmiddels niet meer en zijn daar toen de ellende begon al vertrokken, zo'n 30/35 jaar geleden.
Maar die verhalen, vreselijk.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Fenna » 26 aug 2019, 13:39

Witte wel schreef:
26 aug 2019, 13:04
Iemand die de plaasmoorden ontkent staat voor mij gelijk aan een holocaust ontkenner.
:post:
Voor de hele post.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 13:53

Gusteman schreef :
Toen ik jong was hoorde ik ook allerlei verhalen over Zuid Afrika, dat het allemaal best meeviel met die Apartheid, dat dat erg opgeblazen werd maar eigenlijk hadden die zwartjes het best wel goed.
En ja, zelfs nu nog zijn er mensen die beweren dat de zwarte Zuid Afrikaners het onder de Apartheid veel beter hadden dan nu.
Ik weet niet wie jou dat afgezien van die huisarts allemaal heeft wijs gemaakt , maar ik wist heel goed dat daar Apartheid was.
Net als de Apartheid in America en de KKK groep die ik heel eng vond als ik daar beelden of foto’s van zag.
Dus niks meevallen wat daar gebeurde.


Over Mandela denk ik anders dan de meeste.
De man heeft aanslagen gepleegd voordat hij de gevangenis in ging.
Onschuldige burgers zijn daarbij omgekomen, dus die adoratie voor die man deel ik niet.
Hij is voor mij gewoon een moordenaar , maakt niet uit met welk doel hij de aanslagen pleegde.
Als er mensen sterven en nabestaanden levenslang verdriet hebben of dat men zwaar invalide is door de aanslagen dan verdient in dit geval Mandela geen heldenstatus.
Degene die voor zover ik weet geweldloos opkwam voor de zwarte bevolking was Martin Luther King.
Die heeft voor mij een heldenstatus niet Mandela.

Maar ook dat is weer mijn eigen mening.
De meeste mensen zullen hem geweldig vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 13:57

Ok Fenna, gelukkig is ze niks overkomen daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom horen we bijna niks over de blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vermoord worden ?

Bericht door Fenna » 26 aug 2019, 15:46

:post: Tammy.
Ben het met jou eens wat betreft Mandela.
Ik vind de bijna heiligen status die hij heeft verkregen onterecht, aan zijn handen kleeft veel bloed, heel veel bloed van onschuldige mensen.
Tammy schreef:
26 aug 2019, 13:53
Degene die voor zover ik weet geweldloos opkwam voor de zwarte bevolking was Martin Luther King.
Die heeft voor mij een heldenstatus niet Mandela.
Hij verdiende de status die Mandela mijns inziens onterecht krijgt.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie