WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door taigitu » 19 okt 2019, 16:23

WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Afbeelding

Door Wout Willemse - 18 oktober 2019

En wéér krijgt GroenLinks het voor elkaar om een parodie van zichzelf te worden, zonder moeite overigens!
GroenLinks-wethouder Jasper Groen wil restwarmte van crematoria gebruiken om gebouwen van warmte te voorzien.
Lekker duurzaam je huis verwarmen met stook-oma!


Helemaal niets is meer heilig voor GroenLinks tegenwoordig. Crematoria moeten maar gewoon, net als fabrieken, hun restwarmte af kunnen staan
aan een warmtenet van de gemeente. Want zelfs crematoria moeten superduper-duurzaam zijn , want crematoria stoten veel fijnstof
en broeikasgassen uit. En dus krijgt ook de uitvaartbranche in Amsterdam te maken met de discussie over klimaat, duurzaamheid
en hoe schadelijk gecremeerde oma wel niet is voor het milieu.

De GroenLinks-wethouder staat natuurlijk niet alleen in zijn idee. Dit hele hersenspinsel werd aangezwengeld door D66-raadslid Jan-Bert Vroege.
Jelle de Graaf van BIJ1 gaat zelfs een stap verder. Hij vraagt of de andere partijen niets zien in het composteren van overledenen, want:

“Dat kan positief zijn in het kader van de verduurzaming van het proces.”

Deze partijen in Amsterdam zijn een parodie van zichzelf geworden. Bij begrafenissen en crematies gaat het voornamelijk om
de symbolische betekenis en het ritueel, niet om de efficiëntie en de duurzaamheid.
Voor deze partijen is kennelijk niets meer heilig en gaat symboolpolitiek boven alles en letterlijk over lijken.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... erwarming/


Hier zijn geen woorden voor!!!!
Ik heb zelf de foto toegevoegd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Fenna » 19 okt 2019, 16:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Tammy » 19 okt 2019, 17:28

Ik weet dat ik vaak irritatie opwek als ik me negatief uitlaat over Groenlinks.
Maar jeetje wat heb ik een hekel aan die partij.
Compleet wereldvreemde drammers.
Ik vond de PVDA altijd al erg maar Groenlinks spant de kroon.
Nog nooit zulke rare lui meegemaakt, ben er compleet allergisch voor.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Witte wel » 19 okt 2019, 17:47

Plak er ook maar gelijk een energie-label op dan.
Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Fenna » 19 okt 2019, 18:39

Tammy schreef:
19 okt 2019, 17:28
Ik weet dat ik vaak irritatie opwek als ik me negatief uitlaat over Groenlinks.
Maar jeetje wat heb ik een hekel aan die partij.
Compleet wereldvreemde drammers.
Ik vond de PVDA altijd al erg maar Groenlinks spant de kroon.
Nog nooit zulke rare lui meegemaakt, ben er compleet allergisch voor.
:post:
Je kan mij de hand schudden.
Moet ze ook niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door univers » 19 okt 2019, 19:41

Nog nooit zulke rare lui meegemaakt, ben er compleet allergisch voor.
Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door gouwepeer » 19 okt 2019, 20:05

Wat is er eigenlijk mis met het idee om de restwarmte te gebruiken? De crematie zelf zal er niet door veranderen.
De Dagelijkse Standaard staat niet voor niks bekend om hun sensationele manier om nieuws te verspreiden.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Susan » 19 okt 2019, 20:24

gouwepeer schreef:
19 okt 2019, 20:05
Wat is er eigenlijk mis met het idee om de restwarmte te gebruiken? De crematie zelf zal er niet door veranderen.
De Dagelijkse Standaard staat niet voor niks bekend om hun sensationele manier om nieuws te verspreiden.
:post:
Ben het met jou eens wat je zegt in de eerste zin.
(daarbij is het ook nog eens een overtrokken stuk zoals het gebracht is op die site )

Dit idee is ook helemaal niet nieuw en al langer in gebruik:

CITAAT
Uit 2017

Lang lag er een taboe op hergebruik van de warmte, die ontstaat in de oven van het crematorium. Die tijd is voorbij.

Het verhaal over het nieuwe crematorium Yardenhuis Zevenberg in Fluitenberg, dat straks de warmte uit de oven hergebruikt, zorgt voor gemengde reacties. Het onderwerp ligt niet overal even lekker. Het is de gedachte, het gevoel. Dat de overledene zorgt voor een stukje warmte in het crematorium, daar willen veel mensen liever niet aan denken. En zeker geen beeld bij vormen. Sommigen krijgen er koude rillingen van.

Maar zo stellig is het in werkelijkheid ook niet. Om een crematie-oven op de juiste temperatuur van krap duizend graden Celsius te krijgen, moet veel aardgas worden gebruikt. De rookgassen, die tijdens de crematie ontstaan, zijn veel te heet om rechtstreeks via de schoorsteen af te voeren. ,,Die gassen worden met water afgekoeld. Tot voor kort werd met dat warme water niets gedaan. Dat lieten we afkoelen en werd weer opnieuw als koelwater gebruikt’’, zegt Jaap Blaak, voorzitter van de Landelijke Vereniging van Crematoria (LVC).

Geen taboe meer
,,Lang was het taboe om iets met die warmte te doen, maar die tijd is voorbij’’, weet Jannes van Weperen van het Emmer crematorium Meerdijk, waar de warmte niet wordt hergebruikt. ,,Dit is een wat ouder crematorium. Het vergt een enorme investering om de installatie aan te passen. Bij nieuwbouw is die keuze veel makkelijker.’’

Die opmerking wordt door Hans van den Berg, directeur van Respectrum Crematoria, volmondig beaamd. Hij heeft zojuist de eerste pal geslagen van het crematorium Stad en Ommeland in Eelderwolde. ,,En wij gaan de warmte van de oven ook gebruiken om het gebouw te verwarmen. Ik weet dat in onze branche niet iedereen staat te juichen bij de extra investering, maar wij hebben besloten de nieuwste technieken te gebruiken. Doen we dat niet, warmen we de aarde op en dat willen we juist niet.’’

Duurzaamheid
Bij de bouw van Stad en Ommeland is duurzaamheid hét uitgangspunt. ,,We hebben het niet alleen over hergebruik van de restwarmte, maar ook de keuze van de locatie, het ontwerp van het gebouw, de flora en fauna rond ons crematorium. De ligging speelt zeker een rol, want het crematorium moet goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.’’

Voor Van den Berg is hergebruik van de warmte de normaalste zaak van de wereld. ,,Luiers, inclusief poep en pies, kunnen ook volledig worden hergebruikt. Vies? Nee, juist heel goed. Dat is de circulaire economie. Daar moeten we naartoe.’’

Trend
LVC-voorzitter Blaak spreekt van een trend. ,,Steeds meer crematoria kiezen ervoor de restwarmte te gebruiken of overwegen het te gaan doen. In mijn beleving is het juist heel respectvol naar de overledene en de nabestaanden, want je spaart het milieu. En mensen moeten weten dat de warmte nooit direct wordt aangewend, altijd indirect. Met de rookgassen wordt water opgewarmd, dat wordt opgeslagen in speciale vaten en wordt gebruikt op momenten dat het nodig is. Dit water heeft nooit contact gehad met de rookgassen. Dat moeten wij als branche goed uitleggen.’’

https://www.dvhn.nl/drenthe/Crematie-ov ... gle.com%2F

En:
https://www.subvention.nl/projecten/nie ... erkelland/

https://www.crematorium.nl/index/index. ... Itemid=587
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door univers » 20 okt 2019, 08:52

Ergens is het niet zo'n slecht idee.
Maar krijg je ook korting als je de oven in gaat.
Minstens 50% korting.
Tenslotte willen ze over je lijk verdienen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door gusteman » 20 okt 2019, 09:23

dagelijksestandaard schreef:... hoe schadelijk gecremeerde oma wel niet is voor het milieu.
Daar gaat het natuurlijk niet om, dit is gewoon stemmingmakerij, ophitsen dus, door 'dagelijksestandaard'.

Want laten we eens kijken naar zo'n crematie.
Iedereen heeft er onderhand al wel enkele bijgewoond, we weten dus ongeveer hoe zoiets zich afspeelt.

Na het afscheid nemen van 'oma' komen de vrienden en familie bij elkaar wat doorgaans gepaard gaat met gezellig tafelen en herinneringen ophalen aan de overledene.
In tussentijd wordt de kist ontdaan van alle voor de oven mogelijks schadelijke onderdelen ... vaak wordt gewoon de hele kist weggenomen omdat het verbranden ervan te veel problemen zou kunnen opleveren.
Rest dus 'oma' die de oven in gaat.
Na het verbranden wordt de rest-as verzameld en in een urn aangeboden aan de familie.
Veelal wordt wat extra as toegevoegd omdat het hoopje dermate klein is dat het bij uitstrooiing bijna niet zichtbaar zou zijn ... en dat brengt ons op de strooiweide.
De uitgestrooide as wordt vrij snel opgenomen door de ondergrond alwaar ijverige insecten die gebruiken ... de as wordt verteerd door de insecten en verlaat hun lichaam grotendeels als fecaliën ... die op hun beurt vormen dan weer voedsel voor planten ... die op hun beurt voedsel worden voor dieren ... zowel planten als dieren komen uiteindelijk (eventueel na duizenden cycli) terecht op het bord van één of andere mens.

Dat is namelijk hoe de planeet werkt: eten en opgegeten worden.

'Oma', of toch een restfractie ervan, komt sowieso ooit in de voedselketen terecht ... dus wat kan het schaden dat de warmte van de crematie anderen kan ten goede komen?

Weet je, er is een eiland in de Stille Zuidzee waar (vroeger althans, ik weet niet of dit nu nog gebeurt) een overledene op een soort bed werd gelegd, zowat anderhalve meter boven de grond. Onder dat bed werden grote kalebassen gelegd.
Door de hitte duurde het niet zolang vooraleer het lichaam tot ontbinding overging en verrottingssappen uit het bed drupten ... die werden opgevangen in de kalebassen.
Gedurende dit ganse proces bleef de familie rond dit bed zitten en beweeklaagde de overledene.
Eens er geen sappen meer vrij kwamen moest elk familielid een slok ervan nemen ... dat zou de goede kwaliteiten van de overledene doen overgaan in de rest van de familie.

Ik bedoel maar: wat is het belang van tradities in dezen? In hoeverre kan een overledene zich gekrenkt voelen?
Er is blijkbaar geen bezwaar om de afgescheidene in de fik te steken, daar kan iedereen zich in vinden.
Dat dit enorme overschot aan hitte weleens nut zou kunnen opleveren, daar mag blijkbaar niet over nagedacht worden.
:roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Fenna » 20 okt 2019, 09:25

univers schreef:
20 okt 2019, 08:52
Tenslotte willen ze over je lijk verdienen.
Doen ze al.
Die duizenden euro's die je moet dokken zijn ze echt niet kwijt aan huur, personeel, gas, drinken en plakjes koek.
1100 euro om een beetje as van de overledene in een schijterig zilveren hartje te stoppen.
Heb je een dure chique kist, word het lichaam er uit gehaald en op nieuw verkocht en dat is echt niet iets van de laatste tijd hoor.
In een ander topic heb ik de undercover opname's van Umberto Stegeman geplaatst waarin pijnlijk word getoond hoe een lijkenpikkers het zijn.

viewtopic.php?f=54&t=19380&p=350326&hil ... er#p350326
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door univers » 20 okt 2019, 09:32

Voordat je de oven ingaat, halen ze wel eerst je gouden tanden uit je mond.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Fenna » 20 okt 2019, 09:44

Precies. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: WAT?! GroenLinks-wethouder wil restwarmte crematoria gebruiken voor stadsverwarming

Bericht door Susan » 20 okt 2019, 09:46

Het is ook géén bedenksel van GroenLinks ...
steeds maar weer gillen hóé erg dom, wereldvreemd enz deze mensen zijn...dát weten we nu zachtjes
aan wel lijkt mij zo.

Wat dat betreft zijn er wat dit onderwerp betreft dus veel meer 'wereldvreemde onnozele halzen' zoals blijkt
uit het al langere gebruik van restwarmte crematieovens.

Al in 2014 werd het in Denemarken toegepast door een bedrijf uit Nederland, en in
Rotterdam werd het toen ook al zo gebruikt.

https://www.uitvaart.nl/nieuws/video-re ... ming/38698
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie