Troostprijs voor Timmermans?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door gusteman » 05 jul 2019, 08:35

Tammy schreef:
04 jul 2019, 21:48
Jouw kijk op democratie is iets anders dan de mijne Gusteman.
Dat had ik al veel eerder begrepen, lieve Tammy.

Wat ik nog niet begrijp is welke jouw kijk dan precies wel is.

Op Wikipedia staat een pagina over democratie.

Daar worden de diverse, meest gebruikte, vormen van democratie uitgelegd.

Ik weet niet of jij die pagina al ooit hebt gelezen maar zou je hier eens kunnen neer zetten welke vorm van democratie jij in gedachten hebt wanneer je het hebt over 'jouw kijk op democratie'?

Zelf heb ik het over de 'representatieve (of vertegenwoordigende) democratie' wanneer ik een opmerking maak over of iets al dan niet democratisch is.

Daarbij beschouw ik het gegeven waarover ik een opmerking maak als een fait divers, een alleenstaande gebeurtenis.

Wanneer ik zo'n gegeven dan bekijk op zijn realiteitsgehalte kan ik niet meer spreken over het democratische gehalte ervan maar enkel over het particratische gehalte. Want wij leven al lang niet meer in een democratie maar in een particratie waar de politieke partijen beslissen wat gebeurt en niet de burger.
En die politieke partijen kunnen dat omdat de burger daarmee instemt door hen te verkiezen.

Daar heb ik het al vaker over gehad net zoals ik er al vaker heb op gewezen dat de burger hoognodig zijn soevereine macht moet aanwenden om de democratie in ere te herstellen en de particratie te bannen uit het beleid van de natie.

Jammer genoeg snapt de burger dit niet en wordt er gewoon mee geheuld met de politieke partijen.

Maar nogmaals: dan gaat het niet over democratie maar over de dictatuur van de politieke partijen en dan voornamelijk hun besturen, de ''top' zoals zij dat zo graag benoemd zien.

Daarvan hebben we een staaltje gezien bij het verkiezen van mevrouw Von der Leyen ..... maar opnieuw hierbij: dat verkiezen is wel gebeurd volgens het democratisch beginsel, namelijk bij meerderheid van stemmen.

En daar is inderdaad geen enkele Europese burger aan te pas gekomen ... net zoals trouwens geen enkele Nederlandse burger een stem heeft in het verkiezen van de voorzitter van de Tweede Kamer; die wordt verkozen door de afgevaardigden die wèl door het volk werden verkozen bij de landelijke verkiezingen.
Wikipedia omschrijft dit als volgt
Bij de wijziging van de Grondwet in 1983 werd opgenomen dat de Kamer zelf een voorzitter benoemt. Tevens is toen bepaald dat een voorzitter niet langer voor slechts één zittingsjaar zetelde, maar voor een gehele kabinetsperiode. Dat gebeurt in beginsel kort na de installatie van een nieuwe Kamer. De leden van de Tweede Kamer kiezen de voorzitter uit hun midden door schriftelijke en geheime stemming. De Tweede Kamer koos daarbij voor een open procedure. Een voorzitter wordt gekozen bij absolute meerderheid van stemmen.

Per 2016 is de stemprocedure als volgt: in de eerste twee stemronden kan ook gekozen worden uit Kamerleden die zich niet kandidaat hebben gesteld. Een eventuele derde stemming wordt gehouden tussen maximaal vier kandidaten. Als in de tweede stemronde op niet meer dan vier personen gestemd is, doen in de derde stemronde alleen de twee kandidaten mee die de meeste stemmen behaald hebben. Eventueel is er een vierde stemronde met maximaal twee kandidaten. Mocht dan nog niemand gekozen zijn, dan wordt geloot.
De regels getuigen van behoorlijk wat fair-play maar in de uitvoering ervan mag best wat extra controlebevoegdheid door het volk ingevoegd worden ... maar dat zal enkel mogelijk zijn wanneer de burger bereid is om daar werk van te maken en die bereidheid is in geen velden of wegen te bespeuren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11969
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door MetalPig » 05 jul 2019, 08:44

Tammy schreef:
04 jul 2019, 21:48
Het is 1 groot achterkamertjes politiek.
Maar we mogen wel kiezen wie er de achterkamertjes in gaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door univers » 05 jul 2019, 08:46

Maar we mogen wel kiezen wie er de achterkamertjes in gaan
De burgemeester van Amsterdam misschien? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 08:51

Gusteman schreef :
Want wij leven al lang niet meer in een democratie maar in een particratie waar de politieke partijen beslissen wat gebeurt en niet de burger.
En die politieke partijen kunnen dat omdat de burger daarmee instemt door hen te verkiezen.
Dit bedoel ik te zeggen Gusteman, jij verwoord het beter.
Ik zou graag een kiessysteem willen zien waarin kandidaten naar voren worden geschoven en op een kieslijst staan en dat het volk kan stemmen op die persoon.
Dus bijvoorbeeld wie word de opvolger van Juncker.
Een rijtje namen erbij en dan stemmen wie jij het geschiktste acht.
Dat is voor mij het meest democratische wat er op dat gebied bestaat.

Dat het nu een meerderheid is van de partijen die beslissen is voor mij niet de juiste democratische manier ook al zal het juridisch natuurlijk kloppen.
Maar democratie in dit soort zaken hoort in een kiessysteem waarin de burger beslist.
Dat bedoel ik te zeggen. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 12:54

Speciaal voor jou beste Gusteman en de groetjes van mij, met een knipoog. :wink: :mrgreen:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 14:48

Afbeelding

Ook Jean-Claude Juncker is niet blij met Ursula.

De nominatie van Ursula von der Leyen voor het voorzitterschap van de Europese Commissie blijft stuiten op kritiek. ,,Dit was niet erg transparant”, zegt Jean-Claude Juncker, de huidige commissievoorzitter.

Juncker is een verklaard voorstander van het Spitzenkandidatensysteem. Dat houdt in dat de lijsttrekker van de fractie die de verkiezingen gewonnen heeft, meteen ook dé kandidaat is voor de belangrijkste functie in de Europese Unie. Juncker is zelf ook op deze manier aan de macht gekomen.

De winnaar van de laatste verkiezingen, de Duitse christendemocraat Manfred Weber, kon echter niet op voldoende steun rekenen van de leiders van de EU-lidstaten. Sterker: hij werd meerdere malen in het openbaar afgebrand. De aversie tegen zijn persoon was ook een van de redenen dat de onderhandelingen over de Europese topjobs begin deze week zo lang duurden. Volgens de regels zijn het nu eenmaal de leiders die de volgende commissievoorzitter voordragen. Het parlement moet daar vervolgens ‘ja’ of ‘nee’ tegen zeggen.

Democratischer.

Het Spitzenkandidatensysteem mag dan wel de voorkeur hebben van (een deel van) het parlement, er staat nergens dat het verplicht zo moet. De benoeming van Juncker in 2014 was eigenlijk niet meer dan een experiment; een manier die het parlement had bedacht om het proces democratischer en transparanter te maken. Enkele Europese leiders, met name de Franse president Emmanuel Macron (maar ook onze premier Rutte), willen hier echter niks van weten. Wij willen de beste kandidaat, zo redeneren zij, niet iemand die toevallig naar voren is geschoven door een politieke fractie.

Von der Leyen was geen Spitzenkandidaat, maar het product van een compromis dat de leiders na zware onderhandelingen afgelopen dinsdag op tafel legden. Het stemt Juncker droef, zo liet hij vandaag merken: ,,Het Spitzenkandidatensysteem is helaas geen traditie geworden. Ik ben de eerste en de laatste.”

Woest.

Het is overigens niet gezegd dat Von der Leyen de Luxemburger Juncker daadwerkelijk gaat opvolgen. Het parlement heeft nog altijd het laatste woord. De sociaaldemocraten (ook die uit Duitsland) zijn nog steeds woest dat hun Spitzenkandidaat, Frans Timmermans, terzijde is geschoven ten gunste van Von der Leyen. En er zijn meer fracties die de gang van zaken niet zo fraai vinden.

De Duitse CDU-leider Annegret Kramp-Karrenbauer, partijgenoot van Von der Leyen, is inmiddels op de barricaden gesprongen. Ze waarschuwt dat er niet alleen in Duitsland een kabinetscrisis dreigt als de nominatie niet wordt overgenomen door het Europees parlement (coalitiegenoot SPD noemde Von der Leyen de ‘slechtste minister’). Ze voorziet ook een ‘constitutionele crisis’ in Europa.

De stemming is nu voorzien voor 16 juli. Mocht Von der Leyen het inderdaad niet halen, dan hebben de leiders een maand de tijd om met een nieuwe kandidaat te komen.


BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

16 Juli is dus de dag dat we het echt weten.
Ik ben er heel benieuwd naar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 06 jul 2019, 07:07

wat een vertoning , kijk Tammy dat bedoelde ik zijn dit volwassen mensen?? ,, nee komop neem 40 50 ers ,, gaan nog effe langer mee en kunnen nog realisties denken .....hoop ik ... kinderklas is der niks bij
alles van waarde is weerloos

gouwepeer

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door gouwepeer » 06 jul 2019, 08:05

Dit zijn wel volwassen mensen met bepaalde capaciteiten.
Aangezien de stemming nog moet komen bestaat er nog een kans voor Timmermans.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 13:09

Stel dat het niet lukt, kan het dan alsnog Timmermans worden ?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

EU-parlement stemt dinsdag over Von der Leyen.

BRUSSEL - Het Europees Parlement stemt dinsdag in Straatsburg over de beoogde nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Dat hebben de voorzitter van het parlement en de leiders van de politieke groepen donderdag besloten. Het parlement moet haar voordracht door de EU-leiders vorige week goedkeuren, maar dat is nog geen gelopen race.

Von der Leyen ging deze week alle fracties langs om haar plannen toe te lichten. De Duitse christendemocrate kan alvast rekenen op de steun van haar eigen politieke familie, de Europese Volkspartij, en de liberalen. De Europese Groenen en extreemlinks hebben na Von der Leyen te hebben gehoord, bekendgemaakt dat zij tegen haar benoeming zullen stemmen. De sociaaldemocraten lijken verdeeld. De conservatieve ECR-fractie beraadt zich nog.

Von der Leyen (60) zal dinsdag om 09.00 uur een verklaring in het parlement afleggen, waarna tot 12.30 uur wordt gedebatteerd. De stemming staat gepland om 18.00 uur. Von der Leyen moet minimaal 376 van de 751 stemmen binnenhalen om Jean-Claude Juncker per 1 november te mogen opvolgen. Lukt dat niet, dan moeten de EU-leiders binnen een maand een nieuwe kandidaat voorstellen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 11 jul 2019, 13:42

wat een zooitje en dan die tijd-en- is dan ,,,,,´´Mens erger je niet `` , t´is verd..... pás half twee donderdag !!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 13:48

Wat heeft half twee met mijn bericht te maken Herman50 ? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 12 jul 2019, 07:08

ik bedoel die tijden 09.00uur verklaring,,,12.30 debat,,18.00uur stemming !!! kenne die niet voor -zeg- 5/6.00uur ergens uitkomen,, ik zelf kreeg van de week een schrijven van belasting met weet ik veel , máár of ik wel binne 2 dagen wilder reageren, ja joh tuurlijk wij wel jullie niet ....maar oke ze motte ook nog effe piepie doen zamme maar zeggen fijne dag -t is hier net herfst grauw grijs en donker
<enne half twee was eigenlijk al 14,00uur toen ik reageerde ,, weet te impulsief maar zo ist beessie ;) [wave] :grin:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 12 jul 2019, 09:12

Bedankt voor de uitleg nu snap ik het beter. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 16:07

Spanning rond beoogd Commissievoorzitter Von der Leyen neemt toe.

Ursula von der Leyen komt nog tientallen stemmen tekort om dinsdag door het Europees Parlement tot voorzitter van de nieuwe Europese Commissie te worden gekozen. De Duitse moet in Straatsburg 374 stemmen halen. Ze kan rekenen op de stemmen van de christendemocraten (182) en een deel van de sociaaldemocraten, maar dat is niet genoeg.

Niet alle liberalen zullen voor haar benoeming stemmen en ook bij de kleinere fracties is er veel verzet. Als het parlement haar voordracht verwerpt, hebben de regeringsleiders een maand de tijd om met een nieuwe kandidaat te komen.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2293397-spanning ... t-toe.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 16 jul 2019, 07:37

nou als het zo moet dat is toch van de gekke , zoveel stemmen nog ,maarja die haalt ze wel ,,, en waarom een geheime stemming?
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP

Veel chagrijn

Maar er is veel onvrede in het Europees Parlement. De kandidatuur van 'VDL' kwam voor velen in Brussel uit de lucht vallen en ze behoorde niet tot de favoriete kandidaten (de spitzenkandidaten) voor de functie. In totaal 747 parlementariërs brengen hun stem uit en voor zover bekend heeft de 60-jarige bewindsvrouw nog geen 374 parlementariërs achter zich.

nou fijne dag -voor de gewone mensen
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 16 jul 2019, 09:06

Op onderstaande link is haar speech live te bekijken.
Het begint nu.

https://nos.nl/livestream/2293671-kandi ... uigen.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 16 jul 2019, 11:54

Vanavond word er om 18.00 uur gestemd over haar.
En als ze het niet word hebben ze een maand de tijd om een andere kandidaat in deze poppenkast te presenteren.
Ben heel beieuwd wat ze gaan doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 16 jul 2019, 12:24

politiek!! onbegrijpelijk, bij jou staat een tijd zeg 10.55uur en dan om 18.00uur gaan ze es kijken wat ze ervan vinden..... hetzelfde es doen bij -bv- MediaMarkt... om rond 10.00uur naar binnen om een TV te kopen je bij late praten en dan gewoon zeggen weetje wat kom om 17.30 wel terug met m´n antwoordt .... dan staan ze je toch aan te kijke van is die effe gestoort , maar goed fijne namiddag nog ieder
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door Tammy » 16 jul 2019, 12:46

Leuk voorbeeld Herman50 , maar een tv kopen wat tussen koper en verkoper gaat is ietsjes anders dan 28 landen dezelfde kant op te laten kijken. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Troostprijs voor Timmermans?

Bericht door herman50 » 16 jul 2019, 13:03

dát zal nooit lukken ...geloof me als ik het AD vanmorgen goed gelezen heb nou d´r zijn een heleboel draaikonten da´s zeker
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie