Hollend naar de 20 miljoen.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Fenna » 17 dec 2019, 11:48

http://www.telegraaf.nl/nieuws/68355605 ... oen-mensen
Rennend naar negentien miljoen mensen.

AMSTERDAM - Nederland stevent sneller af op 19 miljoen inwoners. De groei wordt vooral aangejaagd door immigratie, blijkt uit nieuwe prognoses van het Centraal Bureau voor de Statistiek.



Eigenlijk zou Nederland pas in 2029 de 18 miljoenste inwoner hebben. Maar dat beeld is inmiddels achterhaald, blijkt uit nieuwe ramingen van de rekenmeesters uit Den Haag. Ze hebben de cijfers flink bijgesteld. Naar boven welteverstaan.

Prognose.

Al in 2024 tikken we nu de 18 miljoen aan. Vijf jaar sneller dan aanvankelijk werd voorspeld. Vijftien jaar later (2039) zal de teller op 19 miljoen staan, stelt het CBS in zijn nieuwe bevolkingsprognose. Momenteel zijn dat er 17,2 miljoen.

De bevolking groeit voornamelijk door immigratie. Er arriveren volgens het CBS structureel meer mensen dan er vertrekken. Voor de komende tien jaar gemiddeld zo’n 82 duizend per jaar. Fors hoger (+27 duizend) dan tijdens het afgelopen decennium.

De hoge instroom van de afgelopen jaren was reden om de cijfers bij te stellen, zegt Tanja Traag van het CBS. „We zien de laatste paar jaar twee dingen. Het migratiesaldo is duidelijk hoger dan in de laatste prognose meegenomen was. En het aantal geboorten dat daaruit voortvloeit is ook hoger. Dat leidt ertoe dat de veronderstellingen uit de vorige prognose geen recht deden aan de realiteit.”

Nederland is en blijft momenteel erg in trek, signaleert Traag. Niet alleen bij studenten, maar bijvoorbeeld ook bij buitenlandse werknemers. En dat zal de komende jaren zo blijven, is de verwachting. „Er lijkt nu echt sprake van een nieuw structureel niveau.”

Het CBS kreeg eerder de kritiek, onder anderen van hoogleraar Jan Latten, de immigratiestroom te onderschatten. Maar er is doelbewust gekozen om geen overhaaste conclusies te trekken. „Je weet pas als iets structureel is, als je daar langer naar kijkt”, stelt Traag die de CBS-aanpak ’conservatief’ noemt.

Volgens Latten is de correctie ’meer dan logisch’. De immigratiecijfers gaan al jaren door het dak. Een ’zorgelijke ontwikkeling’, aldus Latten. „Vijfhonderdduizend mensen meer in 2024 betekent ook een half miljoen mensen meer die onderdak nodig hebben”, somt hij op. „Alle plannen die beleidsmakers hebben over het aantal nieuwbouwwoningen, de infrastructuur maar ook duurzaamheid, kunnen van tafel. Die zijn allemaal gemaakt op 18 miljoen in 2029”, constateert hij. „Het idee dat Nederland af is, kan de prullenbak in.”

Het CBS onderstreept dat het om prognoses gaat die met onzekerheid zijn omgeven. Het is niet zeker of de stijging van de levensduur doorzet en of Nederlanders voorkeur blijven behouden voor gezinnen met twee kinderen.

Daarom wordt er voor 2060 een flinke marge aangehouden: tussen de 18,1 en 21,2 miljoen. Desondanks een miljoen meer dan aanvankelijk geschat.

Het is volgens Latten hoog tijd dat de overheid een aantal fundamentele vragen stelt en een visie ontwikkelt: wil de bevolking deze groei wel? En kunnen we dit als samenleving aan? Wil de bevolking echt naar 20 miljoen en meer?

Traag wijst erop dat er in Nederland niet overal sprake is van groei. Aan de randen is er zelfs krimp.

Er zijn geen concrete woningbouwplannen voor na 2030, zegt hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer van de TU Delft. Nu is de woningbouw op gemeentelijk niveau geregeld, waarbij de politiek vaak kiest voor binnenstedelijk bouwen. Dat zal nooit voldoende opleveren om aan de grote vraag voor de toekomst te voldoen. „Het is dus tijd voor een nationale ruimtelijke visie, omdat ook de energiestransitie, waterberging en natuur om meer ruimte vragen. Misschien moeten we net als de Engelsen weer een paar nieuwe groeisteden ontwikkelen”, zegt Boelhouwer. De vorige nota’s mondden uit in bijvoorbeeld in een grootschalige nieuwbouwlocatie als Leidsche Rijn bij Utrecht of Vathorst bij Amersfoort. De woningen moeten grotendeels in de Randstad liggen, want daar is de vraag het hoogst, zo menen experts.

Andere manier bouwen.

De woningbouw loopt momenteel al achter op wat nodig is. Er zijn jaarlijks 75.000 woningen nodig om aan de vraag te voldoen, maar dat wordt dit jaar al niet gehaald. Tot 2030 zijn er naar schatting van ABN Amro 203.000 woningen te weinig zijn. Bouwen dus. „Wij denken dat woningen op een andere manier moeten worden gebouwd, want in het huidige tempo gaat het niet snel genoeg om de bevolkingsgroei op te vangen. Modulair bouwen is dan een optie, omdat je daardoor veel sneller kunt bouwen”, zegt bouweconoom Madeline Buijs van ABN Amro.

Er zal miljarden in de de wegen en spoor moeten worden geïnvesteerd, de komende tien jaar gaat het al om een bedrag van €244 miljard dat nodig is voor onderhoud en vervanging. Een kwart daarvan is bestemd naar nieuwbouw. Het kost jaren om nieuw spoor aan te leggen, waardoor het nu zaak is om plannen te maken. De Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) laat zien dat het reizigersvervoer vooral tussen de Randstad en de verder gelegen landsdelen nog sterk zal kunnen groeien. Betere infrastructuur kan helpen om mensen te verleiden om verder te reizen voor het dagelijkse woonwerk-verkeer, zegt bouweconoom Maurice van Sante van ING. „Hoe beter de infrastructuur hoe verder mensen bereid zijn om te reizen.” Maar er zijn ook andere ontwikkelingen, zoals zelfsturende auto’s. Deze kunnen op termijn tot een maatschappelijke bate leiden omdat men er nu vanuit gaat dat de huidige wegen dan beter benut zullen worden, zo zegt het Economisch Instituut van de Bouw. Er zijn echter ook factoren die weer nieuw verkeer genereren, zoals verkeer dat voorheen de rijkswegen en de files in de spits meed.

Dr. Henk Hilderink, RIVM-projectleider van de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018, voorziet bij de jongste CBS-ramingen over de bevolkingsgroei een mogelijk positieve betekenis voor de zorg in ons land. „Als de instroom van migranten voor een deel uit economisch actieven bestaat, kan dat een positief effect hebben op de zorgarbeidsmarkt. Als de migratiestroom niet voldoende zorgpersoneel oplevert en tekorten blijven, moeten we het zoeken in de technologie”, vermoedt Hilderink.

Complexer.

„We weten natuurlijk dat de zorg in Nederland onder druk staat. Omdat – net als nu – een groot deel van de bevolking dan zal bestaan uit ouderen, zullen er meer aandoeningen komen en die hebben dan vaak meerdere aandoeningen tegelijkertijd.” Hilderink: „De zorgvraag zal verder toenemen en complexer worden. Dementie verdubbelt, artrose neemt toe, er worden meer staaroperaties uitgevoerd en er komen meer valincidenten. Omdat de zorg verbetert, leven mensen langer met een aandoening.”

Hij besluit: „Tegelijkertijd is er een tekort aan zorgpersoneel en neemt ook het netwerk van potentiële mantelzorgers dramatisch af. In 2040 zal het aantal potentiële mantelzorgers met 60% afgenomen zijn.” Juist in krimpgebieden zal het tekort aan zorgverleners het grootst zijn.”

De groeiende migratiestroom zal ook zeker te zien zijn in het onderwijs, verwacht onderzoeker Joop de Beer van demografisch instituut NIDI. „Er zullen meer migranten voor en in de klas komen”, stelt hij. De Beer verwacht deze ontwikkeling vooral te zien in de Randstad. „Ook zal de groep migranten steeds diverser worden, waardoor er extra werkdruk voor leraren te verwachten valt.”

Het totaal aantal leerlingen op scholen zal volgens De Beer niet explosief toenemen. „Arbeidsmigranten nemen hun gezinnen mee en zullen dus absoluut voor meer kinderen zorgen, maar tegelijkertijd nemen Nederlanders steeds minder kinderen”, vertelt hij. „Dit zal elkaar in balans houden.” De onderzoeker ziet door de migratiestroom een groeiend probleem in het onderwijs: „De taalachterstanden zullen toenemen en die werk je niet zomaar even weg, aangezien migranten veelal binnen de eigen groep trouwen.”

Vergrijst.

Ook zullen er steeds meer migranten voor de klas komen te staan. „Het onderwijs vergrijst snel en om die tekorten tegen te gaan zullen migranten met een onderwijsbevoegdheid mogelijk voor de klas verschijnen.”

De groeiende diversiteit zal volgens De Beer in alle lagen van het onderwijs te zien zijn. „De Polen en Bulgaren zal je vooral in het basis- en middelbaar onderwijs zien, de Chinezen en Indiase studenten vooral op de universiteiten.”

Immigratiedeskundige Ruud Koopmans voorziet ingrijpende gevolgen voor de maatschappelijke samenhang als de immigratiecijfers niet afnemen.

„De sociale ongelijkheid zal er door toenemen, terwijl wonen in de grote steden nu al onbetaalbaar is. Kwalitatief gezien is de achtergrond van de migranten belangrijk. Migranten van binnen de Europese Unie zijn relatief hoog opgeleid en voldoen meestal wel aan de eisen van de arbeidsmarkt. Anders is het met migranten uit het Midden-Oosten en Afrika: regio’s met de grootste culturele afstand tot West-Europa. Die zijn vaak laag opgeleid en moeilijk te integreren. Zij krijgen veel kinderen en geven hun waarden en normen aan hen door. Dat is bedreigend voor de sociale cohesie”, zegt Koopmans.

Absolute chaos.

„We moeten vooral iets doen aan migratie van buiten de EU: de vluchtelingenpolitiek moet veranderen. Dat is een absolute chaos. Iedereen die voet zet op Europese bodem kan nu aanspraak maken op het asielrecht. Er is maar één antwoord: een asielaanvraag moet worden ingediend in het land van eerste opvang en moet ook daar worden gecontroleerd. Dan kun je kijken naar je bevolkingscijfers en naar de economische situatie en aan de hand daarvan bepalen hoeveel mensen je binnenlaat. Helaas is de migratiepolitiek enorm gemoraliseerd en gepolariseerd. Een rationele discussie is nauwelijks mogelijk.”
Dit moet je niet willen, maar het is onvermijdbaar als er niets aan de migratiestroom gedaan word.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door taigitu » 17 dec 2019, 12:20

.


Ik krijg er een benauwd gevoel van, waar laat je al die mensen......
Kunnen we straks alleen zo nog maar groen genieten?


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 12:22

Deze cijfers verbazen mij weer niks en ik zal niet de enigste zijn.
Nu begint men zich pas zorgen te maken ?
Dit zag je jaren geleden al aankomen.
Vreselijk vol land is dit aan het worden.

Vooral de grenzen blijven open houden want stel je toch voor dat we ze gaan sluiten omdat genoeg genoeg is in een piepklein landje als Nederland.
Dat is geen optie hoor, gewoon blijven wegkijken.
Totdat de bom barst en mensen het niet meer gaan pikken over aantal jaren.
Zoveel mensen op zo’n klein stukje grond , dat houd een keer op.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door univers » 17 dec 2019, 12:25

Hollend naar de 20 miljoen.
Titel slaat nergens op.
Moet zijn " Wippend naar de 20 miljoen," :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 12:29

Nederland benauwd mij al jaren Taigitu.
Ik heb dat altijd heel sterk als ik vanuit Schiphol met de trein naar huis rijd.
Als ik uit een gebied kom in het buitenland met echte natuur.
De ruimte mis ik dan al enorm als ik uit het raam kijk naar het Nederlandse landschap.

Ik ben niet in staat door omstandigheden om te emigreren anders was ik allang vertrokken.
Volgens mij is jouw foto uit Tokio ?
Ik heb weleens zoiets in een documentaire gezien en ik dacht dat het Tokio was maar kan ook andere Aziatische grote stad zijn.
Ik deel je benauwdheid .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door taigitu » 17 dec 2019, 12:33

.

Verrassing.....

Afbeelding
MILAAN, ITALIË - MEI 28, 2017: Bosco Verticale (Verticale Bos) lage mening. Ontworpen door Stefano Boeri, duurzame architectuur in de wijk Porta Nuova, in Milaan

https://nl.123rf.com/photo_79205251_mil ... -duur.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 12:41

Milano ?
Hee dat is een verrassing. :grin:
Die hebben ruimte genoeg in de omgeving, de Dolomieten zijn niet heel ver weg.
Mooi om te zien maar niet als vervanging voor echte natuur.
Bedankt voor de info Taigitu. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tardis » 17 dec 2019, 13:31

univers schreef:
17 dec 2019, 12:25
Hollend naar de 20 miljoen.
Titel slaat nergens op.
Moet zijn " Wippend naar de 20 miljoen," :mrgreen:
Heb je het artikel gelezen? Daarin staat duidelijk dat de bevolkingsgroei grotendeels het gevolg is van immigratie, niet door geboortes in dit land.

In het nieuwe centrum van Utrecht is ook een project van Stefano Boeri in aanbouw. De woontoren wordt 105 meter hoog en de gevel zal ca. 1 hectare bos bevatten. De hele wijk rondom het geheel opnieuw te ontwikkelen Jaarbeurscomplex zal begroeide daken en begroeide terrasen hebben, dus voor de dieren in de stad zal er flink wat extra woonruimte bijkomen. :grin:

De bevolkingsgroei wordt pas echt een groot probeem als dit land niet goed wordt voorbereid op de groei. Dus meer bouwen en betere infrastructuur om de dagelijkse volksverhuizing in goede banen te leiden. Wanneer is Nederland vol? met 20 miljoen inwoners, of 400 miljoen, of nog meer? Dat is een rationele vraag die rationeel werd beantwoord.
Maar de bevolking gedraagt zich niet rationeel, die laat zich vooral door emoties leiden en dat is geen veroordeling maar een nuchter vast te stellen feit waar de beleidsmakers goed rekening mee moeten houden. Ik laat me, net als het overgrote deel van de bevolking, ook door emoties leiden. Ik geniet van een fietstocht langs de Vecht, en ik zou het verschrikkelijk vinden als het landschap daar zou worden volgebouwd omdat mensen nu eenmaal moeten kunnen wonen. Ik word boos als ik op een terrasje word bediend door iemand die geen woord Nederlands spreekt. Ik blijf hardnekkig Nederlands praten (ook al spreek ik vloeiend Engels). Bedienend personeel dient zich aan de gast aan te passen, niet andersom. Ik kom beroepshalve vaak in restaurants en spreek hun managers er op aan als het personeel niet in het Nederlands kan worden aangesproken.

HIeronder een praktijkvoorbeeld met mijn ervaring met politiek en bestuurders in Utrecht. De stad waar ik woon.

Mijn stad groeit als kool en loopt hijgend achter de ontwikkelingen aan. Er wordt niet voldoende gebouwd en er wordt niet voldoende gedaan aan verbeteringen van de infrastructuur. Voor verbeteringen van de infrastructuur moet ik bij de provincie zijn, niet bij de gemeente, (al denkt de verantwoordelijk wethouder daar zelf anders over) dat is me sinds kort duidelijk geworden. De provincie staat een trede hoger dan de gemeente en op het gebied van verkeer is de gemeente onderhorig aan het provinciebestuur.
Om iets aan de verkeerssituatie en de bereikbaarheid van de stadsdelen te verbeteren en Utrecht en de directe omgeving voor te bereiden op de te verwachten groei voor de komende eeuw was ik aanvankelijk politiek actief en schreef voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 de paragraaf bereikbaarheid en milieu voor een van de grote politieke partijen in mijn stad. Daar kreeg ik applaus voor en de tekst werd unaniem goedgekeurd door de ledenraad, maar de gemeenteraadsleden hebben er helemaal niets mee gedaan. Ik ben uit frustratie daarover geen lid meer van die partij en ben nu bezig om buiten de politiek om e.e.a. alsnog voor elkaar te krijgen. Vorig jaar stond ik met mijn plannen in het Algemeen Dagblad/Utrechts Nieuwsblad en dat trok de gewenste aandacht. Ik heb daardoor een netwerk van bouw- en verkeersexperts opgebouwd die dezelfde mening zijn toegedaan.

19 februari 2020 geef ik een voordracht voor de Statenleden van de provincie Utrecht over mijn bereibaarheids visie (die ik 10 jaar geleden m.b.v. 12 experts heb vormgegeven in de vorm van die paragraaf in het verkiezingsprogramma) en die visie zal ik dan toespitsen op de wenselijkheid van een geboorde OV tunnel in Utrecht. Samen met de spoorlijnen en de stations van de NS vormt deze geboorde OV tunnel de ruggengraat van het openbaarvervoernetwerk in de regio. Aansluitend zullen nog 4 van deze bouw- en verkeersexperts hun verhaal doen om vanuit hun expertise de technische kant van het verhaal toe te lichten. De Statenleden hebben al goedkeuring gegeven aan een haalbaarheids studie naar een geboorde OV-tunnel in Utrecht. Dat haalbaarheidsonderzoek is inmiddels van start gegaan en wordt uitgevoerd door het op dit gebied beste en meest ervaren ingenieursbureau van Nederland: Royal Haskoning DHV. De Statenleden willen zich beter laten voorlichten over de voordelen die een geboorde tramtunnel biedt t.o.v. bovengrondse tramlijnen.

Iedereen in de politiek maakt zich steeds druk over de bouwkosten, omdat ze gewend zijn dat de overheid dit moet gaan betalen. Maar als je het plan goed voorbereid zullen pensioenfondsen er graag in willen investeren en het geheel of gedeeltelijk betalen. Want zo'n OV tunnel is te exploiteren zoals huurwoningen ook te exploiteren zijn. Als pensioenfondsen het betalen en eigenaar worden kost het de overheid vrijwel niets meer, dan krijg je zo'n OV tunnel als het ware cadeau. Ik heb contact gehad met de man die de afgelopen 15 jaar de financiële topman was van ABP, PGGM en MN, samen goed voor 1200 miljard Euro. Die onvoorstelbare hoeveelheid geld wordt nu vooral in het buitenland belegd en de reden dat ze dat niet in Nederland doen is dat ambitieuze projecten hier door politiek geharrewar meestal in schoonheid sterven. Hoe ik mijn presentatie ga verwoorden zonder op lange tenen te gaan staan zal ik vooraf in overleg doen met een ervaren persvoorlichter.

Ik schrijf dit omdat ik geen vertrouwen heb in de kwaliteiten van de politieke bestuurders van dit land. Er is onvoldoende visie hoe dit dichtbevolkte land zich moet voorbereiden op de toekomstige bevolkingsgroei.

Dat wordt ook expliciet gezegd door Jan Latten, jarenlang als topman werkzaam voor het Centraal Bureau voor de Statistiek en nu gepensioneerd. Omdat hij niet meer ontslagen kan worden hoeft hij niet meer zo voorzichtig om te gaan met zijn mening als toen hij daar nog werkzaam was.


Laatst gewijzigd door Tardis op 17 dec 2019, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door univers » 17 dec 2019, 13:44

Heb je het artikel gelezen? Daarin staat duidelijk dat de bevolkingsgroei grotendeels het gevolg is van immigratie, niet door geboortes in dit land.
En die leggen allemaal een knoop in de zakdoek. "nee
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 14:40

Wat een prachtige betrokkenheid voor jouw stad heb jij Tardis. :grin:
Geweldig wat je gaat doen 19 februari en al je plannen.
Ik wens je heel veel succes toe , wat vind ik dit mooi om te lezen . ;P!

Ps: laat je ons weten hoe het is gegaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 14:46

De hoge instroom van de afgelopen jaren was reden om de cijfers bij te stellen, zegt Tanja Traag van het CBS. „We zien de laatste paar jaar twee dingen. Het migratiesaldo is duidelijk hoger dan in de laatste prognose meegenomen was. En het aantal geboorten dat daaruit voortvloeit is ook hoger. Dat leidt ertoe dat de veronderstellingen uit de vorige prognose geen recht deden aan de realiteit.”
Wat Univers zegt over geboortes klopt ook.
En wat niet benoemd word is dat veel mensen uit islamitische landen ook veel meer kinderen op de wereld zetten dan wat de Nederlanders op dit moment doen.
Dat verschil in aantal is wel eens in het nieuws geweest paar jaar terug al.

Vroeger kregen Nederlandse vrouwen ook veel kinderen maar dat is niet meer.
Net als in mijn vaderland nu vrouwen nog minder kinderen krijgen dan Nederlandse vrouwen.
Iets wat mij paar jaar terug toen ik het hoorde verbaasd heeft want ik wist dat niet dat het zo veranderd was.

Maar er zijn dus ook volkeren die nog steeds veel kinderen krijgen en die komen ook hier.
Dat tesamen zorgt voor heel veel meer inwoners in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Kristof Piessens » 17 dec 2019, 15:05

Hetzelfde gebeurd overal ter wereld, geen enkel land is er op voorbereid om daar op een duidelijke manier mee om te gaan, migratiestromen die op gang komen hebben meestal te maken met conflictsituaties of een oorlog tussen twee verschillende landen, maar je hebt ook migratie door andere redenen zoals werk (expats) of via huwelijk of gewoon omdat je je eigen land beu vind en weg wil uit dat land en een nieuw leven/bestaan opbouwen.
Betreft geboortes, is ook voor een stuk waar want als je ouders nog duidelijke buitenlandse burgers zijn en de vrouw bevalt in het land waar ze op bezoek zijn of door migratie, wordt het kind in de meeste gevallen ofwel staatsburger van het land waar ze in bevinden, tenzij de papieren hiervan mogen/kunnen gebruikt worden om als officiële stuk te dienen om in het land van herkomst als aangifte om te zetten waarbij de geboorteplaats ook het land/gemeente/stad vertoont waar het kind is geboren.
Dit laatste is meestal ook de reden om hiermee een zogenaamde dubbele nationale identiteit te hebben en aanspraak te maken om ook behandelt te worden in de nationaliteit waarin hij/zij geboren werd, en eigenlijk kan dat niet, maar is wel een discussiepunt dat eens goed uitgeklaard mag worden, het is niet omdat je geboren bent in een ander land dan waar je oorspronkelijk vandaan komt dezelfde rechten kunt genieten als burger met een duidelijke andere nationaliteit.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tardis » 17 dec 2019, 15:59

Jan Latten weet te vertellen dat van de 500.000 mensen die er de komende 5 jaar bijkomen er 400.000 uit het buitenland komen en volwassen zijn. Bevolkingstoename als gevolg van geboortes is slechts een klein percentage. Was het maar zo dat de bevolkingstoename kwam door geboortes, dan waren er niet op zulke korte termijn extra woningen nodig. Het zijn de volwassenen die in ons land komen wonen en meteen een volwaardig huis nodig hebben. En dat in een tijd van stikstof gedoe en een tekort aan bouwvakkers.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 16:24

Tardis schreef :
Bevolkingstoename als gevolg van geboortes is slechts een klein percentage.
Dat is het ook.
Maar in combinatie met de hoge immigratiestroom tikt het wel aan in aantallen.
Het gaat harder dan men verwacht en dat snap ik dan weer niet.
Dit had men moeten zien aankomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door The Grey » 18 dec 2019, 10:40

Kristof Piessens schreef:
17 dec 2019, 15:05
Hetzelfde gebeurd overal ter wereld, geen enkel land is er op voorbereid om daar op een duidelijke manier mee om te gaan, migratiestromen die op gang komen hebben meestal te maken met conflictsituaties of een oorlog tussen twee verschillende landen, maar je hebt ook migratie door andere redenen zoals werk (expats) of via huwelijk of gewoon omdat je je eigen land beu vind en weg wil uit dat land en een nieuw leven/bestaan opbouwen.
Betreft geboortes, is ook voor een stuk waar want als je ouders nog duidelijke buitenlandse burgers zijn en de vrouw bevalt in het land waar ze op bezoek zijn of door migratie, wordt het kind in de meeste gevallen ofwel staatsburger van het land waar ze in bevinden, tenzij de papieren hiervan mogen/kunnen gebruikt worden om als officiële stuk te dienen om in het land van herkomst als aangifte om te zetten waarbij de geboorteplaats ook het land/gemeente/stad vertoont waar het kind is geboren.
Dit laatste is meestal ook de reden om hiermee een zogenaamde dubbele nationale identiteit te hebben en aanspraak te maken om ook behandelt te worden in de nationaliteit waarin hij/zij geboren werd, en eigenlijk kan dat niet, maar is wel een discussiepunt dat eens goed uitgeklaard mag worden, het is niet omdat je geboren bent in een ander land dan waar je oorspronkelijk vandaan komt dezelfde rechten kunt genieten als burger met een duidelijke andere nationaliteit.
Waar jij het over hebt is het zogenaamde "Birthright citizenship".
In vrijwel heel Europa is dit echter niet van toepassing.
Afbeelding

Offtopic:
Vind het overigens wel een interessante verdeling.
De twee continenten die dit concept hebben, zijn ook de continenten waar de lokale bevolking praktisch uitgeroeid is toen de eerst Europeanen er kwamen.
Vraag me af of dit verband houdt, mijn gevoel zegt ja
-

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door The Grey » 18 dec 2019, 10:43

Tardis schreef:
17 dec 2019, 13:31
univers schreef:
17 dec 2019, 12:25
Hollend naar de 20 miljoen.
Titel slaat nergens op.
Moet zijn " Wippend naar de 20 miljoen," :mrgreen:
Heb je het artikel gelezen? Daarin staat duidelijk dat de bevolkingsgroei grotendeels het gevolg is van immigratie, niet door geboortes in dit land.

In het nieuwe centrum van Utrecht is ook een project van Stefano Boeri in aanbouw. De woontoren wordt 105 meter hoog en de gevel zal ca. 1 hectare bos bevatten. De hele wijk rondom het geheel opnieuw te ontwikkelen Jaarbeurscomplex zal begroeide daken en begroeide terrasen hebben, dus voor de dieren in de stad zal er flink wat extra woonruimte bijkomen. :grin:

De bevolkingsgroei wordt pas echt een groot probeem als dit land niet goed wordt voorbereid op de groei. Dus meer bouwen en betere infrastructuur om de dagelijkse volksverhuizing in goede banen te leiden. Wanneer is Nederland vol? met 20 miljoen inwoners, of 400 miljoen, of nog meer? Dat is een rationele vraag die rationeel werd beantwoord.
Maar de bevolking gedraagt zich niet rationeel, die laat zich vooral door emoties leiden en dat is geen veroordeling maar een nuchter vast te stellen feit waar de beleidsmakers goed rekening mee moeten houden. Ik laat me, net als het overgrote deel van de bevolking, ook door emoties leiden. Ik geniet van een fietstocht langs de Vecht, en ik zou het verschrikkelijk vinden als het landschap daar zou worden volgebouwd omdat mensen nu eenmaal moeten kunnen wonen. Ik word boos als ik op een terrasje word bediend door iemand die geen woord Nederlands spreekt. Ik blijf hardnekkig Nederlands praten (ook al spreek ik vloeiend Engels). Bedienend personeel dient zich aan de gast aan te passen, niet andersom. Ik kom beroepshalve vaak in restaurants en spreek hun managers er op aan als het personeel niet in het Nederlands kan worden aangesproken.

HIeronder een praktijkvoorbeeld met mijn ervaring met politiek en bestuurders in Utrecht. De stad waar ik woon.

Mijn stad groeit als kool en loopt hijgend achter de ontwikkelingen aan. Er wordt niet voldoende gebouwd en er wordt niet voldoende gedaan aan verbeteringen van de infrastructuur. Voor verbeteringen van de infrastructuur moet ik bij de provincie zijn, niet bij de gemeente, (al denkt de verantwoordelijk wethouder daar zelf anders over) dat is me sinds kort duidelijk geworden. De provincie staat een trede hoger dan de gemeente en op het gebied van verkeer is de gemeente onderhorig aan het provinciebestuur.
Om iets aan de verkeerssituatie en de bereikbaarheid van de stadsdelen te verbeteren en Utrecht en de directe omgeving voor te bereiden op de te verwachten groei voor de komende eeuw was ik aanvankelijk politiek actief en schreef voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 de paragraaf bereikbaarheid en milieu voor een van de grote politieke partijen in mijn stad. Daar kreeg ik applaus voor en de tekst werd unaniem goedgekeurd door de ledenraad, maar de gemeenteraadsleden hebben er helemaal niets mee gedaan. Ik ben uit frustratie daarover geen lid meer van die partij en ben nu bezig om buiten de politiek om e.e.a. alsnog voor elkaar te krijgen. Vorig jaar stond ik met mijn plannen in het Algemeen Dagblad/Utrechts Nieuwsblad en dat trok de gewenste aandacht. Ik heb daardoor een netwerk van bouw- en verkeersexperts opgebouwd die dezelfde mening zijn toegedaan.

19 februari 2020 geef ik een voordracht voor de Statenleden van de provincie Utrecht over mijn bereibaarheids visie (die ik 10 jaar geleden m.b.v. 12 experts heb vormgegeven in de vorm van die paragraaf in het verkiezingsprogramma) en die visie zal ik dan toespitsen op de wenselijkheid van een geboorde OV tunnel in Utrecht. Samen met de spoorlijnen en de stations van de NS vormt deze geboorde OV tunnel de ruggengraat van het openbaarvervoernetwerk in de regio. Aansluitend zullen nog 4 van deze bouw- en verkeersexperts hun verhaal doen om vanuit hun expertise de technische kant van het verhaal toe te lichten. De Statenleden hebben al goedkeuring gegeven aan een haalbaarheids studie naar een geboorde OV-tunnel in Utrecht. Dat haalbaarheidsonderzoek is inmiddels van start gegaan en wordt uitgevoerd door het op dit gebied beste en meest ervaren ingenieursbureau van Nederland: Royal Haskoning DHV. De Statenleden willen zich beter laten voorlichten over de voordelen die een geboorde tramtunnel biedt t.o.v. bovengrondse tramlijnen.

Iedereen in de politiek maakt zich steeds druk over de bouwkosten, omdat ze gewend zijn dat de overheid dit moet gaan betalen. Maar als je het plan goed voorbereid zullen pensioenfondsen er graag in willen investeren en het geheel of gedeeltelijk betalen. Want zo'n OV tunnel is te exploiteren zoals huurwoningen ook te exploiteren zijn. Als pensioenfondsen het betalen en eigenaar worden kost het de overheid vrijwel niets meer, dan krijg je zo'n OV tunnel als het ware cadeau. Ik heb contact gehad met de man die de afgelopen 15 jaar de financiële topman was van ABP, PGGM en MN, samen goed voor 1200 miljard Euro. Die onvoorstelbare hoeveelheid geld wordt nu vooral in het buitenland belegd en de reden dat ze dat niet in Nederland doen is dat ambitieuze projecten hier door politiek geharrewar meestal in schoonheid sterven. Hoe ik mijn presentatie ga verwoorden zonder op lange tenen te gaan staan zal ik vooraf in overleg doen met een ervaren persvoorlichter.

Ik schrijf dit omdat ik geen vertrouwen heb in de kwaliteiten van de politieke bestuurders van dit land. Er is onvoldoende visie hoe dit dichtbevolkte land zich moet voorbereiden op de toekomstige bevolkingsgroei.

Dat wordt ook expliciet gezegd door Jan Latten, jarenlang als topman werkzaam voor het Centraal Bureau voor de Statistiek en nu gepensioneerd. Omdat hij niet meer ontslagen kan worden hoeft hij niet meer zo voorzichtig om te gaan met zijn mening als toen hij daar nog werkzaam was.


Mag ik vragen wat je doet voor werk/waardoor je dit aan het organiseren bent?
Pure interesse, als je dit niet wil delen. Ook geen probleem!
Maar heel gaaf initiatief, hou ons vooral op de hoogte hoe het gaat!
-

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tardis » 18 dec 2019, 16:21

Je mag het wel vragen en ik wil er wel antwoord op geven. Ik ben vanaf mijn kindertijd geïnteresseerd in architectuur en heb altijd architect willen worden. Ik ben naar de kunstacademie gegaan om er architectonische vormgeving te studeren, ontwerper te worden en de wereld een stukje mooier te maken. Tijdens mijn studie ben ik anders naar de wereld gaan kijken en zag hoe mooi de wereld in veel gevalen al is. Ik ben er na een jaar of tien op een kantoor te hebben gewerkt achter gekomen dat ik geen kantoormens ben. Ik heb ontslag genomen en ben na twee jaar freewheelen en nadenken over wat ik met mijn leven wil doen in Utrecht rondleidingen gaan geven met de intentie om andere mensen te laten zien hoe mooi de wereld al is. Dus terug naar mijn academietijd toen mijn ogen geopend werden en nu open ik tijdens mijn werk de ogen van anderen. Dat geeft veel voldoening. Die rondleidingen gaan over de stadsontwikkeling door de eeuwen heen. Utrecht is na 20 eeuwen bouwen en verbouwen nog steeds niet af, de stad groeit harder dan ooit. Ik woon in de binnenstad omdat ik het hier mooi vind om te wonen, maar er is in de vorige eeuw veel stadsschoon verpest door het alsmaar toenemende verkeer. Ik zie mogelijkheden om de stad mooier te maken dan hij nu is en daarmee ben ik tegenwoordig terug bij mijn aanvankelijke voornemen om de wereld een stukje mooier te maken.

Door de enorme reizigersstromen die zich nu door de nauwe straten wringen van straat te halen en m.b.v. nieuwe, ondergrondse infrastructuur zeer hoge aantallen reizigers veilig en comfortabel naar hun bestemming te brengen kunnen straten en pleinen weer mooi worden ingericht. Met mooi inrichten bedoel ik het weghalen van alle ontsierende obstakels op straat die de verkeersveiligheid hadden moeten dienen, maar al met al een heel rommelig straatbeeld opleveren. Techneuten hebben geen enkel gevoel voor esthetiek en ze hebben de stad door alle verkeersmaatregelen veel lelijker gemaakt.

De bestuurders van de gemeente Utrecht zijn nog lang niet zo ver. Zij houden zich bezig met cijfers en budgetten en niet met esthetiek. Zij geloven in bovengrondse infrastructuur, met vrijliggende busbanen en tramlijnen. Mijn God, er blijft door alle ingrepen zowat geen ruimte meer over en de straten worden allemaal hoe langer hoe lelijker. Omdat er iedere dag 100.000 mensen naar Utrecht Science Park (de universiteitscampus) en het er naast gelegen kantorenpark Rijnsweerd moeten zou er zelfs een spoorlijn langs Amelisweerd en door ander kwetsbaar natuurgebied moeten worden aangelegd om dit deel van de stad met de trein bereikbaar te maken. Dit pik ik niet. Ik laat mijn stad en het omliggende landschap niet nog verder verpesten.

Ik wil daar dus wat aan doen. Ik wil een mooiere stad. Ik ben niet aangesloten bij een organisatie, ik ben zelf de organisatie. Ik heb een actiegroep gecreëerd zodat het geen eenmansactie leek te zijn en dat werkte. Ik heb met de actiegroep de kranten gehaald en dat trok de gewenste aandacht. Nu heb ik me in een positie gemanoeuvreerd dat ik als een dirigent aanwijzingen kan geven aan deskundigen om de plannen die ik heb gepresenteerd uit te werken tot iets waar pensioenfondsen graag in willen investeren. Ook daar heb ik gesprekken gevoerd. Geld is er genoeg en ook de wil om in Nederland te gaan investeren, waar dat tot nu toe vooral Azië en Engeland is. Brexit speelt me in de kaart. De financiële topman heeft me precies verteld waar de haken en ogen zitten en waar de plannen aan moeten voldoen. Dat is allemaal prima haalbaar, dus die richting gaat het uit. Het klinkt allemaal erg ambitieus en dat is het misschien ook, maar als ik boos blijf toekijken verbeter ik er sowieso niets aan, dus ik ben benieuwd wat er van komt en ik wil vooral toch ook een heleboel lol maken in mijn leven. Beetje reuring veroorzaken, de incompetente Groen Links wethouder tegen de haren instrijken. Dit vind ik leuk om te doen. En als het even kan wil ik de wereld een beetje mooier achterlaten dan ik hem aantrof.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tardis » 19 dec 2019, 13:43

update: Vanochtend kreeg ik het schema voor het dagprogramma voor de voorlichting van de Statenleden in het Provinciehuis op 19 februari. Het ziet er goed uit, goede sprekers en ik heb zelf ook een half uur spreektijd gekregen. Ik ga het hebben over omgevingskwaliteit en verbetering van de esthetische kwaliteit van de publieke ruimte in de stad. Met een studievriend die een grafisch ontwerpbureau heeft zal ik mooie illustraties maken om te laten zien wat er voor mogelijkheden zijn om straten en pleinen weer mooi te maken omdat vluchtheuvels, bushaltehokjes en andere rommelige obstakels onnodig geworden zijn en verwijderd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Tardis op 19 dec 2019, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door univers » 19 dec 2019, 13:52

Ik wens je veel succes. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hollend naar de 20 miljoen.

Bericht door Tardis » 19 dec 2019, 13:54

Dank je.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie