Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door Tammy » 12 jun 2019, 15:27

Een keer leuk nieuws en heel ontroerend. :grin:

<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
De reünie bracht heel wat emoties teweeg.

Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug.

Eerst twee maanden vurige passie, dan 75 jaar complete radiostilte. K.T. Robbins verloor zijn eerste grote liefde uit het oog toen hij tijdens de Tweede Wereldoorlog plots naar een andere kazerne in Frankrijk moest verhuizen. Maar de herinnering aan haar verdween nooit. In een reportage naar aanleiding van de herdenking van de bevrijding in Normandië liet de Amerikaanse soldaat nog één keer zijn hart spreken. France 2 wist de tortelduifjes van weleer met elkaar te herenigen.

In 1944 zat Robbins met zijn regiment gelegerd in Briey (in het Franse departement Meurthe-et-Moselle). Hij werd halsoverkop verliefd op Jeannine Gannaye, een lokale schone van 18 jaar. ,,Ze was heel lief, volgens mij hield ze oprecht van mij”, laat de veteraan in het programma optekenen.

Twee maanden later kwam het ontluikende sprookje echter abrupt tot een einde: de soldaat moest het front aan de oostkant gaan versterken en dus moest hij zijn koffers pakken. ,,Ik zei dat ik misschien zou terugkeren voor haar, maar dat is nooit gebeurd”, treurt Robbins. In Amerika bouwde de man later een eigen leven op, hij stapte zelfs in het huwelijksbootje.

De warme herinneringen aan Jeannine vervaagden echter nooit. In een van zijn albums zat zelfs nog een foto van haar. ,,Ik zou graag nog een keer terugkeren naar Frankrijk om met haar familie te spreken. Zijzelf zal intussen waarschijnlijk wel al overleden zijn”, dacht Robbins.

Rusthuis.

Journalisten van France 2 gingen daarop aan de slag om nabestaanden van de vrouw terug te vinden. Tot ieders verbazing bleek Jeannine nog in leven: ze is inmiddels 92 jaar en verblijft in een rusthuis in Montigny-lès-Metz.

De langverwachte reünie kon er, na 75 jaar, dus alsnog komen. En die bracht heel wat emoties teweeg. Met schattige kusjes vielen ze elkaar in de armen. ,,Ik heb altijd van jou gehouden. Je bent altijd in mijn hart blijven zitten”, stelt Robbins.

‘Natuurlijk moest ik huilen’

,,Hij zegt dat hij me graag ziet, dat heb ik begrepen”, antwoordt Jeannine. ,,Mijn gedachten zijn altijd bij hem gebleven, ik heb lange tijd geloofd dat hij toch nog zou terugkeren.” Speciaal voor die gelegenheid had ze zelfs een beetje Engels geleerd, verklapt een van haar vijf kinderen.

De dag van zijn vertrek zit nog steeds in haar geheugen gegrift. ,,Toen hij wegreed in die vrachtwagen heb ik natuurlijk moeten huilen. Ik had heel veel verdriet. Ik zou liever gehad hebben dat hij na de oorlog niet teruggekeerd was naar Amerika.”

Afbeelding
Robbins en Jeannine in hun jonge tijd.

‘Ik hou van je’

Maar waarom heeft hij nooit meer iets van zich laten horen, wil Jeannine nu weten. ,,Als je getrouwd bent, komt dat er niet meer van”, klinkt het met spijt in zijn stem.

Na enkele uren samenzitten is het opnieuw tijd om afscheid te nemen. Er wordt een traantje weggepinkt. ,,Mijn lieve schat, ik hou van je”, klinkt het een laatste keer. Deze keer beloven ze elkaar plechtig om wél nog eens af te spreken.

https://www.ad.nl/buitenland/soldaat-we ... ~a9bdb90b/




Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door Susan » 13 jun 2019, 12:30

:post:

Ja wát leuk is dit toch om te zien.
Ze waren allebei nog geen 20 jaar destijds en hadden maar twee maanden de tijd om elkaar
te 'leren kennen'. Dan neem ik aan dat terwijl ze nog in de verliefdheids fase zaten op dat moment ook al het
afscheid kwam. Geen wonder dat dan juist die gevoelens zo sterk in hun herinneringen zijn gebleven.
Of ze werkelijk zo goed bijelkaar pasten om 'eeuwig' samen verder te gaan ná de oorlog, blijft natuurlijk gissen.
Maar dat doet er nu ook helemaal niet toe hoor, het blijft prachtig dat ze elkaar op het einde van hun leven nog
een keer ontmoet hebben! En wie weet lukt hun ook nog wel om een vervolg afspraak te maken:grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door univers » 13 jun 2019, 12:41

Traantjes in mijn ogen.
Moet gelijk aan buurvrouw denken, ook bijna 60 jaar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door Susan » 13 jun 2019, 13:22

univers schreef:
13 jun 2019, 12:41
Traantjes in mijn ogen.
Moet gelijk aan buurvrouw denken, ook bijna 60 jaar.
Dát maakt het leven op gezette tijden dan wel moeilijk he, vooral nu we ouder worden,
is het alsof we in de 'reserve tijd' zitten, steeds kleiner wordt het groepje mensen om
ons heen. :-|
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 14:06

Kan mij voorstellen dat je aan Buurvrouw denkt Univers.
Take care :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door univers » 13 jun 2019, 17:19

Dát maakt het leven op gezette tijden dan wel moeilijk he, vooral nu we ouder worden,
Ouder worden heb ik geen probleem mee, in mijn bovenkamer blijf ik 18, enkel het lijf denkt er anders over. :mrgreen:
Valt mij op, dat ik veel vaker aan vroeger moet denken, meestal zijn het de leuke dingen.
Net als afgelopen zondag de F1 in Montreal, dan komen al die herrieneringen weer naar boven, was er om de 3 weken.
is het alsof we in de 'reserve tijd' zitten,
Ik heb eerder het idee dat de tijd steeds sneller gaat, kan aan mij leggen.
steeds kleiner wordt het groepje mensen om
ons heen.
Het oude vlees moet eerst op.
Van het stoffelijke is niets eeuwig, zelfs sterren hebben maar een bepaalde levensduur.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door Fenna » 13 jun 2019, 20:38

univers schreef:
13 jun 2019, 17:19
Ik heb eerder het idee dat de tijd steeds sneller gaat, kan aan mij leggen.
Komt omdat we ouder worden broertje, 't is niet anders.
We mogen ons gelukkig prijzen dat we er nog steeds zijn.
:loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Soldaat werd verliefd tijdens WOII, 75 jaar later vindt hij haar terug

Bericht door herman50 » 15 jun 2019, 10:13

idd Uni, uitspraak van m´n moe...hoe ouder je word hoe sneller de tijd gaat .... en verd..... ze heeft nog gelijk ook,, kijk maar we zitte al in -bijna - eind Juni ,,,waar is die tijd gebleven??

mooi gezegd Fenna, koester elke dag, <alleen moet het niet van dat rotweer zijn als vanmorge> .....he fijne dag allemaal

Afbeelding [wave]
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie