Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80377
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door Tammy » 03 aug 2019, 17:02

Afbeelding

ANALYSEEn weer grijpt een Nederlander naast een internationale topbaan. Dat Jeroen Dijsselbloem geen hoofd van het IMF wordt, zegt iets over de kloof die door de Europese Unie loopt. Maar ook over de weinig populaire houding van Nederlanders in andere landen.

En zo ziet het kabinet weer een hoofdprijs aan zijn neus voorbij gaan. Premier Mark Rutte had al zo’n bittere nasmaak overgehouden aan de strijd om topfuncties binnen de Europese Unie, kort voor de zomer. Niet Frans Timmermans maar de Duitse christendemocraat Ursula von der Leyen werd toen op het laatste moment op het schild gehesen als nieuwe voorzitter van de Europese Commissie. ,,Het is nu eenmaal zo dat er veel concurrentie is,’’ zei Rutte toen gelaten.


En nu was het gisteravond Jeroen Dijsselbloem die in de laatste stemming onvoldoende steun kreeg om door de Europese Unie te worden voordragen als nieuwe directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF),een functie die traditiegetrouw door een Europeaan wordt vervuld. Maanden intensief gelobby in Europa liep voor de tweede keer in korte tijd uit op een echec.

En dat terwijl we net als bij Timmermans met Dijsselbloem een sterke kandidaat in de aanbieding dachten te hebben. Timmermans had het in zijn vorige periode als vicevoorzitter van de commissie goed gedaan. En Dijsselbloem had als voormalig voorzitter van de Eurogroep indruk gemaakt met de rust die hij wist te bewaren tijdens de schuldencrisis die de eurozone en daarmee ook de hele EU aan de rand van de afgrond bracht.

En net als bij Timmermans had het kabinet in de aanloop goede redenen te denken dat de lobby succesvol zou zijn. Er bleek draagvlak voor Dijsselbloems kandidatuur in andere landen. Alleen bleek in beide gevallen de weerstand bij anderen toch te groot.

Regels.

Dat de keuze vrijdagavond viel op de Bulgaarse Kristalina Georgieva is veelzeggend. Weliswaar heeft ze veel bestuurlijke ervaring, onder andere bij de Wereldbank, maar volgens de eigen regels mag ze helemaal niet benoemd worden. In de statuten van het IMF staat dat de directeur op de dag van benoeming niet ouder mag zijn dan 65 jaar. Georgieva is dan 66.

Maar liever nog stemden de meeste zuidelijke en Oost-Europese landen voor een kandidaat die niet aan de regels voldoet dan voor de kandidaat die de steun had van de noordelijke landen. Resultaat: Jeroen Dijsselbloem moest gisteravond na meerdere stemrondes en telefonische vergaderingen tussen Europese ministers zijn knopen tellen en trok zich terug.

Dijsselbloem is een exponent van de strengere, noordelijke visie op begroting voeren. Tijdens de schuldencrisis was hij streng tegen onder ander Griekenland dat financiële hulp kreeg nadat het land in het verleden had gesjoemeld met de boekhouding. Net als bijvoorbeeld Duitsland en Finland verwoordde Dijsselbloem het Nederlandse recept voor het beter maken van een land dat in de problemen zit: bezuinigen en het mes zetten in allerlei overheidsvoorzieningen. Een recept dat meer en meer weerstand oproept bij zuidelijke landen, omdat het volgens hen economisch herstel juist tegenwerkt.

Compromis.

Het was Frankrijk dat twee weken geleden met de compromiskandidaat Georgieva kwam. Zoals het ook Frankrijk was dat op het laatste moment Von der Leyen naar voren schoof als compromis toen bleek dat er voor de benoeming van Timmermans tot commissievoorzitter te veel weerstand was vanuit onder andere Oost-Europa. Timmermans was volgens hen te streng in de leer geweest toen hij landen als Hongarije en Polen had aangesproken op het overtreden van Europese afspraken.

Het geruzie over de verdeling van de topbanen legt bloot hoe verdeeld de Europese Unie is. De rijkere noordelijke landen kijken anders aan tegen de aanpak van bijvoorbeeld begrotingstekorten dan de zuidelijke. En de westerse landen hechten meer belang aan het Europees Handvest dan de oosterse.

Maar dat Nederland nu kort achter elkaar twee topfuncties is misgelopen, heeft ook een andere oorzaak. De vaak uitgesproken manier waarop Nederlandse politici anderen terecht wijzen, valt niet altijd in goede aarde. Timmermans werd ‘gestraft’ door Oost-Europa omdat hij hen had verweten de rechtsstaat buitenspel te zetten. En Dijsselbloem werd bij voorbaat afgekeurd door de zuidelijke landen omdat hij hen in het verleden beledigd had met zijn opmerking dat ‘je niet al je geld aan drank en vrouwen kunt uitgeven en daarna je hand ophouden’.

Populair.

In het verleden liepen Nederlander om soortgelijke redenen vaker topfuncties mis. Zo werd oud-premier Ruud Lubbers nooit voorzitter van de Europese Commissie omdat hij niet enthousiast genoeg was over de Duitse hereniging.

Uiteindelijk worden Europese topfuncties zelden vergeven aan mensen met al te uitgesproken opvattingen. De laatste internationale topbaan die werd vervuld door een Nederlander was die van secretaris-generaal bij de Navo door Jaap de Hoop Scheffer van 2004 tot 2009. Grappig genoeg kreeg hij toen juist veel kritiek vanuit Nederland zelf omdat sommigen hem kruiperigheid verweten ten opzichte van de Verenigde Staten. Populair zijn in Nederland is echt iets anders dan populair zijn in internationale gremia.

https://www.ad.nl/politiek/dit-is-waaro ... ~a656f864/

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Volgens mij zijn wij de grootste betalers aan de EU ?
Twee keer mis geschoten, voor Rutte denk ik toch wel zuur.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door herman50 » 04 aug 2019, 07:44

ze zijn geen hielelikkers , en dan zou ik er meteen inspringen 65jaar en geen 66 als dze dame nu
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door univers » 04 aug 2019, 08:11

Met Rutte als voorbeeld, Afbeelding zal een Nederlander nooit een topfunctie krijgen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door gusteman » 04 aug 2019, 08:54

Tammy schreef:
03 aug 2019, 17:02
Volgens mij zijn wij de grootste betalers aan de EU ?
Dan maar even checken hoe dat zit tussen ons beider landen:

Bijdrage aan de EU per inwoner, begrotingsjaar 2017:
  • Nederland: € 19.800,00
    België: € 25.900,00
Ontvangen van de EU, per inwoner, begrotingsjaar 2017:
  • Nederland: € 14.152,00
    België: € 22.100,00
Verschil per inwoner, begrotingsjaar 2017:
  • Nederland: € 5.648,00 naar Europa
    België: € 3.800,00 naar Europa
Het verschil tussen de twee landen ( € 1.850,00 per inwoner :shock: ) is echt wel opmerkelijk, wat bij mij de vraag oproept: indien de EU zo veel ontvangt uit Nederland, en geen enkele Nederlander wordt goed genoeg bevonden om een topfunctie in die EU te krijgen, wat gebeurt er dan tussen die twee wat het grote verschil verklaart?
Ergens moet er toch één argument zijn waarom Nederland zo veel meer betaalt dan pakweg België.
Wat is dat dan? [think]

Bron voor de EU gegevens

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door taigitu » 04 aug 2019, 10:27

Tammy schreef:
03 aug 2019, 17:02
Regels.

Dat de keuze vrijdagavond viel op de Bulgaarse Kristalina Georgieva is veelzeggend. Weliswaar heeft ze veel bestuurlijke ervaring, onder andere bij de Wereldbank, maar volgens de eigen regels mag ze helemaal niet benoemd worden. In de statuten van het IMF staat dat de directeur op de dag van benoeming niet ouder mag zijn dan 65 jaar. Georgieva is dan 66.

Dijsselbloem is een exponent van de strengere, noordelijke visie op begroting voeren. Tijdens de schuldencrisis was hij streng tegen onder ander Griekenland dat financiële hulp kreeg nadat het land in het verleden had gesjoemeld met de boekhouding. Net als bijvoorbeeld Duitsland en Finland verwoordde Dijsselbloem het Nederlandse recept voor het beter maken van een land dat in de problemen zit: bezuinigen en het mes zetten in allerlei overheidsvoorzieningen. Een recept dat meer en meer weerstand oproept bij zuidelijke landen, omdat het volgens hen economisch herstel juist tegenwerkt.

Maar dat Nederland nu kort achter elkaar twee topfuncties is misgelopen, heeft ook een andere oorzaak. De vaak uitgesproken manier waarop Nederlandse politici anderen terecht wijzen, valt niet altijd in goede aarde. Timmermans werd ‘gestraft’ door Oost-Europa omdat hij hen had verweten de rechtsstaat buitenspel te zetten. En Dijsselbloem werd bij voorbaat afgekeurd door de zuidelijke landen omdat hij hen in het verleden beledigd had met zijn opmerking dat ‘je niet al je geld aan drank en vrouwen kunt uitgeven en daarna je hand ophouden’.
Dat van die leeftijd dat zou men kunnen aanvechten..... Maar als ze nu nog 65 is en op dat moment gekozen kan worden. En als tussen het moment 'gekozen worden' en 'officieel benoemd worden' je net naast de boot zou vallen, is toch wel heel bekrompen.
Maar het zou in de lijn van de politici van Nederland kunnen zijn.

Als je bovenstaand leest hoe bijvoorbeeld Nederland, via Dijsselbloem, het vingertje opheft en opmerkingen maakt zoals " ‘je niet al je geld aan drank en vrouwen kunt uitgeven en daarna je hand ophouden’ .... is toch van de gekke. Het zorgt er niet voor dat mensen je tegemoet komen en je kwaliteiten honoreren als je je als kandidaat aanbied.
Zelfs ik erger me aan zulk gedrag omdat het een negatieve uitstraling van Nederland geeft. Jij bereikt er niets mee, zij wel. Je geeft ze een reden om je af te wijzen. Het is geen diplomatie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door Kristof Piessens » 04 aug 2019, 10:49

Veel mensen hebben, denk ik toch, moeite met hun werk in erkenning te laten komen binnen hun eigen gebied, ik heb dat bvb ook op mijn werk desondanks voel ik me ook niet erg tevreden over mijn loopbaan binnen dat bedrijf, het is een gok en een risico tegelijk, en alle opgebouwde rechten ben ik hoe dan ook kwijt als ik van job verander, hiermee hou ik nu enkel rekening mee, immers als mijn bedrijf zelf tevreden is over mij zouden ze hierover met mij moeten spreken om eventueel in een andere functie te mogen werken...gezien dat is doorgroeien in de hiërarchie van mijn bedrijf zeer beperkt immers als het mensen zijn met beperkingen en afstand tot de arbeidsmarkt (ten opzichte van privé) kunnen die in principe niet tot weinig functioneren en beantwoorden aan het profiel dat er gevraagd word, niettemin is anders wel gesteld ondanks de inspanningen om zulke mensen een waardige functie te geven aangepast aan hun situatie en daar trekken veel bedrijven al dan niet zwaar hun neus voor op !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door herman50 » 04 aug 2019, 12:34

Dat van die leeftijd dat zou men kunnen aanvechten..... Maar als ze nu nog 65 is en op dat moment gekozen kan worden. En als tussen het moment 'gekozen worden' en 'officieel benoemd worden' je net naast de boot zou vallen, is toch wel heel bekrompen.
als dit berkrompen zo zijn waarom is er dan een statuut voor? .....´´ In de statuten van het IMF staat dat de directeur op de dag van benoeming niet ouder mag zijn dan 65 jaar. Georgieva is dan 66. helaas pindakaas of pleur die statuten door het gootje maak er nette vingerwerk van , fijne mid [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door univers » 04 aug 2019, 13:01

maak er nette vingerwerk van
Zal wel een natte worden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dit is waarom Nederland weer een internationale topbaan misloopt

Bericht door herman50 » 05 aug 2019, 11:29

excuus idd Uni ,, thx fijne dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie