Halsema pijnlijk getroffen.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Fenna » 14 aug 2019, 10:21

Afbeeldingpost image
http://www.telegraaf.nl/nieuws/28948938 ... -getroffen
AMSTERDAM - Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam is in grote verlegenheid gebracht door de arrestatie van haar minderjarige zoon in verband met een gewapende inbraak.

De vijftienjarige jongen werd in het weekeinde van 14 juli opgepakt na een achtervolging. De burgemeesterszoon was met een andere jongen op de vlucht omdat zij waren betrapt bij een inbraak op een woonboot.

Alarmpistool.

Na de arrestatie vond de politie op de woonboot twee messen die de jeugdige verdachten kennelijk als wapen hadden meegenomen. Ook werd op de vluchtroute een alarmpistool gevonden. De politie vermoedt dat het tweetal het wapen tijdens het vluchten heeft weggegooid.

Binnen kringen van politie en Openbaar Ministerie is groot ongenoegen omdat de aanhouding al weken ’onder de pet’ wordt gehouden. De officiële reden is dat het onderzoek in alle rust moet plaatsvinden. Veel politiemensen vrezen echter dat het incident in de doofpot gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Fenna » 14 aug 2019, 10:30

de tweet van la Halsema;

Afbeelding
“Mijn minderjarige zoon die nu publiekelijk wordt gestraft”. Het was kattenkwaad (brandblusser leegspuiten in een verlaten woonboot) door een Amsterdams schoffie. Net als het Marokkaans tuig dat links in de regel als een stel kwajongens ziet. Zit geen kwaad bij. Als pegida een ludieke actie uitvoert (een varkenspetje opzet of een barbecue voor een moskee organiseert) dan spreekt deze burgemeester van terreur.



Kattekwaad?
Het is inbraak en dat is geen kattekwaad.
Je moet met je poten van andermans spullen afblijven ook als je de zoon bent van een burgemeester.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door herman50 » 14 aug 2019, 10:33

achja hoe groot een land-je- een doofpot hebbe ze allemaal :roll: wel fijne dag

<<en ach het kind is pas 15 ........ jaja Mevr. Halsema weet er een mooie draai aan te geven .... maar jatte is jatte, enne kan ik dan gewoon bij de buren in een leeg pand effe gaan kijke?? dacht het niet want dan heb een poging tot inbraak gepleegd ... nou ben ik ook geen zoontje van de burgemoeder ......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door univers » 14 aug 2019, 11:22

De appel valt niet ver van de boom.
Met de schijnheilige rotkop.
Vind het niet gek Amsterdam is de criminele hoofdstad,
Burgemeester valt in het straatje.
Als het een andere tiener was geweest, dan had ze moord en brand geschreeuwd
Maar ze is niet corrupt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door herman50 » 14 aug 2019, 11:37

voor zover je weet ....... fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door herman50 » 14 aug 2019, 11:52

zo komt die er weer geschete vanaf [burn] [burn] [burn] [burn]
AMSTERDAM (ANP) - De zoon van burgemeester Femke Halsema van Amsterdam is alleen aangehouden voor overtreding van de Wet wapens en munitie, voor het bezit van een verboden nepwapen. Hij is niet ook voor inbraak in een woonboot opgepakt, zegt zijn advocaat Peter Plasman. Het is nog niet bekend wat het Openbaar Ministerie de 15-jarige jongen ten laste gaat leggen.

Volgens Plasman is er geen sprake van dat de zaak in de doofpot wordt gestopt, zoals wordt gesuggereerd in De Telegraaf, die de zaak als eerste naar buiten bracht. "Dat blijkt uit het feit dat de zaak is overgedragen aan een ander parket, om belangenverstrengeling te voorkomen."

De advocaat zegt dat het bij het OM heel normaal is dat een zaak na een maand nog niet tot een tenlastelegging heeft geleid <<<nou zulle we het op een waarschuwing houde dan?
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2019, 12:11

Wat een bull&^#@. Als 1 van mijn stiefdochters dit zou zijn wordt mijn veiligheidsscreening zo ingetrokken en mag ik mijn functie niet meer uitoefenen. En ik ben niet eens burgemeester. Wat een gruwelijk hypocriet mens is die Halsema toch. Een jongen van 15 die een verboden wapen bezit om selfies te maken een kwajongen noemen, ongekend. Dit mens is niet geschikt voor haar vertrouwensfunctie. Intrekken die hap.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door taigitu » 14 aug 2019, 12:33

Ik ben hierin niet helemaal neutraal, ik mag Halsema al vanaf de tijd dat zij in de regering zat.
Daarmee sluit ik niet mijn ogen voor als er iets niet in de haak is. Maar zoals ik hier vaker
merk wordt er hier meestal negatief op haar doen en laten gereageerd.
En dat wil de een nog weleens de ander overtroeven in deze.
Nu is zij de moeder van een zoon van 15 die net als ieder ander kind iets stoms kan doen.
En daarop zal ze moeten acteren. Alleen om haar dan zo te beschimpen gaat mij te ver.

Hier het bericht van Nu.nl wat de boel iets helderder neer zet........


Zoon Halsema in juli opgepakt voor inbraak, burgemeester reageert in brief

14 augustus 2019

De vijftienjarige zoon van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema is op 14 juli opgepakt door politieagenten .
De aanhouding wordt in De Telegraaf bevestigd door de woordvoerder van Halsema en advocaat Peter Plasman.
Halsema haalt woensdagochtend in een open brief flink uit naar de krant.


Volgens haar heeft De Telegraaf onjuiste informatie gepubliceerd en de zaak uit zijn verband getrokken.

Meerdere politiemensen zeggen volgens de krant van hogerhand opdracht te hebben gekregen om te zwijgen over het incident.

Volgens De Telegraaf werd de jongen na een achtervolging opgepakt. De krant schrijft dat hij en een andere jongen betrapt zijn
bij een inbraak in een woonboot. Daar zouden twee messen zijn aangetroffen.
Op de vluchtroute vonden agenten vervolgens nog een alarmpistool.

Afbeelding
De voorpagina van De Telegraaf van woensdag. (Foto: De Telegraaf)


Halsema haalt uit naar De Telegraaf

Burgemeester Halsema voelt zich genoodzaakt te reageren, omdat de krant spreekt over een "doofpot" en zich baseert op "anonieme bronnen".

In de open brief verdedigt Halsema haar zoon. Volgens haar heeft hij geen gewapende overval gepleegd en was hij "wat aan het klieren
met zijn vrienden in een verlaten woonboot".

De politie zou op de overlast zijn afgekomen, waarna haar zoon uit paniek wegrende.
Volgens Halsema heeft haar zoon tijdens het vluchten een nepwapen weggegooid en is hij toen alsnog ingerekend.
"Met het betreden van de woonboot en het weggooien van het wapen heeft hij de wet overtreden en de gevolgen moet hij dragen."

Zaak overgedragen aan parket Haarlem

Halsema zegt langdurige gesprekken te hebben gevoerd met haar zoon.
Ook laat ze weten in de wachtkamer van het Openbaar Ministerie (OM) te zitten, omdat de zaak is overgedragen aan het parket Haarlem
om belangenverstrengeling te voorkomen.

"Ik heb vanaf het eerste moment gezegd dat hij als elke Amsterdamse jongen behandeld dient te worden.
Wél hoopte ik dat men discreet kon zijn, omdat de publiciteit hem vanwege mijn functie jaren kan achtervolgen."

Ze benadrukt in de brief dat er geen sprake is van een "doofpot", maar van een privékwestie.
"Bij vergelijkbare zaken van een jongen van vijftien jaar zouden diens gegevens nooit openbaar zijn gemaakt.
Van mijn zoon weet iedereen na vandaag wat hij heeft gedaan - vriendjes, leraren en familie - voordat er een rechterlijk oordeel is geveld."

Volgens Halsema heeft de politie in eerste instantie zijn naam afgeschermd en gebeurt dit vaker bij dergelijke zaken.

"De Telegraaf heeft hem op de voorpagina veroordeeld voor een delict dat hij niet heeft gepleegd", vervolgt de Amsterdamse burgemeester.
"Ik verdien het om elke dag gecontroleerd te worden en ter verantwoording te worden geroepen, dat hoort bij mijn ambt.
Mijn zoon is een gewone Amsterdamse jongen die een fout heeft gemaakt die hij moet herstellen."

'Gegevens afgeschermd omdat er in systemen wordt geneusd'

Plasman zegt in De Telegraaf dat de gegevens inderdaad zijn afgeschermd, "omdat er nog weleens in systemen wordt geneusd"
en de zaak ter afhandeling aan een ander parket is overgedragen.

De advocaat van Halsema's zoon vindt de termen 'gewapende inbraak' en 'wapenbezit' in dit geval zwaar overtrokken.
Zo schetst hij in gesprek met het NOS Radio 1 Journaal dat de jongens met een brandblusser spoten en dat dit wijst op puberaal gedrag.
"En niet meer dan dat. Hij is scholier en nooit eerder met de politie in aanraking geweest."

https://www.nu.nl/binnenland/5978292/zo ... brief.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Tammy » 14 aug 2019, 12:38

De houding van Femke verbaasd me niet en ook niet van haar advocaat.
Die laatste heeft het over puberaal gedrag.
Ik vind ook al was er niemand in die woonboot of is de woonboot verlaten het betreden ervan en vernielingen doen met je vrienden inbraak.
Daarnaast twee messen en nepwapen is ook niet ok.
Dat laatste is verboden.
Dat het de eerste keer is voor die jongen interesseert mij niet, elke crimineel is een keer voor de eerste keer begonnen.
De kunst is om te zorgen dat hij het geen tweede keer doet door flink te straffen.

Die jongen zal hebben gedacht dat het mocht met zo’n moeder.
Ga maar na , ze vind de illegalen krakers van We are here die van het ene kraakpand naar het andere lopen met achterlating van vernielingen normaal.
Ze doet er namelijk niks tegen.
Wetten die mevrouw niet zinnen worden niet gehandhaafd .
Femke gaat gewoon boven de wet staan.
En als je dan ook nog omringd word door mensen van de Groenlinkse Partij met hun kijk op de wereld van alles is van iedereen visie enz dan heeft dit joch totaal niet in de gaten dat hij iets verkeerds deed.

Tijd dat iemand deze jongeman even wakker schud en geef Amsterdam een burgemeester die kan handhaven.
Want het gaat daar behoorlijk mis.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2019, 12:52

taigitu schreef:
14 aug 2019, 12:33
Ik ben hierin niet helemaal neutraal, ik mag Halsema al vanaf de tijd dat zij in de regering zat.
Daarmee sluit ik niet mijn ogen voor als er iets niet in de haak is. Maar zoals ik hier vaker
merk wordt er hier meestal negatief op haar doen en laten gereageerd.
En dat wil de een nog weleens de ander overtroeven in deze.
Nu is zij de moeder van een zoon van 15 die net als ieder ander kind iets stoms kan doen.
En daarop zal ze moeten acteren. Alleen om haar dan zo te beschimpen gaat mij te ver.
Regels zijn regels Taigitu. Die worden nu bij burgemeester Halsema niet toegepast. Dat burgemeester Halsema het incident kwajongensgedrag noemt maakt het nog erger. Jij beschouwt haar als moeder Halsema in haar reactie, ik reageer enkel op haar 'professionele' zijde. Voor haar zoon wordt de wet wel toegepast. Zij hoort volgens de elitaire spelregels haar ambt neer te leggen. Dat had ze al moeten doen toen ze openlijk toegaf niet te willen uitvoeren wat haar ambt vereist.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door taigitu » 14 aug 2019, 12:55

Tammy schreef:
14 aug 2019, 12:38
De houding van Femke verbaasd me niet en ook niet van haar advocaat.
Die laatste heeft het over puberaal gedrag.
Je verwacht toch niet dat een moeder en de advocaat de strafbare feiten gaat uit vergroten...?
Dat zou helemaal een raar beeld geven.
Tammy schreef:
14 aug 2019, 12:38
Ik vind ook al was er niemand in die woonboot of is de woonboot verlaten het betreden ervan en vernielingen doen met je vrienden inbraak.
Daarnaast twee messen en nepwapen is ook niet ok.
Dat laatste is verboden.
Dat het de eerste keer is voor die jongen interesseerd mij niet, elke crimineel is een keer voor de eerste keer begonnen.
De kunst is om te zorgen dat hij het geen tweede keer doet door flink te straffen.
Daar zal zeker hard aan gewerkt worden. Zowel moeder en zoon kunnen van dit delict nog lang last hebben.
Veel mensen zullen het gebruiken om de moeder (in haar functie) aan te vallen als iets ze niets bevalt.
Dat zie je hier al. Maar in feite is het een inderdaad een privé-kwestie. Dat door haar functie het meer publiciteit
krijgt is logisch. Maar hou de dingen wel realistisch.
Tammy schreef:
14 aug 2019, 12:38
Die jongen zal hebben gedacht dat het mocht met zo’n moeder.
Ga maar na , ze vind de illegalen krakers van We are here die van het ene kraakpand naar het andere lopen met achterlating van vernielingen normaal.
Wetten die mevrouw niet zinnen worden niet gehandhaafd .
Femke gaat gewoon boven de wet staan.
En als je dan ook nog omringd word door mensen van de Groenlinkse Partij met hun kijk op de wereld van alles is van iedereen visie enz dan heeft dit joch totaal niet in de gaten dat hij iets verkeerds deed.

Tijd dat iemand deze jongeman even wakker schud en geef Amsterdam een burgemeester die kan handhaven.
Want het gaat daar behoorlijk mis.
Zou die jongen dat werkelijk gedacht hebben? Is het niet een gewone puber die met een paar vrienden
hele stomme dingen doet? Zoals zo vele jongeren doorslaan en elkaar ophitsen waar stommiteiten uit voortvloeien?
Je kan een mening hebben over het functioneren van Femke Halsema, en haar onbekwaam vinden.
Maar wacht eerst even af hoe die jongen van 15 jaar precies de fout in is gegaan, en veroordeel beiden nog even niet
in het vooruit over deze kwestie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Determinist » 14 aug 2019, 13:01

Je moest eens weten wat ik allemaal als 15 jarige heb uitgevreten. Veelal niet echt bewust van de gevolgen. En wie niet, zou ik zeggen.
Maar mijn naam is niet in de telegraaf gekomen en mijn vader of moeder werden er niet persoonlijk op aangevallen.

Dit hele voorval hoort niet thuis in de krant.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2019, 13:18

Determinist schreef:
14 aug 2019, 13:01
Dit hele voorval hoort niet thuis in de krant.
Inderdaad niet, maar dan wordt je chantabel zegt men.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door taigitu » 14 aug 2019, 13:23

Vitharr schreef:
14 aug 2019, 12:52
taigitu schreef:
14 aug 2019, 12:33
Ik ben hierin niet helemaal neutraal, ik mag Halsema al vanaf de tijd dat zij in de regering zat.
Daarmee sluit ik niet mijn ogen voor als er iets niet in de haak is. Maar zoals ik hier vaker
merk wordt er hier meestal negatief op haar doen en laten gereageerd.
En dat wil de een nog weleens de ander overtroeven in deze.
Nu is zij de moeder van een zoon van 15 die net als ieder ander kind iets stoms kan doen.
En daarop zal ze moeten acteren. Alleen om haar dan zo te beschimpen gaat mij te ver.
Regels zijn regels Taigitu. Die worden nu bij burgemeester Halsema niet toegepast. Dat burgemeester Halsema het incident kwajongensgedrag noemt maakt het nog erger. Jij beschouwt haar als moeder Halsema in haar reactie, ik reageer enkel op haar 'professionele' zijde. Voor haar zoon wordt de wet wel toegepast. Zij hoort volgens de elitaire spelregels haar ambt neer te leggen. Dat had ze al moeten doen toen ze openlijk toegaf niet te willen uitvoeren wat haar ambt vereist.
Waarom zou Femke Halsema toen hebben moeten aftreden?
Als het politiek niet rechtmatig was dan had ze daar niet meer gezeten.
Er was genoeg rumoer over die beslissing. Maar dat gaat over politiek.
Nu gaat het over een privé-kwestie die wordt uitvergroot en geplakt aan haar functie.

In de brief noemt zij het geen 'kwajongensgedrag'.
"In de open brief verdedigt Halsema haar zoon. Volgens haar heeft hij geen gewapende overval gepleegd
en was hij "wat aan het klieren met zijn vrienden in een verlaten woonboot".
Dat wil niet zeggen dat hij niet de wet heeft overtreden, dat heeft hij wel.
En zij zegt dat 'hij net zo moet worden behandeld als iedere Amsterdamse jongen'.
Maar zij wordt nu samen met haar zoon 'veroordeeld' want er wordt geen scheiding gemaakt
tussen politiek en haar privé. Dat is nogal gebruikelijk bij mensen die hoge(re) posities bekleden
en men zijn/haar ongenoegen flink kan uitvergroten. Wat de zoon deed wordt nu gekoppeld aan haar functie.
"Ze functioneert niet naar behoren en dat zie je terug bij haar zoon".......???? Dat is wat ik lees.
Deze jongen zal het heel moeilijk krijgen omdat zijn moeder burgemeester is van Amsterdam.
Hij zal door de jaren heen hier heel veel last van houden, waar een andere Amsterdamse jongen
een taakstraf krijgt en er verder van af is. Die andere jongen wordt misschien nog door zijn
companen als held ontvangen. En kan later, ondanks zijn veroordeling, een redelijk gewoon zijn leven leiden.
Voor de zoon van Femke Halsema zal dit gebeuren hem nog lang kunnen achtervolgen en dat
alleen omdat zijn moeder burgemeester is, en de pers haar volgt in haar doen en laten.........
Misschien wordt er wel herrie door de pers gemaakt als hij straks een keer door rood rijd........?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Tammy » 14 aug 2019, 13:28

Taigitu schreef:
Je verwacht toch niet dat een moeder en de advocaat de strafbare feiten gaat uit vergroten...?
Dat zou helemaal een raar beeld geven.

Bagataliseren van strafbare feiten door het als puberaal gedrag af te doen vind ik niet ok Taigitu.
Maar dat is mijn mening.
Daar zal zeker hard aan gewerkt worden. Zowel moeder en zoon kunnen van dit delict nog lang last hebben.
Veel mensen zullen het gebruiken om de moeder (in haar functie) aan te vallen als iets ze niets bevalt.
Dat zie je hier al. Maar in feite is het een inderdaad een privé-kwestie. Dat door haar functie het meer publiciteit
krijgt is logisch. Maar hou de dingen wel realistisch.
Men weet als men een functie zoals in dit geval burgemeester heeft dat de pers je volgt.
Ook prive.
Het ideale zou zijn dat dat gescheiden is maar helaas dat werkt niet.
Je zegt hou de dingen realistisch.
Realistisch Taigitu is de zaken benoemen zoals ze zijn en ze niet afdoen als puberaal gedrag.
Dat laatste is een excuus en je helpt daar die jongen echt niet mee als moeder en advocaat zijnde.
Zou die jongen dat werkelijk gedacht hebben? Is het niet een gewone puber die met een paar vrienden
hele stomme dingen doet? Zoals zo vele jongeren doorslaan en elkaar ophitsen waar stommiteiten uit voortvloeien?
Je kan een mening hebben over het functioneren van Femke Halsema, en haar onbekwaam vinden.
Maar wacht eerst even af hoe die jongen van 15 jaar precies de fout in is gegaan, en veroordeel beiden nog even niet
in het vooruit over deze kwestie.

Of hij werkelijk zo gedacht heeft ?
Het zou me niet verbazen Taigitu.
Waar je opgroeit heeft veel invloed op hoe je denkt en hoe je je gedraagt.
Wat hij precies heeft gedacht weet ik natuurlijk niet , ik liet mijn gedachten erover gaan.
Het zou me niks verbazen.

Wat mij wel altijd ietwat verbaasd is dat men zo vaak zegt het zijn maar pubers die kattenkwaad uithalen enz.
Sommige zaken zijn geen kattenkwaad en hoe eerder de persoon in kwestie de consequenties daarvan ziet des te beter.
En Femke zelf zal tegen de kritiek moeten kunnen, ze is geen groentje op het wereldtoneel.
Ze is een geharde politicus die ook naar andere mensen wijst in haar huidige functie en daarvoor.
Nu wijst men naar haar , kan ze wel tegen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Tammy » 14 aug 2019, 14:42

Amsterdamse politie stelt onderzoek in naar lek in zaak zoon Halsema.

De politie Amsterdam gaat onderzoek doen naar het lekken van privacygevoelige informatie naar Telegraaf-journalist John van den Heuvel. De krant schreef vanochtend over de arrestatie van de 15-jarige zoon van burgemeester Femke Halsema, terwijl zijn naam vrijwel direct na de aanhouding al afgeschermd werd.

Het onderzoek zal worden verricht door het bureau Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de eenheid Amsterdam.

De politie schrijft vandaag in een reactie dat de suggestie in het artikel van de Telegraaf - waarin wordt gezegd dat er sprake is van een doofpot omdat de aanhouding niet eerder is gemeld - niet klopt. ‘Bij voorlichting over het werk van politie en OM gaat het om de balans tussen openheid en transparantie enerzijds en de belangen van een eerlijke procesgang en de privacy van de betrokkenen anderzijds’, schrijft de politie.

Minderjarig.

Daarnaast geeft de politie aan dat zij altijd terughoudend is als het gaat om zaken waar minderjarigen bij zijn betrokken. ‘Het persoonlijk belang weegt in beginsel zwaarder dan het belang om de maatschappij te informeren.’ Volgens de politie is in deze zaak het algemene beleid gehanteerd dat voor elke 15-jarige jongen in Nederland geldt.

Vanuit de Amsterdamse politie worden overigens vaker saillante details gelekt over zaken die voor een burgemeester gevoelig liggen. In 2017 lekte agent Denis V. de naam en geboorteplaats van de man die voor treinstation Amsterdam Centraal acht mensen had aangereden. De agent verloor zijn baan en kreeg een taakstraf. Omdat de verdachte een Marokkaanse moslim was, was gesuggereerd dat sprake was van een aanslag. Politiechef Erik Akerboom vond het lek ‘stuitend en onacceptabel’.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2019, 14:45

taigitu schreef:
14 aug 2019, 13:23
Waarom zou Femke Halsema toen hebben moeten aftreden?
Als het politiek niet rechtmatig was dan had ze daar niet meer gezeten.
Er was genoeg rumoer over die beslissing. Maar dat gaat over politiek.
Nu gaat het over een privé-kwestie die wordt uitvergroot en geplakt aan haar functie.
Dat is precies mijn punt. Het zit regeltechnisch vast aan haar functie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Fenna » 14 aug 2019, 14:52

:post: Tammy.
Je moet zo oppassen als je een functie als de hare bekleed.
Als je bij wijze van spreken een scheet de verkeerde kant op laat dan wordt dat al breed uitgemeten.
Ik ben blij dat ik een gewoon onbelangrijk mens ben en niet onder een vergrootglas lig, want ook ik en mijn zoon waren ook geen heilig boontjes en hebben ook wel wat uitgevreten wat niet altijd even braaf was, maar inbreken en wapens, no way.
Wat ik erg vind aan deze kwestie is dat het gebagetaliseerd word.
Wat die jongen heeft gedaan, is fout en dan moet je het niet af doen als kwajongensstreek.
Een kwajongensstreek is bijv. iemand nat spuiten, laten schrikken, fietsband leeg laten lopen o.i.d., maar inbreken is geen kwajongensstreek meer.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door Tammy » 14 aug 2019, 15:05

Fenna schreef :
Wat ik erg vind aan deze kwestie is dat het gebagetaliseerd word.
Wat die jongen heeft gedaan, is fout en dan moet je het niet af doen als kwajongensstreek.
Een kwajongensstreek is bijv. iemand nat spuiten, laten schrikken, fietsband leeg laten lopen o.i.d., maar inbreken is geen kwajongensstreek meer.
Juist zo zie ik dat dus ook.
Maar wie weet loop ik achter ?
En is het in deze moderne tijd wat die jongen deed normaal puber gedrag ?
En is wat Fenna zegt en wat ik ook denk zeer ouderwets misschien ?
Ik vind het geen normaal puber gedrag.
Maar goed ik kom ook ver uit de vorige eeuw.
Dat zal het wel zijn. :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema pijnlijk getroffen.

Bericht door taigitu » 14 aug 2019, 17:02

Hieronder de originele brief van Femke Halsema aan de Amsterdammers




Brief burgemeester

Beste Amsterdammers,

Deze brief is ongewoon. Ik ben ook in een heel ongewone situatie geplaatst en voel mij genoodzaakt u te schrijven. Vanochtend heeft de Telegraaf in chocoladeletters bekendgemaakt dat mijn 15-jarige zoon een gewapende inbraak zou hebben gepleegd. Over (de eerste) 3 pagina’s wordt gemeld dat er daar boven op sprake zou zijn van een doofpot omdat dit niet naar buiten is gebracht. Er wordt verwezen naar anonieme bronnen.

Het is niet mijn gewoonte te reageren maar nu mijn minderjarige zoon wordt beschadigd, vind ik het nodig u uit te leggen wat er werkelijk aan de hand is.

Mijn zoon heeft geen gewapende inbraak gepleegd. Mijn zoon had een (verboden) nepwapen bij zich waarmee hij selfies maakte en was met vriendjes zich aan het vervelen en aan het klieren. Zij vonden een verwaarloosde en verlaten woonboot, waar zij naar binnen zijn gegaan. Daar vonden zij oude brandblussers die zij naar buiten hebben gesleept en leeg hebben gespoten. Politie is op de overlast af gekomen, mijn zoon is gaan rennen, heeft paniekerig het nepwapen weggegooid, is toen alsnog gestopt en ingerekend.

Daarmee heeft hij de wet overtreden - hij had het nepwapen niet bij zich mogen hebben en hij had de verlaten boot niet mogen betreden - en daarvoor zal hij de gevolgen moeten dragen.

Ik heb hem opgehaald, bestraft en daarna eindeloos met hem gepraat. Daarna hebben wij enkele weken zenuwachtig gewacht terwijl het verhoor plaatsvond, onderzoek werd gedaan totdat ons via de advocaat werd gemeld dat de zaak mogelijk wat langer zou duren omdat het OM Amsterdam deze had overgedaan aan het parket Haarlem om te vermijden dat er een verwijt van bevoordeling of de suggestie van een ‘doofpot’ zou kunnen ontstaan. Sindsdien wachten wij op het vervolg.

Vanaf het begin ben ik me scherp bewust geweest van mijn verantwoordelijkheid als burgemeester van deze stad. Al op de avond dat het gebeurde heb ik tegen de politie gezegd dat mijn zoon als elke Amsterdamse jongen behandeld dient te worden. Het enige waarop ik hoopte was dat men discreet zou zijn omdat mijn functie mijn zoon kwetsbaar maakt voor publiciteit die hem jaren kan achtervolgen. Ik heb niet gevraagd om zijn naam af te schermen maar was de politie wel dankbaar toen ik later hoorde dat dit vaak gebeurt en ook in zijn geval was gedaan.

Ik heb daarnaast onmiddellijk de gemeentesecretaris en het integriteitsbureau van de gemeente geïnformeerd omdat ik geen enkele verstrengeling wil laten ontstaan tussen mijn bezorgdheid als moeder en mijn verantwoordelijkheid als burgemeester.

In de driehoek heb ik er niet over gesproken, aan de commissaris en de hoofdofficier heb ik laten weten dat wij als ouders de zaak met de dienstdoende beambten afhandelen.

Er is geen sprake van een doofpot. Er is sprake van een privékwestie, van een jongen van vijftien jaar wiens gegevens in vergelijkbare zaken nooit openbaar zouden zijn gemaakt. Waarbij de politie ambtsgeheim heeft en journalisten er bij andere, minderjarige Amsterdamse jongens zonder strafblad niet over zouden piekeren om hun gegevens zo op straat te gooien. Vanaf vandaag weet iedereen wat hij heeft gedaan. Vriendjes, familie, leraren. Voordat er een rechterlijk oordeel is geveld heeft De Telegraaf hem op de voorpagina veroordeeld voor een delict dat hij niet heeft gepleegd. Ik verdien het elke dag gecontroleerd te worden en ter verantwoording te worden geroepen. Dat hoort bij mijn ambt. Mijn zoon is een gewone Amsterdamse jongen die inderdaad een fout heeft begaan die hij moet herstellen. Hij verdient geen extra publieke straf, alleen omdat hij mijn zoon is.

Met vriendelijke groet,

Femke Halsema

https://www.amsterdam.nl/bestuur-organi ... r-halsema/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie