14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 19 jun 2019, 14:36

14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

19 juni 2019

Op de voormalige Koningin Wilhelminakazerne in Ossendrecht is vanochtend een ernstig ongeluk gebeurd.
Een groep militairen in opleiding is geraakt door de bliksem. Een van hen, een 18-jarige man, is zwaargewond per traumahelikopter
naar het ziekenhuis in Antwerpen gebracht. Dertien anderen raakten lichtgewond. Zij zijn zelf niet geraakt,
maar stonden in de buurt van de jongen die zwaargewond raakte.


De gewonden door de blikseminslag zijn 16, 17 en 18 jaar oud en volgen de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVo).
Daarbij combineren jongeren een mbo-opleiding met praktijkweken bij de marine, landmacht en luchtmacht.
Ze zijn daarmee verzekerd van een stage bij een van de krijgsmachtonderdelen en worden voorbereid op een functie bij Defensie.

Eerstejaars

De bedoeling was dat de eerstejaars van dinsdag tot donderdag in de Ossendrechtse heide zouden verblijven.
Dat is een open vlakte met bospercelen. Hier kregen ze training in hoe je het effectiefst een bepaald gebied kunt beveiligen.

Volgens een Defensie-woordvoerder was er voor de begeleiders geen aanleiding om de militaire oefening af te breken.
,,Waarom de afweging is gemaakt om al dan niet buiten te blijven, weet ik niet. Maar vaststaat dat er altijd rekening wordt gehouden met
extreme weersomstandigheden’’
, meldt Sydney Plankman van Defensie.

‘Heel akelig’

Minister Ank Bijleveld van Defensie noemt het ongeval met de aspirant-militairen ‘heel akelig’.
,,Ik was bij de opening van het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht en ik hoorde het net daarvoor. Ik ben echt enorm geschrokken.
Bliksem is iets heel onvoorspelbaars.’’

In zo’n geval, zegt Bijleveld, hoop je op snelle en goede zorg en dat de families op de hoogte worden gesteld.
,,Ik heb begrepen dat dat inmiddels is gebeurd. Meer kun je niet doen.’’
Volgens de CDA-bewindsvrouw is de zwaargewonde per traumaheli naar Antwerpen gebracht, omdat dit het dichtstbijzijnde ziekenhuis is.
Ook alle andere studenten gingen sowieso voor controle naar het ziekenhuis.

Een onafhankelijke inspectie gaat onderzoek doen naar het voorval. ,,Dat is gebruikelijk bij dit soort ernstige incidenten’’, meldt Defensie.

‘Flinke oplaaier’

Bij bliksemin­slag komt zo ontzettend veel kracht vrij dat ook mensen die in de buurt staan een flinke oplaaier krijgen
Arjan Hoogkamer, deskundige op het gebied van bliksem(-beveiliging)

Dat er in één klap zo veel gewonden vallen als gevolg van bliksem, is niet zo gek als het lijkt.
,,Bij blikseminslag komt zo ontzettend veel kracht vrij dat ook mensen die in de buurt staan een flinke oplaaier krijgen’’,
vertelt Arjan Hoogkamer, deskundige op het gebied van bliksem(-beveiliging).

Dat beaamt Michaël Bertels, projectleider veilig optreden bij elektra van Brandweer Nederland.
,,Elektriciteit zakt in de ondergrond en zoekt vervolgens zijn weg naar aarde.
Dat zullen de jongens die daar in de buurt stonden wel in hun benen gevoeld hebben.’’


De bliksem sloeg in in de buurt van een bosrijke omgeving.
Volgens Hoogkamer is het zeer onverstandig om met onweer het bos in te gaan.

,,De kans is groot dat de bliksem op een boom inslaat. Die kracht bereikt vervolgens de bodem en dan bevind je je
in een levensgevaarlijke situatie. Absoluut niet doen, dus.”
Bertels is het daarmee eens.
,,Als je bliksem ziet aankomen, moet je schuilen. Niet onder een boom, maar ergens binnen.”

Vaakst in West-Brabant

Volgens Arjan Hoogkamer sterven jaarlijks wereldwijd redelijk veel mensen aan de gevolgen van blikseminslag.
Naar buiten gaan met onweer raadt Hoogkamer dan ook sterk af, maar mocht het simpelweg niet anders gaan dan kan
een bliksemafleider uitkomst bieden. ,,Wanneer je zo’n installatie op het dak van een woning plaatst en dan naar buiten gaat,
dan ben je in principe veilig.”


Onweersbuien als vanochtend komen relatief het vaakst voor in het westen van Brabant.
,,Dat komt door het hoge water in de delta en de Brabantse Wal. Een onweerswolk moet daar vaker klimmen dan
op andere plekken in Nederland”, legt Hoogkamer uit.

Blikseminslagen

In het hele land komen vandaag lokaal stevige onweersbuien voor. De buien trokken in het zuidwesten het land binnen.
Het KNMI meldt dat de buien plaatselijk gepaard gaan met hagel en windstoten tot ongeveer 75 kilometer per uur.


Door blikseminslagen hebben er branden gewoed in een huis op een vakantiepark in Cadzand (Zeeland) en een woning in Spijkenisse.
Bij de branden vielen geen gewonden. Later op de ochtend moest de brandweer uitrukken voor een uitslaande brand in
een schuur met een rieten kap in het Brabantse Waspik. Een woordvoerder van de brandweer meldde dat die brand mogelijk
ook te wijten is aan een blikseminslag. De schuur is verloren.

Wat doet VeVa?


De veertien aspirant-militairen die vandaag gewond raakten op een militair oefenterrein in het Brabantse Ossendrecht zijn leerlingen
van de mbo-opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVa). Hier worden leerlingen klaargestoomd voor een carrière in het leger.

De opleiding wordt gegeven aan meer dan dertig roc’s in het land. Leerlingen combineren de opleiding met praktijkweken
bij een van de onderdelen van Defensie. Er zijn tien vakrichtingen, zoals bedrijfsautotechniek, beveiliging, ICT en logistiek.
Militaire instructeurs verzorgen delen van de opleiding op de scholen.

De VeVa is in 2009 opgezet. De VeVa is belangrijk voor het ministerie van Defensie, omdat het met een groot personeelstekort kampt.
In 2015 bedroeg het aandeel van de VeVa’s in de instroom van de krijgsmacht 45 procent.

Defensie komt duizenden mensen tekort. Op 1 januari ging het om 8363 militaire functies en 229 burgerfuncties.
Bij de militairen zijn het voornamelijk lagere functies. Van het aantal sollicitanten valt gemiddeld 75 procent
uit tijdens het keurings- en selectieproces.

https://www.ad.nl/bergen-op-zoom/14-tie ... ~aeca853f/


Afbeelding

Ik moet nodig vanmorgen buiten zijn en een rit op mijn fiets maken met veel regen EN meerdere bliksemflitsen....
Je lees in dit artikel dat er meerder inslagen zijn geweest door de onweersbuien vanochtend.
Maar die jongelui worden gewoon onderworpen aan de opleiding, niks schuilen. Die worden gewoon het bos in gestuurd?
Een verkeerde inschatting blijkt achteraf, maar het zal je kind maar zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door univers » 19 jun 2019, 14:43

Een verkeerde inschatting blijkt achteraf
Dat gebeurd regelmatig bij defensie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door Tammy » 19 jun 2019, 18:52

Dit is behoorlijk slecht geweest die beslissing om buiten te blijven.
Ik denk dat de verantwoordelijke persoon op het matje moet komen .
Hopelijk is dit een wijze les geweest en ik hoop dat de zwaargewonde jongen volledig herstelt alsook de andere gewonden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 19 jun 2019, 18:52

univers schreef:
19 jun 2019, 14:43
Een verkeerde inschatting blijkt achteraf
Dat gebeurd regelmatig bij defensie.
Ik heb 2 zonen en toen de eerste de leeftijd kreeg van de dienstplicht bekroop me een boosheid over het 'moeten'
van toen. Een jongeman kon niet weigeren. Het was militaire dienst"plicht". Als moeder geen inspraak, ook je zoon niet.
Of hij moest zwaar religieus zijn en op die manier een dienstweigeraar worden. Zoals bv. een Jehova-getuige dit kon doen.
Ik heb me toen zo kwaad gemaakt over het feit dat je als moeder een kind krijgt, een zoon, en dat de regering
daar op ongeveer 18-jarige leeftijd hem tot hun beschikking krijgen en dingen kan laten doen die tegen
alle gevoel ingaat.
Als je in verwachting bent wordt er verwacht dat je alles doet om een gezond kind te krijgen.
Als het geboren is, wordt er verwacht dat je hem regelmatig laat controleren door de artsen. Het is een protocol
wat je opgelegd krijgt. Zorg je niet goed voor je kind dan kan hij worden afgepakt en kan je zelfs repercussies verwachten.

En dan is hij 18 jaar en mag je hem min of meer overdragen aan het ministerie van defensie.
Nu heeft mijn zoon in zijn jonge jaren groeispurts gehad die heel pijnlijk waren. En dat was achteraf best een zegen.
Want door die groeispurts ontwikkelden zijn voeten zich niet helemaal zo als het moet. Hij had normaal nergens last
van, maar als hij lang moest lopen, dan kreeg hij problemen. Toen hij dus gekeurd werd, werd er gevraagd of er personen
waren die dachten medisch niet geschikt te zijn voor het leger. Hij meldde zich en werd apart getest. En.... hij werd afgekeurd!
De tweede zoon was jonger en die had hiermee geluk. De dienstplicht was toen afgeschaft. En daar was ik heel blij mee.

Maar ook nu nog kan ik nog zo boos worden dat het leger zo 'slordig om kan gaan met de mannen en vrouwen die
in de militaire dienst gaan. Ook hier zullen ze wel de nodige redenen/excuses vinden om deze gebeurtenis 'klein' te houden.
Menig dienstplichtige, die terug komen uit de oorlogsgebieden waar deze militairen naar toe zijn gestuurd, komt terug
met lichamelijk en mentale schade. We hebben de afgelopen jaren genoeg gelezen hoe ze zich in de steek gelaten
hebben gevoeld, er geen luisterend oor was voor hun problemen. Moeder-zijn is niet alleen vreugde, zeker als jouw
kind moet lijden door onzorgvuldigheid van derden.

Het kan daarna zelfs nog erger worden....

Defensie wijst alle claims van veteranen met trauma's af

Getraumatiseerde veteranen die een schadeclaim hebben ingediend voor slechte nazorg halen bakzeil.
Momenteel hebben 352 veteranen Defensie aansprakelijk gesteld voor ernstige psychische schade na een missie.
Pas 60 claims zijn afgehandeld en die zijn allemaal afgewezen. Dat blijkt uit cijfers van Defensie.

Door: Tonny van der Mee 13-06-15,

Veteranen voelen zich in de steek gelaten en moeten zich elke keer verdedigen
Peter Jongman, Wounded Warriors

Veteranen, belangenorganisaties en advocaten hekelen de formele opstelling van Defensie.
Procedures duren vele jaren en Defensie betwist aansprakelijkheid voor de posttraumatische stressstoornis (ptss).

,,Defensie gaat er niet coulant mee om. Ze halen alles uit de kast om er onderuit te komen,'' zegt letselschadeadvocaat Vincent Dolderman.
,,Niet alle schade wordt gecompenseerd. Informatie om een claim te onderbouwen, is moeilijk te achterhalen.''

Opeenstapeling problemen
Door alle frustraties stapelen de privéproblemen zich op en verergeren de psychische problemen.
Veel veteranen kampen met forse schulden, echtscheidingen en werkloosheid, of ze vervallen in (huiselijk) geweld,
criminaliteit en verslaving (alcohol en drugs).

,,Ik hoor schrijnende verhalen,'' zegt voorzitter Leo Hartog van de stichting Dutch Military Veterans.
,,Zo'n proces is slopend. Sommigen zijn murw geslagen. Ze zijn kwaad en verbolgen.''

Peter Jongman van Wounded Warriors: ,,Veteranen zijn teleurgesteld in Defensie en voelen zich in de steek gelaten.
Het houdt hen dagelijks bezig, ze moeten zich elke keer verdedigen tijdens een zitting. Dat zorgt voor extra stress.''

Sommige veteranen kunnen het mentaal en financieel niet opbrengen om het juridisch gevecht aan te gaan.
,,Velen haken af vanwege de stress rond lange procedures en hoge kosten,'' zegt advocaat Dolderman.
,,Veteranen worden tot aan de hoogste instantie kapot geprocedeerd. Defensie komt met een heel team van juristen
naar de rechtbank. Dat is enorm intimiderend.''


Lees verder: https://www.ad.nl/binnenland/defensie-w ... ~a49cc01a/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door univers » 19 jun 2019, 19:08

Ik heb maar 11 dagen in dienst gezeten.
Ze kwamen er achter dat ik totaal ongeschikt was voor het leger.
De tweede dag stond er een sergeantje tegen me te schreeuwen,
Ik vroeg hem of hij het tegen mij had, ja zei de gek, ik zei tegen hem, dan heb je het ook tegen me reet.
Na 11 dagen ging ik met buitengewoon groot verlof.
Ik heb in ieder geval een vat bier aan overgehouden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door Gast1 » 19 jun 2019, 19:28

taigitu schreef:
19 jun 2019, 18:52
Ik heb 2 zonen en toen de eerste de leeftijd kreeg van de dienstplicht bekroop me een boosheid over het 'moeten'
van toen. Een jongeman kon niet weigeren. Het was militaire dienst"plicht". Als moeder geen inspraak, ook je zoon niet.
Of hij moest zwaar religieus zijn en op die manier een dienstweigeraar worden. Zoals bv. een Jehova-getuige dit kon doen.
Ik heb me toen zo kwaad gemaakt over het feit dat je als moeder een kind krijgt, een zoon,
en dat de regering daar op ongeveer 18-jarige leeftijd hem tot hun beschikking krijgen en dingen kan laten doen die tegen alle gevoel ingaat.
Als je in verwachting bent wordt er verwacht dat je alles doet om een gezond kind te krijgen.
Als het geboren is, wordt er verwacht dat je hem regelmatig laat controleren door de artsen.
Het is een protocol wat je opgelegd krijgt. Zorg je niet goed voor je kind dan kan hij worden afgepakt en kan je zelfs repercussies verwachten.

En dan is hij 18 jaar en mag je hem min of meer overdragen aan het ministerie van defensie.
Toen ik 19 jaar was wilde ik in dienst.
Bij de commandotroepen, ik weet nog heel goed hoe graag ik dat wilde.
Ik had een bovengemiddelde conditie en voelde me fantastisch en ik kwam glansrijk door de keuring, hoewel ...
Ik 'dacht' toen hooikoorts te hebben: 17 prikjes in mijn arm => drie bultjes => hooikoorts!! => afgekeurd!!
Verschrikkelijk teleurgesteld en boos was ik, ik kon het niet geloven ... maar wel begrijpen.

Een paar jaar later ontwaakte ik en nog veel meer toen we in verwachting waren van onze drie schatten van kinderen.
Gelukkig is de dienstplicht later afgeschaft en blij toe.
Ik herken me helemaal in jouw reactie taigitu.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 20 jun 2019, 09:20

Tammy schreef:
19 jun 2019, 18:52
Dit is behoorlijk slecht geweest die beslissing om buiten te blijven.
Ik denk dat de verantwoordelijke persoon op het matje moet komen .
Hopelijk is dit een wijze les geweest en ik hoop dat de zwaargewonde jongen volledig herstelt alsook de andere gewonden.
De jongen is ter plekke gereanimeerd, dus net aan de dood ontsnapt.
Hij heeft longschade en brandwonden. Het is te hopen dat hij er geen schade aan over houdt.
Maar ik vrees van wel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 20 jun 2019, 09:21

univers schreef:
19 jun 2019, 19:08
Ik heb maar 11 dagen in dienst gezeten.
Ze kwamen er achter dat ik totaal ongeschikt was voor het leger.
De tweede dag stond er een sergeantje tegen me te schreeuwen,
Ik vroeg hem of hij het tegen mij had, ja zei de gek, ik zei tegen hem, dan heb je het ook tegen me reet.
Na 11 dagen ging ik met buitengewoon groot verlof.
Ik heb in ieder geval een vat bier aan overgehouden.
Ik denk dat je moeder die keer blij was met je brutale mond.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 20 jun 2019, 09:27

Gast1 schreef:
19 jun 2019, 19:28
Toen ik 19 jaar was wilde ik in dienst.
Bij de commandotroepen, ik weet nog heel goed hoe graag ik dat wilde.
Een paar jaar later ontwaakte ik en nog veel meer toen we in verwachting waren van onze drie schatten van kinderen.
Gelukkig is de dienstplicht later afgeschaft en blij toe.
Ik herken me helemaal in jouw reactie taigitu.
Wijsheid komt met de jaren.....
Maar ook voor degenen die nu vrijwillig kiezen voor de militaire dienst is het triest
dat er zo met deze mannen/vrouwen wordt omgegaan. Nazorg bij trauma's is nihil.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door taigitu » 20 jun 2019, 09:32

Oud-kolonel vol ongeloof na bliksemdrama militairen: ‘Welke instructeur laat zo'n oefening doorgaan?’

19 juni 2019

Defensie heeft heel wat uit te leggen nu een groep aspirant-militairen gewond is geraakt door blikseminslag in Ossendrecht. Oud-kolonel en militair deskundige Peter Wijninga zet zijn vraagtekens bij de beslissing van de instructeur om de militaire training niet vroegtijdig af te breken. ,,Deze jongens zijn zó onervaren, daar moet je uiterst zorgvuldig mee omgaan.”

Een aspirant-militair werd vanochtend in de buurt van een militair oefenterrein in het Brabantse Ossendrecht door de bliksem getroffen. Hij is per traumahelikopter naar het ziekenhuis in Antwerpen gebracht. Hij heeft ernstige longschade en zware brandwonden, maar is buiten levensgevaar. Dertien andere leerlingen zijn lichtgewond naar een ziekenhuis gebracht voor controle.

Het KNMI kondigde vandaag in alle vroegte een waarschuwing af. Vooral het zuidwesten van Nederland moest rekening houden met onweer en zware windstoten. Toen het vanochtend helemaal losging, wilde een van de aspirant-militairen schuilen onder een boom. Op dat moment werd hij geraakt.

,,Het is de verantwoordelijkheid van de instructeur om op basis van de weersvoorspellingen een inschatting te maken: moeten we doorgaan, of uit voorzorg de training afbreken? Ik vraag mij af of hier wel de juiste keuze is gemaakt”, aldus Peter Wijninga, kolonel buiten dienst.

Deze vreselijke gebeurte­nis kun je niet alleen toeschrij­ven aan de weergoden
Peter Wijninga, oud-kolonel en militair deskundige


Snuffelstage

Wijninga is een expert op defensiegebied en heeft naar eigen zeggen veel ervaring met militaire operaties in extreme weersomstandigheden. ,,Wanneer je weet dat er een waarschuwing is afgekondigd, dan moet je daarop acteren”, zegt hij. ,,Zeker in dit geval. Je hebt te maken met jonge mensen, kinderen die nul ervaring hebben. Ze volgen een snuffelstage en hebben behoefte aan sturing en coaching.”

Volgens een woordvoerder van Defensie was er voor de instructeurs geen aanleiding om de militaire oefening af te breken. Waarom die afweging is gemaakt, moet onderzoek nog uitwijzen. Wijninga krijgt er een naar gevoel van. ,,Ik denk dat hier het een en ander is misgegaan. Deze vreselijke gebeurtenis kun je niet alleen toeschrijven aan de weergoden. Want in de eerste plaats: welke instructeur laat nou zo’n oefening doorgaan?”

Dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het incident stemt Wijninga tevreden. ,,Van een volwassen iemand kun je verwachten dat hij zelf een zorgvuldige afweging kan maken, maar kun je dit ook van een zestienjarige verwachten? Ik denk het niet.”

Mogelijk strafbaar feit

Volgens Michael Ruperti, strafrechtadvocaat gespecialiseerd in defensiezaken, zou er zelfs sprake kunnen zijn van een strafbaar feit. ,,Als blijkt dat hier sprake is geweest van een inschattingsfout of nalatig optreden, dan kan de instructeur hiervoor vervolgd worden. Dat sluit ik niet uit. Het gaat hier om een ernstig incident met zwaar letsel, dat kan zomaar nog eens eens staartje krijgen.”

Uit een eerste onderzoek van de Koninklijke Marechaussee zijn vooralsnog geen strafbare feiten naar voren gekomen, meldt Defensie desgevraagd. Een onafhankelijke inspectie gaat zich nu verder over de zaak ontfermen. Hoe lang dat onderzoek gaat duren, is niet duidelijk. Op de lezing van Wijninga wilde Defensie niet ingaan, ‘omdat nog lang niet alle feiten bekend zijn‘.
Onverstandig

De gewonden door de blikseminslag zijn 16, 17 en 18 jaar oud en volgen de VeVa-opleiding op een roc in Zuid-Holland. Daarbij combineren de jongeren een mbo-opleiding met praktijkweken bij de marine, landmacht en luchtmacht. Ze zijn daarmee verzekerd van een stage bij een van de krijgsmachtonderdelen en worden voorbereid op een functie bij Defensie.

De 18-jarige jongen die gewond raakte hurkte tegen een boom toen de bliksem insloeg. Volgens deskundigen is dat erg onverstandig. ,,De kans is groot dat de bliksem op een boom inslaat. Die kracht bereikt vervolgens de bodem en dan bevind je je in een levensgevaarlijke situatie. Absoluut niet doen, dus”, aldus Arjan Hoogkamer, deskundige op het gebied van bliksem(beveiliging).

Zie het intervieuw via de link: https://www.ad.nl/binnenland/oud-kolone ... ~a695d9ca/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door herman50 » 20 jun 2019, 10:41

nooit geleerd dat dat levensgevaarlijk is , als kind werd het al ingeprent,, gisteren bij RTL Weer ...de uitleg wat je t best kan doen ,,maak je zo klein mogelijk, hielen tegen elkaar -voor afvoer van stroom- zodat deze niet naar t hart gaat,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 14 tieners gewond door blikseminslag bij militaire oefening, leerling (18) met traumaheli afgevoerd

Bericht door Fenna » 20 jun 2019, 12:12

univers schreef:
19 jun 2019, 19:08
Ik heb maar 11 dagen in dienst gezeten.
Ze kwamen er achter dat ik totaal ongeschikt was voor het leger.
De tweede dag stond er een sergeantje tegen me te schreeuwen,
Ik vroeg hem of hij het tegen mij had, ja zei de gek, ik zei tegen hem, dan heb je het ook tegen me reet.
Na 11 dagen ging ik met buitengewoon groot verlof.
Ik heb in ieder geval een vat bier aan overgehouden.
;P! ;P! ;P!
Schitterend.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie