Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 30 sep 2019, 10:52

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2088061 ... aign=email

Zeespiegel stijgt niet zo hard.
Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

AMSTERDAM - Een onderzoek waaruit zou blijken dat de zeespiegel sneller stijgt dan eerder was aangenomen, blijkt niet te kloppen.

De wetenschappers hebben een ’statistische fout’ gemaakt, zo erkennen ze zelf. Het wetenschappelijke tijdschrift Nature heeft een verhaal over de studie officieel geschrapt, zo schrijft De Volkskrant.

Het alarmerende nieuws werd onlangs groot gebracht door de BBC, CNN, de New York Times en Nu.nl. Conclusie was dat er nog veel meer harde milieumaatregelen nodig waren.

Na een artikel in een Amerikaanse regionale krant, besloten de wetenschappers de tekst: ’waarschuwing de cijfers kloppen niet’ boven hun studie te zetten. Maar inmiddels was het al de hele wereld overgegaan.

De terugtrekking van het verhaal is natuurlijk koren op de molen van de sceptici. Socioloog Benny Peiser schrijft op een Engelse site: „De klimatologie zit vol voorbeelden van slechte statistiek. Wetenschappers zouden zich moeten schamen.”
Het is bangmakerij waar een hoop geld aan verdient word.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door univers » 30 sep 2019, 11:45

We merken het vanzelf, als we natte voeten krijgen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 30 sep 2019, 12:16

Het lukt mij niet om de tekst van het artikel uit de Volkskrant te kopiëren dus plaats ik alkeen de link.
Het bewuste artikel van Nature heb ik wel gekopieerd met namen van informatiebronnen.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b072f586/

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1585-5

Retraction Note: Quantification of ocean heat uptake from changes in atmospheric O2 and CO2 composition
L. Resplandy, R. F. Keeling, […]A. Oschlies
Naturevolume 573, page614 (2019) | Download Citation

Article metrics
10k Accesses

382 Altmetric

Metricsdetails

The original article was published on 31 October 2018
Retraction to: Nature https://doi.org/10.1038/s41586-018-0651-8, published online 31 October 2018.

Shortly after publication, arising from comments from Nicholas Lewis, we realized that our reported uncertainties were underestimated owing to our treatment of certain systematic errors as random errors. In addition, we became aware of several smaller issues in our analysis of uncertainty. Although correcting these issues did not substantially change the central estimate of ocean warming, it led to a roughly fourfold increase in uncertainties, significantly weakening implications for an upward revision of ocean warming and climate sensitivity. Because of these weaker implications, the Nature editors asked for a Retraction, which we accept. Despite the revised uncertainties, our method remains valid and provides an estimate of ocean warming that is independent of the ocean data underpinning other approaches. The revised paper, with corrected uncertainties, will be submitted to another journal. The Retraction will contain a link to the new publication, if and when it is published.

Author information
Affiliations
Department of Geosciences and Princeton Environmental Institute, Princeton University, Princeton, NJ, USA
L. Resplandy
Scripps Institution of Oceanography, University of California San Diego, La Jolla, CA, USA
R. F. Keeling, Y. Eddebbar & M. K. Brooks
Department of Environmental Science and Engineering, Fudan University, Shanghai, China
R. Wang
LMD/IPSL, ENS, PSL Research University, École Polytechnique, Sorbonne Université, CNRS, Paris, France
L. Bopp
National Center for Atmospheric Research, Boulder, CO, USA
M. C. Long
NOAA, Geophysical Fluid Dynamics Laboratory, Princeton, NJ, USA
J. P. Dunne
GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel, Kiel, Germany
W. Koeve & A. Oschlies
Corresponding author
Correspondence to L. Resplandy
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 12:19

Fenna het Volkskrant artikel stond al bij Natuur en Milieu . :wink:
Ik sluit de mijne en gaan met jouw topic verder.

viewtopic.php?f=82&t=19305

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 30 sep 2019, 15:56

:oops: Sorry, had ik gemist Tammy.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 16:09

Fenna alsjeblieft geen sorry tegen mij zeggen hoor. :grin:
Is helemaal nergens voor nodig.
We gaan lekker met jouw topic verder geen enkel probleem. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 16:16

Ik vraag mij af wat voor fouten er nog meer zijn gemaakt.
Ik weet waar mensen zijn daar worden fouten gemaakt.
Maar afgezien daarvan zijn ook niet alle wetenschappers het over deze materie eens.
Ik verwacht eigenlijk van ze dat ze allemaal op 1 lijn zitten maar dat is niet zo.
Naief natuurlijk van mij om zo te denken.
Maar wat is nu de echte waarheid dan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door univers » 30 sep 2019, 16:21

De polen zeggen genoeg.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 30 sep 2019, 18:23

univers schreef:
30 sep 2019, 16:21
De polen zeggen genoeg.
Had het vanmiddag nog meteen paar kennissen van mij er over dat de polen verschuiven en dat dit ook goed te zien is aan de daglichtperiode.
Ik had een goed vergelijk met 11 jaar geleden.

Wij kwamen toen net terug van vakantie.
Wij waren een weekje weg geweest omdat wij 25 jaar getrouwd waren, het was het laatste weekend van oktober en zaterdagavond, de volgende dag zou de klok een uur terug gezet worden en eerder donker zijn.
Het was 7 uur zaterdagavond toen wij aankwamen en het was nog licht.
Wij reden de straat in en ben direkt nog voor het uitladen van de auto met de hond eruit geweest omdat het toen nog licht was en het de laatste avond zou zijn dat ik met licht om die tijd met de hond nog kon lopen.
Als het nu eind oktober is, is het om 7 uur al pikkedonker.
In de zomers is het langer licht, dat scheelt wel minstens een half uur.

Toen ik ze hier op attent maakte, zeiden ze "verrek nu je het zegt, dat valt ons ook op ".
Het words nu om half acht 's avonds al behoorlijk schemerig en het is nog maar eind september.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Osiris » 30 sep 2019, 18:48

Als het eerder licht of donker word zou dat met de stand van onze denkbeeldige aardas van doen moeten hebben.
Weet niet of de huidige drastische verschuiving van de magnetische polen ook de stand van de aardas t.o.v. de zon laat veranderen.
De stand die bij ons natuurlijk de 4 verschillende seizoenen creeert.

Heb de laatste jaren meerdere keren gemerkt dat de winter veel later zijn intrede doet ( 1 a 2 maanden ), vroeger oktober/november, nu december/januari.
Maar dat lente soms ook veel vroeger intreedt, echter niet elk jaar hetzelfde.
De denkbeeldige aardas maakt daarbij ook nog eens een 'schommelende' beweging, waardoor waarschijnlijk ook verschillen kunnen optreden.

Misschien dat iemand hier weet of die correlatie tussen aardas en polen aanwezig is ??
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gouwepeer

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door gouwepeer » 30 sep 2019, 19:00

Straks gaat Trump nog gelijk krijgen, en Geert Wilders heeft al een kamervraag ingediend.
Het is best goed nieuws dat de zeespiegel niet zo hard stijgt.
Wel zal ik een wetenschappelijk artikel eerder op prijs stellen dan een krantenartikel aangezien journalisten veelal geen wetenschappelijke achtergrond hebben.
Om de verdere pret in dit topic toch een beetje te bederven moet ik wel zeggen dat de extreme hete dagen van de afgelopen 2 zomers toch wel opvallend zijn. Ook is orkaan Renzo (in afgezwakte vorm) op weg naar het zuidwesten van Ierland. Vorig jaar is daar ook een soortgelijke zware storm langs getrokken. Het is dus een feit dat er wel degelijk iets met het klimaat aan de hand is. De golfstromen zijn namelijk aan het veranderen, iets wat toch wel een teken is dat het klimaat aan het veranderen is. Vergroenen en verduurzamen is dus niet verkeerd, al is het alleen maar om minder afhankelijk te zijn van de olie-industrie. Dat we onze voeten droog kunnen houden is daarmee alleen maar mooi mee genomen :grin:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Determinist » 30 sep 2019, 23:17

Geachte heer Visser,

Na jaren van intens onderzoek door verschillende artsen en professionals in binnen en buitenland hebben wij consequent u de verontrustende resultaten moeten mededelen dat uw been niet meer te redden is.
U heeft al die tijd moeten leven met de gedachte dat uw been geamputeerd diende te worden zodra deze teveel aangetast zou zijn.

Echter tot onze spijt is er onlangs een vervolg onderzoek uitgevoerd waarbij het resultaat zeer verontrustend was. Er zou gebleken zijn dat de ziekte nu ook in uw andere been is aangetroffen.
De prognose werd u medegedeeld waarbij u het nieuws kreeg dat beide benen geamputeerd dienden te worden.

De betreffende arts heeft echter een fout gemaakt en heeft dit gemeld nadat u en uw familie waren ingelicht over de nieuwe situatie.
Het is zeer spijtig dat dit heeft kunnen gebeuren en we weten dat dit extra stress bij u veroorzaakt heeft.

Wij kunnen u dan ook met blijdschap mededelen dat dit laatste onderzoek geen reden is ongerust te zijn. De eerdere prognose is gelukkig niet verslechterd.

Om dit goede nieuws te vieren en u een tegemoetkoming te geven voor de extra stress die dit u heeft opgeleverd heeft ons team een passend cadeau aangeschaft welke wij u per ommegaande zullen toesturen.
Namelijk het nieuwste model joggingschoenen van Nike welke onlangs geïntroduceerd is.

Wij hopen dat deze geste uw extra zorgen die onnodig ontstaan is zal verzachten.

Met vriendelijke groeten,
Uw team van artsen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door univers » 30 sep 2019, 23:41

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 01 okt 2019, 09:42

Fenna schreef:
30 sep 2019, 12:16
Author information
Affiliations
Department of Geosciences and Princeton Environmental Institute, Princeton University, Princeton, NJ, USA
L. Resplandy
Scripps Institution of Oceanography, University of California San Diego, La Jolla, CA, USA
R. F. Keeling, Y. Eddebbar & M. K. Brooks
Department of Environmental Science and Engineering, Fudan University, Shanghai, China
R. Wang
LMD/IPSL, ENS, PSL Research University, École Polytechnique, Sorbonne Université, CNRS, Paris, France
L. Bopp
National Center for Atmospheric Research, Boulder, CO, USA
M. C. Long
NOAA, Geophysical Fluid Dynamics Laboratory, Princeton, NJ, USA
J. P. Dunne
GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel, Kiel, Germany
W. Koeve & A. Oschlies
Corresponding author
Correspondence to L. Resplandy
Dit zijn allemaal mensen die onzin verkopen?
Een ding mag duidelijk zijn dat ook de wetenschap er nog steeds niet uit is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door univers » 01 okt 2019, 10:13

Een ding mag duidelijk zijn dat ook de wetenschap er nog steeds niet uit is.
Die praten ook in de eigen straatje.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 01 okt 2019, 10:24

Juist ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Determinist » 01 okt 2019, 10:34

Fenna schreef:
01 okt 2019, 09:42
Een ding mag duidelijk zijn dat ook de wetenschap er nog steeds niet uit is.
De wetenschap is nergens uit. Men bewijst niets in wetenschap.
Zodra er nieuwe feiten opdoemen kunnen bestaande theorieën aangepast worden of nieuwe hypotheses opgesteld.

Als duizenden wetenschappers in verschillende vakgebieden onderzoeken publiceren die ergens naar wijzen en past binnen de hypotheses dan kan met spreken over theorie.

De opwarming "hypothese" is al lang een theorie. De mate waarin wordt met nieuwe modellen steeds nauwkeuriger aangezien er meer en meer metingen komen en tevens ook preciezer wordt uitgevoerd.
En dat niet op basis van 1 enkel onderzoek, maar samengevat in alle onderzoeken bij elkaar.

Het kan dus niet zo zijn dat 1 onderzoek er duidelijk uitspringt en dat dit ene onderzoek de theorie zal aanpassen. Daar heb je veel en veel meer onderzoeken voor nodig.

De wetenschap toont wel degelijk aan dat de opwarming plaatsvindt. Daar is geen twijfel over.
Echter de details in welke mate is onderhevig aan verder onderzoek.

Dit laatste onderzoek die door de wetenschappers zelf is aangemerkt als fout is geen indicatie dat daarmee alle andere wetenschappers die al decennia lang onderzoek plegen fouten gemaakt hebben.

Dit laatste geval is niet het bewijs dat wetenschap niet werkt. Het is JUIST een indicatie dat het WEL werkt.
Namelijk het zelf corrigerende karakter van wetenschap die hier is aangetoond. Kritiek door mede-wetenschappers op andere wetenschappers en de zelf kritiek die nodig is om het systeem te laten werken.

En fouten maakt iedereen, dus een ongeldig onderzoek zal altijd voorkomen. Het is aan de vakmensen om eigen fouten aan te geven (wat is gebeurd bij dit laatste onderzoek) of dat andere vakmensen de fouten aanwijzen.

Het is jammer dat de media niet begrijpt hoe wetenschap werkt en dat 1 enkel onderzoek nooit een theorie kan invalideren.

Kijk naar de meta studies die decennia lang uitgevoerd worden door duizenden vakmensen. Zet daar een incorrect onderzoek tegenover van slechts enkelen.
Dat is de verhouding die je altijd voor ogen moet hebben.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Fenna » 01 okt 2019, 12:16

Determinist schreef:
01 okt 2019, 10:34
Dit laatste geval is niet het bewijs dat wetenschap niet werkt.
Dat beweer ik ook niet.

Ik vind het zelfs machtig interessant wat ze allemaal ontdekken, maar wat mij van de hele klimaat kwestie
irriteerd is, dat er door sommigen een financieel slaatje uit geslagen word en de massa er blindelings achteraan loopt.

De hele ontwikkeling van alternatieve energiebronnen staat nog maar in beginfase.
Laten ze dat nu eerst maar eens goed doordenken eer ze ons als proefkonijnen gebruiken.
Ik ben bij ons op het universiteitscomplex op de energy academy geweest bij een bijeenkomst van deskundigen en hoogleraren en die verzekerden ons dat men veel te hart van stapel liep met alle klimaatplannen en dat de doelen niet haalbaar zijn voor 2050.
Ik probeer door een tegengeluid, mensen aan het denken te zetten.
Geloof niet alles wat je voorgeschoteld word.
Dat de aarde opwarmt mag duidelijk zijn, maar daar zijn ook natuurlijke processen debet aan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door Tammy » 01 okt 2019, 12:39

Fenna schreef :
Ik ben bij ons op het universiteitscomplex op de energy academy geweest bij een bijeenkomst van deskundigen en hoogleraren en die verzekerden ons dat men veel te hart van stapel liep met alle klimaatplannen en dat de doelen niet haalbaar zijn voor 2050.
Wat leuk Fenna dat jij bij die bijeenkomst bent geweest.
Dan hoor je dus ook eens de andere kant.
Een kant die vaak onbelicht blijft in de media wat we krijgen voorgeschoteld.
En dat is jammer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Alarmerende klimaatstudie blijkt niet te kloppen

Bericht door MetalPig » 01 okt 2019, 13:00

Fenna schreef:
01 okt 2019, 12:16
Ik vind het zelfs machtig interessant wat ze allemaal ontdekken, maar wat mij van de hele klimaat kwestie
irriteerd is, dat er door sommigen een financieel slaatje uit geslagen word en de massa er blindelings achteraan loopt.
Waarom is dat irritant? We verkloten de wereld al decennia lang om er een financieel slaatje uit te slaan terwijl iedereen blind volgt, dus waarom zou het redden van de wereld anders moeten werken?

Je klinkt als een antivaxxxer die zijn kind risico's laat lopen omdat er ergens iemand geld verdient aan het maken van vaccins :roll:

Plaats reactie