Kelder gezin

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Kelder gezin

Bericht door Fenna » 15 okt 2019, 17:11

http://www.telegraaf.nl/nieuws/16567868 ... e-geluiden
Bewoner zou Duits sprekende man zijn.
Buren: ’Ook als hij weg was hoorden we geluiden’


RUINERWOLD - Buren van de boerderij in Ruinerwold waar zes kinderen van een opgepakte man mogelijk jarenlang opgesloten hebben gezeten, zijn geschokt. Ze geven ook aan dat zij al jaren vermoedden dat er iets vreemds aan de hand was. „Ook als hij weg was, hoorden we daar geluiden. Van een grasmaaier bijvoorbeeld. Dus er móést nog wel iemand zijn. Maar geen idee wie…”

Volgens een buurman kwam de opgepakte 58-jarige man iedere dag rond 16 of 17 uur aanrijden met een oud type auto, meestal met een volgepakte aanhanger. „Tegen schemering vertrok hij weer. Ik meende dat hij er niet zelf woonde”, vertelt de geschokte Drentenaar. „In de buurt gaat het rond dat het om een sekte gaat. Maar geen idee of dat klopt.”

RTV Drenthe sprak met buren die zeggen dat het om een Oostenrijker zou gaan.

’Ik sta te trillen’

Er kon nog geen ’hallo’ of ’dag’ van af, als ze hem toevallig ergens op straat tegenkwamen. „Ik sta nog te trillen op m’n benen. Meestal gebeurt zoiets ergens anders, zie je het op tv. Dit hadden we nooit verwacht”, zegt de buur. Om eraan toe te voegen: „Wat wel apart was, waren al die camera’s rondom het huis. En ja, dan die gesloten houding erbij... Niemand hier had contact met hem.”

Andere buurtbewoners, onder wie de eigenaresse van een handelsstal voor dressuurpaarden, geven eveneens aan „eigenlijk nooit gesproken” te hebben met de man. De vrouw heeft vannacht niet kunnen slapen door alle activiteiten rondom het pand, waar de politie toen al ingevallen was. „We zagen nooit kinderen en kennen ze dus ook niet.”

Meerderjarig

RTV Drenthe sprak met een buurman die zegt dat de 58-jarige bewoner van de boperderij ’een sympathieke oogopslag’ had. „Hij zwaaide altijd vriendelijk.”

Eén keer heeft hij contact gezocht met de buurman. „Hij had een hond, die blafte altijd op het erf. Dat vonden wij zielig voor het beest. Ik heb een net briefje geschreven en in de brievenbus gedaan. Een dag later hoorden we hem niet meer.”

Oostenrijker

In de volksmond wordt de man ’de Oostenrijker’ genoemd, omdat hij uit dat land afkomstig zou zijn. „Die man was zo scherp”, zegt een andere buurtbewoner. „Je hoefde maar in de buurt van het erf te komen en hij stuurde je al weg. Hij hield alles met een verrekijker in de gaten.”

Jans Keizer verwelkomde samen met zijn vrouw de man zo’n negen jaar geleden als nieuwe buurtbewoner. „Bij elke nieuwe buurtbewoner gaan we altijd even op bezoek met een bloemetje en een fles wijn. Die dag dat we naar hem gingen, was het slecht weer. Hij ontving ons buiten, nam netjes onze cadeautjes in ontvangst en daarna konden we vertrekken.”

Altijd op slot

Hij vertelt aan RTV Drenthe dat het hek bij de brug van de man altijd op slot was. Oo zagen ze een camera. „Zelf dacht ik altijd dat het om drugs ging. Meerdere keren heeft er een politieauto voor het huis gestaan. We dachten dat de politie wel op de hoogte was.”

Politiewoordvoerder Nathalie Schubart laat in het midden wat de relatie tussen de kinderen en de opgepakte verdachte. Die zit nog vast. Het zestal is op een onbekende plek ondergebracht.

Het is onbekend hoe lang de ’kelderkinderen’ van de buitenwereld afgezonderd zijn geweest. Eén van hen bracht de zaak pas aan het licht, toen hij erover vertelde in een dorpskroeg. Hierop stelde de politie een onderzoek in. De vijftiger wilde hieraan geen medewerking verlenen en werd daarom in de boeien geslagen.

Volgens overburen heeft de wijkagent een paar jaar geleden bij de boerderij een kijkje genomen en geprobeerd om te achterhalen of er wat gaande was, maar hij zou geen contact hebben gekregen en het terrein niet op hebben gekund.
Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kelder gezin

Bericht door Tammy » 16 okt 2019, 03:17

Heel jammer dat er ondanks een vermoeden dat er iets niet klopte geen verdere actie werd ondernomen.
De komende tijd zullen er meer details naar boven komen maar wat afschuwelijk voor die kinderen.
Al die jaren opgesloten al die verloren jaren in hun leven.

Ik moet meteen aan Greta denken en haar jonge volgelingen die door hun boodschap dat de wereld vergaat misschien wel meer dit soort mensen teweeg kan gaan brengen .
Dat mensen echt een angst ontwikkelen die uitzonderlijke gedragingen met zich meebrengen.
Was zomaar een gedachte die meteen bij mij opkwam .

Het is nu midden in de nacht maar ik zal er later vandaag meer over schrijven.

Deze mensen worden ook wel Preppers genoemd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 16 okt 2019, 09:04

Tammy schreef:
16 okt 2019, 03:17
Deze mensen worden ook wel Preppers genoemd
Maar preppers zijn meestal lui die voorraden opslaan, zorgen dat ze niet afhankelijk zijn van nutsvoorzieningen e.d. . maar preppers die onder de grond gaan leven heb ik nog niet eerder gehoord.

Het lijkt mij dat die mensen al die jaren hebben gedacht dat bovengronds niets meer bestaat zoals ze het kenden en als ze dan buiten komen, kan ik mij voorstellen dat ze een schok krijgen om te zien dat het leven nog in volle gang is en het alleen maar drukker is geworden.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1402457 ... sche-shock

’Kinderen Ruinerwold wacht gigantische shock’
GRONINGEN/RUINERWOLD - Voor de vijf kinderen die jarenlang in een afgesloten ruimte in een boerderij in Ruinerwold leefden, kan de normale samenleving wel eens bedreigender zijn dan het voor hun vertrouwde ondergrondse bestaan.

Afbeelding

Dit voorziet de Groningse psycholoog Jeffrey Wijnberg nu de politie de kinderen tussen de 16 en 25 jaar heeft bevrijd uit een afgesloten kelder. Daarin zaten ze, volledig geïsoleerd van de buitenwereld, sinds 2010 samen met hun vader, meldde de politie dinsdagavond.

Wijnberg vreest dat de grootste problemen nu pas beginnen: „De eerste berichten zijn dat ze niets wisten van het bestaan van andere mensen. Dat wordt dus een gigantische shock.”

Gissen

De psycholoog benadrukt dat het vooralsnog volslagen gissen blijft naar de omstandigheden waaronder het zestal is vastgehouden: „Individueel medisch onderzoek moet uitwijzen in hoeverre de kinderen slachtoffer waren van fysieke of geestelijke onderdrukking.”


Als hiervan geen sprake is geweest, hoeft de eenzame opsluiting niet per se een enorme martelgang te zijn geweest. Wijnberg: „Juist kinderen hebben het vermogen zich extreem goed aan te passen. Als deze Drentse gezinsleden daadwerkelijk geen enkel contact hadden met de buitenwereld, wisten ze lange tijd ook niet beter. Ze dachten wellicht dat hun hachelijke situatie de normale realiteit van alledag is.”

Wijnberg trekt een vergelijking met de slachtoffers van de concentratiekampen in de Tweede Wereldoorlog. „Die belandden ook in een situatie waarmee ze moesten dealen om te overleven. Velen wisten zich aan te passen aan de erbarmelijke omstandigheden. Na de oorlog kwam dan de klap zodra de ex-gevangenen weer in de normale maatschappij belandden.”

Recreatiepark

Zo’n shock ligt ook op de loer voor de nu bevrijde kinderen uit Ruinerwold, zo voorspelt Wijnberg. Hij verbaast zich er dan ook over dat de kinderen na hun bevrijding zijn overgebracht naar een recreatiepark: „Dit gezin zal intensieve zorg nodig hebben.”

Het verbaast de psycholoog allerminst dat de oudste zoon (25) zich uiteindelijk buiten de boerderij waagde. De onverzorgd ogende oudste telg meldde zich enkele malen in de lokale kroeg voor een paar biertjes, waarna de cafébaas alarm sloeg. Wijnberg: „Hij moet 16 jaar oud zijn geweest toen de kelderopsluiting begon, daarom ligt het voor de hand dat deze zoon nog herinneringen had aan een ander leven.”

Wat ik ook vreemd vind in deze zaak is dat een aantal van hen niet geregistreerd is.
Het doet mij denken aan de Oostenrijker "Fritzl" die een van zijn dochters had opgesloten in de kelder waar hij verscheidene kinderen bij had.
Deze waren ook niet geregistreerd.

https://www.nu.nl/binnenland/6004359/on ... rwold.html
Het is onduidelijk of het in Ruinerwold aangetroffen gezin staat ingeschreven bij de Basis Registratie Personen (BRP). Burgemeester Roger de Groot van de gemeente De Wolden meldde dinsdagmiddag dat meerdere personen wel stonden ingeschreven, maar volgens de politie is dat niet het geval.

In het kort


.Vader en vijf kinderen gevonden in afgelegen boerderij in Ruinerwold
.Provisorisch ingerichte ruimtes aangetroffen in pand
.Gezin verbleef mogelijk al sinds 2010 op terrein
.Huurder van pand opgepakt, zijn rol is nog niet duidelijk

Het gezin, bestaande uit een vader en vijf inmiddels volwassen kinderen, werd maandag door de politie aangetroffen in een kleine afsluitbare ruimte op de boerderij. De politie denkt dat ze mogelijk al sinds 2010 op het terrein verbleven.

"Zoals het nu lijkt, staan zij niet ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie", zegt de politie dinsdagavond. Een woordvoerder kan niet vertellen waar De Groot zijn informatie vandaan heeft gehaald, maar benadrukt dat deze niet van de politie afkomstig is. De gemeente was niet bereikbaar voor commentaar.

De kinderen zijn 18 tot 25 jaar oud. Als een aantal van hen inderdaad bij de BRP stond ingeschreven, bleven zij ondanks hun leerplicht jarenlang onder de radar. Hoe het mogelijk is dat leerplichtambtenaren in dat geval niet aan de bel trokken, is niet bekend.

Agenten ontdekten het gezin nadat een jongeman zich bij de politie meldde omdat hij zich zorgen maakte over de leefomstandigheden van zijn familie. Wie deze persoon was, kan de woordvoerder niet zeggen. Volgens RTV Drenthe had het oudste kind van het gezin in een café in het dorp alarm geslagen.

Huurder van pand aangehouden

Een 58-jarige huurder van het pand is door de politie aangehouden. Hij zit nog vast en wordt verder verhoord. Op dit moment is niet duidelijk wat zijn rol is geweest en wat zijn relatie met het gezin is. Duidelijk is wel dat hij niet de vader is.

De politie wil niet vertellen waar, wanneer en waarom de huurder is opgepakt. Op dit moment worden geen uitspraken gedaan over zijn identiteit. Volgens het AD gaat het om Josef B., een klusjesman die de boerderij aan het verbouwen was. Hij zou weinig contact hebben met mensen uit de buurt.

Het is niet duidelijk of het gezin vrijwillig op de boerderij verbleef. Alle familieleden zijn door een arts onderzocht en ondergebracht op een veilige plek. Volgens de burgemeester hebben ze "veel behoefte aan rust".

Het onderzoek naar het gezin en de aangehouden man is nog in volle gang, benadrukt de politiewoordvoerder. Zo wordt bijvoorbeeld ook nog gecontroleerd of het gevonden zestal inderdaad een gezin vormt.
Ben benieuwd wat de rest van het onderzoek gaat uitwijzen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kelder gezin

Bericht door Tammy » 16 okt 2019, 09:18

Klopt Fenna wat je zegt over de Preppers, ik zat fout.
Ze gaan pas ondergronds als het zover is .
Ik ben ook benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Bizarre situatie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kelder gezin

Bericht door univers » 16 okt 2019, 10:31

Ze gaan pas ondergronds als het zover is .
Ik ook. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 16 okt 2019, 11:04

:hahaha:
Heerlijk jou droge humor.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kelder gezin

Bericht door univers » 16 okt 2019, 13:22

‘Oudste Drentse kelderzoon actief op social media’

De Drentse zoon van 25 jaar die zich meldde bij een café in Ruinerwold lijkt al langer actief te zijn op social media.

Kelder
De man zou de voornaam Jan gebruiken op Facebook, Instagram en LinkedIn. Hij zegt volgens RTV Drenthe dat hij is geboren in Hasselt en sinds 2010 in Meppel, terwijl hij echter in Ruinerwold leeft. Zijn moeder zou volgens zijn profiel op LinkedIn in 2004 zijn overleden. Zelf noemt hij zich daarop websitemanager.
Instagram
Op zijn Instagram plaatste hij een foto van Chris Westerbeek, de cafébaas die de politie inlichtte over de situatie. Daarnaast zijn op het medium ook foto’s van zichzelf en de natuur te zien. Hij plaatste zowel berichten vanaf een computer als via een mobiele telefoon.
Situatie
Er wordt steeds meer duidelijker over de situatie van het gezin dat in de kelder verbleef. Het gezin zou negen jaar daar hebben verbleven. Ze zouden een streng geloof aanhangen. Het is nog niet bevestigd dat het gezin daadwerkelijk wachtte op het einde der tijden. De moeder zou overleden zijn voordat de familie in Drenthe ging wonen. Zij waren ook niet de eigenaar van de boerderij. Dat is de verdachte van 58 jaar die is aangehouden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartandhp
Ik was de klutskwijt. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 16 okt 2019, 14:32

:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kelder gezin

Bericht door taigitu » 17 okt 2019, 19:08

Moonsekte bevestigt: Vader gezin Ruinerwold uit religieuze beweging gezet

17 okt. 2019 Laatste update: 18:03

De vader van het gezin dat vastzat in de boerderij in Ruinerwold is uit de Nederlandse tak van de Moonsekte gezet.
Dat bevestigt de religieuze beweging na verklaringen van een neef van de vader. Dat familielid is zelf ook lid van de sekte.
,,Hij was een idioot die volledig doordraaide.
Om die reden keerde onze beweging zich van hem af”, laat iemand van de Oostenrijkse tak van de vereniging weten.


De vader is de 67-jarige Gerrit-Jan. ,,Dertig jaar geleden heeft de Verenigingskerk (zoals de religieuze beweging internationaal heet,
red.) zich afgekeerd van Gerrit-Jan”, vertelt de neef. ,,In die tijd verbrak hij ook het contact met de familie.”
De Verenigingskerk bevestigt dat Gerrit-Jan lid was, maar weet niet of hij eruit is gezet.

Het is wat vaag waarom het contact tussen Gerrit-Jan en zowel de familie als de sekte is verbroken.
,,Hij kreeg op een gegeven moment bepaalde ideeën in zijn hoofd zitten’’, aldus de neef.
,,Gekke ideeën, maar niemand in de familie wil het daarover hebben. Daarover ging hij praten en discussiëren,
maar de familie zei meteen: nee, daar willen we niks mee te maken hebben.
Op een gegeven moment heeft onze kerk gezegd: met jou kunnen we niet meer verder.”

Afbeelding

Sekteleider Moon

De Moonsekte is een wereldwijde religieuze gemeenschap. De volgelingen worden Moonies genoemd. Leider was de Zuid-Koreaanse dominee Sun Myung Moon. Hij riep zich in de jaren vijftig uit tot messias. In 1965 is de beweging naar Nederland gebracht. Leden van de Verenigingskerk zijn heel erg naar binnen gericht, op de eigen familie. Sekteleider Moon, die zeer vermogend was, overleed in 2012.

Of Gerrit-Jan los van de kerk nog steeds het geloof aanhangt, weet de neef niet. Zelf heeft de neef al tientallen jaren geen contact meer met hem, net als de rest van de familie. ,,De familie zegt: neem geen contact op met Gerrit-Jan, want daar kun je niks mee beginnen. Wat hij zelf aanhoudt, weet ik niet. We spreken hem niet meer. Eens in de tien jaar stuurt hij een brief. Niet om te vragen hoe het gaat, maar om te vragen of we meedoen in zijn community. Ik weet niet wat het precies is, maar wij willen daar niks mee te maken hebben.’’

Onze visie is niet dat je op een boerderij gaat wonen en je verbergt voor de buitenwe­reld
Willem Koetsier, Verenigingskerk Amsterdam


Gerrit-Jan was lid

Woordvoerder Willem Koetsier van de Verenigingskerk in Amsterdam bevestigt dat Gerrit-Jan in de jaren tachtig lid is geweest. Hij heeft hem zelf niet gekend en kan niet bevestigen dat Gerrit-Jan uit de beweging is gezet.

Volgens Koetsier is hij op een gegeven moment naar de zusterorganisatie in Duitsland gegaan. Daar was hij ook erg actief en is hij getrouwd met zijn echtgenote. ,,Ik heb van oudere leden gehoord dat hij een erg ritueel persoon was en zelf een groep heeft opgericht met zijn gezin. Maar onze visie is niet dat je op een boerderij gaat wonen en je verbergt voor de buitenwereld.’’

Koetsier herkent zich niet in de rituelen die Gerrit-Jan met zijn gezin zou hebben gedaan, zoals rondjes lopen in de tuin. ,,Dat doen wij in elk geval niet. Wij gaan er juist op uit omdat we wereldvrede willen.’’

Eigen sekte begonnen

De Oostenrijkse afdeling van de Verenigingskerk bevestigt het verhaal over Gerrit Jan. ,,Hij was een idioot die volledig doordraaide. Om die reden keerde onze beweging zich van hem af, zo vernam ik van mijn bronnen in Nederland’’, zegt Peter Zoehrer tegen deze site. Hij leidde van 2000 tot 2018 de Oostenrijkse afdeling van de Verenigingskerk en noemt de affaire in Ruinerwold ‘een wild verhaal’.

,,Het heeft niets maar dan ook niets met onze beweging te maken. Om het halfuur rondjes lopen? Laat me niet lachen. Geen idee wie dat verzonnen heeft, maar wij in ieder geval niet. Ik heb gehoord dat Gerrit Jan zijn eigen sekte is begonnen nadat wij de band met hem hadden verbroken’’, vervolgt de voormalige afdelingsleider van de religieuze beweging.

Hij heeft geen idee hoe Gerrit Jan en de Oostenrijkse Josef B. elkaar ontmoet hebben. Josef B. is de man die de boerderij huurde waar het gezin in verbleef en die wordt verdacht van vrijheidsberoving. ,,Die Josef was in ieder geval niet aangesloten bij onze beweging. Niemand kent hem en hij komt niet voor in onze bestanden. Ik heb me laten vertellen dat Gerrit Jan na zijn vertrek uit onze beweging door Europa is getrokken. Wellicht zijn ze elkaar zo tegengekomen.’’

De broer van Josef B. verklaarde gisteren tegenover onze site dat zijn jongere broer zich aansloot bij een sekte waarmee hij tijdens zijn dienstplicht in aanraking was gekomen. Het ging volgens broer Franz om ‘een onbekende, vage club’.

Einde der tijden


Het verhaal dat Gerrit Jan, zijn zes kinderen en Josef in Ruinerwold in afzondering leefden in afwachting van ‘het einde der tijden’ past ook ‘totaal niet’ in het plaatje van de Verenigingskerk. Zoehrer: ,,Wij hanteren geen ideologie die uitgaat van de ondergang van de wereld. Integendeel. Wij willen een wereldfamilie creëren onder toezicht van God en houden ons daarom veel bezig met internationale bruiloften van onze aanhangers.’’

De beweging is in Oostenrijk, waar ze zo'n 700 leden zou tellen, sinds 2015 officieel erkend als ‘religieuze kerkgemeenschap’. De voormalige leider noemt het drama in Ruinerwold schadelijk voor zowel de zes kinderen van Gerrit Jan als voor de Verenigingskerk. ,,Het krijgen van de erkenning door het ministerie van Cultuur heeft jaren geduurd, mede door de hetze tegen ons in de media. Dit soort incidenten en verdachtmakerij kunnen we missen als kiespijn’’, aldus Peter Zoehrer.

High Control Group

Psychologe Ulrike Schiesser, verbonden aan het Oostenrijkse kenniscentrum voor sekten dat onder toezicht staat van de federale kanselarij, ziet tot nu toe ook geen links tussen het drama en de Verenigingskerk. ,,De manier waarop het gezin in totale afzondering samenleefde met Josef B. past totaal niet in het plaatje van de religieuze beweging. Die sluit geen mensen op’’, zegt ze desgevraagd.

Ze denkt eerder aan een cult, een subcultuur. ,,Het lijkt erop dat het gaat om een zogenoemde High Control Group waar de controle van de leider zo groot is dat zijn volgers hem niet vrijwillig verlaten ondanks dat ze de ruimte krijgen.’’

Narcistische persoonlijkheden

Scenario’s over het einde der tijden zie je in veel religieuze bewegingen of sekten, zegt de deskundige. De aanhangers verlaten de gemeenschap echter niet als de voorspelling niet uitkomt. Mensen zoals Josef B. en de tot de Moon-sekte toegetreden Gerrit Jan worden volgens haar meestal gedreven door een ideologie.


,,Narcistische persoonlijkheden willen al snel niet meer slechts volgelingen zijn, maar hun eigen theorieën vormen. Ze verwijderen zichzelf vaak uit de groep maar nemen wel bepaalde dingen over. Eenmaal zelf leider willen ze het beste voor hun volgelingen maar in plaats daarvan zie je de regels vaak strenger worden en sluiten ze zich steeds meer af van de buitenwereld.’’
Manager van sektehotel

De vader van de neef en broer van Gerrit Jan is inmiddels manager van een hotel in Bergen aan Zee dat eigendom is van de sekte. ,,Het is de inkomstenbron van de kerk. Gerrit Jan en zijn broer, mijn vader, hebben zich in de beginfase van de verenigingskerk aangesloten”, zegt de neef. ,,Als enigen van de familie. De verenigingskerk is een beetje anders. Het is een geloof.’’

Het gezin van Gerrit Jan kreeg een gereformeerde opvoeding in het Overijsselse Herxen. De vader van Gerrit Jan en zijn vier broers, Johan, schreef talloze romans over de regio waar zij woonden.

Langer vast

De 58-jarige huurder van de boerderij in het Drentse Ruinerwold waar maandag in een kleine ruimte een gezin werd aangetroffen, blijft de komende twee weken vastzitten. Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van betrokkenheid bij wederrechtelijke vrijheidsberoving. De verdachte zit in beperkingen, hij mag dus alleen contact hebben met zijn advocaat.


https://www.tubantia.nl/binnenland/moon ... ~add09270/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kelder gezin

Bericht door taigitu » 22 okt 2019, 09:08



Deze video is van vóór het onderstaand nieuws over het gezin.

Afbeelding

´Gevangen´ jongen in Ruinerwold ging mogelijk twee keer naar tante in Canada

22 oktober 2019

De 25-jarige zoon van het gezin dat ondergedoken leefde in het Drentse Ruinerwold werd mogelijk helemaal niet tegen zijn zin vastgehouden op de boerderij. De Telegraaf – die al sinds de ontdekking van het ´gezin´ behoorlijk druk is met Ruinerwold – heeft berichten op Facebook en LinkedIn gevonden waaruit valt op te maken dat Jan dit jaar maar ook in 2015 in de Canadese stad Toronto was.

Als dat klopt, schrijft de krant, ondersteunt dat het beeld dat Jan, en mogelijk ook de andere vijf kinderen, niet gevangen zaten in de boerderij. De vader van het gezin, Gerrit Jan van D., zit daarvoor nu vast.

Hij wordt formeel verdacht van vrijheidsberoving, het benadelen van de gezondheid van anderen en witwassen. Jan vroeg een week geleden hulp bij een dorpscafé, waarna de zaak aan het licht kwam.

In Facebookberichten die volgens De Telegraaf inmiddels zijn gewist, schrijft Jan in 2015 over z’n nieuwe baan in Toronto op de boerderij van zijn tante. In mei en juni van dit jaar is hij naar eigen zeggen opnieuw in Canada. Hij zegt in het Rouge National Urban Park te zijn geweest, volgens hem “een heel mooie, stille plek om na te denken en rustig te worden”

Dat hij in het buitenland zat, vertelde hij eerder al tegen ondernemer Sander Kuiper uit Almere, die hij had benaderd om ’zaken’ te bespreken. „Hij wilde een afspraak maken. ’Maar dat zal waarschijnlijk nog wel eventjes duren’, waren zijn letterlijke woorden. Hij gaf aan in het buitenland te zitten. Zijn status stond op Toronto.”

Volgens de krant valt dat op te maken uit berichten van Jan op LinkedIn. Daarin schrijft dat hij heeft gewerkt voor Native Creative Economy, een bedrijf dat op naam staat van Josef B., de Oostenrijker die de boerderij in Ruinerwold huurde. De 58-jarige B. werd al eerder aangehouden omdat hij niet meewerkte aan het politieonderzoek.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... ar-AAJ9wo9



Ik hoorde ook vanmorgen in het nieuws op de radio dat de kinderen in Ruinerwold niet gevangen zaten.
Dit wordt dus waarschijnlijk een heel ander verhaal dan wat we eerst hoorden.
Of misschien willen ze hun vader beschermen omdat die nu vastzit en voor moet komen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kelder gezin

Bericht door herman50 » 22 okt 2019, 09:25

de bekende pannekoek heeft twee kanten .. vond het eigenlijk al raar dat gasten van die leeftijd zich laten ....eh.... ´vastzetten´...als je met zoveel meer ben leg je die vader toch binnen een tel op de grond en dan pleitte .....
maar zoals in AD vanmorgen staat de verklaring van enkele (van de tientalle) internet bekende van hem .. zo zegt een, ik snap de ophef niet over vrijheidsberoving , de kinderen konen weg als ze wilden ,maar hebben hun vader tijden verpleegd,, evenals dat de zoon Jan enkele malen naar Canada is geweest om te werken op de boerderij van een tante ------én dan gewoon teruggaan??-----ja een rare bende die vreemd door elkaar loopt :shock:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kelder gezin

Bericht door univers » 22 okt 2019, 11:13



:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kelder gezin

Bericht door taigitu » 23 okt 2019, 11:53



Vader 'keldergezin' Ruinerwold schreef eigen evangelie over 'einde van de strijd'

De vader van het keldergezin, Gerrit-Jan van D, schreef onder de naam John Eagle duizenden artikelen over zijn eigen evangelie.
In een eerder gemaakte opname, die vandaag is verschenen, spreekt hij onder andere over een 'spirituele oorlog'
en over het einde van de 'strijd in de geestenwereld'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kelder gezin

Bericht door taigitu » 26 okt 2019, 09:41



Geesten en vieze liefde: zo ging spookvader te werk

De vader van het spookgezin in Ruinerwold maakte angstaanjagend lesmateriaal.
Silvan Schoonhoven en Maarten Steendam nemen de zorgwekkende tekeningen door.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kelder gezin

Bericht door herman50 » 26 okt 2019, 09:56

sorry hoor maar ik vind het zo vermakelijk dat die vader ongeacht door wie , eerst zo ´onherkenbaar gemaakt en dan - kijk in begin filmpje voluit op de voorpagina van de Telegraaf , maar ook het AD deed mee eerst was het vader -weet ik veel bv . JAN v. B. en rechtsboven een prachtige tekening ten voeten uit , de dag erna een van de rechtbank tekenaar die ook het gezicht voluit tekende , ´
ja de wereld is echt gek geworden
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 28 nov 2019, 12:20

http://www.telegraaf.nl/nieuws/14149896 ... k-kinderen
Vader spookgezin Ruinerwold verdacht van seksueel misbruik kinderen

RUINERWOLD - De 67-jarige vader uit Ruinerwold wordt verdacht van mishandeling van zijn negen kinderen en seksueel misbruik van twee van zijn drie oudste kinderen. Dat meldt het Openbaar Ministerie Noord-Nederland.


In de boerderij in Ruinerwold woonden negen jaar lang vader Gerrit Jan van D. met zes van zijn kinderen. Hij zit vast, net als de Oostenrijker Josef B., die huurder van de hoeve was. Ze worden verdacht van wederrechtelijke vrijheidsberoving en het onthouden van medische zorg. De kinderen zijn nooit ingeschreven.

De oudste zoon die zich Jan noemt, trad in oktober naar buiten.

Sexueel misbruik

De 67-jarige man wordt naast witwassen en vrijheidsberoving en mishandeling van zijn negen kinderen, er ook van verdacht dat hij twee van zijn drie oudste kinderen, die het ouderlijk huis al eerder hadden verlaten en niet in de boerderij in Ruinerwold hebben gewoond, seksueel heeft misbruikt.

Ruinerwold kwam internationaal in de schijnwerpersmet het bijzondere geval van het verstopte gezin. Van D. en B hadden radicale ideeën over religie en zelfvoorzienende communes dicht bij de natuur. Ze geloofden dat er een regering was die gestuurd werd door een macht die erachter zat.

Ook worden Gerrit-Jan van D. en Josef B. ervan verdacht in 2009 in Meppel een 69-jarige man uit Oostenrijk gedurende enkele maanden te hebben vastgehouden.
Je kon er op wachten op dit nieuws.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kelder gezin

Bericht door Tammy » 28 nov 2019, 14:28

Helaas wel.
Dat maakt het nog erger allemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 28 nov 2019, 17:31

http://www.telegraaf.nl/nieuws/17354949 ... an-plafond
’Spookvader Ruinerwold hing vriend op aan plafond’

RUINERWOLD - De vader van het spookgezin hing een zakenvriend dagenlang met een touw op aan het plafond van de hoeve in Ruinerwold. Zijn kinderen sloeg hij, hij strafte door ze dagenlang niet te voeden en hij sloot ze op. Dat blijkt uit verklaringen in het strafdossier en uit documenten die De Telegraaf heeft ingezien.


Het betreft verklaringen van zowel kinderen die eerder het gezin zijn ontvlucht, als van kinderen die onlangs uit de boerderij zijn gehaald. Gerrit Jan van D. wilde in Ruinerwold een paradijs stichten, maar het werd een hel van religieuze dwang, misbruik, doodsangst en geweld.


Huiveringwekkend regime

Gerrit Jan van D. zag zichzelf als God en werd beheerst door angst voor de onreine buitenwereld en door wanen over geesten. Hij onderwierp zijn kinderen en de medewerkers van zijn houtbewerkingsbedrijf aan zijn huiveringwekkende regime.

Een van die medewerkers was Hermann, die het waagde om zijn stem te verheffen tegen de ’Oervader’, zoals Van D. zich liet noemen. Volgens verklaringen in het dossier meende de Oervader dat Hermann door kwade geesten bezeten was. Hij takelde hem op aan het plafond in de hoeve, zodat de geesten hem konden verlaten.

Meer dan een dag.

„Aan een touw, niet om zijn nek. Ik heb het gezien maar ik durfde er ook niet goed naar te kijken. Hij hing wel los van de grond, dat wist ik wel zeker. Ik denk meer dan een dag. Maar of het anderhalve dag was of twee dagen, dat weet ik niet. Maar het was wel heel erg lang”, luidde een verklaring.

De man leed ernstig en raakte hoogstwaarschijnlijk kreupel door de ophanging. Omdat het geestelijke overwicht op hem zo reusachtig was, bleef hij terugkeren in de boerenhoeve. Hermann werd ook weken-, misschien maandenlang, opgesloten in een keet, waarbij hij alleen honing en appels kreeg. Hij moest zijn behoefte doen in een emmer, die anderen dan weer weghaalden.

Gerrit Jan van D. en Hermann kenden elkaar al uit de jaren tachtig. De ’Oervader’ zag het als taak om voor hem en andere ’slechte mensen’ uit Oostenrijk te zorgen. Hij maakte ze tot zijn volgelingen en zette hen doorlopend onder druk met financiële en geestelijke straffen voor vermeende misdrijven.

Als honden behandeld.

Ook de kinderen werden af en toe opgesloten. Ze kregen straffen als stokslagen, harentrekken, verplicht een pot snoep opeten of koudwaterbaden. Van D. behandelde naar eigen zeggen zijn kinderen ’als honden’ zodat ze hem gehoorzaamden. Hij sloot ze ook op in een hondenhok.

De kinderen waren zo bang dat ze regelmatig in een hoek van de hoeve plasten omdat ze te bang waren om langs hun vader naar de wc te lopen. Een van de kinderen plaste in zijn broek van angst en verzon het verhaal dat hij had gedoucht en vergeten was zijn broek uit te trekken.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kelder gezin

Bericht door Fenna » 29 nov 2019, 10:49

http://www.telegraaf.nl/nieuws/16933310 ... an-drenthe
Hels leven bij de ’Duivel van Drenthe’

AMSTERDAM - Zijn kind was nog maar een tiener, maar voor vader Gerrit Jan van D. maakte dat niets uit, als hij om seksuele handelingen vroeg. Dan had het kind maar te gehoorzamen, zo blijkt uit verklaringen van enkele van zijn kinderen in het strafdossier.



De Telegraaf heeft inzage gehad in het volledige strafdossier. Bovendien beschikt de krant over honderden pagina’s waarin de spookvader zelf zijn wereldbeeld uiteenzet. Hij spreekt over het ’verhuizen en verplaatsen van geesten’.

Ook zijn kinderen verklaren hierover. Zo was het slechts de ziel van de overleden ’oermoeder’ die in het kinderlichaam trad en de handelingen verrichtte bij hem, de ’oervader’, aldus verklaringen.

Bezeten

Van D. zag zichzelf behalve als oervader al decennia als een groot profeet, zo blijkt uit de persoonlijke documenten. En later zelfs als God zelf. Religieus was hij compleet bezeten. Hij drong, zo is het beeld in het strafdossier, zijn extreme evangelie op aan zijn negen kinderen en de naaste medewerkers van zijn houtbedrijf.

De 67-jarige bebaarde vader was ervan overtuigd dat hij kon schuiven met geesten. Hij kon ze uit lichamen halen, en vervolgens transporteren naar andere lijven als hem dat zo uit kwam. Eventueel gebruikte hij daarvoor een ritueel zwaard.

Volgens deze methode had hij al in de jaren tachtig de vrouw afgepakt van Hermann, een Oostenrijker die zijn volgeling en werknemer was geworden. Hij verklaarde dat de ziel van de vrouw plots was vertrokken naar het geestenrijk, en nu het lichaam toch ’leeg stond’, kon daar net zo goed de ziel van ’de oermoeder’ intreden.

Zwanger

De ex-vrouw van de Oostenrijker was aan de lopende band zwanger. Ze baarde negen kinderen van Van D. Eigenlijk zelfs tien, maar een kind kwam dood ter wereld. Uit onderzoek van het OM is inmiddels gebleken dat Van D. inderdaad de vader van alle kinderen is.

Toen de oermoeder in 2004 overleed aan kanker, zocht de oervader naarstig naar een nieuwe vrouw of een nieuw voertuig voor haar ziel. Hij zou haar geest daarom regelmatig in het lichaam van een van de boerderijkinderen hebben geplaatst. Dat kind moest dan bij hem in bed kruipen.

Na het overlijden van moeder lagen in eerste instantie zelfs alle negen kinderen bij vader in bed. Uiteindelijk bleef alleen het eerder genoemde kind daar slapen. Sinds 2014 week het niet meer van zijn zijde. Alle gezinsleden waren ervan overtuigd dat de geest van de moeder in het kinderlichaam was teruggekeerd en dat ze op die manier dus nog steeds bij hen aanwezig was. Ze waren blij en dankbaar.

"Normaal"

Volgens de boerderijkinderen gebeurde er niets strafbaars. Volgens hen was er nauwelijks lijfelijk contact, alleen ’geestelijk’. Ze vonden het min of meer normaal wat er gebeurde.

Gerrit Jan had ondanks de spirituele duiding van wat er gebeurde wel degelijk door dat het contact niet in de haak was, zo vertelt een van de kinderen die al was gevlucht voor het gezin in 2010 zijn intrek nam in de boerderij.

Hij nam maatregelen om te zorgen dat niemand erachter kwam, staat in de verklaringen. Door ervoor te zorgen dat de deur niet open kon, bijvoorbeeld.

Ijskoude douche

De terreur zou zich ook uitstrekken tot lichamelijke mishandeling: slaan en stompen op het hoofd, trekken aan haren, ijskoude douches tot kinderen niet meer konden lopen. Kinderen zouden blauwe ogen hebben opgelopen of zijn opgesloten in kasten of hokken. Regelmatig zouden kinderen dankbaar zijn om straf te ondergaan voor hun zonden.

Niet alleen de kinderen werden slachtoffer. Ook Hermann en twee andere Oostenrijkers hoorden tot de hondstrouwe aanhang van de oervader. Hermann, wiens vrouw Gerrit Jan had afgenomen, zou door hem verder onderworpen zijn door grote religieuze druk op de twee jaar oudere man uit te oefenen.

Touw


Toen Hermann, tot op het bot gefrustreerd en vernederd, het een keer waagde zijn stem te verheffen, zou hij met een touw opgetakeld zijn aan het plafond van de hoeve in Ruinerwold. Hij bungelde daar, met zijn voeten los van de grond, ’anderhalve dag tot twee dagen’. En zou gewond geraakt zijn.

Volgens verklaringen in het dossier meende de oervader dat Hermann door kwade geesten bezeten was. Hij zou ook weken, misschien wel maanden, opgesloten zijn in een keet, waarbij hij alleen honing en appels kreeg. Hij moest zijn behoefte doen in een emmer die andere bewoners dan later uit het hok haalden. Ook de kinderen zouden af en toe zijn opgesloten.

Behalve Gerrit Jan van D. zit ook Josef B. nog vast, ook een Oostenrijker die volgeling was geworden van de oervader. Hij is de huurder van de afgelegen, maar inmiddels wereldberoemde hoeve in Ruinerwold. Zijn advocaat Yehudi Moszkowicz ontkent dat zijn cliënt B. schuld heeft aan het schrikbewind van Van D. Hij heeft ook niet meegedaan aan de vrijheidsberoving. „De laatste jaren kwam hij niet meer in de hoeve.” Verder willen hij en advocaat Robert Snorn van Van D. niet inhoudelijk reageren.

Verklaring

Vijf kinderen die negen jaar in de boerderij in Ruinerwold opgesloten zaten, herkennen zich niet in het beeld dat het Openbaar Ministerie schetst van hun vader, zo hebben ze in een verklaring laten weten.

„Dat komt omdat wij een andere ervaring hebben dan onze oudste drie broers en zus”, laten zij via documentairemaakster Jessica Villerius weten. „Wij hebben van onze vader geleerd om je geluk te zoeken in je relatie met God, en je onderwijs in eigen hand te nemen. En daar geloven wij nog steeds in.”

Ze geven aan dat het niet de bedoeling was zich af te scheiden van de maatschappij. „Maar dat is nou eenmaal zo gelopen.”

De oudste vier kinderen van Van D. – de drie kinderen die al waren gevlucht voor het gezin in de boerderij belandde, plus de daaruit gevluchte zoon – laten weten een heel andere visie te hebben op de gebeurtenissen.

Vertrouwen

„Liever hadden we nooit verteld over deze periode, maar de situatie dwingt ons nu in een positie dat we wel móeten reageren. Wij herkennen ons in de tenlastelegging en vertrouwen op een goed rechtsverloop. Verder willen wij voor nu geen inhoudelijke mededelingen doen.”

Het OM Noord-Nederland geeft aan kennis te hebben genomen van de productie in De Telegraaf over het onderzoek Ruinerwold. „Het OM is ook in dit onderzoek zeer zorgvuldig omgegaan met de bescherming van de privacy van alle betrokkenen. Het OM betreurt het dat met deze publicatie hier afbreuk aan is gedaan.”
Totaal gestoord die man.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie