Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 11:03

Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

De 'LPF-taferelen’ bij Forum voor Democratie (FvD) lijken flinke invloed te hebben op de populariteit van de partij.
In de peilingen daalt FvD flink, terwijl kiezers momenteel meer vertrouwen hebben in PVV-voorman Geert Wilders
dan in FvD-partijleider Thierry Baudet.


8 september 2019, 10:28

Forum voor Democratie, dat op dit moment met twee mensen in de Tweede Kamer zit, zou volgens een peiling van
Maurice de Hond nu 14 zetels krijgen, als er verkiezingen zouden zijn. Dat zijn er twee minder dan vorige week.
Volgens een recente peiling van EenVandaag verliest de partij
zelfs zeven van de achttien virtuele zetels die ze in juli nog had.

In de week na de Provinciale Statenverkiezingen van maart, waar Forum voor Democratie een verpletterende overwinning behaalde,
peilde De Hond de partij nog op 26 virtuele Kamerzetels.

De ruzie tussen oprichters Thierry Baudet en Henk Otten heeft de gemoederen flink beziggehouden bij FvD. Partijleider Baudet zette Otten,
voormalig penningmeester en lijsttrekker voor de Eerste Kamer, uit de jonge partij.

In april werd hij al op een zijspoor gezet, nadat hij in een interview de koers van Baudet ‘te (extreem)rechts’ noemde.
Hoewel de twee ‘LPF-achtige toestanden’ wilden voorkomen, gingen ze plots rollend over straat. Het geroyeerde lid is in de Eerste Kamer
zijn eigen fractie begonnen, en nam twee oud-FvD-senatoren en meerdere lokale FvD’ers mee.

Uit de peiling van EenVandaag bleek dat Otten nog niet de vruchten plukt van de problemen bij zijn oude partij.
Slechts een op de tien FvD-stemmers is geïnteresseerd in de partij die hij wil oprichten.

Geert Wilders

Tijdens een partijavond in Zaandam liet Baudet nog weten de perikelen achter zich te willen laten.
De partij richt zich nu op de verkiezingen voor de Tweede Kamer die in maart 2021 plaatsvinden.

Ondertussen daalt niet alleen het vertrouwen van de kiezer in de partij, maar ook in de partijleider.
Waar Baudet in april nog naar de zevende plek was geklommen in de rangorde van mate van vertrouwen in de fractievoorzitters
in de Tweede Kamer in de peiling van Maurice de Hond, staat Baudet nu op de twaalfde plaats.

Daarmee scoort hij slechter dan PVV-voorman Geert Wilders, die op dit moment de elfde positie inneemt.

Eerder deze maand constateerde De Hond al dat de electorale glans van Forum voor Democratie is afgenomen.
“Terwijl begin augustus het gedoe rondom Henk Otten bij FvD nog vrij weinig electoraal effect leek te hebben,
is dat nu wel goed te zien.”

Tunahan Kuzu

CU-voorman Gert-Jan Segers geniet momenteel het meeste vertrouwen van de fractievoorzitters in de Tweede Kamer.
Vorig jaar stond hij nog derde. De toenmalig koploper Klaas Dijkhoff (VVD) staat nu tweede. Tunahan Kuzu (Denk) sluit net als in april
en net als vorig jaar rond deze tijd de rij met de dertiende plek als het om vertrouwen in fractievoorzitters gaat.

Afbeelding
Thierry Baudet (FvD), Joel Voordewind (CU) en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) tijdens het eerste Vragenuurtje
in de Tweede Kamer na het zomerreces.

Van alle ministers geniet Wopke Hoekstra (CDA, Financiën) het meeste vertrouwen. Vorig jaar stond hij nog zevende,
maar het vertrouwen in hem schoot in februari omhoog rond de aankoop van aandelen van Air France-KLM.
Premier Mark Rutte daalde vorig jaar nog sterk van de zevende naar de vijftiende plaats, vanwege zijn opstelling rondom de dividendbelasting.
De VVD’er staat nu echter weer op de zevende plek.

PVV en GroenLinks


Uit de nieuwe cijfers van De Hond komt naar voren dat de PVV en GroenLinks even groot zijn als Forum, zij krijgen virtueel ook 14 zetels.
Voor het eerst sinds heel lange tijd zijn VVD, PvdA en CDA de drie grootste partijen, stelt De Hond.
“Het aantal zetels dat die partijen samen halen (63) is echter nog een stuk lager dan die drie partijen samen
bij Tweede Kamerverkiezingen haalden tot en met 2012.”

De peiling van Maurice de Hond wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef
onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld.
EenVandaag ondervroeg ruim 3000 mensen die bij de Provinciale Statenverkiezingen op Forum voor Democratie stemden.

https://www.parool.nl/nederland/lpf-taf ... ~bfee84a2/


Afbeelding


Baudet gaat met Arib praten over verzwegen reisjes in privéjet


03 september 2019

Partijleider Thierry Baudet van Forum voor Democratie (FVD) gaat met Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib overleggen over twee reizen met een privéjet
die hij niet heeft gemeld bij de Kamer. Ook gaat hij de zaak met het partijbestuur bespreken.


"We gaan het intern onderzoeken", zei hij in een gesprek met Dit is de Dag op Radio 1.

HP/DeTijd meldde gisteren dat Baudet twee reizen met het vliegtuig van Fokke de Jong, oprichter van SuitSupply, niet heeft gemeld bij het geschenken-
of reizenregister van de Tweede Kamer.


Gewaarschuwd door Otten

Volgens Baudet hoefden de reizen niet te worden gemeld aan het Kamerregister. Maar "als ik dingen moet melden zal ik dat met plezier doen".

De FVD-leider was gewaarschuwd door medeoprichter Henk Otten om de reizen aan te melden bij de Kamer.
Maar anderen, onder wie Kamerleden, hadden een andere mening, zei Baudet.

Schadelijk voor partij


Otten is deze zomer door het bestuur van FVD uit de partij gezet wegens 'vermoedelijke fraude'.
Baudet noemt de zaak-Otten 'heel vervelend' en schadelijk voor de partij.

Maar hij had naar eigen zeggen geen andere keuze. Zijn partij heeft 'zeer zorgvuldig gehandeld'.

Smaad

Otten heeft inmiddels aangifte tegen FVD gedaan wegens smaad.
Baudet ziet een mogelijke rechtszaak met vertrouwen tegemoet, zei hij in Dit is de Dag.
Het partijbestuur gaat de hele kwestie nog een keer onder de loep genomen en besluit dan of er 'juridische stappen moeten volgen', zei Baudet.

Het partijbestuur wordt uitgebreid met drie personen, voegde hij eraan toe.
Baudet blijft algemeen bestuurslid, maar zal zich niet meer met de dagelijkse gang van zaken bezighouden.

Hard tegen hard

Verder wil Baudet vooral verder kijken, benadrukte hij voor een volle zaal in Zaandam, waar de partij een bijeenkomst organiseerde.
Hij wil focussen op regeringsdeelname na de verkiezingen van maart 2021.

"We willen resultaten boeken, en niet van de zijlijn roepen", zei Baudet. Dat betekent niet dat hij meteen toenadering zoekt tot andere partijen
in de Tweede Kamer. "We moeten sowieso samenwerken, maar dat kan in de politiek ook als het hard tegen hard gaat."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... s-privejet

Afbeelding

Krijgt Baudet 'Trump' neigingen.....? Heeft hij wel de rekeningen aan de boekhouding gegeven van de Tweede Kamer
gegeven en het niet gemeld bij het geschenken- of reizenregister gemeld? Ik vermoed dat er een limiet staat in het
register van hoeveel men mag kado mag geven of mag reizen? Want als hij de rekeningen heeft ingediend zal moeten
worden vermeld dat het zakelijk is, lijkt mij. Privé zal privé moeten worden betaald....
Ik ben benieuwd of we hier nog iets over lezen of horen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

Bericht door Tammy » 08 sep 2019, 11:25

De peiling van Maurice de Hond wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef
onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld.
EenVandaag ondervroeg ruim 3000 mensen die bij de Provinciale Statenverkiezingen op Forum voor Democratie stemden.
Taigitu geloof jij die peilingen van Maurice de Hond ?
Nee toch hoop ik.
En 2500 mensen en 3000 mensen zijn toch totaal niet representatief voor heel Nederland ?

Kijk eens naar de peilingen toen met Trump , die man kon echt niet winnen zei men toen...….

En over die declaraties herinner je het appartement van Pecthold nog die hij kreeg van een vriend aan zee ?

Had meneer niet opgegeven , wat is daar eigenlijk mee gebeurt ?
Krijgt Baudet 'Trump' neigingen.....?
Nee de mensen schieten weer in een kramp bij de populariteit van Baudet en zijn grote aantal zetels de laatste keer.
Dit zijn geen Trump neigingen dit is wat men noemt Baudet bashen.
Kon men op wachten dat dit zou gebeuren.
Tuurlijk moet dit worden gemeld maar er is al een tijdje een stroming merkbaar bij de media om deze Baudet te bekritiseren.
En dan niet gewoon bekritiseren maar meer naar de manier waarop tegen Trump word opgetreden door de media.
Bij Baudet in mindere mate maar het begint er al op te lijken.
Hij is nieuw en hij is anders, voor veel mensen wat beangstigend volgens mij.

Voor alle duidelijkheid, ik heb NIET op hem gestemd. :mrgreen:
Hij moet nog veel leren , we zullen zien hoe ver hij komt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 18:41

Tammy schreef:
08 sep 2019, 11:25
De peiling van Maurice de Hond wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef
onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld.
EenVandaag ondervroeg ruim 3000 mensen die bij de Provinciale Statenverkiezingen op Forum voor Democratie stemden.
Taigitu geloof jij die peilingen van Maurice de Hond ?
Nee toch hoop ik.
En 2500 mensen en 3000 mensen zijn toch totaal niet representatief voor heel Nederland ?

Kijk eens naar de peilingen toen met Trump , die man kon echt niet winnen zei men toen...….

En over die declaraties herinner je het appartement van Pecthold nog die hij kreeg van een vriend aan zee ?

Had meneer niet opgegeven , wat is daar eigenlijk mee gebeurt ?
Ik ga niet uit van een 100% score van deze peilingen. Ik zie ze als momentopnames van een periode
waarbij in de partijen 'een en ander' speelt en waar de ondervraagden op reageren. Het kunnen rode vlaggen zijn
voor Baudet en bijvoorbeeld groene vlaggen voor de partijen die lager stonden en op dit moment misschien meer zetels zouden
kunnen winnen.
Tammy schreef:
08 sep 2019, 11:25
Nee de mensen schieten weer in een kramp bij de populariteit van Baudet en zijn grote aantal zetels de laatste keer.
Dit zijn geen Trump neigingen dit is wat men noemt Baudet bashen.
Kon men op wachten dat dit zou gebeuren.
Tuurlijk moet dit worden gemeld maar er is al een tijdje een stroming merkbaar bij de media om deze Baudet te bekritiseren.
En dan niet gewoon bekritiseren maar meer naar de manier waarop tegen Trump word opgetreden door de media.
Bij Baudet in mindere mate maar het begint er al op te lijken.
Hij is nieuw en hij is anders, voor veel mensen wat beangstigend volgens mij.

Voor alle duidelijkheid, ik heb NIET op hem gestemd. :mrgreen:
Hij moet nog veel leren , we zullen zien hoe ver hij komt.
Op wie jij of ik stem is geheel aan onszelf. Ik kan het hoogstens wel/niet begrijpen.
Nou, die populariteit van Baudet loopt flink terug, o.a. door dat gedonder in zijn partij mede door zijn gedrag.
En ik heb mensen horen verklaren dat hij te filosofisch is in zijn doen en laten en dus teleur zijn gesteld.
Daar haken mensen op af omdat dit voor hun niet de manier is waarop je politiek bedrijft.....

Maar niet alleen is er kritiek op zijn handelen door stemmers op Baudet , als ook uit zijn eigen partij, o.a. met name Hiddema.
Redactie politiek27 augustus 2019, 21:47

Tweede Kamerlid Theo Hiddema van Forum voor Democratie is ongelukkig met het gedwongen vertrek van partij-oprichter Henk Otten.
Dat zei Hiddema dinsdag tegen politiek verslaggever Jaïr Ferwerda van het tv-programma ‘Jinek'.
Hiddema uit daarmee stevige kritiek op partijleider Thierry Baudet.

En:
De kritiek van tweede man Hiddema is vervelend nieuws voor kopman Baudet. Vorige week kondigden twee andere gekozen Forum-senatoren,
Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker, aan over te stappen naar de nieuwe partij van Otten. Daardoor kromp de Eerste Kamerfractie van Forum
van in eerste instantie twaalf naar nu negen leden. Rookmaker verklaarde eerder in een interview met NRC dat Otten wat haar betreft
‘als een hond’ is behandeld door de partij.

https://www.trouw.nl/politiek/hiddema-b ... ~bdce9ea4/
Ik ging in de vorige reactie over dat reizen- en geschenkenregister in de fout.
Ik ging er vanuit dat dat register in gebruik was om sommige onverwachte (privé) kosten in rekening te brengen
bij de tweede Kamer. Een soort tegemoetkoming voor kosten die verband hielden met zijn werk als lid van de Tweede Kamer.
Ik had het dus verkeerd. Baudet werd gewaarschuwd door Otten dat hij de reisjes die hij aangeboden kreeg, moest melden.
Baudet's reactie: Volgens Baudet hoefden de reizen niet te worden gemeld aan het Kamerregister.
Maar "als ik dingen moet melden zal ik dat met plezier doen"......


De functie van dit register is namelijk dat het bedoeld is om te melden wanneer je kadootjes krijgt, of reisjes
wordt aangeboden en er gebruik van wordt gemaakt. Ook die je ontvangt via nevenfuncties die iemand heeft.
Daar komt dus ook die commotie over Pechthold vandaan, met zijn appartement van een vriend aan de zee.
Want het gevaar is dat hij chantabel wordt door 'giften' in de diverse vormen. En daar loopt de integriteit van de hele regering gevaar mee.
Dus Baudet's reactie was een domme. Zou die situatie met Pechthold niet tot hem zijn doorgedrongen? Ik kan me niet voorstellen dat
hij daar niet van op de hoogte zou zijn.

Hieronder een artikel over WAT Baudet niet had gemeld in het register.
En u kan een kijkje nemen in het Kamerregister .....

Thierry Baudet meldde pleziertochtjes in privéjet niet aan Kamer

Door Bart Reijmerink 2 september 2019

Een keer wat ander nieuws dan een Statenlid die weg loopt of een roddel over een mogelijke richtingenstrijd binnen de partij.
Thierry Baudet zou volgens betrokkenen minstens twee keer een vlucht gemaakt hebben in de privéjet van een Nederlandse zakenman.
Schijnbaar om lekker te gaan feesten in Ibiza. Beide vluchten zijn dure grapjes en zijn ook niet gemeld aan de Tweede Kamer.


Beide vluchten zijn enkele duizenden euro’s waard maar zijn niet gemeld in geschenken- of reizenregister van de Tweede Kamer.
De twee reizen vonden plaats in 2017 en in 2018, beide keren met dezelfde Amsterdamse zakenman. De woordvoerder van Baudet
spreekt over een privékwestie – om maar met Pechtoldiaanse termen te spreken.

Op zondag 4 juni 2017 vliegt het kersverse Kamerlid Baudet met de privéjet van Amsterdam naar Ibiza, waar die nacht de exclusieve Club Lio wordt bezocht.

Laten we op zijn minst hopen dat het een goed feest was, anders is de ophef helemaal zo sneu.

Op een foto die vermoedelijk direct na aankomst op Ibiza is gemaakt zien we Thierry Baudet, Fokke de Jong, Buitenhof-journalist Jort Kelder en nog een vierde persoon poseren voor de Falcon 900 van de zakenman.

Otten had schijnbaar intern al eerder aangegeven bij Baudet niet gediend te zijn van dit soort plezierbezoekjes. Volgens Otten kan het alleen maar de partij schaden.

Je begrijpt natuurlijk wel dat je die trip met de privéjet van Fokke moet melden bij de Tweede Kamer. Dit is absoluut meldingsplichtig in het giftenregister. Voor je het weet kom je in een Pechtold-rel terecht. Ik vind het enorm onverstandig en je brengt de partij in gevaar met dit gedrag.”

Het is niet handig geweest van Baudet om dit niet te melden bij de Kamer. Ook zei Otten dat hij zich chantabel maakt door zulke reisjes te maken en nota bene met niemand minder dan Jort Kelder. Ook is het antwoord van de persvoorlichter niet erg snugger. Het is zeker geen privékwestie, Baudet en consorten moeten dit niet afhandelen zoals Pechtold destijds deed met zijn privévlucht. Volgende keer gewoon netjes aangeven!
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... aan-kamer/



Openbare registers (nevenfuncties, geschenken, reizen


De Griffie plenair houdt een register bij waarin Kamerleden de door hen ontvangen geschenken en voordelen met een hogere waarde dan €50 vermelden, uiterlijk 1 week na ontvangst van het geschenk of het voordeel.

Daarnaast houdt de Griffie plenair een register bij van buitenlandse reizen waarvan vervoers- en verblijfskosten geheel of gedeeltelijk door derden worden betaald, uiterlijk een week na terugkeer in Nederland.

Tot slot beheert de Griffie plenair een register waarin de Kamerleden hun nevenactiviteiten en de (te verwachten) inkomsten vermelden, alsmede belangen die redelijkerwijs als relevant kunnen worden beschouwd. Uiterlijk 1 week na aanvaarding daarvan.

Alle registers zijn openbaar.

Geschenkenregister (PDF, 389.49 KB) 4-9-2019
Reizenregister (PDF, 232.25 KB) 2-9-2019
Nevenfuncties 2018 -2019 (PDF, 197.24 KB) 4-9-2019
Nevenfuncties 2017-2018 (PDF, 200.94 KB) 8-2-2019
Nevenfuncties 2016-2017 (PDF, 85.32 KB) 5-1-2018
Nevenfuncties 2015-2016 (PDF, 101.33 KB) 5-1-2018
Nevenfuncties 2014/2015 (PDF, 98.55 KB) 14-1-2016
Nevenfuncties 2013/2014 (PDF, 83.69 KB) 13-1-2015
Nevenfuncties 2012/2013 (PDF, 81.46 KB) 13-1-2014
Nevenfuncties 2011 (PDF, 87.67 KB) 7-2-2014

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... _registers
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opnieuw minder zetels voor Forum voor Democratie

Bericht door Tammy » 08 sep 2019, 19:55

Voor de aanhang in Zaandam maakte het allemaal weinig uit. Oikofobie, cultuurmarxisme, trots op Nederland – alle troeven kwamen langs terwijl Otten langzaam achter de horizon verdween. Kritiek bleef uit. Baudet kon aan het slot met opluchting constateren: ‘Het heeft me enorm verbaasd dat er niet één vraag kwam over het verleden. We gaan door!’

Taigitu in onderstaande link een artikel over hoe nu verder met deze partij.
Blijkt dat zijn achterban van alle perikelen niet echt onder de indruk zijn.
Ze gaan gewoon door.
Bedankt voor de info over die schenkingen. ;P!

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf42cbd/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie