Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 05:04

Ik had nog nooit van deze Wildeman gehoord.
Een fimpje tijdens de optocht is te zien in de link.

<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
De wildeman tijdens de Ducasse d'Ath .

Zwart geschminkt, met een verentooi op zijn hoofd en een ring in zijn neus werd hij vandaag weer meegedragen in een folkloristische parade in het Waalse stadje Aat: le Sauvage, de Wildeman. Critici noemen het karakter een racistische karikatuur en roepen op om te stoppen met de traditie.

De Wildeman doet ieder jaar mee aan de Ducasse d'Ath, een eeuwenoude optocht met reuzenfiguren. Hij draagt ketenen, schreeuwt en maakt kinderen aan het schrikken.

De anti-racistische actiegroep Brusselse Panters vindt dat het karakter een vernederend beeld neerzet van zwarte mensen en aanzet tot discriminatie. De groep is een petitie gestart en stelt voor dat de Wildeman volgend jaar niet meer meeloopt, of in de kleuren van de stad wordt geschminkt.

Wat de kwestie ingewikkelder maakt, is dat de Ducasse d'Ath sinds 2005 een Unesco-status heeft als immaterieel erfgoed. De Brusselse Panters hebben de VN-organisatie gevraagd die status te ontnemen.

In Aat, een stadje tussen Brussel en Lille, ligt de kwestie gevoelig. Een aantal toeschouwers droeg vandaag T-shirts met de tekst Je suis Sauvage (ik ben de Wildeman). Volgens burgemeester Bruno Lefèbvre heeft de Wildeman in de optocht geen racistische bijbetekenis, wordt hij door de inwoners geadoreerd en komt de kritiek van mensen buiten zijn stad.

Koloniaal verleden.

Als tegemoetkoming aan de critici was er vandaag wel iets aangepast. Tijdens de parade gaf de Wildeman symbolisch zijn ketenen aan de burgemeester.

De discussie over de Wildeman leeft vooral in Wallonië, maar maakt volgens correspondent Bert van Slooten deel uit van een breder debat. "Zo was er onlangs ook commotie rond een feest bij het Africamuseum, waarbij feestgangers zich als Afrikaan hadden verkleed en iemand ook zwart geschminkt was. En er is ook een aantal incidenten geweest waarbij Congolezen zijn mishandeld. De discussie heeft te maken met de verwerking van het koloniale verleden."

https://nos.nl/artikel/2298979-discussi ... arade.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door Witte wel » 26 aug 2019, 07:36

Als België en nederland nu eens alle niet blanke zuid Afrikanen uitnodigen zich te vestigen in de Benelux en ze een mogelijkheid bieden in te treden in de Europese westerse wereld en wij met z'n allen naar zuid Afrika vertrekken. Een prima land en een goed klimaat. Veel afwisseling met af en toe een leeuw in je tuin. Als je gaat zwemmen in de zee kom je nog eens een tijgerhaai tegen. Niks mis mee. Geen G5 netwerk dus vele tinitus gevallen houden op te bestaan. En zwart is gewoon zwart, toch. Ook niks mis mee. Worden er ook geen blanke boeren meer dagelijks afgeslacht.
Ik vind het wel iets.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 10:25

Jij bent de eerste hier Witte wel die over die slachtpartijen onder blank Zuid Aftikaanse boeren praat.
Ik had daar paar maanden geleden een topic over geopend.

viewtopic.php?f=54&t=18701

Wat vind jij van de Wildeman parade ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 10:27

Witte wel schreef:
26 aug 2019, 07:36
Worden er ook geen blanke boeren meer dagelijks afgeslacht.
Eén: dat kan niemand voorspellen, dus kan je dat ook niet gaan beweren want dat wordt stemmingmakerij.

Twee: is dat ook echt zo? Worden er dagelijks blanke boeren 'afgeslacht' in Zuid Afrika?

Her en der hoor/lees je wel verhalen die zouden wijzen op een 'blanke genocide' maar de vraag is natuurlijk: wordt dit ook gesteund door werkelijke cijfers?

Wanneer we enkel kijken naar het aantal moorden in Zuid Afrika dan komen we voor de periode 1 april 2017 tot 31 maart 2018 op een totaal van 20.336 ..... 62 daarvan waren bewoners van boerderijen die door blanken worden uitgebaat. (BRON)

En het waren dan nog niet eens allemaal blanken, 16 van die 62 doden waren zwarten, want, zoals Francois Mostert er fijntjes weet bij te vermelden "Zwarte medewerkers wonen vaak aan de randen van het erf”, legt hij uit. “Als je een witte boer wilt aanvallen, moet je eerst de zwarte werknemers vermoorden. Zij fungeren als menselijk alarmsysteem." :shock:

Die 46 blanke vermoorde boeren, dat is dus ongeveer 0,3 procent van het aantal in die periode gepleegde moorden over gans Zuid Afrika.

Statistisch komt dat neer op 1 blanke boer vermoord om de 8 dagen terwijl er 56 moorden per dag worden gepleegd, om de 8 dagen heb je dus bijna 450 doden door moord tegenover 1 blanke vermoorde boer.
Hoe kom je dan aan de bewering dat blanke boeren 'dagelijks worden afgeslacht'?

Die 'blanke boeren genocide' leugen wordt vooral verspreid en gevoed door extreem rechtse groeperingen en politieke partijen.

Verder vind ik het ook helemaal niet fair ten overstaan van onze Duitse en Franse buren om al die gewelddadige afrikanen hierheen te verkassen ... laat die maar lekker in hun eigen landje blijven.
Laatst gewijzigd door gusteman op 26 aug 2019, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

gusteman

Re: Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door gusteman » 26 aug 2019, 10:34

Tammy schreef:
26 aug 2019, 10:25
Jij bent de eerste hier Witte wel die over die slachtpartijen onder blank Zuid Afrikaanse boeren praat.
Ik denk dat dit vooral komt doordat voor die 'slachtpartijen' geen harde bewijzen bestaan.
Tammy schreef:
26 aug 2019, 10:25
Ik had daar paar maanden geleden een topic over geopend.
Ja, daar was me iets van bij gebleven maar ik vond het niet zo 1-2-3 terug en heb dan maar hier gereageerd op die mythe.

Dat iets fout wordt geïnterpreteerd daar kan ik makkelijk mee leven ... dat een flagrante leugen veelvuldig en hardnekkig wordt verspreid is misleiding en dat doet mijn haren overeind komen.

Vooral wanneer extreem georiënteerde groeperingen daar achter steken.

Maar ik zal mijn reactie ook eens binnen dat onderwerp plaatsen, komt het weer tot leven. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Discussie in België over zwart geschminkte 'Wildeman' in parade

Bericht door Tammy » 26 aug 2019, 11:14

Ik zie je in de andere topic Gusteman. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie