Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Fenna » 20 jul 2019, 15:12

gusteman schreef:
20 jul 2019, 08:44
Zij begrijpen heel goed dat het volk echt niet meer weet wie ze moeten of kunnen vertrouwen en ze spelen daar heel slim op in. Ze zaaien nog wat meer verwarring en wantrouwen met de bedoeling zichzelf te profileren als enige betrouwbare bron.
En dat moet er dan weer voor zorgen dat hun partij groter en sterker wordt, wat dan ook het streefdoel is van èlke politieke partij.
:post:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door gusteman » 20 jul 2019, 21:52

Witte wel schreef:
20 jul 2019, 13:52
gusteman schreef:
20 jul 2019, 08:44
Allemaal goed bedoeld hoor maar het resultaat is dat zowat iedereen rondloopt met een negatief zelfbeeld, ja zelfs met een negatief beeld over de anderen.
Tel daarbij nog eens op de hoeveelheid onzin die wordt geslikt op 'alternatieve media' en je krijgt een bevolking die helemaal de pedalen kwijt is.
Mag ik hieruit concluderen dat jij je in mijn zienswijze over de samenleving, dat deze het nationale gevoel niet meer kent, kunt vinden? Ik bedoel dan dat een volk, hier vernoemd, geen nationaal belang meer ziet maar enkel een individueel doel na streeft waardoor saamhorigheid en sociaal gedrag verloren zijn gegaan of gaat. Dat de nationale eenheid van het land in feite niet meer bestaat.
Daar komt het inderdaad zowat op neer.

En dat is ook een logisch gevolg van de mondialisering die op zich dan weer is gegroeid uit de naoorlogse welstand, de invoering van de televisie, de mogelijkheid voor de arbeidersklasse om internationaal op reis te gaan, de voortgezette ontwikkeling van het onderwijs waardoor analfabetisme zo goed als verdwenen is, de versoepeling van de toegang tot hogescholen en universiteiten alsmede de daar aanwezige kennisbronnen, enzovoort ... en natuurlijk dit alles exponentieel uitvergroot na de opkomst van internet.

Deze ontwikkeling heeft de oorspronkelijke waarde en geborgenheid van een begrip als 'het eigen volk' in een breder perspectief geplaatst waardoor de futiliteit van die waarde aan het licht kwam.

Of we het nu leuk vinden of niet, we zijn allemaal wereldburgers geworden, met een identiteit die gebonden is aan een land van geboorte.
Die identiteit bezorgt die landen dan weer een argument waarmee ze kunnen een overheidsapparaat in stand houden dat als bedoeling heeft de belangen van het land en zijn bewoners te behartigen.
Maar geen enkel land, ook niet een wereldmacht als pakweg China, kan op zijn eentje blijven aanmodderen; samenwerking over de grenzen heen is onvermijdelijk geworden waardoor de eigenheid van een volk zo goed als geen belang meer heeft.

Daarom ook steun ik de initiatieven tot vorming van een Europese Unie, ook al blijft dit voor controverse zorgen ..... maar uiteindelijk zullen we niet anders meer kunnen dan onder één paraplu verder gaan, dus waarom al die nodeloze energie verspillen door dwars te gaan liggen?
Als we het nu goed aanpakken zitten we gebeiteld voor de komende decennia en worden we er uiteindelijk allemaal beter van.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Witte wel » 20 jul 2019, 23:46

Ok, dat had ik uit je schrijven opgemaakt.

Ikzelf ben niet tegen een één Europa, want dat versterkt enkel het geheel, maar wel tegen het uiteen nemen van de verschillende nationaliteiten om zo een nieuwe eenheid te vormen.
Ik ben er van overtuigd dat als verschillende naties samen een eenheid vormen, maar daarbij wel hun eigen nationaliteit behouden, je een veel sterkere eenheid vormt dan als je een nieuw nationaal idee probeert neer te zetten. Een nieuw nationaal idee betekend het los moeten laten van aloude gewoontes en een geheel nieuwe visie hanteren. Dat zou een onderscheid creëren en een strijd tussen de verschillende gewoontes en gebruiken. Beter, in mijn optiek, is de diversiteit te bundelen en respecteren en hieruit een enorm sterke samenwerking laten voort vloeien wat de positie van Europa nieuw op de kaart zet. Echter ik zie momenteel de mensheid in Europa nog niet bereid genoeg hieraan te kunnen voldoen en vrees ook dat het financiële orgaan dit ook nog niet laat gebeuren. Tot die tijd zal er ongenoegen blijven en verbeterd dat niet de positie van Europa. Overige naties zullen hier dankbaar gebruik van blijven maken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Gast1 » 21 jul 2019, 05:54

De Telegraaf schreef: Afbeelding
Wethouder Groot Wassink van GL onderzoekt of er een ’white privilige’ training kan komen voor de ambtenaren.

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil blanke ambtenaren naar een training sturen om ze te leren hoe bevoorrecht ze wel niet zijn.
Bevoorrecht?
Waarom blank?
Er wonen toch ook al decennia anders getinte mensen in Nederland met dezelfde privileges?

Ik denk dat bepaalde westerse landen zich in de loop der tijden ontwikkeld hebben tot hetgeen wat er nu is.
Dat wat er dus is, daar is voor gewerkt ... toch?
Op allerlei manieren ... dus die 'privilleges' hebben we dan toch verdiend?

Iemand uit een andere land waar de privileges anders liggen dan in bijvoorbeeld Nederland zou zich hier zomaar de ogen uit kunnen kijken.
Die persoon zou het mogelijk zelfs niet kunnen begrijpen dat er hier ... ecoducten ... zijn.
Ecoducten waar héél veel geld aan uitgegeven is, om zo de versnippering tegen te gaan.
Welk een privilege voor de dieren in Nederland, om over de mensen in dat land nog maar te zwijgen ...
Wat een geldverspillingen, zou 'die ander' mogelijk kunnen denken.
Zou die ander in Amsterdam over de wallen lopen, dan zou die persoon mogelijk denken dat dat Sodom en Gomorra herrezen is ...

Langer geleden zat er een hoog opgeleide collega naast mij in mijn auto die zo'n ecoduct onderweg zag, waarna er nog meerde volgden.
Hij zei: "Kijk wat een dure dingen ze gebouwd hebben, om ratten veilig over te laten steken!!"
Ik heb die collega in zijn meningswaarde gelaten, maar ik vind het fantastisch geregeld hier (om het maar eens bij dat voorbeeld te houden), maar dat terzijde ...

Tijden en tijdsgeesten veranderen.
En die veranderingen zien we nu volop, waarvan het OT getuigd.
Dat wat opgebouwd is, lijkt weer afgebroken te worden ...

Maar dat wat afgebroken wordt, zal menigeen niet toe laten ...
En daar kan ik me uiteraard veel bij voorstellen.

Het lijkt mij allemaal veel te snel te gaan en we worden te snel overspoeld door anderen.
Poosje geleden was ik in Giethoorn, waarbij ik me afvroeg of dat nou Giethoorn was of China ...
Ongelooflijk onbeschoft volkje trouwens.
En dat zijn nog maar enkel 'bezoekers' .........................................

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Fenna » 21 jul 2019, 08:29

:wink: :post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 21 jul 2019, 09:24

Gast1 :post:

Susan je zegt waarom niet voor iedereen die cursus voor heel Nederland.
Die cursus hoort er niet te komen , het is te gek voor woorden .
Jij noemt het betutteling ik noem het pure discriminatie maar dan nu tegen de blanke mens.
Sunny Bergmans is net zo erg als Sylvana.
Maar ieder zijn visie erop Susan.

Als het andersom was schreeuwde men moord en brand maar blank zijn telt schijnbaar een stuk minder.
Ik hoop dat men ingrijpt vanuit politiek Den Haag tegen die figuren van GroenLinks.

Ook het wat men noemt name and shaming is schandalig.
Bedrijven die zakken voor de test worden op internet enz gezet.
Ik moet ineens aan die McCarthy heksenjacht denken van heel vroeger in Amerika.
Te gek voor woorden dat GroenLinks.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door herman50 » 21 jul 2019, 12:24

:post: :post: :post:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Susan » 21 jul 2019, 12:43

Tammy schreef:
21 jul 2019, 09:24
Gast1 :post:

Susan je zegt waarom niet voor iedereen die cursus voor heel Nederland.
Die cursus hoort er niet te komen , het is te gek voor woorden .
Jij noemt het betutteling ik noem het pure discriminatie maar dan nu tegen de blanke mens.
Sunny Bergmans is net zo erg als Sylvana.
Maar ieder zijn visie erop Susan.

Als het andersom was schreeuwde men moord en brand maar blank zijn telt schijnbaar een stuk minder.
Ik hoop dat men ingrijpt vanuit politiek Den Haag tegen die figuren van GroenLinks.

Ook het wat men noemt name and shaming is schandalig.
Bedrijven die zakken voor de test worden op internet enz gezet.
Ik moet ineens aan die McCarthy heksenjacht denken van heel vroeger in Amerika.
Te gek voor woorden dat GroenLinks.
Je hebt er nu een heel andere tekst intussen bij geschreven zie ik,
op onderstaande stukje wat je er eerst had geplaatst had ik mijn reactie geschreven en
laat het zo staan:
Susan je zegt waarom niet voor iedereen die cursus voor heel Nederland.
Die cursus hoort er niet te komen , het is te gek voor woorden .
Jij noemt het betutteling ik noem het pure discriminatie maar dan nu tegen de blanke mens.
Als het andersom was schreeuwde men moord en brand maar blank zijn telt schijnbaar een stuk minder.
Ik hoop dat men ingrijpt vanuit politiek Den Haag tegen die figuren van GroenLinks.
Ieder denkt er anders over Tammy,dat is ons goed recht en mag gelukkig (nog steeds..) in ons landje.
Hoe jij over GroenLinks denkt én over de mensen die op hen stemmen, weet ik natuurlijk al lange
tijd door wat je meerdere keren duidelijk te kennen gaf en hier schreef.

Ik respecteer een ander zijn keuze (waar het hier in dit topic dus over gaat om het daar bij te houden) ook al ben
ik het er niet mee eens.
Maar heb ook niet de behoefte om dan maar de vloer aan te gaan vegen met mensen die totaal anders denken dan ik doe want
dat is respectloos,zoals jij wel doet in dit geval met iedereen die het 'waagt' positief over Gr.L te denken/schrijven.
(het gaat niet om mij alleen wat ik hier schrijf, want je had immers over GroenLinks en iedereen die op Gr.L stemde)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 21 jul 2019, 12:55

Geeft niks dat je het zo laat staan Susan.
Ik zet er heel vaak nog iets bij.
Iedereen zijn of haar visie maar ik snap niet als er nog mensen na dit voorstel op GroenLinks gaan stemmen.
Dat men dat doet door hun milieubeleid en immigratie enz moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Maar dit voorstel Susan is gewoon eng.
Jij kent natuurlijk ook die McCarthy heksenjacht in ik dacht de jaren vijftig.
Daar lijkt dit heel sterk op.

Mochten er mensen zijn die na dit voorstel toch blijven stemmen moeten ze dat zelf weten Susan.
Maar ik zal dat werkelijk nooit snappen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door MetalPig » 22 jul 2019, 09:58

Determinist schreef:
19 jul 2019, 16:39
Helaas niet. De hetze tegen de blanken is vanuit US nu ook hier aangebroken.
Of anders gezegd: de noodzaak van bewustwording van discriminatie is nu ook hier doorgedrongen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Fenna » 22 jul 2019, 10:03

Het slaat door MetalPig.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door gusteman » 22 jul 2019, 10:04

Offtopic: [quote="Witte wel" post_id=345670 time=1563659187 user_id=1310]
Ok, .../... maken.[/quote]Interessant discussievoer maar dan liever niet hier waar het off topic is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door MetalPig » 22 jul 2019, 10:12

Fenna schreef:
22 jul 2019, 10:03
Het slaat door MetalPig.
Mwa, als ik de reacties hier lees...

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Determinist » 22 jul 2019, 11:16

MetalPig schreef:
22 jul 2019, 09:58
Determinist schreef:
19 jul 2019, 16:39
Helaas niet. De hetze tegen de blanken is vanuit US nu ook hier aangebroken.
Of anders gezegd: de noodzaak van bewustwording van discriminatie is nu ook hier doorgedrongen.
Aha. Dus jij vertaalt de noodzaak van bewustwording van discriminatie (waar ik het volledig mee eens ben) naar een te aanvaarden hetze tegen blanken?
Dan ga jij aan het feit voorbij dat discriminatie onafhankelijk is van huidskleur en dat huidskleur niet de enige eigenschap van mensen is waarop gediscrimineerd wordt.

Er wordt een probleem wat meetbaar is per individu doorgetrokken op een eigenschap van het individu naar de gehele groep waar deze bij geschaard wordt.
En laat dat nu de definitie zijn van discriminatie.

In het mom van "wij zijn zo tegen discriminatie en zie mij eens moreel goed bezig zijn" maar tegelijkertijd wat ze trachten te bestrijden juist als middel inzetten om het doel te bereiken.

Voorbeelden uit de US:

Restaurants die hogere prijzen verlangen voor mannen dan die voor vrouwen. Want de vrouw is onderdrukt door de man en die moet dus meer betalen.
Festivals waar gekleurde mensen de helft van de entreeprijs hoeven te betalen dan blanken. Omdat blanken "white privilege" hebben en per definitie het wel kunnen betalen.
Universiteiten waar Aziaten meer punten moeten halen voor hun toetsen dan anderen, omdat Aziaten een privilege hebben aangaande participatie op de arbeidsmarkt in hogere technische functies.

Dit is precies wat men deed in de tijd toen algehele discriminatie een feit was en waar terecht strijd tegen gevoerd is. Mensen indelen in groepen en de ene meer rechten of minder plichten geven dan anderen puur op hun ras.

In plaats van het verminderen van discriminatie en daadwerkelijk wijzen naar feitelijke overtredingen en daar tegen optreden, wordt het bestrijden van discriminatie door gelijkheid niet meer het doel, maar wordt discriminatie zelf het middel.

En dat alles keurig verpakt als een moreel te prijzen methode. Gepromoot door universiteiten, scholen, maatschappelijke organisaties en politieke partijen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 22 jul 2019, 11:30

:post: Determinist.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door herman50 » 22 jul 2019, 12:29

erg , en dat we allemaal , zekers weten we in onze blote kont zijn geboren ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door MetalPig » 22 jul 2019, 13:23

Determinist schreef:
22 jul 2019, 11:16
MetalPig schreef:
22 jul 2019, 09:58
Determinist schreef:
19 jul 2019, 16:39
Helaas niet. De hetze tegen de blanken is vanuit US nu ook hier aangebroken.
Of anders gezegd: de noodzaak van bewustwording van discriminatie is nu ook hier doorgedrongen.
Aha. Dus jij vertaalt de noodzaak van bewustwording van discriminatie (waar ik het volledig mee eens ben) naar een te aanvaarden hetze tegen blanken?
Zo heb ik het wel opgeschreven ja.
Maar wat ik bedoel is dat ik, ondanks je voorbeelden, niet denk dat er sprake is van een hetze tegen blanken.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat jij het streven naar gelijkheid ziet als een hetze tegen jouw groep. Het heeft er alle schijn van dat je je white privilege niet wilt opgeven.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Fenna » 22 jul 2019, 14:54

:post: Determinist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Determinist » 22 jul 2019, 16:20

MetalPig schreef:
22 jul 2019, 13:23
Maar wat ik bedoel is dat ik, ondanks je voorbeelden, niet denk dat er sprake is van een hetze tegen blanken.
Dan lijkt het erop dat je het nieuws en de huidige ontwikkelingen in de USA niet volgt.
De voorbeelden die ik gaf zijn slechts een greep. Vergeet niet dat de grote organisaties zoals Google en Facebook al tijden bezig zijn dit soort ideologie niet alleen toe te passen in hun eigen bedrijfsvoering maar ook oplegt aan contentmakers die bij het minste of geringste tegengeluid demonetiseerd worden of zelfs totaal verwijderd.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat jij het streven naar gelijkheid ziet als een hetze tegen jouw groep. Het heeft er alle schijn van dat je je white privilege niet wilt opgeven.
En dit is nu erg jammer. In plaats van tegenargumenten te formuleren kom je met dit. Een dooddoener. Ik noem het maar een roeptoeter, wat niet eens een argument is.
Ik zeg dat white privilege in de context van dit topic niet al zodanig bestaat en jij komt met de beschuldiging dat ik mijn privilege niet wil opgeven.

Wat jij dus eigenlijk zegt dat ik mijn discriminatie tegen anderen niet wil opgeven. Dat ik dus discrimineer. Dat is je argument.

Laat dit nou precies de tactiek zijn van sociale gerechtigheidsaanhangers. De strekking is: als je het niet eens bent met onze moraliteit, dan ben je tegen ons en ben je onderdeel van het probleem. Jouw woorden zijn nog mild. Maar moet je eens aanschouwen wat er gebeurd als dit uit de hand loopt.
Als je kritiek hebt op me-too, dan ben je uiteraard een seksist en keur je verkrachting goed. Je ben dus een potentiële verkrachter en die moeten we bestrijden.
Of in USA roep je op tot het "milkshaken" van deze personen. Wat een vorm van geweld is.

Zeg je dat mannen en vrouwen verschillend zijn en dat geslacht een biologisch gegeven is, dan ben je een homofoob en transfoob. Want in de ideologie bestaat er geen verschil tussen mannen en vrouwen. En als je dit niet zo ziet, dan ben je tegen iedereen die voor gelijke rechten is voor homo's en anders-geslachten.

In Nederland hebben we uiteraard onze eigen controverse. Laat ik nu geen racisme zien in Zwarte Piet. Alleen al dat te uiten ben ik dus voor racisme en ben ik racist.

En daarbij, beste MetalPig. Nu je mij hebt aangemerkt als iemand die zijn discriminerende privileges niet wil opgeven mag je over de brug komen.
Welke persoonlijke discriminerende acties heb ik in het verleden uitgevoerd en voer ik op dit moment uit om anderen op die punten te discrimineren zodat ik extra privilege heb?
Wie benadeel ik in het voordeel van mijzelf? Wie persoonlijk onderdruk ik en maak ik expliciet gebruik van mijn witte privilege?

Ik ben benieuwd naar je voorbeelden. Want ik kan er geen enkele verzinnen. Laat staan jij.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door MetalPig » 23 jul 2019, 10:07

Determinist schreef:
22 jul 2019, 16:20
MetalPig schreef:
22 jul 2019, 13:23
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat jij het streven naar gelijkheid ziet als een hetze tegen jouw groep. Het heeft er alle schijn van dat je je white privilege niet wilt opgeven.
En dit is nu erg jammer. In plaats van tegenargumenten te formuleren kom je met dit.
Okee.

Ik denk dat die voorbeelden niet representatief zijn maar outliers.
Op basis van de voorbeelden frame je het streven naar gelijkheid als hetze tegen blanken. Ook dat is een tactiek.
Determinist schreef:
22 jul 2019, 16:20
Laat ik nu geen racisme zien in Zwarte Piet. Alleen al dat te uiten ben ik dus voor racisme en ben ik racist.
Dat is niet een conclusie die ik zou trekken, maar het brengt wel mooi je white privilege aan het licht.

Plaats reactie