Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 19 sep 2019, 12:24

Afbeelding

Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001 .

De Canadese premier Justin Trudeau ligt onder vuur door een foto uit 2001, waarop hij te zien is met een zwart geschminkt gezicht. Het Amerikaanse tijdschrift Time heeft de foto gepubliceerd. Oppositiepartijen noemen Trudeaus gedrag racistisch en beledigend.

Trudeau bevestigt dat hij op de foto staat, die hij zelf ook omschrijft als racistisch. Hij zegt diepe spijt te hebben. "Ik had dat niet moeten doen en ik had beter moeten weten", zei hij op een ingelaste persconferentie in een vliegtuig.
Hij noemt zijn gedrag dom en hij zegt dat hij teleurgesteld is in zichzelf. Journalisten vroegen of hij ontslag neemt als premier, maar hij zegt dat hij dat niet van plan is. "Ik vraag de Canadezen om vergeving."
De foto staat in een jaarboek van een school, waar de toen 29-jarige Trudeau leraar was. De foto is genomen op een feest van de school, met als thema "Arabische nachten". Hij had een tulband op zijn hoofd en droeg een gewaad. Zijn gezicht, nek en handen waren zwart geschminkt.



De grootste oppositiepartij van Canada, de Conservatieve Partij, veroordeelt de foto. Volgens partijleider Andrew Sheer was de foto in 2001 racistisch en is die nu nog steeds racistisch.
De leider van oppositiepartij NDP, Jagmeet Singh, spreekt van verontrustend en beledigend gedrag. "Het is het belachelijk maken van iemand om hoe die leeft."

Tweede keer.

Tijdens de persconferentie gaf Trudeau ook toe dat hij al eens eerder zijn gezicht donker heeft geschminkt. Dat was bij een talentenjacht, waar hij als middelbare scholier aan meedeed.
Trudeau voert op dit moment campagne voor de landelijke verkiezingen van eind oktober. Daarin kwam hij ook onder vuur te liggen omdat hij heeft geprobeerd om justitie te laten schikken met een groot bouwbedrijf dat werd verdacht van corruptie. Een toezichthouder van het Canadese parlement oordeelde in augustus dat Trudeau daarmee buiten zijn boekje is gegaan.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 19 sep 2019, 12:30

Beetje rot voor hem aangezien hij altijd praat over acceptatie van de homo gemeenschap en discriminatie en nog veel meer.
Maar dit excuus zou niet hoeven.
Het is bijna 20 jaar geleden , het was een verkleedpartij.
Waar hebben we het toch over joh.
Worden mensen die als kleuters vroeger cowboy en indiaantje hebben gespeeld nu ook aangespoord om excuses aan te gaan bieden ?

Laten we even normaal doen en niet zo hysterisch en het zien in de tijdsgeest van toen.
Deze "correcties" gaan wel heel erg ver tegenwoordig.
Dat Amerikanen over the top kunnen gaan met dit soort dingen weet ik maar nu ook de Canadezen ?
Jammer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Determinist » 19 sep 2019, 12:56

Ach ja. In Canada gaan ze nog verder waar in de wet bepaald is dat het verkeerd gebruiken van "hij", "zij" etc wordt gezien als een daad van agressie.
Met andere woorden: de wet bepaalt wat je MOET zeggen. Dat is van een ander kaliber dan bepalen wat je NIET mag zeggen.

Deze Trudeau krijgt de boemerang gewoon terug.
Laat hem maar lekker zweten met zijn eigen ideologie.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door univers » 19 sep 2019, 13:01

Met andere woorden: de wet bepaalt wat je MOET zeggen.
en dat noemen ze democratie ?
Van mij kunnen ze aan het gas.
Bepaal zelf wat ik zeg.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Determinist » 19 sep 2019, 13:10

univers schreef:
19 sep 2019, 13:01
Met andere woorden: de wet bepaalt wat je MOET zeggen.
en dat noemen ze democratie ?
Van mij kunnen ze aan het gas.
Bepaal zelf wat ik zeg.
Inderdaad. Maarja, dat is nu gaande in USA en Canada, waar belediging wordt gezien als agressie en haat.

En aangezien iedereen beledigd kan worden met wat dan ook en deze ideologie meer en meer voet aan de grond krijgt (zowel sociaal als wettelijk) krijg je dit soort toestanden.
Mensen worden ontslagen omdat ze iets verkeerd gezegd hebben. Zelfs van jaren geleden.

Waarbij "verkeerd" afhankelijk is van hoe iemand zich beledigd voelt. En ongeacht wat de context was en wat de intentie was.

Het is zelfs al zo erg geworden dat cabaretiers en standup comedians geen grapjes meer durven maken die wellicht beledigend kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 19 sep 2019, 13:24

Ik wist dat Canada ver ging met bepaalde zaken met deze man aan het hoofd maar zo ver zoals jij het schrijft wist ik niet.
Veel Canadezen moeten hem ook niet zo erg.
Maar dit gaat ver he ?
Gaat dit ooit een keer stoppen ?
Want het begint langzamerhand op waanzin te lijken .
Dit is niet leefbaar straks meer .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 20 sep 2019, 10:10

Vond het wel een leuk stukje om te plaatsen. :mrgreen:
Van dat kindje had ik deze week ook gelezen, zal proberen dat artikel te vinden.

Heb het artikel gevonden :

https://www.ad.nl/buitenland/stel-houdt ... traal%20op

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verdient Trudeau geen betere bijnaam?

Gelukkig maar dat er in deze barre tijden ook nog iets te lachen valt: Trudy heeft zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij zijn gezichtje in 2001 bruin heeft geschminkt.

Ja, u leest het goed: in 2001.

Achttien jaar geleden.

Ik wist niet eens dat hij toen al geboren was.

Trudy is Trudeau, voor alle duidelijkheid. De premier van Canada, inderdaad. Zijn voornaam is Justin, maar ik vind die afkorting van zijn achternaam om een of andere reden beter bij hem passen. Trudy is het grote voorbeeld voor de Jessias, die hem in alles kopieert, met als meest recente gevolg dat er deze week met hem zowaar óók iets te lachen viel. „Ik ben een totale loser binnen onze partij”, zei Jesse Klaver, suggererend dat hij de enige GroenLinkser is die geen drugs gebruikt, met andere woorden: die níet tot de financiers van Ridouan Taghi behoort. Daar moest ik eveneens erg om lachen, omdat het eindelijk duidelijk maakte hoe het onnavolgbare beleid van de colleges van Amsterdam en Utrecht is ontstaan: in structurele beneveling.

Snel terug naar Trudy, die op kerstdag werd geboren, waar de Jessias onmetelijk jaloers op moet zijn, net als trouwens op het feit dat hij in dit minuscule vlekje achter de duinen tot de oppositie is veroordeeld terwijl Trudy in dat gigantische land de touwtjes in handen heeft.

Van British Columbia tot Newfoundland, van Nova Scotia tot Alaska: overal moeten die arme Canadezen lijden onder deze zelfbenoemde feminist, die vier jaar terug evenveel vrouwen als mannen in zijn kabinet benoemde ’omdat het nu eenmaal 2015 was’. Hij is de held van de SJW-community, ofschoon er wel steeds meer barstjes in zijn imago komen. Trudy heeft al een paar financiële schandalen op zijn naam staan en nu heeft Time ook nog eens geopenbaard dat hij in 2001, op de privéschool waar hij toen werkte, als bruingeschminkte Aladdin deelnam aan een fuif met Arabian Nights als thema.

Vindt u dat erg?

Nee.

Vind ik dat erg?

Nee.

Trudy vindt het zelf wél erg. Als er een Canadese afdeling van Kick Out Zwarte Piet zou bestaan, was hij er de voorzitter van, vergis u niet. Hij zou zelfs niet eens met roetveegpieten akkoord gaan, dus dan komt zo’n onthulling, met de nieuwe verkiezingen van eind oktober in aantocht, niet erg gelegen.

Daarom bood Trudy, in zijn campagnevliegtuig, zijn excuses aan.

Volstaat Trudy eigenlijk wel?

Verdient hij, bedoel ik, geen betere bijnaam?

Alles kan tegenwoordig, qua benaming. Er is nu zelfs al een Brits echtpaar, van wie de vrouw zichzelf overigens Hobbit noemt (ik zeg dat er toch maar even bij), dat weigert het geslacht van hun anderhalf jaar oude kind prijs te geven omdat zij het per se genderneutraal willen opvoeden.

En hoe noemen ze dat kind?

They, oftewel: Hunnie.

Als dat ongestraft kan, durf ik Justin Trudeau bij nader inzien best Coward te noemen.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/73700 ... re-bijnaam

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door herman50 » 20 sep 2019, 12:12

grote goedheid wanneer worden de mensen weer es normaal of moet er wat ergs gebeuren dat ze gaan inziet dat ´dit´ echt nergens op slaat, alles en iedereen is totaal doorgeslagen [doh]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 20 sep 2019, 12:49

Helemaal met je eens Herman50.
Het word met de dag gekker.
En Trudeau krijgt ook kritiek dat hij zijn spijtbetuiging in een vliegtuig deed.

Je weet wel....vliegtuig.....vervuilend....klimaatverandering enz.
Waar letten ze toch in vredesnaam op tegenwoordig. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door herman50 » 20 sep 2019, 13:22

:rolfl: :rolfl: :rolfl:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door Tammy » 20 sep 2019, 13:42

Ik doe met je mee Herman50. :mrgreen:

:rolfl: :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Canadese premier Trudeau onder vuur door blackface-foto uit 2001

Bericht door univers » 20 sep 2019, 14:26

En Trudeau krijgt ook kritiek dat hij zijn spijtbetuiging in een vliegtuig deed.
Was het geen ufo ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie