De wegen zijn overvol in dit dichtbevolkte land.
Het aantal dodelijke ongelukken is ook flink toegenomen las ik verleden week , mede ook door drukte en snelheid.
Dus van mij mag het 100 worden, niet dat het iets uitmaakt voor het milieu.
Daarvoor zijn we met teveel mensen .
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Maakt Rutte ons langzaamste autorijders van Europa?
DEN HAAG - Gaat het kabinet-Rutte III miljoenen automobilisten en andere stikstofuitstoters tegen elkaar uitspelen? Aan Haagse vergadertafels wordt nagedacht over een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur. De stikstofwinst zou kunnen worden gebruikt als compensatie voor stikstofneerslag bij woningbouw. Worden we daarmee de langzaamste automobilisten van Europa? Vijf vragen over de maximumsnelheid.
De standaardlimiet op Nederlandse snelwegen is 130 kilometer per uur. Voor september 2012 was de maximumsnelheid 120 kilometer per uur. De snelheidsverhoging is op voordracht van de VVD in het regeerakkoord van Rutte I gekomen. Het werd een van de meest voelbare veranderingen voor automobilisten sinds de invoering van het ’Kwartje van Kok’. De 130-verkeersborden groeiden al snel uit tot een symbool van de kabinetten Rutte. Niet op alle snelwegen mag 130 worden gereden, op veel locaties gelden snelheidsbeperkingen voor het milieu of omwille van verkeersveiligheid. De snelheid is daarom op tal van locaties 80, 100 of 120 km/u.
Gaat Nederland met 100 km/u ’gekke Henkie’ van Europa worden?
We worden op het vasteland de traagste automobilisten van Europa. Alleen op het eiland Cyprus is er een limiet van 100 km/u, zo blijkt uit een overzicht van de Europese Commissie. In enkele Baltische staten en Scandinavische landen moet in sommige maanden van het jaar langzamer gereden worden vanwege de sneeuwval. In Noorwegen was 100 lang de norm, maar sinds 2014 zijn er trajecten waar harder gereden mag worden. In de meeste Europese landen is 130 de max. Polen en Bulgarije kennen een grens van 140. Duitsland is het enige land zonder maximumsnelheid.
Lees het volledige artikel op onderstaande link :
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1404546 ... van-europa
<<<<<<<<<<<<<<<
Waar een klein land.......klein in kan zijn.Uit ambtelijke berekeningen blijkt dat een nationale snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur zorgt voor een verwaarloosbaar effect, maar de uitspraak van de Raad van State zet Nederland zo op slot dat zelfs kleine beetjes minder stikstof kunnen helpen om bijvoorbeeld bouwprojecten vergunningstechnisch weer op gang te helpen. Het is vooral een papieren werkelijkheid. Of plantjes die last hebben van te veel stikstofneerslag er echt iets aan hebben speelt bij dit scenario amper een rol.