Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door taigitu » 03 jun 2019, 10:56

Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

30 oktober 2018

De Amerikaanse president Trump wil een einde maken aan het recht op staatsburgerschap voor kinderen van illegalen,
die in de VS worden geboren.
Dat zegt hij in een interview met Axios, dat zondagavond op HBO wordt uitgezonden.
Vandaag is voorzien in het veertiende amendement van de Amerikaanse grondwet dat baby’s die in de VS worden geboren
automatisch de Amerikaanse nationaliteit krijgen, ongeacht of hun ouders Amerikaanse staatsburgers zijn.

“Een presidentieel decreet volstaat om de wet te wijzigen”
In een kort fragment dat al werd uitgezonden beweert Trump dat hij deze wet mits een executive order (decreet) kan wijzigen.

Amendement 14 van de Amerikaanse grondwet luidt als volgt: “Het amendement verplicht alle vijftig deelstaten om iedere persoon die zich
binnen hun grondgebied bevindt als gelijken onder de wet te behandelen. Ook krijgt elke baby die wordt geboren op Amerikaans grondgebied,
van rechtswege de Amerikaanse nationaliteit.”

“Het is belachelijk en het moet stoppen”
Dat Trump deze regel zou kunnen wijzigen mits een presidentieel decreet en zonder via het Amerikaanse Congres en de Senaat te passeren
wordt ongetwijfeld een punt van discussie, zoals door interviewer Jonathan Swan in het fragment wordt aangegeven.
“Er is me altijd gezegd dat we een grondwettelijk amendement moeten indienen, maar weet je wat? Het is niet waar,” aldus Trump.

“We zijn het enige land ter wereld waar iemand binnenkomt, bevalt en het kind is dan een Amerikaanse staatsburger,
met alle voordelen daaraan verbonden. Het is belachelijk. En er moet een einde aan komen.
We zijn er meer bezig. Het zal gebeuren… met een presidentieel decreet.”

Rechtsgeleerden zijn verdeeld
Rechtsgeleerden stellen zich vragen bij de uitspraken van de president, al denken sommigen dat de wet betrekking heeft op kinderen
van mensen die legaal in het land verblijven en niet op kinderen van illegalen of mensen die een tijdelijk visum hebben.
Rahm Emanuel, de burgemeester van Chicago, doet de aankondiging af als ‘verkiezingspraat’.
Ook dat Amerika het enige land ter wereld zou zijn dat staatsburgerschap verleent op basis van geboorte in dat land is onwaar.
Meer dan 30 – meestal westerse -landen doen dat.

Indien Trump zijn voornemen waar maakt gaat het om de realisatie van de belangrijkste maatregel in zijn anti-immigratiecampagne,
met als doel een einde te maken aan de zogenaamde ‘kettingmigratie’ en de ‘ankerbaby’s’. Daarmee wordt bedoeld dat een baby geboren
uit illegaal in het land verblijvende ouders, automatisch de Amerikaanse nationaliteit verwerft en zo de basis legt om familieleden
legaal het land in te krijgen.

Tijdens zijn State of the Union eerder dit jaar had Trump nog gezegd dat kettingmigratie
en de ‘green card lottery’ ‘een katalysator voor terrorisme’ zijn. Hoe zit het in België?

In België geldt voor de toekenning van de Belgische nationaliteit bij geboorte volgende regel voor een kind geboren uit een ouder die geen Belg is,
maar dat wel zelf in België is geboren: de ouder moet gedurende 5 jaar in de loop van de tien jaar voorafgaand aan de geboorte van het kind
zijn hoofdverblijfplaats in België hebben gehad.

https://nl.express.live/trump-wil-einde ... rte-in-vs/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Fenna » 03 jun 2019, 11:18

Ik geef hem gelijk, omdat hier misbruik van gemaakt kan worden en ook gedaan word.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door taigitu » 03 jun 2019, 11:21

Kind krijgt automatisch Amerikaanse nationaliteit

Zwangere toeristen willen baby in de VS
Elk kind dat geboren wordt op Amerikaans grondgebied, krijgt automatisch de Amerikaanse nationaliteit. En dus reizen steeds meer zwangere toeristen naar de States om er te bevallen. Een luxeresidentiehotel uit Manhattan speelt daar nu op in met een heus 'full service'-pakket. Prijskaartje: 7.750 dollar (circa 6.400 euro) per maand.

Jaarlijks bezoeken miljoenen toeristen de Verenigde Staten. Een groeiend aantal van hen keert na zijn verblijf huiswaarts met een baby'tje, hun eigen baby'tje, in de armen. Het 14de amendement van de Amerikaanse grondwet laat er geen twijfel over bestaan: elk kind dat op Amerikaanse bodem ter wereld komt, verwerft automatisch het Amerikaanse staatsburgerschap.

Politieke discussie
Tussen 2000 en 2006 steeg het aantal geboortes in de States met 5 procent, terwijl het aantal bevallingen bij vrouwen zonder Amerikaanse verblijfplaats steeg met... 53 procent. Van de bijna 4,3 miljoen kinderen die in 2006 het leven zagen in Amerika, waren er 7.670 met een niet-Amerikaanse moeder die niet in Amerika woont. Zelfs na aftrek van studentes in uitwisselingsprogramma's en (zaken)reizigers die daar door omstandigheden bevallen, is het fenomeen zo duidelijk dat in de politieke wereld meer en meer stemmen opgaan om die 'onjuiste interpretatie van het 14de amendement' onmogelijk te maken. De VS is nog een van de weinige landen waar deze geboortewet geldt. Onder meer het Verenigd Koninkrijk, Ierland, India en Australië hebben hun nationaliteitswetten eerder al aangepast.

Het fenomeen van het geboortetoerisme is volledig legaal, zolang de betrokkene zelf opdraait voor alle kosten. En daar speelt het New Yorkse residentiehotel Marmara Manhattan handig op in: 'Wij bieden een luxe eenpersoonssuite met hotelservice aan voor 7.750 dollar per maand (6.400 euro), exclusief taksen, maar met inbegrip van de transfer van en naar de luchthaven en het ziekenhuis, een babywiegje op de kamer en een cadeauset voor de kersverse mama', zo vertelde Alexandra Ballantine aan ABC News.

45.000 dollar
Nog altijd volgens de woordvoerster van het hotel moet de 'geboortetoerist' rekenen op een totaalbudget van 45.000 dollar of ruim 37.000 euro: 'De meeste dames verblijven hier twee maanden en betalen de medische verzorging, zo'n 30.000 dollar, uit eigen zak.' Maar voor die smak geld ga je wel naar huis met een Amerikaans staatsburgertje. En die kan een latere immigratie van de hele familie naar de States een stuk vergemakkelijken.

https://www.nieuwsblad.be

Afbeelding


Het is een oud bericht (2010) waarvan de link niet meer werkt.
Ik heb hier eerder op het forum iets over toerist-bevallingen geplaatst.

Als ik de aantallen zo lees zou je zeggen dat men een punt kan maken van die aanwas.
Maar als het een toeriste is die bevalt.... die gaat weer naar huis?
En ik ga ervan uit dat het kind mee genomen wordt? Toch..?
Dan zeggen de aantallenl geboortes ook niet alles want ze blijven niet.

Mocht de baby-Amerikaan later naar Amerika gaan en dan gezinsvereniging willen,
zou hij 21 jaar moeten zijn en zijn ouders volledig moeten kunnen onderhouden....
Dus kapitaalkrachtig genoeg moeten zijn. Hoe vaak zal dat gebeuren?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 11:30

Prima maatregel van Trump en precies wat jij zegt Fenna.
Er zijn notabele bevallingsklinieken in Los Angeles waar zwangere Aziatische vrouwen heen gaan puur om te bevallen op Amerikaans grondgebied.
Zodat zij zelf ook makkelijker binnen komen.
Na de bevalling gaan de dames weer gewoon eerst terug naar huis.
Ik heb daar een documentaire over gezien, ongelooflijk dat dit kan.

En ik weet niet wat men niet verstaat bij het woord illegaal .
Illegaal in dit geval betekend dat je je bevind in een land waar je niet mag zijn.
Je bent er stiekem zeg maar.
Je hoort je aan te melden via de officiële kanalen en niet stiekem over de grens rennen.
Eventuele kinderen die geboren worden op Amerikaanse bodem met illegale ouders kunnen vind ik geen aanspraak maken op het Amerikaanse burgerschap.

Dus prima voorstel van Trump.
Maar tegenwoordig lijkt het woord illegaal hetzelfde als legaal te zijn.
De wereld op zijn kop vind ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 11:39

Ik zie dat jij net voor mij ook al iets hebt geplaatst daarover Taigitu.
Had ik nog niet gezien.
De aantallen van die bevallingen maken niet uit.
Andere mensen doen wel moeite om via de officiële kanalen binnen te komen en deze moeders maken misbruik van de wet.
Dus goed van Trump om dat af te gaan schaffen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door herman50 » 03 jun 2019, 12:06

:shock: :evil: :evil: :grazy: Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 12:15

Kan je ook vertellen Herman50 waarom het voor jou een NO NO is ?
Wat jouw reden daarvoor is ?

Want ik vind het totaal niet eerlijk tegenover de mensen die wel netjes het land binnen willen komen.
Daar gaat een heel traject aan vooraf , je krijgt dat papiertje namelijk niet zomaar.
Dus ik ben heel benieuwd waarom jij deze bevallingstacktiek ok vind .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 13:42

Ik kijk nu naar BBC en Trump inspecteert de garde.
Wat mij opvalt is hoe fit Queen Elizabeth is.
Ze staat nu al heel lang in de volle zon op het bordes.
Gezien haar leeftijd vind ik dat werkelijk knap.

Ik was allang door mijn rug gezakt. :mrgreen:
Maar deze kleine dappere dame blijft gewoon staan. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door univers » 03 jun 2019, 13:49

Hoeveel korsetten heeft ze aan ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 13:55

Zo te zien geen eentje Univers. :mrgreen:
Ik sta echt versteld van haar.
Ik merk dat ik harstikke off-topic ga, had in andere topic moeten plaatsen.

Dus ik ga weer ontopic Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door univers » 03 jun 2019, 15:45

De moeder is ook over de honderd geworden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door Tammy » 03 jun 2019, 18:42

Ja sterke familie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door univers » 03 jun 2019, 20:13

Zal ze alienpillen slikken? :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door gusteman » 03 jun 2019, 22:06

Volledig los van het onderwerp zelf, daar ben ik me van bewust, maar ik vind het eigenlijk behoorlijk vreemd dat het onderwerp van een krantenartikel van 7 (zeven !) maanden geleden wordt aangevoerd onder 'Nieuws & Actualiteit'.

Waar zit het 'nieuwe', het 'actuele' in dat artikel?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Trump wil einde maken aan automatisch Amerikaans burgerschap bij geboorte in VS

Bericht door herman50 » 04 jun 2019, 07:22

misschien is het toen aan den mensch ontgaan?? en dat het een weer gelinkt word aan iets anders -- abortus verbod :::: fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie