Begafenisondernemer is een drama voor nabestaanden.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Begafenisondernemer is een drama voor nabestaanden.

Bericht door Fenna » 10 okt 2019, 11:13

http://www.telegraaf.nl/financieel/6386 ... nschuurtje
’Half afgedekt lijk in tuinschuurtje’

AMSTERDAM - Rondslingerende urnen met as, lichamen die buiten de koeling bewaard worden terwijl er buiten tropische temperaturen heersen en dure lijkkisten die doodleuk omgeruild en hergebruikt worden. Geen horrorfilm, maar recente beelden uit een uitvaartcentrum.

Televisiejournalist Alberto Stegeman dook afgelopen maanden onder in de uitvaartbranche, en ontdekte dat sommige begrafenisondernemers het niet zo nauw nemen met normen en waarden. Volgens de uitvaartbranchevereniging moet er dringend ingegrepen worden. Na het zien van de schokkende beelden kunnen wij dat beamen.

Met de verborgen camera legde Stegemans programma ’Undercover in Nederland’ vast dat overledenen respectloos worden behandeld, dure kisten worden omgeruild voor goedkope exemplaren voordat ze de crematieoven in gaan en dat tientallen lichamen (soms zelfs illegaal) over de grens naar Duitsland worden gebracht om ze daar tegen dumpprijzen te laten cremeren. „Dood is dood, dan voelen ze niks meer”, lacht de mede-eigenaar van het uitvaartcentrum als ze vertelt dat een arm van een overledene brak toen ze haar in een kist legde. „Ze vlóóg er in, zo graag wilde ze in die kist”, giert ze het uit.

Buiten koelcel

In de uitzending die komende zondagavond wordt uitgezonden, valt te zien dat lichamen van overledenen door een uitvaartondernemer in Voorburg tijdens het afgelopen warme voorjaar ook buiten de koelcel worden bewaard, omdat er in zijn bedrijfspand te weinig plaats is. Om die reden stalde de ondernemer zelfs een lijk in z’n tuinschuurtje thuis, tot afgrijzen van het buurjongetje die daar getuige van was. „Mijn zoon zag hem het lichaam op een brancard over straat duwen. Het lijk was maar half afgedekt. Ik heb gelijk de politie gebeld”, reageert de buurvrouw woest.

Branchevereniging BGNU spreekt schande van de uitwassen die met de verborgen camera in beeld zijn gebracht. „Dit is een drama voor de nabestaanden”, reageert BGNU-voorzitter Heidi van Haastert. Zij moet tot haar spijt beamen dat er niks tegen zulke wanprestaties ondernomen kan worden. „We hebben geen middel om beroepsgenoten te weren die zich schuldig maken aan deze ongehoorde zaken, aangezien de uitvaartbranche een vrije en daardoor ondoorzichtige markt is.” Zo’n 40.000 uitvaarten, een kwart van alle begrafenissen , vindt jaarlijks zonder enig toezicht plaats. De branchevereniging stelt daarom dat het hoog tijd is voor een wettelijke regulering.

http://www.telegraaf.nl/video/127001083 ... -aan-alles

Volgens de uitvaartverzorger die op de beelden van Stegeman zichtbaar loopt te rommelen met overledenen, mankeert er helemaal niets aan zijn dienstverlening. „Deze verhalen zijn afkomstig van een concurrent die mij m’n klanten wil afpakken. Ik heb er al een advocaat op gezet. We gaan de uitzending via de rechter verbieden”, aldus Erik V. uit Delft. Ook de stiekeme crematie van een vrouw in Duitsland, waarvan de zoon van de overledene verklaart niets te weten, is volgens hem „volledig in overleg gegaan.” De reden voor het over de grens cremeren is volgens uitvaartverzorger Erik simpel: het kost daar bijna zeshonderd euro minder dan in Nederland. „Moet ik je soms nog meer uitleggen?”

Undercover in Nederland wordt komende zondag om 20 uur uitgezonden op SBS6.
De ene zijn dood is de ander zijn brood.
Je wil er niet aan denken, maar ik kan mij nog voorstellen dat door lijkstijfheid bijv.een arm gebroken word om een lichaam in een kist te krijgen, maar de rest van dit verhaal is te erg voor woorden.
En daar verdienen ze dan duizenden euro's aan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Begafenisondernemer is een drama voor nabestaanden.

Bericht door taigitu » 10 okt 2019, 11:54

Ik hoorde het vanmorgen waar Stegeman aan de telefoon was in de radiouitzending
en vertelde wat hij undercover met zijn team allemaal hebben kunnen ontdekken over hoe er wordt omgegaan
met begrafenis en crematie. Dat is zo walgelijk. Zo'n 25% van de begrafenisondernemers wordt
nooit gecontroleerd. Dus daar moet allereerst beslist naar gekeken worden.

Stegeman op de Bres (SBS6) | Aflevering 1, Seizoen 4
Bron: Kijk (SBS en Net5) Kijk (SBS en Net5)
18 november 2018

In Stegeman op de bres helpt Alberto Stegeman samen met zijn team mensen die in de problemen zitten. De getroffenen zijn in conflict met een instantie of iemand die kwaad in de zin heeft. De slachtoffers zijn ten einde raad en hebben dringend hulp nodig. Alberto springt op de bres voor Natalie. Toen haar moeder overleed, wilde ze de grafsteen van haar eerder overleden vader aanpassen en er een overlijdensdatum aan toevoegen. Maar de man die dit zou doen, gaf het monument nooit meer terug. Dat haar ouders geen grafsteen hebben, kan Natalie moeilijk verkroppen. De uitvaartmedewerker is daarna spoorloos, en de grafsteen is zoek. Alberto start een onderzoek en dat leidt tot een bizarre ontknoping. Ook springt Alberto op de bres voor Charles en zijn zus Renée. Zij willen dat Alberto de financieel bewindvoerder van hun overleden moeder aanpakt. Hij heeft voor bijna twee en een halve ton van haar gestolen. (Aflevering 1, Seizoen 4)
Via onderstaande link kan je de uitzending al bekijken.

https://drimble.nl/media/uitzendingen/5 ... oen-4.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie