Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 22 sep 2019, 15:22

Ik begrijp het niet helemaal.
Ze hebben het stil gelegd vanwege de hitte.
Maar het is 25 graden , geen hittegolf van boven de 30 graden.
Met 25 graden is het ook warm natuurlijk maar toch wel te overzien ?
Maar ze hebben het stop gezet.
Vind dat een beetje raar.
Maar ze zullen wel weten wat ze doen.

<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Het is afzien in de hitte.

Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte.

AMSTERDAM - De organisatie van de Dam tot Damloop is heeft het hardloopevenement voortijdig afgebroken vanwege de hitte. Deelnemers die nog niet zijn gestart, wordt verzocht om naar huis te gaan. De IJ-tunnel is afgesloten. „Er kan niet meer gestart worden”, aldus de organisatie.

Directeur Ron van der Jagt liet eerder nog weten blij te zijn met de speciale koelbaden. „We zijn bijzonder blij dat we deze voorzieningen nu hebben”, zegt Van der Jagt, die spreekt van een ’mooie dag voor de tijd van het jaar’. Daar waar de editie van vorig jaar nog in het teken stond van constante regenval, lopen de temperaturen deze zondag op tot zo’n 25 graden.

Tijdens het hardloopevenement doen er vele tienduizenden renners mee. De hoofdafstand tijdens deze hardloopwedstrijd is de 10 Engelse Mijl (16,1 km) tussen Amsterdam en Zaandam. Om de vijfhonderd meter zijn dit jaar EHBO-posten geplaatst en deelnemers zijn van tevoren uitgebreid ingelicht en voorbereid met tips om tijdens het rennen het hoofd koel te houden.

Vlakbij de finish aan de Peperstraat zijn dit jaar voor het eerst de koelbaden beschikbaar. Een compleet medisch team is hier aanwezig om oververhitte renners te koelen. Tijdens eerdere edities mocht dit nog niet, omdat er nog geen landelijk protocol was voor de methode.

„Het feitelijke voordeel is dat je mensen die oververhit zijn snel kunt koelen. Dit gebeurt onder begeleiding van een arts. In het verleden moest dat in het ziekenhuis gebeuren en daarmee verlies je kostbare tijd”, zegt Van der Jagt. Bij het mega-evenement zijn er volgens hem altijd medische incidenten, maar dit jaar niet meer dan eerdere edities. „Tot nu toe verloopt het zoals we hadden verwacht: we gaan uit van ongeveer dertig tot veertig keer een ambulance-inzet.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1261816 ... wege-hitte

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door gouwepeer » 22 sep 2019, 17:10

De temperatuur is niet extreem hoog, maar om 16,1 km te gaan hardlopen kan het toch wel te warm zijn (in combinatie met de luchtvochtigheid).
Dit artikel gaat over de omstandigheden voor een marathon, maar zal voor 16,1 km ook wel van toepassing zijn:
STEADY STATE

Essentieel voor het lopen van lange afstanden is het bereiken van een evenwicht, dan wel een toestand die deze zoveel mogelijk benadert. In de praktijk betekent dit het vinden van het goede ritme dat men lange tijd kan volhouden. De actieve spieren moeten voldoende zuurstof en energierijke substraten ontvangen om aan de metabole behoeften te voldoen, terwijl de nevenprodukten van die activiteit verwijderd moeten worden. Nader gespecificeerd zijn de hoofdaspecten hiervan:

a. Via de ventilatie moet er evenwicht gevonden worden tussen zuurstofopname en koolzuurafvoer bij een rustige ademfrequentie.

b. De stofwisseling moet zodanig zijn dat de lactaatspiegels in het bloed niet of niet teveel oplopen.

c. Er moet een evenwicht worden gevonden tussen warmteproduktie en warmte-afgifte, gewoonlijk bij een verhoogde lichaamstemperatuur, maar deze temperatuur mag niet te hoog zijn; lichaamstemperaturen tot 40°C worden goed verdragen; daarboven komt men in een kritische zone.

d. Er moet een zeker evenwicht nagestreefd worden tussen vochtverlies en vochtopname; bij een marathon zal het verlies steeds groter zijn dan de opname, omdat door reductie van de bloedstroom in het splanchnicusgebied de mogelijkheid tot vochtopname slechts zeer beperkt is, tenzij men overgaat tot drastische aanpassing van het looptempo.

Bij hoge buitentemperaturen, reeds beginnend bij 23°C, met hoge vochtigheidsgraad, zal het bereiken van het evenwicht tussen warmteproduktie en warmte-afgifte een moeilijk oplosbaar probleem zijn; de oplossing ervan zal toch in hoge mate bepalend zijn voor de prestatie die geleverd kan worden. Bij de onrust over oplopende temperaturen en vochtverlies is in het verleden wel reeds vastgesteld, dat de aanpassing van de mens zeer groot is en kennelijk zo groot, dat ook lichaamstemperaturen van 40 en 41°C en een vochtverlies van 2,8 liter of tot 8 van het lichaamsgewicht, verdragen werden zonder ernstige problemen.
Bovendien word deze loop ook niet voor niets in de 2e helft van september gehouden, en niet in de volle zomer.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 23 sep 2019, 10:33

Gouwepeer bedankt voor de info.
Maar ik vraag me toch af waarom deze mensen hieraan deelnemen.
Kijk eens naar onderstaande foto .

Afbeelding
Een deelnemer ligt uitgeteld op de finishlijn .

Dat ziet er toch echt niet gezond uit .

En dan een stukje uit een artikel hieronder.
De rest kan men lezen in onderstaande link.

<<<<<<<<<<<<<<<<

Koelbaden bij Dam tot Damloop hebben 'mogelijk levens gered'.

De organisator van de Dam tot Damloop staat volledig achter zijn beslissing om het aantal deelnemers op het laatste moment te beperken vanwege het warme weer. De laatste twee startgroepen mochten vanmiddag niet van start gaan, waardoor circa 4000 van de 46.000 mensen die zich hadden ingeschreven werden teleurgesteld.

Directeur Ron van der Jagt van organisator Le Champion spreekt van "een bijzonder lastige beslissing", maar zegt dat de veiligheid boven alles gaat. Hij was bang dat de medische hulpverlening overbelast zou raken als de laatste 4000 deelnemers ook van start zouden gaan.

Nu kon de hulpverlening het aantal onwelwordingen en andere problemen nog goed aan, zegt Van der Jagt. Hij erkent dat een aantal van de 4000 laatste starters alsnog hebben meegedaan. "Dat risico zat erin. Als je 4000 mensen niet laat starten, weet je zeker dat een aantal toch gaat lopen."

https://nos.nl/artikel/2302884-koelbade ... gered.html

<<<<<<<<<<<<<

Is toch niet meer normaal Gouwepeer.
Waarom doen mensen dit zichzelf aan ? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door herman50 » 24 sep 2019, 10:22

de mens moet zelf besef hebben dit kan niet 25 graden oke maar als je gaat lopen ,loopt dat ook op en word het .....graden .. maarja het is -voorlopig- goed afgelopen ....<o stom zo neer te zette
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door gusteman » 24 sep 2019, 11:11

Tammy schreef:
23 sep 2019, 10:33
Waarom doen mensen dit zichzelf aan ?
Waarom worden mensen met kapot bevroren ledematen van de Mount Everest af gevoerd?
Waarom laten mensen het leven tijdens wedstrijden?
Waarom blijven boksers levenloos op de mat liggen?

Allemaal om dezelfde reden ... zij willen (ergens in wat zij zien als een onbetekenend leven) kunnen stellen: DAT heb IK gedaan ... DAT heb IK overwonnen ... DAT heb IK bereikt ...

Eigenlijk zijn het allemaal, ondanks hun zogeheten 'overwinningen', onbenullige typetjes die verschrikkelijk in de knoop liggen met hun ego en een extreem laag zelfbeeld hebben.

Maar, en dat moet gezegd, zij doen dit in een wereld die zo goed als volledig draait rond het ego (en dat wordt netjes zo gehouden door diegenen die zijn aangesteld om die wereld draaiend te houden) met de af en toe fatale gevolgen incluis; gevolgen echter die de slachtoffers een helden status bezorgen ... en daar heeft menigeen veel, zo niet alles, voor over.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 24 sep 2019, 11:32

Misschien hebben ze dat besef wel Herman50 maar doen ze er niks mee.

Gusteman schreef :
Eigenlijk zijn het allemaal, ondanks hun zogeheten 'overwinningen', onbenullige typetjes die verschrikkelijk in de knoop liggen met hun ego en een extreem laag zelfbeeld hebben.
Nou om deze mensen onbenullige typetjes te noemen gaat mij persoonlijk te ver .
Dat zie ik niet zo.
Wat je zegt van Mount Everest dat is iets wat ik inderdaad totaal niet kan begrijpen.
Heb vele documentaires gezien over deze klimmers.
Verleden jaar nog eentje gezien op de Belgische zender volgens mij.
Weet de titel niet meer maar bestond uit paar afleveringen.
Zeer indrukwekkend om te zien wat die mensen bezielt maar onbegrijpelijk voor mij om al die ontberingen vrijwillig te moeten doorstaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door univers » 24 sep 2019, 12:25

Zeer indrukwekkend om te zien wat die mensen bezielt maar onbegrijpelijk voor mij om al die ontberingen vrijwillig te moeten doorstaan.
En Antarctica ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 24 sep 2019, 12:27

Wat bedoel je daar mee Univers ? :grin:
De kou ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door univers » 24 sep 2019, 12:32

Zou je daar dan niet voor onderzoek willen zijn, en de kou trotseren ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 24 sep 2019, 12:37

Ja maar dat vind ik net iets anders dan de klimmers.
Daar is het ieder voor zich en op Antartica verblijft men met meerdere in laboratoriums die een kleine gemeenschap vormen.
Natuurlijk worden de testen buiten gedaan en met die kou kan dat ook heel gevaarlijk zijn.
Maar ze hebben veel meer kans om gered te worden door hun collega,s.
De Mount Everest vind ik toch gevaarlijker.

Ga kijken of ik die serie kan vinden op Youtube.

Hier de trailer, de rest staat op Youtube :


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 24 sep 2019, 12:45

Maar om terug te gaan naar de Damloop, waarom niet in Oktober houden of misschien zelfs November ?
Is het probleem dan niet opgelost ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door univers » 24 sep 2019, 12:49

Ken ik al.
Er is momenteel een serie bezig over de Mount Everest, op 1 v.d. kanalen..
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80667
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dam tot Damloop stilgelegd vanwege hitte

Bericht door Tammy » 24 sep 2019, 14:35

Ok bedankt voor de tip. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie