Pronken met klimaat.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 02 nov 2019, 11:02

Pronken met klimaat.
Nederland gijzelt zichzelf met nóg strengere doelen

Kabinet maakt van ons land braafste klimaatjongetje van Europese klas

Nederland slaagt met vlag en wimpel voor het Europese klimaatdoel in 2030. Maar het kabinet gijzelt zichzelf met eigen nóg strengere klimaatdoelen. Die worden naar verwachting niet gehaald. Desondanks zijn we op papier groener dan de buren.

Hoewel het ’klimaatdrammen’ in eigen land heeft plaatsgemaakt voor milieupaniek rond stikstof, stookt het kabinet andere Europese lidstaten nog altijd op om de CO2-ambities aan te scherpen. In Brussel is afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met ten minste 40 procent te laten dalen ten opzichte van 1990.

Nederland is al veel strenger voor zichzelf dan moet van Brussel. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft tijdens de maandenlange kabinetsformatie VVD, CDA, D66 en ChristenUnie overtuigd dat er meer nodig is om ’Parijs’ te halen. En zo kwam het doel van 49 procent reductie in 2030 in het regeerakkoord.

Alsof dat nog niet ambitieus genoeg is voor een van de meest geïndustrialiseerde en dichtbevolkte landen, deed het kabinet er nog een schepje bovenop: er moet in Europa gelobbyd worden voor 55 procent.

Nederland lijkt vooralsnog geen lessen te hebben getrokken uit de stikstofcrisis. De oorsprong van dit juridische probleem komt voort uit veel te royaal doorgevoerde Europese natuurambities. Op papier was het mooi, maar er is geen rekening gehouden met de gevolgen in de praktijk voor automobilisten, de economie en huizenmarkt. Het kabinet maakte gisteravond bekend een half miljard euro uit te trekken voor noodmaatregelen. Nu al is duidelijk dat het niet genoeg is om alles op te lossen.

’Feest’

Of het kabinet nog gas terug kan nemen op klimaat is nog maar de vraag. De ambitiedrift heeft z’n vruchten afgeworpen in Brussel. De nieuw gekozen voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft in haar politieke verklaring het voorstel gedaan om de klimaatambities op te schroeven naar 55 procent. De lidstaten kunnen dit nog tegenhouden. Ook droomt de EU-topvrouw van een Europese klimaatwet.

In de Nederlandse Klimaatwet is vastgelegd om ieder jaar op de derde donderdag van oktober te kijken hoe het staat met de CO2-reductie in Nederland. De resultaten moeten op een soort ’groene Prinsjesdag’ worden onthuld. De politiek is daarna aan zet om bij te schakelen als het nodig is voor de CO2-boekhouding.

Het ’feest’ viel dit jaar al direct in het water. De derde donderdag van oktober was praktisch onmogelijk door de herfstvakantie van de politiek. Maar vooral: het PBL had onvoldoende tijd om het klimaatakkoord door te rekenen.

Analyse

Ondanks het vertekende beeld is er nu een rapport gekomen over de situatie van vóór mei dit jaar. Daarnaast heeft het PBL een analyse gemaakt over het klimaatakkoord, het belangrijkste groene wapenfeit van het kabinet-Rutte III voor 2030.

Het Planbureau concludeert in die analyse dat het allemaal niet genoeg is om de uitstoot te halveren. Dat komt overigens niet door de inhoud van het akkoord, maar door onder andere de groei van de economie. Maar ondanks deze tegenvallers voorspellen de groene rekenmeesters voor het eerst dat Nederland wél het Europese doel van ten minste 40 procent reductie kan halen. We gaan er zelfs overheen met een paar procent.

Conclusie van het PBL: er zijn nog meer maatregelen nodig. Over de ambitie voor 55 procent reductie zwijgt het groene instituut wijselijk.

Opdracht

Minister Eric Wiebes (Klimaat) blijft desondanks vasthouden aan deze ambitie uit het regeerakkoord, maar echt enthousiast is hij er niet meer over: „Laat ik het zo zeggen, ik ben ervoor om mij in te zetten voor het regeerakkoord en zit hier niet als onderhandelaar van het regeerakkoord. Ik heb het uit te voeren, dit is mijn opdracht.”

Ondanks de tomeloze ambities schreeuwt GroenLinks moord en brand over de klimaatcijfers. „Onaanvaardbaar”, tiert partijleider Jesse Klaver. „Het kabinet laat de klimaatgeneratie in de steek. De tijd is nú. Sluit kolencentrales, voer een stevige CO2-belasting in.”


Prompt kondigt Wiebes een aantal nieuwe maatregelen aan. Zo komt er nog eens 60 miljoen euro subsidiegeld vrij voor warmtepompen en zonneboilers. Het stelt niet veel voor, maar de VVD-bewindsman lijkt weinig bezorgd. Dat er nu onvoorzien nog meer CO2-uitstoot moet worden weggewerkt, komt immers deels door de florerende economie. De hele wereld weet dat zo’n piek tijdelijk is.

Hoewel de linkse oppositie een beeld creëert alsof Nederland niets doet qua klimaatplannenmakerij, is de werkelijkheid anders. Ons land is regelmatig weggezet als het slechtste jongetje van de klas, maar nu regent het zelfs complimenten in Brussel voor de Nederlandse aanpak.

Buurlanden

We sprinten zelfs onze buurlanden voorbij. PBL-sectorhoofd Klimaat en Energie Pieter Boot: „In België is het een rommeltje. Er zijn zo veel regeringen en die werken elkaar zo tegen, dat het toeval is als er wat gebeurt.”

Frankrijk heeft volgens Boot een ’solide beleid’, maar is overvallen door de Gele Hesjes. Lange tijd was het Duitsland waar Nederland tegen opkeek. „Wij liepen tien jaar geleden achter met groene energie, maar nu stokt het bij onze oosterburen”, zegt Boot. „Het is ingewikkelder dan bij ons om kolencentrales te sluiten. De discussie ligt gevoelig vanwege het voortbestaan van bruinkoolmijnen. Per saldo zijn wij op een aantal terreinen verder dan Duitsland.”

De PBL-chef stelt dat de Nederlandse aanpak nog het meest lijkt op die van het Verenigd Koninkrijk. „Ze zijn met alles eerder begonnen en de impact van het beleid lijkt behoorlijk op wat wij aan het doen zijn. Net als bij ons loopt de elektriciteitsvoorziening voorop. Er is een verschil: zij hebben kerncentrales en wij denken met alleen windenergie geen kerncentrales nodig te hebben.”

HAP UIT INKOMEN VAN DE BURGERS

Het groene verhaal van het kabinet betekent onder aan de streep rode cijfers voor de portemonnee van de burger. Het klimaatakkoord op zichzelf zorgt voor een lastenverlichting door aanpassingen op de energierekening, maar het klimaatbeleid als geheel kost mensen wel inkomen. Het meest bij de lagere inkomens: tot en met 2030 gaat hun inkomen er 0,5 procent op achteruit door de groene plannen, blijkt uit berekeningen van het Centraal Planbureau. Bij de hoogste inkomensgroep is er een terugval van 0,3 procent. De omvang van de Nederlandse economie als geheel krijgt een tik van 0,5 procent door het groene beleid, door een lastenverzwaring die de economische groei drukt.

’PAPIEREN’ TRUC REDT STROOMDOEL

Om een Europees doel voor groene stroom te halen, overweegt het kabinet de inzet van een boekhoudkundige truc. Daardoor kan Nederland het op papier alsnog redden.

Volgend jaar moet 14 procent van de in Nederland geproduceerde stroom groen zijn. Het vorige kabinet riep daarom het energieakkoord in het leven. De afgelopen jaren zijn er miljarden aan subsidies verdeeld om het doel te halen.

Ondanks de komst van windmolenparken op zee en weilanden vol zonnepanelen verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving dat Nederland het niet gaat redden. Veel andere Europese landen halen het doel op hun sloffen, omdat ze bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van stuwmeren met waterkrachtcentrales.

Het kabinet overweegt, als laatste noodgreep, om een soort groene certificaten te kopen van landen die boven het Europese doel zitten. Dat mag dan bij ons meetellen en op die manier haalt Nederland op papier de Brusselse norm.

„Het gaat om het kopen van percentages”, legt minister Wiebes (Klimaat) uit. De VVD-bewindsman is er zelf niet enthousiast over: „Ik zit eerder te wachten op iets wat echt het klimaat helpt en niet wat statistieken helpt. Maar dat is mijn eigen inkleuring.”

VERLAGING SNELHEID?

De verlaging van de maximumsnelheid wordt door klimaatminister Wiebes niet gezien als een nuttige optie. Maar tegelijkertijd ligt het wél als optie op tafel om de stikstofcrisis – een juridisch milieuprobleem – te beteugelen.

Eerder dacht het kabinet alleen aan verlaging van de snelheid op plekken waar het direct helpt om ’kwetsbare natuur’ te beschermen. Nu ligt het scenario van een algemene snelheidsbeperking op tafel en wordt gesuggereerd dat er anders 10.000 banen in de bouw verloren gaan.

Voor de VVD is 130 km/u rijden altijd heilig geweest en een van de laatste onderwerpen waarop de liberale partij de afgelopen jaren niet van koers veranderde. Premier Rutte draaide eromheen tijdens zijn wekelijkse persconferentie, maar bevestigde dat het niet langer in de taboesfeer hangt. Over de snelheidsverlaging zei hij wel: „Het is juridisch uiterst complex.”

Uit ambtelijke berekeningen, die al langer in kabinetskringen circuleren, blijkt dat het stikstofverlies nog geen half procent zou zijn als alle auto’s op alle snelwegen in plaats van 130 km/u nog maar 100 km/u mogen rijden. Met de wetenschap dat automobilisten nu al niet overal 130 km/u mogen rijden, is het effect verwaarloosbaar.
http://www.telegraaf.nl/nieuws/16963926 ... opese-klas
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 02 nov 2019, 11:07

Wat een bedrog.
"Het gaat om kopen van percentages".
Het is net als met de CO2 emmisie, ze kunnnen certficaten kopen van een Europees land wat minder uitstoot heeft dan ons kikkerlandje.
Word het daar bij ons ook maar een spat beter van?
Nee.
Wij blijven in dit kikkerland nog net zo vervuilend als voorheen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Tardis » 02 nov 2019, 12:33

Dat is precies waar ik me ook zo aan erger. Zorg voor het milieu wordt door de overheden in dit land vooral met de mond beleden waardoor men de schijn ophoudt dat er iets ten goede verandert. In sommige gevallen, zoals de biomassa centrales is het zelfs een verslechtering. In de USA en Canada worden bossen gekapt om er houtpellets van te persen die naar Nederland worden verscheept om er hier een biomassa centrale van te stoken. Vandaag schrijft Trouw columnist Sylvain Ephimenco er een woest stukje over dat mij uit mijn hart gegrepen is.

https://www.trouw.nl/opinie/zeshonderd- ... ~baa3aee4/
Sylvain Ephimenco schreef:In april dit jaar riep ik, heel ondeugend, omwoners van de geplande biomassacentrale in Diemen op om tegen dit gedrocht massaal te gaan protesteren. De centrale die de inhoud van 25 vrachtauto's vol houten snippers dagelijks moet gaan verbranden, zal een verstikkende bron van fijnstof worden. Jaarlijks zal een hoeveelheid hout worden verbrand die gelijk staat aan 18.000 voetbalvelden. Ik baseerde me toen op onderzoeken van wetenschappers en gezondheidsorganisaties die het verbranden van hout een 'grotere klimaatkiller dan steenkool' noemden. Eergisteren kwam het adviesbureau DNV GL met de uitkomst van zijn eigen onderzoek: biomassacentrales stoten meer stikstof, fijnstof en koolstof uit dan een kolencentrale.

Had ik maar jaren geleden al een eigen wetenschappelijke commissie samengesteld om de duurzaamheid van hout als energiebron te onderzoeken! Aan mijn commissie, bestaande uit een tiental kinderen met een gemiddelde leeftijd van 8 jaar, had ik de volgende vragen gesteld: hoeveel jaren denkt u dat een boom nodig heeft om tot brandbaar hout voor een biomassacentrale te dienen? En hoeveel minuten zijn er nodig om diezelfde boom in as te veranderen in een biomassacentrale? Vindt u dit een duurzame oplossing? En wat doen in 2050 onze 9 miljard energievretende aardbewoners als de laatste boom is gekapt? Bonusvraag: ooit van Haïti gehoord, vroeger bosrijke 'parel der Antillen' maar na 80 procent boomkap een van de armste landen ter wereld? Onderzoek dit allemaal! Met de uitkomst van mijn commissie onder de arm met als titel in vette letters 'NIET DOEN!' was ik fluitend naar het torentje gelopen.

Papierendoeleinden
Helaas heeft Nederland een regering van klimaatdrammers en CO2-fetisjisten die handelen het liefst zonder na te denken, en sneller dan hun schaduw op ecosystemen en biodiversiteit uit de heup schieten. Bestuurders die biomassacentrales als het groene hart van hun wankelende klimaatakkoord beschouwen en meer dan 600 van die longenkillers in Nederland willen neerzetten. Een regering die zich blindstaart op papierendoeleinden die per se in een moordend tempo gehaald moet worden terwijl dit feitelijk onmogelijk is. We hebben het over politici die zich door de filippica's van een depressief en bang kind van zestien uit het (nog) bosrijke Zweden laten opzwepen.

Dan, bij gebrek aan mogelijkheden om een zeiltocht naar de VN te arrangeren, zal ik binnenkort als alternatief op het dak van mijn huis gaan zitten op zoek naar de juiste hoek. Dan, met een onvriendelijk gezicht vol grimassen en beide handen naast mijn mondhoeken opgesteld, zal ik richting Den Haag loeihard schreeuwen: Hoe durft u onze longen met fijnstof vol te pompen? Ons het gas te ontnemen? Het bouwen van huizen stil te leggen? Hoe durft u ons in auto's te dwingen die, dankzij stroom in biomassacentrales opgewekt, op verbrande populieren en wilgen zullen rijden? Hoe durft u een klimaatakkoord door Jantjes van Leiden te laten opstellen? Ja, yes, how dare you?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 02 nov 2019, 13:56

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Osiris » 02 nov 2019, 23:08

Al vaker aangegeven dat het een leugen en bedrog bende is, maatregelen geen tot weinig effect zullen hebben,maar de gewone burger financieel krom kan liggen.
Hoorde gisteren van een bouwvakker die regelmatig in Noorden des lands ( Groningen en Friesland ) werk verricht, dat de kleinere bouwbedrijven aldaar al aan het omvallen zijn; faillissement.
En dan is er nog niet eens gesproken over de toeleveringsbedrijven aan de bouwsector.

Al die klimaatterreur, in eerste instantie opgelegd vanuit Brussel, maar met narcistische grootheidswaanzin door onze regering uitgevoerd, laat onze economie zo zeker klappen.
Weer straks tienduizenden,honderdduizenden extra werkeloos.
Wat ik begreep word ook de ontslagvergoeding voor ontslagen personeel in januari fiks gekortwiekt,
dus kunnen er ook weer massaal mensen uitgeknikkerd gaan worden.

Willens en wetens....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 03 nov 2019, 09:24

:post: ,, helemaal de waarheid .... ;P! , <waar ik werkte werd alles gedaan in één ruimte, solderen, slijpen, schuren, spuiten, werken met thinner, lassen énz,, nooit wat gezegt of gemerkt ...
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door univers » 03 nov 2019, 09:28

dus kunnen er ook weer massaal mensen uitgeknikkerd gaan worden.
En worden weer massaal goedkope arbeiders uit de oostbloklanden te werk gesteld.
Gaat ook ten kosten van de boeren, en ten goede voor de bouwsector.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 03 nov 2019, 09:33

:post: Osiris. ;P!
Osiris schreef:
02 nov 2019, 23:08
Wat ik begreep word ook de ontslagvergoeding voor ontslagen personeel in januari fiks gekortwiekt,
dus kunnen er ook weer massaal mensen uitgeknikkerd gaan worden.
Zo zit mijn man ook op de schopstoel.
Bijna 63 jaar en daarmee kansloos op de arbeidsmarkt.
Zijn geheugen word er ook niet beter op, dus werken tot zijn pensioen?
Vergeet het maar.
Dan zitten we met een gat om te overbruggen van bijna 4 jaar.
Het is niet ondenkbaar dat we ons huis nog moeten verkopen en in een flatje drie hoog achter moeten gaan wonen.
Geen fijn vooruitzicht.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 03 nov 2019, 09:46

zou niet zo lekker zijn Fen., heb nou de 70 bereikt gelukkig .-nouja gelukkig- van WAO naar AOW gekomen, maar anders zit het er voor velen donker uit ,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80662
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Tammy » 03 nov 2019, 10:39

Een regering die zich blindstaart op papierendoeleinden die per se in een moordend tempo gehaald moet worden terwijl dit feitelijk onmogelijk is. We hebben het over politici die zich door de filippica's van een depressief en bang kind van zestien uit het (nog) bosrijke Zweden laten opzwepen.
Tardis wat de columnist Sylvain Ephimenco zegt ben ik het ook mee eens.
Ik lees zijn columns altijd heel graag.

Fenna wat rot voor je man wat ik lees.
Ik hoop dat alles toch nog goed komt , soms worden beslissingen terug gedraaid.
Maar al die stress moet je gewoon niet willen , helaas gebeurt dat nu toch.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 05 nov 2019, 07:51

weten die regeringen -leiders- wel wat ze doen

De Verenigde Staten hebben het proces in gang gezet om uit het klimaatverdrag van Parijs te stappen. Het duurt nu nog een jaar voordat die terugtrekking ook daadwerkelijk een feit is. Dat betekent dat de VS de dag na de presidentsverkiezingen in 2020 geen onderdeel meer uitmaken van het akkoord.

Het tijdpad voor de terugtrekking uit het akkoord van Parijs is vastgelegd in de internationale overeenkomst, die door zo’n tweehonderd landen is ondertekend. De VS hebben de Verenigde Naties nu formeel geïnformeerd over het besluit van president Donald Trump.
„President Trump heeft het besluit genomen om uit het Parijs-akkoord te stappen vanwege de oneerlijke economische lasten die Amerikaanse werknemers, bedrijven en belastingbetalers krijgen opgelegd op grond van de Amerikaanse toezeggingen onder het akkoord”, aldus minister Mike Pompeo (Buitenlandse Zaken) in een verklaring.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
President Donald Trump had tijdens een toespraak in 2017 al formeel aangekondigd dat zijn land uit het verdrag zou stappen. Het akkoord is bedoeld om de opwarming van de aarde te beperken.
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door univers » 05 nov 2019, 08:12

President Donald Trump had tijdens een toespraak in 2017 al formeel aangekondigd dat zijn land uit het verdrag zou stappen. Het akkoord is bedoeld om de opwarming van de aarde te beperken.
Kan dat stuk schorem zijn vrije gang gaan.
Hij os president geworden, om zijn eigen bedrijf er beter van te maken, of te wel zijn zakken te vullen.
De Amerikaanse bevolking interesseert hem geen ene malle reet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 05 nov 2019, 09:11

[clap] [clap] [clap] goed gezegd Uni......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door univers » 05 nov 2019, 23:39

De waarheid achter de klimaatovereenkomst van Parijs

Bijna 75% van de 184 toezeggingen van de Overeenkomst van Parijs werd onvoldoende geacht om de klimaatverandering te vertragen; Slechts 28 landen van de Europese Unie en 7 andere zullen de uitstoot tegen 2030 met ten minste 40% verminderen

Afbeelding
AFBEELDING: OVERSCHAKELEN VAN ELEKTRICITEITSPRODUCTIE VAN STEENKOOL NAAR HERNIEUWBARE ENERGIEBRONNEN KAN DE CO2-UITSTOOT SNEL VERMINDEREN.

Slechts 28 landen van de Europese Unie en 7 andere zullen de uitstoot tegen 2030 met minstens 40 procent verminderen
China en India, topzenders, zullen de emissie-intensiteit verminderen, maar hun emissies zullen toenemen

VS, tweede topzender, heeft het belangrijkste nationale beleid om klimaatverandering te bestrijden omgedraaid
Bijna 70 procent van de toezeggingen vertrouwen op financiering van rijke landen voor de uitvoering ervan
Bijna driekwart van de 184 klimaatverbintenissen gedaan in het kader van de Overeenkomst van Parijs gericht op het terugdringen van broeikasgasemissies zijn onvoldoende om de klimaatverandering te vertragen, en enkele van 's werelds grootste emitters zullen de uitstoot blijven verhogen, volgens een panel van klimaatwetenschappers van wereldklasse . Het zijn deze toenemende uitstoot van broeikasgassen die klimaatverandering veroorzaken.

De waarheid achter de klimaatbeloften, een nieuw rapport gepubliceerd door het Universal Ecological Fund, onderzoekt in detail de 184 vrijwillige beloften onder de Overeenkomst van Parijs, de eerste collectieve wereldwijde inspanning om klimaatverandering aan te pakken.

"Uit het uitgebreide onderzoek bleek dat de toezeggingen van rijke, middeninkomens en arme landen, op enkele uitzonderingen na, onvoldoende zijn om de klimaatverandering aan te pakken", zegt Sir Robert Watson, voormalig voorzitter van het Intergouvernementeel Panel over klimaatverandering en co-auteur van het rapport. "Eenvoudig, de toezeggingen zijn veel te weinig, te laat."

Van de 184 toezeggingen werd volgens het rapport en zijn coauteurs bijna 75 procent als onvoldoende beoordeeld om te voorkomen dat de klimaatverandering het volgende decennium verder zou versnellen.

Van de 184 toezeggingen werden slechts 36 voldoende geacht op basis van toezeggingen om de uitstoot tegen 2030 met minstens 40 procent te verminderen; 12 toezeggingen werden gedeeltelijk voldoende geacht voor hun toezeggingen om de uitstoot tegen 2030 met 40-20 procent te verminderen; 136 toezeggingen waren gedeeltelijk of volledig onvoldoende. Zie bijlage voor kaart en tabellen met de details van de rangorde van de 184 toezeggingen.

"Op basis van onze zorgvuldige analyse van de klimaatbeloften, is het naïef om te verwachten dat de huidige overheidsinspanningen de klimaatverandering aanzienlijk vertragen", zegt dr. James McCarthy, hoogleraar oceanografie aan de Harvard University en co-auteur van het rapport. "Als de uitstoot niet drastisch en snel wordt verminderd, zal dit leiden tot een ecologische en economische ramp door de door de mens veroorzaakte klimaatverandering."

Iets meer dan de helft van de uitstoot van broeikasgassen (BKG's), de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering, komt uit vier landen - China met 26,8 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, de Verenigde Staten (13,1 procent), India (7 procent) en Rusland ( 4,6 procent).

China en India hebben beide toezeggingen gedaan om hun emissie-intensiteit ten opzichte van het BBP tegen 2030 te verminderen, die waarschijnlijk zullen worden gehaald, maar hun emissies zullen in het volgende decennium blijven toenemen als gevolg van economische groei. Het rapport beoordeelt beide beloften als onvoldoende omdat ze niet bijdragen aan het verminderen van de wereldwijde uitstoot met 50 procent in 2030.

De Verenigde Staten (VS) hebben kennis gegeven van hun voornemen zich terug te trekken uit de Overeenkomst van Parijs. De Trump-regering heeft belangrijke federale voorschriften gesneden die bedoeld zijn om de uitstoot te beteugelen. De belofte van de VS die door de Obama-regering is ingediend om de uitstoot tegen 2025 met 26-28 procent te verminderen, is dus "limbo". Vanwege de ommekeer in het federale beleid, beschouwt het rapport de Amerikaanse belofte als onvoldoende.

Rusland heeft niet eens een klimaatbelofte ingediend.

Alleen de Europese Unie (met haar 28 lidstaten), een van de vijf grootste broeikasgasemissies op 9 procent van de wereldwijde broeikasgassen, heeft een agressieve houding ingenomen tegen klimaatverandering. Verwacht wordt dat de EU de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 58 procent onder het niveau van 1990 zal verminderen. Dit overschrijdt de toezegging van de EU van "ten minste 40 procent van de uitstoot van broeikasgassen onder het niveau van 1990". Het rapport beoordeelt de EU-belofte als voldoende.

De resterende 152 toezeggingen zijn afkomstig uit landen die verantwoordelijk zijn voor 32,5 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Van dat totaal hebben 127 landen of bijna 70 procent voorwaardelijke plannen ingediend om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De toezeggingen van deze landen vertrouwen op technische bijstand en financiering van rijke landen, die jaarlijks op $ 100 miljard worden geschat, voor hun implementatie. Het verlenen van deze hulp was moeilijker dan in 2015 werd verwacht. Zowel de Verenigde Staten als Australië zijn gestopt met het leveren van bijdragen.

Alle landen moeten de uitstoot verminderen om de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te halen, hoewel niet alle landen dezelfde verantwoordelijkheid hebben vanwege het principe van gedifferentieerde verantwoordelijkheid, historische uitstoot, huidige uitstoot per persoon en de noodzaak om te ontwikkelen. Sommige landen hebben internationale hulp nodig.

Een andere indicator die het gebrek aan actie om klimaatverandering te bestrijden weerspiegelt: 97 procent van de 184 klimaatbeloften zijn dezelfde als die aanvankelijk werden ingediend in 2015-2016 nadat de Overeenkomst van Parijs werd aangenomen. Slechts zes landen hebben hun toezeggingen herzien: 4 landen hebben hun plan om de uitstoot te verminderen verhoogd; 2 landen verzwakte hun beloften.

"Zelfs als alle vrijwillige klimaatverbintenissen volledig worden geïmplementeerd, zullen ze minder dan de helft dekken van wat nodig is om de versnelling van de klimaatverandering in het volgende decennium te beperken," zegt Dr. Watson.

De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is naar verwachting 54 GtCO2-eq (gigaton van alle broeikasgassen gecombineerd, uitgedrukt in CO2-equivalent) tegen 2030, als alle toezeggingen volledig zijn geïmplementeerd. Om onder de 1,5 ° C boven pre-industriële tijden te blijven, zou een doelstelling van de Overeenkomst van Parijs, de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in 2030 slechts ongeveer 27 GtCO2-eq moeten zijn. Dit betekent dat maatregelen om klimaatverandering aan te pakken binnen het volgende decennium moeten verdubbelen of verdrievoudigen om de uitstoot tegen 2030 met 50 procent te verminderen.

"De huidige toezeggingen zullen de uitdaging van de klimaatverandering niet oplossen, omdat de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen tegen het volgende decennium moet worden gehalveerd en tegen het midden van de vorige eeuw netto nul", zegt Dr. Nebojsa Nakicenovic, voormalig directeur van Global Energy Assessment, voormalig Convening Lead Author IPCC-werkgroep III en co-auteur van het rapport. "In het beste geval stellen ze het probleem slechts enkele jaren uit."

"Er is geen gemakkelijke manier om de toezeggingen te vergelijken omdat ze geen gemeenschappelijke noemer hebben. Daarom hebben we de toezeggingen gerangschikt op basis van hun emissiereductieverplichtingen", zegt Liliana Hisas, uitvoerend directeur en hoofdonderzoeker van het rapport. "We hebben aangetoond dat veel klimaatbeloften de uitstoot daadwerkelijk zouden blijven verhogen."

De klok tikt door. Het volgende decennium is een test.

"Klimaatverandering heeft al een negatief effect op de menselijke gezondheid, middelen van bestaan, voedsel, water, biodiversiteit, oceanen en economische groei", zegt Dr. Pablo Canziani, een senior wetenschapper bij de National Scientific and Technical Research Council, professor aan de National Technological University van Argentinië en coauteur van het rapport.

Als landen de uitstoot van broeikasgassen in het volgende decennium niet halveren, is het aantal orkanen, zware stormen, bosbranden en droogte waarschijnlijk het dubbele in aantal, intensiteit en economische verliezen. De kosten: $ 2 miljard per dag tegen 2030, een prijskaartje dat de wereld zich niet kan veroorloven.

70 procent van de broeikasgassen zijn CO2-emissies van fossiele brandstoffen

Ongeveer 70 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig van koolstofdioxide (CO2), als gevolg van fossiele brandstoffen. CO2-uitstoot kan snel en drastisch worden gereduceerd op een kosteneffectieve manier.

Overschakelen van elektriciteitsproductie van steenkool naar hernieuwbare energiebronnen kan de CO2-uitstoot snel verminderen. Dit is levensvatbaar en kosteneffectief. Een barrière: 250-kolen aangedreven eenheden zijn nu in aanbouw en vertegenwoordigen een enorme potentiële gestrande investering.

"Leiders moeten een nieuw beleid vaststellen om kolengestookte energiecentrales te sluiten en hernieuwbare en koolstofvrije energiebronnen zoals wind, zon en waterkracht te promoten," zegt Dr. McCarthy. "Dit zijn taken die individuen niet kunnen doen, maar redelijkerwijs van hun leiders kunnen verwachten."

Ten tweede is het absoluut noodzakelijk dat we de energie-efficiëntie verhogen, die de CO2-uitstoot tegen 2040 met 40 procent kan verminderen, volgens het International Energy Agency. Individuen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan die emissiereducties. Huishoudens zullen jaarlijks meer dan $ 500 miljard dollar aan energierekeningen besparen.

"Van auto's en huishoudelijk elektriciteitsverbruik tot industriële processen, het potentieel voor efficiëntieverbetering in energieverbruik is zo groot dat de huidige niveaus van energieverbruik voldoende zouden zijn om alle energiediensten te leveren tegen 2030", zegt Dr. Nakicenovic. "Dit is een kritiek element, omdat de wereldbevolking naar verwachting 8,5 miljard zal zijn binnen een decennium of 1,2 miljard extra mensen."

"Activiteiten die ieder van ons dagelijks doen, dragen bij aan klimaatverandering. Door energie efficiënter te gebruiken, kunnen we allemaal helpen deze op te lossen", zegt Liliana Hisas. "Dit is iets dat we allemaal kunnen doen door slimmere keuzes. Beleid kan de implementatie van klimaatoplossingen versnellen."

Klimaatverandering: wie, wat en hoeveel

China

China is veruit de grootste uitstoot van broeikasgassen en CO2-uitstoot ter wereld en vertegenwoordigt respectievelijk ongeveer 27 en 29 procent. Historisch gezien was de uitstoot van China veel lager dan die van de meeste geïndustrialiseerde landen. Sinds 1990 is de koolstofemissie per persoon verviervoudigd tot 8 ton CO2 per persoon per jaar in 2018. Dit is echter nog steeds slechts ongeveer de helft van de jaarlijkse uitstoot of 16 ton CO2 in de Verenigde Staten of Canada. De jaarlijkse CO2-uitstoot van China per persoon is groter dan 5,6 ton voor het Verenigd Koninkrijk en 5 ton voor Frankrijk.

China deed een onvoorwaardelijke klimaatbelofte "om de CO2-uitstoot per eenheid bruto binnenlands product (bbp) met 60-65 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2005 in 2030." Dit wordt een koolstofintensiteitsdoel genoemd. China heeft zijn emissie-intensiteit sinds 2005 verlaagd, wat inderdaad bemoedigend is. Het is waarschijnlijk dat aan hun belofte zal worden voldaan.

Het koolstofintensiteitsdoel is geen CO2-emissiereductiedoel, zolang het BBP sneller groeit dan het intensiteitsreductieniveau.

Vanwege de snelle expansie van de Chinese economie is de CO2-uitstoot met 80 procent toegenomen - van 6,3 GtCO2 in 2005 tot 11,3 GtCO2 in 2018.

In zijn belofte verklaart China ook dat de CO2-uitstoot "rond 2030 een piek zal bereiken". De stijgende trend in CO2-uitstoot zal dus nog minstens tien jaar doorgaan, gezien de verwachte economische groei.

Het rapport concludeert dat de toezegging van China onvoldoende is om tegen 2030 de wereldwijde uitstoot met 50 procent te verminderen.

In zijn belofte is China ook van plan om het aandeel van niet-fossiele bronnen in het primaire energieverbruik te verhogen tot ongeveer 20 procent. In 2017 waren niet-fossiele bronnen goed voor 14 procent van de primaire energie van China; 2 procent nucleair, 8 procent hydro-elektrisch en 4 procent duurzame energie. Het binnenlandse gebruik van hernieuwbare energiebronnen in China is sinds 2010 aanzienlijk meer dan zesvoudig toegenomen.

De doelstelling om het aandeel niet-fossiele energie tot 20 procent te verhogen, zou tegen 2030 kunnen worden bereikt door hernieuwbare energiebronnen in het huidige tempo te blijven verhogen, zonder extra inspanningen.

Fossiele energie zal echter nog steeds ongeveer 85 procent van de primaire energie in China produceren.

Indië

India is de vierde grootste uitstoot van broeikasgassen en CO2, met respectievelijk ongeveer 7 procent. De CO2-uitstoot van India per persoon is sinds 1990 verdubbeld, maar de historische uitstoot was erg laag. De huidige emissies zijn aanzienlijk lager dan de meeste geïndustrialiseerde landen. Op dit moment stoot een persoon in India slechts ongeveer 2 ton CO2 per jaar uit, wat minder is dan de helft van wat een persoon in Zweden of een derde van wat een persoon in Italië uitstoot.

De belangrijkste belofte: "De uitstootintensiteit van alle BKG's van het BBP onvoorwaardelijk verminderen met 30-35 procent ten opzichte van het niveau van 2005 in 2030."

Zoals met de belofte van China, heeft India niet toegezegd de uitstoot te verminderen. De uitstoot van broeikasgassen in India is tussen 2005 en 2017 met ongeveer 76 procent toegenomen en zal naar verwachting blijven toenemen vanwege de economische groei. De CO2-uitstoot is meer dan verdubbeld in de periode 2005-2018 - van 1,2 GtCO2 in 2005 tot 2,6 GtCO2 in 2018.

De toezegging van India werd onvoldoende geacht omdat deze niet zal bijdragen tot de vereiste vermindering van de wereldwijde uitstoot met 50 procent tegen 2030.

India heeft zich ook gecommitteerd om 40 procent van de geïnstalleerde capaciteit van niet-fossiele brandstoffen op elektrische energie te realiseren, met internationale financiering.

Sinds 2005 heeft India zijn geïnstalleerde capaciteit voor het opwekken van elektriciteit verdrievoudigd. Het aandeel van niet-fossiele brandstoffen is toegenomen van 30 procent in 2005 tot 35 procent in 2018, waarvan 20 procent hernieuwbare energie is. Dus door deze stijgende trend voort te zetten, zou India eerder dan 2030 een 40 procent niet-fossiele energiecapaciteit kunnen bereiken. 57 procent van de Indiase elektriciteitsproductie is echter nog steeds afhankelijk van steenkool.

Verenigde Staten

De VS is de grootste economie ter wereld. Wereldwijd is het de op één na grootste BKG en CO2-emitter, goed voor respectievelijk ongeveer 13 en 14 procent. De CO2-uitstoot per persoon behoort wereldwijd tot de hoogste, ondanks de overgang van een op productie gebaseerde naar een servicegedreven economie. De huidige CO2-uitstoot per persoon per jaar is 16 ton CO2. Dat betekent dat elke persoon in de Verenigde Staten het dubbele uitstoot van een persoon in Maleisië, of vier keer wat een persoon in Mexico doet.

In 2015 hebben de VS zich ertoe verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2025 met 26-28 procent te verminderen onder het niveau van 2005.

In 2017 heeft de Trump-regering haar voornemen bekendgemaakt zich terug te trekken uit de Overeenkomst van Parijs. De vroegste datum waarop de VS zich terugtrekken uit de overeenkomst is 4 november 2020. Tot die tijd blijft de Amerikaanse klimaatbelofte van kracht.

De Trump-regering heeft het belangrijkste federale beleid inzake klimaatverandering opgeschort, herzien of ingetrokken. De belangrijkste is het Clean Power Plan, de allereerste normen voor koolstofvervuiling voor Amerikaanse elektriciteitscentrales, die staten flexibele, kosteneffectieve instrumenten biedt om de CO2-uitstoot van kolencentrales tegen 2030 met 32 ​​procent te verminderen ten opzichte van 2005.

Vanwege de ommekeer in het federale beleid werd de toezegging van de Verenigde Staten onvoldoende geacht.

Compensatie van de ommekeer in het federale beleid, staat overal in de VS voorop met de transitie naar hernieuwbare energie. Iowa, South Dakota en Kansas genereren bijvoorbeeld ongeveer 30 procent van hun elektriciteit uit wind; Californië, Hawaii en Vermont genereren ongeveer 10 procent uit zonne-energie. Steden gaan ook over op hernieuwbare energiebronnen. Meer dan 130 steden hebben zich gecommitteerd aan 100 procent duurzame elektriciteit. Zes kleine steden hebben het doel al bereikt.

Sommige van deze verplichtingen worden uitgevoerd in het kader van het America's Pledge-initiatief. Daarnaast zijn andere initiatieven en campagnes gericht op het terugtrekken van kolencentrales. Meer dan de helft van de 530 kolencentrales in de VS is met pensioen of stelt voor om tegen 2030 met pensioen te gaan.

Bijna de helft van de staten past ook normen voor brandstofefficiëntie en CO2-uitstoot toe voor auto's en lichte vrachtwagens. Nieuwe en gewijzigde (zwakkere) nationale normen zijn recentelijk voorgesteld door de administratie voor voertuigen van modeljaar 2021 tot 2026, die de uitstoot van de transportsector, die momenteel het grootste deel van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt, met bijna 40 procent verder zou verhogen.

De laatste twee decennia produceert en produceert de VS 80 procent van zijn energie (voor elektriciteit, verwarming en transport) uit fossiele brandstoffen.

Totdat het aandeel van het gebruik van fossiele brandstoffen in de Amerikaanse energiemix aanzienlijk is verminderd, zullen nationale en lokale inspanningen het gebrek aan beslissende federale maatregelen om de Amerikaanse uitstoot te verminderen niet compenseren.

Rusland

Rusland heeft met 4,6 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen geen belofte gedaan aan de Overeenkomst van Parijs.

Europeese Unie

De Europese Unie (28 landen) met enkele van de rijkste economieën ter wereld is de op twee na grootste BKG en CO2-uitstoot ter wereld, respectievelijk goed voor 9 en 10 procent. De CO2-uitstoot per persoon in sommige landen van de Europese Unie is relatief hoog. Momenteel stoot een persoon in Nederland 9,5 ton CO2 uit, 9,1 in Duitsland, 8,8 in Finland en in Polen en 5,6 in het Verenigd Koninkrijk. Gemiddeld stoot een persoon in de Europese Unie jaarlijks 6,8 ton CO2 uit of bijna drie keer meer dan een persoon in Brazilië.

De EU heeft haar uitstoot van broeikasgassen en CO2 al in 2018 met respectievelijk 17 en 22 procent verlaagd ten opzichte van het niveau van 1990.

Sommige EU-lidstaten zijn nog steeds afhankelijk van fossiele brandstoffen voor hun opwekking van elektriciteit en warmte. De grootste CO2-bijdragen in 2017 waren Duitsland (22 procent), het Verenigd Koninkrijk (10,7 procent), Italië (10 procent), Polen (9,6 procent) en Frankrijk (9,3 procent).

De EU en haar 28 lidstaten hebben een wettelijk bindende klimaatbelofte gedaan om "de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 40 procent te verminderen onder het niveau van 1990".

Om dit doel te bereiken, heeft de EU in 2018 een groot pakket maatregelen aangenomen om de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen te versnellen: nationale plannen voor de geleidelijke afschaffing van steenkool.

Verhogen van duurzame energie en energie-efficiëntie

Wettelijk bindende jaarlijkse emissiegrenswaarden voor elke lidstaat in de sectoren transport, gebouwen, landbouw en afvalbeheer. Verwacht wordt dat deze gecombineerde maatregelen zullen resulteren in een BKG-emissiereductie van 58 procent tegen 2030, waarmee de gecommitteerde doelstelling van ten minste 40 procent ten opzichte van het niveau van 1990 wordt overtroffen. De EU-belofte werd voldoende geacht.

De overige 152 klimaatverbintenissen

De resterende 152 toezeggingen zijn goed voor 32,5 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Van deze 152 toezeggingen zijn 127 toezeggingen of bijna 70 procent geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk. Dat betekent dat ze afhankelijk zijn van financiering door rijke landen, plus technologieoverdracht en capaciteitsopbouw voor hun volledige implementatie.

Alle landen moeten de uitstoot in een decennium met de helft verminderen en halverwege de eeuw naar nul terugbrengen om de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te halen, hoewel niet alle landen een gelijke verantwoordelijkheid hebben vanwege het principe van gedifferentieerde verantwoordelijkheid, historische uitstoot, huidige uitstoot per persoon en de behoefte ontwikkelen.

De 152 klimaatverbintenissen zijn als volgt gecategoriseerd:

Voldoende. Klimaatverbintenissen die gelijk zijn aan of boven 40 procent emissiereducties werden als voldoende gerangschikt. Deze toezeggingen zijn in overeenstemming met de noodzaak om de uitstoot tegen 2030 te halveren. Naast de EU (en haar 28 lidstaten) zijn zes toezeggingen in deze categorie afkomstig uit: IJsland, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, Zwitserland en Oekraïne.

De Republiek Moldavië heeft onvoorwaardelijk toegezegd de uitstoot van broeikasgassen met 64-67 procent onder het niveau van 1990 te verminderen; en een extra 11-14 procent voorwaardelijk. Omdat 80 procent van de belofte afhankelijk is van nationale acties, werd deze belofte voldoende geacht.

Gedeeltelijk voldoende. Klimaatverbintenissen tussen 20-40 procent emissiereducties werden als gedeeltelijk voldoende gerangschikt. De landen met beloften in deze categorie moeten veel beter doen om de uitstoot te verminderen. Deze 12 landen zijn Australië, Azerbeidzjan, Wit-Rusland, Brazilië, Canada, Costa Rica, Israël, Japan, Montenegro, Nieuw-Zeeland, San Marino en de Republiek Korea.

Japan en Brazilië zijn de 6e en 7e grootste uitstoot van broeikasgassen. Hun aandeel in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is respectievelijk 3 en 2,3 procent.

Japan heeft zich ertoe verbonden om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 26 procent te verminderen onder het niveau van 2013, waaraan wellicht kan worden voldaan. Naast andere maatregelen heeft Japan tegen 2030 een doelstelling van 22-24 procent hernieuwbare elektriciteit aangenomen. Japan is echter nog steeds afhankelijk van fossiele brandstoffen voor 81 procent van zijn elektriciteit en 88 procent van zijn primaire energie.

Brazilië heeft zich ertoe verbonden om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 43 procent te verminderen onder het niveau van 2005. Deze klimaatbelofte is echter door de vorige regering naar voren gebracht. De huidige, die afgelopen januari is aangetreden, heeft belangrijke beleidsmaatregelen en maatregelen op het gebied van milieu en klimaatverandering omgekeerd. Deze politieke ommekeer verkleint de kansen van Brazilië om zijn klimaatbelofte na te komen.

De Republiek Korea beloofde de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 37 procent onder de bedrijfsactiviteiten zoals gebruikelijk in 2030. Door hun business as usual-projectie voor 2030 en hun laatste gerapporteerde niveau van broeikasgasemissies te gebruiken, is de Koreaanse belofte gelijk aan een vermindering van 22 procent broeikasgassen onder het niveau van 2014 in 2030.

Gedeeltelijk onvoldoende. Acht klimaatbeloften werden als gedeeltelijk onvoldoende gerangschikt, op basis van twee criteria:

Verbintenissen onder 20 procent emissiereducties. De verbintenissen uit deze landen tonen een beperkte ambitie om de klimaatverandering aan te pakken. Dit zijn Albanië, Jamaica en Servië. Ook in deze categorie is Trinidad en Tobago, een land met een hoog inkomen.
Beloften met voorwaardelijke toezeggingen waarbij het land meer dan 50 procent van de belofte uit eigen middelen uitvoert. Deze beloften tonen enige inspanning van het land om de uitstoot te verminderen. De vier landen in deze categorie zijn Cookeilanden, Kazachstan, Micronesië en Solomon Eilanden.
Ontoereikend. De rest van de klimaatbeloften, met een totaal van 125, werden als onvoldoende beoordeeld op basis van vier criteria:

1) Beloften zonder emissiereductiedoelstelling. Deze 36 toezeggingen kunnen niet worden gekwantificeerd of gemeten. Deze omvatten 30 beloftes uit Armenië, Belize, Bhutan, Bolivia, Cabo Verde, Cuba, Egypte, El Salvador, Eswatini, Guinee-Bissau, Guyana, Malawi, Mozambique, Myanmar, Nauru, Nepal, Nicaragua, Panama, Papoea-Nieuw-Guinea, Rwanda , Samoa, Sierra Leone, Somalië, Zuid-Afrika, Soedan, Suriname, Syrische Arabische Republiek, Oost-Timor, Tonga en Turkmenistan.
Bovendien omvat deze categorie zes landen met een hoog inkomen die geen emissiereductiedoelstellingen in hun toezeggingen hebben. Dit zijn Antigua en Barbuda, Bahrein, Koeweit, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten.

2) Toezeggingen met toezeggingen die voor de uitvoering meer dan 50 procent afhankelijk zijn van internationale financiering. Veel van deze landen hebben een beperkte capaciteit om hun uitstoot te verminderen en zijn afhankelijk van financiële en technische bijstand, die misschien niet uitkomt. Onder deze categorie zijn 27 toezeggingen aangegaan, variërend van 50-90% voorwaardelijk. Deze omvatten Algerije, Bangladesh, Benin, Bosnië en Herzegovina, Burkina Faso, Burundi, Tsjaad, Democratische Volksrepubliek Korea, Ecuador, Eritrea, Fiji, Ghana, Guatemala, Haïti, Jordanië, Kiribati, Lesotho, Maldiven, Mauritanië, Marokko, Niger , Nigeria, Niue, Sri Lanka, Tadzjikistan, Togo en Vietnam. Van deze toezeggingen komt 33 procent uit landen met een middelhoog inkomen,

Bovendien zijn 38 toezeggingen voor 100 procent afhankelijk van internationale ondersteuning voor de volledige implementatie ervan. Dit zijn Afghanistan, Botswana, Cambodja, Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek, Comoren, Congo (Republiek van), Ivoorkust, Democratische Republiek Congo, Dominica, Dominicaanse Republiek, Equatoriaal-Guinea, Ethiopië, Gabon, Gambia, Grenada, Guinea , Honduras, Kenia, Laos Democratische Volksrepubliek, Liberia, Madagascar, Marshalleilanden, Mauritius, Mongolië, Namibië, Pakistan, Palau, Saint Lucia, Sao Tomé en Principe, Staat Palestina, Tuvalu, Oeganda, Verenigde Republiek Tanzania, Vanuatu, Venezuela, Zambia en Zimbabwe. Van deze toezeggingen komt 30 procent uit landen met een gemiddeld middeninkomen, 32 procent uit landen met een gemiddeld middeninkomen en 26 procent uit landen met een laag inkomen.

Vijf landen met een hoog inkomen hebben ook volledig voorwaardelijke toezeggingen gedaan: Bahama's, Barbados, Oman, Saint Kitts en Nevis en Seychellen.

3) Beloftes met intensiteitsdoelen. Net als bij China en India zijn klimaatbeloften op basis van intensiteitsdoelstellingen vrijwel gelijk aan een toename van de uitstoot in 2030 boven het huidige niveau. Deze zes toezeggingen met behulp van intensiteitsdoelen zijn Maleisië, Tunesië, Oezbekistan en drie landen met een hoog inkomen - Chili, Singapore en Uruguay.

4) Beloftes die business as usual (BAU) -doelen gebruiken, evenals gedeeltelijk voorwaardelijk gebruik van meer dan 50 procent van hun eigen middelen. Deze toezeggingen zijn gebaseerd op emissiereducties onder een geprojecteerd niveau van toekomstige emissies in 2030 als er geen acties of beleid worden geïmplementeerd. Deze verbintenissen zijn dus meestal gelijk aan een toename van de uitstoot in 2030 boven het laatste emissieniveau dat door elk land is gerapporteerd.

Er zijn 13 BAU-toezeggingen onder deze groep.

Indonesië, de achtste grootste emitter, beloofde bijvoorbeeld onvoorwaardelijk "de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 29 procent minder dan normaal in 2030" en voorwaardelijk nog eens 12 procent. Door hun bedrijf als gebruikelijke projectie voor 2030 en hun laatste gerapporteerde niveau van BKG-emissies te gebruiken, is de Indonesische belofte gelijk aan een toename van 40 procent BKG's boven het niveau van 2016 in 2030.

De 12 extra landen die dezelfde BAU-doelstelling gebruiken, die de uitstoot in 2030 verhoogt, zijn Andorra, Argentinië, Colombia, Djibouti, Georgië, Mali, Mexico, Noord-Macedonië, Paraguay, Peru, Saint Vincent en de Grenadines en Thailand.

Landen zonder toezeggingen. Dertien landen hebben hun klimaatbeloften nog niet ingediend. Dit zijn Angola, Brunei Darussalam, Iran, Irak, Kirgizische Republiek, Libië, Libanon, Filippijnen, Rusland Federatie, Senegal, Zuid-Sudan, Turkije en Jemen. Ze stoten samen 9 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen uit, met Rusland 4,6 procent.

"Hoewel de meerderheid van de 152 landen die toezeggingen hebben gedaan arm zijn en slechts kleine hoeveelheden broeikasgasemissies individueel bijdragen, is hun totale bijdrage met 32,5 procent groter dan enig ander land", zegt dr. Watson. "Ten tweede zijn het deze landen waar zowel de bevolking als de uitstoot van broeikasgassen snel groeit. Daarom is het belangrijk dat ze nu ambitieuze beloften doen."

Voor kaarten en tabellen, zie http://campaign.r20.constantcontact.com ... id=preview

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 110119.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door univers » 05 nov 2019, 23:56

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 06 nov 2019, 09:49

https://www.biomassmurder.org/
",,, De huidige veranderingen in het klimaat van onze planeet veranderen de wereld en vergroten de risico's voor instabiliteit in alle vormen.
De laatste twee decennia omvatten 18 van de warmste jaren ooit. De trend is duidelijk.
Onmiddellijke en beslissende klimaatactie is essentieel ..."


1000000
soorten bedreigd met uitsterven in de komende decennia.

400%
toename van dodelijke luchtvervuiling door overschakeling van steenkool naar biomassa.

4,2 miljoen
sterfgevallen elk jaar als gevolg van blootstelling aan vervuiling buitenshuis.


1,5 graden
de opwarming van de aarde zal binnen 10 tot 30 jaar worden bereikt.

91%
van de wereldbevolking leeft waar de luchtkwaliteit gezondheidslimieten overschrijdt.



Resultaten van biomassaverbranding bij ecologische ramp

Door massale subsidies in de EU vermenigvuldigen biomassa-energiecentrales zich snel en als gevolg daarvan ook de houtkap, verzending en verbranding van houtachtige biomassa. Dit veroorzaakt een ecologische ramp van epische proporties. Het verbranden van biomassa doodt mensen, dieren en biodiversiteit. Politici die biomassa-energiecentrales laten bestaan, zijn rechtstreeks verantwoordelijk voor de ziekten, sterfgevallen, ontbossing, uitgeputte biodiversiteit, verhoogde opwarming van de aarde en klimaatverandering die het veroorzaakt. Laten we hen verantwoordelijk houden en het bloedbad nu beëindigen!




Brandende biomassa draagt ​​bij aan meer emissies

Het verbranden van houtachtige biomassa resulteert in drie keer zoveel kooldioxide-uitstoot als brandend gas en produceert zelfs meer kooldioxide in vergelijking met het verbranden van steenkool of olie, wat de opwarming van de aarde drastisch verhoogt.


Er staan interessante zaken in de link waar naar doorverwezen word.
Ook hier word duidelijk dat het allemaal weer gaat om geld en niet om milieu of klimaat.
Het ballonnetje word steeds vaker doorgeprikt waarbij het blijkt dat alle zogenaamde milieu vriendelijke maatregelen wat betreft het opwekken van energie toch een duistere keerzijde heeft, iets wat ik al lang loop te roepen , maar voor gek voor word verklaard omdat het mij ontbreekt aan de juiste woorden en bronnen.
Gelukkig beginnen steeds meer mensen in te zien dat onze overheden het milieu en klimaat hen aan de kont roest.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 06 nov 2019, 11:22

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 06 nov 2019, 11:44

Tsja als ik gisteren (of eergister) op Discovery hoorde dat de Maja´s -!- al houtkap hebben gepleegd om grotere steden te bouwe, waar óf hoelang hebben ze dan zitte slapen... het zal wel weer zo zijn de geen die het hards schreeuwen worden gehoord , de andere helaas .......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door Fenna » 06 nov 2019, 12:29

herman50 schreef:
06 nov 2019, 11:44
het zal wel weer zo zijn de geen die het hards schreeuwen worden gehoord , de andere helaas .......
Zo gaat het altijd Herman.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pronken met klimaat.

Bericht door herman50 » 06 nov 2019, 12:46

;P! [wave]
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie