Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Fenna » 16 okt 2019, 12:58

univers schreef:
16 okt 2019, 12:28
‘Oudste Drentse kelderzoon actief op social media’

De Drentse zoon van 25 jaar die zich meldde bij een café in Ruinerwold lijkt al langer actief te zijn op social media.

Kelder
De man zou de voornaam Jan gebruiken op Facebook, Instagram en LinkedIn. Hij zegt volgens RTV Drenthe dat hij is geboren in Hasselt en sinds 2010 in Meppel, terwijl hij echter in Ruinerwold leeft. Zijn moeder zou volgens zijn profiel op LinkedIn in 2004 zijn overleden. Zelf noemt hij zich daarop websitemanager.
Instagram
Op zijn Instagram plaatste hij een foto van Chris Westerbeek, de cafébaas die de politie inlichtte over de situatie. Daarnaast zijn op het medium ook foto’s van zichzelf en de natuur te zien. Hij plaatste zowel berichten vanaf een computer als via een mobiele telefoon.
Situatie
Er wordt steeds meer duidelijker over de situatie van het gezin dat in de kelder verbleef. Het gezin zou negen jaar daar hebben verbleven. Ze zouden een streng geloof aanhangen. Het is nog niet bevestigd dat het gezin daadwerkelijk wachtte op het einde der tijden. De moeder zou overleden zijn voordat de familie in Drenthe ging wonen. Zij waren ook niet de eigenaar van de boerderij. Dat is de verdachte van 58 jaar die is aangehouden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartandhp
Volgens mij plaats je dit in het verkeerde topic Uni. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Tammy » 16 okt 2019, 12:59

Univers je bericht over de kelderzoon staat hier denk ik in het verkeerde topic. :wink:

Aha ik zie dat Fenna al heeft gereageert. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Fenna » 16 okt 2019, 13:01

Ik was lekker sneller *1* :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Tammy » 16 okt 2019, 13:04

Ja je bent een snelke meid. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door univers » 16 okt 2019, 13:17

Ik begin echt ouderdomsverschijnselen te krijgen.

Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door univers » 16 okt 2019, 13:17

Ik zal hem op de goede zetten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Tammy » 16 okt 2019, 13:49

Prima Univers. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door gouwepeer » 16 okt 2019, 22:41

Boeren hadden vandaag vrij spel: 'Een bewuste keuze’ (ad.nl).

Ik vraag mij af wat de boeren nu precies op zijn geschoten met hun protesten.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door herman50 » 17 okt 2019, 06:59

het geen waar ze -eerst- boos om waren dat ze de schuld kregen,, van dat co2gedoe , in uitvoering brengen door met 1000den tractors de lucht te vervuilen .... dus maw geen reet!!!, het lijkt mij een vreselijke ergernis bij de gewone weggebruiker te weeg brengen ,,,, ;) [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door univers » 17 okt 2019, 07:09

Ik denk dat 1 schoorsteen, van de chemische industrie meer troep de lucht inblazen, dan die 1000 tractors.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door herman50 » 17 okt 2019, 07:46

bedoeld die beste man niet een ´´Boeren oorlog``???,, ik als burger heb er geen bal mee te maken dus laat mij erbuiten ,,,bedankt ....

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door univers » 17 okt 2019, 08:02

ik als burger heb er geen bal mee te maken dus laat mij erbuiten ,,,bedankt ....
Eet jij van de lucht ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door herman50 » 17 okt 2019, 09:08

hmmmm? heb ik wat gemist ,,, -heb effe zitte peinze maar dit gaat toch over stakende boeren??-
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Tardis » 17 okt 2019, 09:39

Het boerenprotest heb ik maar oppervlakkig gevolgd. Vanochtend toch maar even de moeite genomen te lezen waar ze zo boos over zijn en in Trouw wordt het op een rijtje gezet. Als dit een juiste weergave is van wat er aan de hand is dan heeft minister Carola Schouten in deze zaak mijn sympathie.

https://www.trouw.nl/politiek/schouten- ... ~bcb2c2bc/


weergave van de tekst in Trouw:
Waarover gaat het conflict?
Stel, een boer wil zijn bedrijf uitbreiden – dit artikel gaat niet over agrariërs die dat niet willen. Zit die boer in de buurt van een natuurgebied –dat is in Nederland al snel het geval – dan moet hij ervoor zorgen dat hij ondanks die uitbreiding toch niet meer stikstof uitstoot. Dat kan. Dan breidt hij zijn bedrijf uit (meer stikstof), maar installeert hij bijvoorbeeld een luchtwasser (minder uitstoot). Dan kan hij een vergunning krijgen voor zijn uitbreiding. Intern salderen, heet dat principe. De boer lost het probleem van meer stikstof binnen zijn bedrijf, intern dus, op.

Het kan ook op een andere manier: hij koopt een bedrijf op van een collega die stopt. Dan lost hij het probleem extern op. Die collega heeft ooit het recht gekocht om een bepaalde hoeveelheid stikstof uit te stoten: plak er het getal 140 op. Die stoppende boer heeft in zijn stallen ruimte voor 100 koeien. En hij heeft er 80 dieren staan. Veel boeren hebben stikstofrechten voor meer dieren dan ze hebben.

Oké, maar dat conflict dan?
De vraag is van welk getal je uitgaat. Daar denken Rijk en provincies verschillend over. Het Rijk wil de externe oplossing wettelijk mogelijk maken – dat is die nu nog niet – en heeft daartoe een voorstel ingediend. Leidend is de capaciteit van de stal, in bovenstaand geval die 100 koeien dus. Daar moet 30 procent vanaf. Dan hou je 70 koeien over. De koper mag dus 70 koeien houden.

De provincies, verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen, gaan niet uit van stalcapaciteit, maar van het aantal dieren dat een boer begin oktober had. In bovenstaand geval: 80. In dit geval moet daar 30 procent vanaf (wetsvoorstel) en dan hou je 56 koeien over. De provincies zijn dus strenger, of dat waren ze.

Hoezo?
Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland hebben hun eisen ingeslikt onder druk van boze boeren. Die zien de plannen van het Rijk, maar vooral die van de provincies, als diefstal. Een boer heeft voor 140 koeien aan stikstofrechten betaald, maar een koper betaalt maar voor 70 (voorstel Rijk) of 56 (provincies) ­dieren. Broodroof, vinden ze dat.

Zitten veel boeren in die situatie?
Het ministerie weet dat niet, het ­Interprovinciaal Overleg, de koepel van provincies, weet het ook niet. De provincies zijn het aan het uitzoeken. Uit onderzoek is gebleken dat veel boeren bereid zijn hun bedrijf op te geven, als zij fatsoenlijke compensatie krijgen. De kwestie kan dus veel boeren raken.

Hoe moet het verder?
Minister Schouten heeft laten weten dat haar wil wet moet worden: de provincies moeten inbinden. De ­provincies erkennen dat de huidige situatie niet kan blijven bestaan. Twistende overheden en een hoop ­onzekerheid, daar schiet niemand wat mee op. Binnenkort is er overleg tussen de partijen, maar binden de provincies ook in?

Hun uitgangspunt levert in principe meer milieuwinst op, maar er is nog iets. Stel dat Schoutens wil wet wordt, dan moeten de provincies op basis daarvan vergunningen verstrekken. Als de rechter vervolgens zou oordelen dat Schoutens aanpak onvoldoende milieuwinst oplevert, dan kan er een streep door al die vergunningaanvragen.

Voor dat scenario voelen de provincies niet. Ze weten sinds eind mei, toen de Raad van State het stikstofbeleid van het vorige kabinet prullemandeerde, hoe dat scenario eruitziet.
Samengevat komt het er op neer dat boeren die hun bedrijf willen uitbreiden hun bedrijf voortaan een beetje minder mogen uitbreiden dan voorheen. Is dat nou echt alles waar ze zich zo druk over maken en het verkeer menen te moeten hinderen?
Laatst gewijzigd door Tardis op 17 okt 2019, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Fenna » 17 okt 2019, 09:51

De boeren krijgen weer de zwarte piet, maar wat als het water je aan de lippen staat met alle milieuregeltjes?
Ik geef ze groot gelijk en zou nog meer stampij maken als de toekomst van mijn bedrijf op het spel zou staan.
Men wil niet weten hoeveel boeren zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen.
Onze agrarische sector is de beste van de wereld en houd zich beter aan milieuregels dan welk ander land ook en wie moet weer inleveren?
Juist, de Nederlandse boer!
En denkt men nu echt dat het stikstof probleem hiermee oplost?
Nee toch hè?
Het is alleen maar verplaatsen van het probleem, want het karbonaadje en de bloemkool word dan wel uit het buitenland gehaald met een vrachtwagen die op diesel rijdt, want de vraag blijft inherent aan de bevolkingsgroei toenemen.

En dat ze in Groningen een deur hebben ingebeukt kan ik me goed voorstellen.
In alle provincies werden ze fatsoenlijk ontvangen en sommigen werden zelfs buiten ontvangen met koffie, maar hier niet.
Hier in Groningen was de deur op slot, de dames en heren volksvertegenwoordigers zaten in hun kantoortjes wetende dat een cordon politieagenten achter de voordeur stonden om die ó zo gevaarlijke boeren vooral niet te hoeven aanhoren en zien.
Na herhaalde verzoeken van de boeren om met hen in gesprek te gaan gingen ze via de achterdeur het provinciehuis uit.
Schijterds.
Ik schaam me voor mijn provinciebestuur.
Bah.

De schade hebben ze geraamd op 13.000 euro!!!
Is die deur van goud?
Alleen het slot en beslag was vernield.
Nu zouden in deze kostenraming ook de schoonmaak van de gevel zitten omdat deze bekogeld is met eieren, maar dan nog is het een godsvermogen.
De boeren hebben aangeboden om zelf de schade te herstellen van de deur en het grasveld van het Martinikerkhof wat voor de ingang van het provinciehuis ligt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Fenna » 17 okt 2019, 09:59

En nu dit.
https://nos.nl/artikel/2306420-kabinets ... rring.html

'Kabinetsbeleid stikstof juridisch onhoudbaar', Kamer in verwarring




Het stikstofbeleid voor de landbouw dat het kabinet nu voorstelt, is op juridisch drijfzand gebouwd. En de stikstofberekeningen en -modellen zijn zo onzeker dat je er geen beleid op moet willen baseren.

Dat zeggen verschillende wetenschappers, juridisch deskundigen en advocaten die waren uitgenodigd door de Tweede Kamer. De Kamerleden hebben morgen een debat met minister Schouten van Landbouw over de stikstofcrisis en willen zich goed voorbereiden.

Een belangrijk onderwerp van het vraaggesprek was het plan van Schouten en de provincies om de landbouw te verkleinen. Advocaat Franca Damen spreekt van rigoureuze maatregelen die "de wereldwijd toonaangevende agrarische sector uit eigen land verdrijven".

De maatregelen leveren rechtsonzekerheid op voor boeren, zegt Damen. "Het is in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur om te zeggen 'we gaan door met deze modellen en zoek het maar uit bij de rechter'." En of de maatregelen natuurgebieden beschermen is nog maar de vraag, zegt zij.

Ook andere juristen twijfelen aan de houdbaarheid van de stikstofplannen:



Ook hoogleraar internationaal natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer wijst op de juridisch zwakke onderbouwing van het kabinetsbeleid. "De Europese rechter heeft het helemaal niet over 'grenswaarden' of 'extern salderen' of wat we in Nederland ook verzonnen hebben", zegt hij.

Volgens Bastmeijer wil het Europees Hof dat per vergunning wordt aangetoond dat een individueel natuurgebied geen last heeft van een teveel aan stikstof. Hij vindt dat het kabinet zich met het beleid hierop moet richten, en niet op algemene maatregelen.

Juridisch adviseur Valentijn Wösten heeft in honderden 'stikstofzaken' geadviseerd en won uiteindelijk bij het Europese Hof. Hij vindt dat de overheid de afgelopen jaren "wanbestuur" heeft geleverd door het stikstofprobleem voor zich uit te schuiven.

De landbouw verkleinen op basis van vrijwilligheid gaat veel te langzaam, zegt hij. "Als dat zo blijft, kun je er vergif op innemen dat het misgaat."
In het eerste deel van de hoorzitting ging het over de stikstofmetingen en de berekeningsmodellen. Meerdere onderzoekers zeiden dat je op die modellen geen beleid kunt maken:



Het RIVM houdt vast aan de wetenschappelijke waarde van het berekeningsmodel stikstof, maar zegt daarbij dat het model onzekerheden kent. Toch wordt het kabinetsbeleid erop gebaseerd.

Ondernemer en journalist Rutger van den Noort vindt dit kwalijk. "Het stikstofmodel (Aerius calculator) is goed voor landelijke inschattingen. Maar als je kijkt hoe het provinciaal of lokaal uitwerkt, met onzekerheidspercentages van 70 tot 100 procent dan ben je beleid aan het maken met een model waar het niet voor is bedoeld is."

De Kamerleden zijn intussen flink in verwarring van het oordeel van de deskundigen. Beleid bedenken wordt zo wel heel lastig, zeggen zij:
Waar zijn ze in vredes mee bezig?
Ik heb de filmpjes van de hoorzittingen niet kunnen kopiëren, die zijn in de link te bekijken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door MetalPig » 17 okt 2019, 10:25

Fenna schreef:
17 okt 2019, 09:51
Men wil niet weten hoeveel boeren zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen.
Ik weet niet wie je met 'men' bedoelt, maar het staat gewoon in de vermaledijde main stream media en het heeft de aandacht an de minister.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225969 ... actie.html

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door MetalPig » 17 okt 2019, 10:29

Fenna schreef:
17 okt 2019, 09:51
die ó zo gevaarlijke boeren
Je hebt vast ook gezien hoe de hekken over de straat vlogen waar fietsers reden. Ik noem dat gevaarlijk.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door MetalPig » 17 okt 2019, 10:47

Fenna schreef:
17 okt 2019, 09:51
De schade hebben ze geraamd op 13.000 euro!!!
Is die deur van goud?
Alleen het slot en beslag was vernield.
En een muur en twee ramen. Van een monumentaal pand.

Maar goed, hij kan het betalen denk ik. De man kreeg vorig jaar 120.000 euro aan subsidies.
https://www.sikkom.nl/boeren-die-brut-v ... ie-knaken/

Oh oh oh wat worden ze toch genaaid door de overheid.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boeren uit alle windstreken onderweg naar Malieveld

Bericht door Fenna » 17 okt 2019, 11:00

MetalPig schreef:
17 okt 2019, 10:47
Maar goed, hij kan het betalen denk ik. De man kreeg vorig jaar 120.000 euro aan subsidies.
Dat moet hij in zijn bedrijf steken en moet dat ook verantwoorden anders word hij het jaar er op gekort.
MetalPig schreef:
17 okt 2019, 10:47
En een muur en twee ramen. Van een monumentaal pand.
Heb je het gezien?
Ik heb heel wat stappen in het provincihuis liggen, maar de schade aan de muur was oude schade.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie