Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tammy » 23 dec 2019, 14:53

Afbeelding
De Nederlandse bevolking in 2060 ligt waarschijnlijk tussen 18,1 miljoen en 21,2 miljoen inwoners, stelt het CBS.

Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil.

COMMENTAARHet Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de prognose voor de groei van de bevolking fors naar boven bijgesteld. Als de trend van de afgelopen jaren doorzet, groeit de bevolking de komende jaren met gemiddeld 105 duizend personen per jaar. Dat is iets meer dan de complete stad Delft die er dan elk jaar bijkomt. Jaar na jaar na jaar.

De belangrijkste oorzaak voor de bevolkingsgroei is immigratie. Polen staan bovenaan het lijstje met nieuwkomers, gevolgd door Indiërs en migranten uit bijvoorbeeld de voormalige Sovjet-Unie, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Nou zijn prognoses altijd met veel onzekerheid omgeven. Het is zeer de vraag of we in trek blijven voor migranten. Ook is niet zeker of de levensverwachting blijft toenemen en hoeveel kinderen vrouwen gemiddeld blijven krijgen. Maar volgens het CBS kan het zomaar zijn dat er in 2060 21,2 miljoen Nederlanders zijn. Dat is meer dan 4 miljoen mensen dan nu die allemaal ergens moeten wonen, werken, die energie moeten krijgen en schoon water. Die druk geven op de verzorgingsstaat, voedselvoorziening, op het milieu, op de beschikbare grond, op het openbaar vervoer en die door hun migratieachtergrond de samenhang in de samenleving zullen veranderen.

Dat allemaal hoeft niet per se een probleem te zijn, mits er tijdig over wordt nagedacht. Alleen: dat doen veel politieke partijen niet. En dat is onbegrijpelijk. De brexit bewijst dat de burger zich er namelijk wél zorgen over maakt. Immigratie was een belangrijke reden voor de Britten om voor een vertrek uit de EU te stemmen. Als het politieke midden deze discussie niet wil overlaten aan de partijen die radicalere oplossingen voorstaan, moet het zelf met een visie komen. Willen we wel zo veel mensen hier? En zo ja, hoe gaan we Nederland dan inrichten? Gaan we het IJsselmeer inpolderen? Boerenland volbouwen? Alleen nog torenflats bouwen?

Anderhalf jaar geleden werd de discussie door de Tweede Kamer geparkeerd bij het SCP, dat een onderzoek moet doen. Dat komt pas komend voorjaar. Van politici die de zorgen van de kiezer serieus nemen, zou je meer visie verwachten.

https://www.ad.nl/politiek/bevolkingsgr ... ~ad15d736/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tammy » 23 dec 2019, 14:59

Dat allemaal hoeft niet per se een probleem te zijn, mits er tijdig over wordt nagedacht.
Natuurlijk is dat een probleem een gigantisch probleem zelfs.
Wij zijn 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld.
Wij hebben niet de omvang van zeg maar een land als Canada.
Het is nou al druk laat staan als er nog miljoenen bij komen.
En men laat het allemaal gebeuren , ongelooflijk. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tardis » 23 dec 2019, 15:18

Van politici hoef je geen visie te verwachten. Dat zou wel zo moeten zijn, politici zouden een visie voor de lange termijn moeten hebben, maar regeren is al lang niet meer vooruitzien. Regeren is dweilen met de kraan open, pappen en nat houden en risico's vermijden want dat kan je de kop kosten. Ik zie het van nabij gebeuren in mijn eigen stad Utrecht. Hier wordt met de mond beleden dat Utrecht een schaalsprong nodig heeft voor het openbaar vervoer vanwege de snelle groei van de economie, het toenemende aantal forenzen die elders wonen en hier werken en de snelle groei van het aantal inwoners in de stad zelf. Maar de gemeente presenteert een plan dat gebaseerd is op een bus- en tramnetwerk. Dat is geen schaalsprong, dat is meer van hetzelfde. Ik kom net terug van een zakenlunch met de professionals die met mij in teamverband werken aan een doordacht plan voor een ondergrondse openbaar vervoerlijn. Dat is de schaalsprong die we nodig hebben, maar de gemeente werkt niet mee. De provincie gelukkig wel, en die bepaalt op het gebied van infrastructuur wat de volgende stappen zullen zijn. Bij de provincie is wel belangstelling voor een ondergrondse lijn, de provincie heeft wel in de gaten dat de regio klaar moet worden gemaakt voor de komende eeuw en niet slechts voor de komende tien jaar.

De prognose van 105.000 nieuwe inwoners per jaar is nog laag ingeschat. Maar laten het er inderdaad 105.000 zijn, het zijn vanwege de immigratie vooral volwassenen die hier binnenkomen en als ze een verblijfsstatus krijgen hebben ze een eigen woning nodig. Waar gaan die mensen wonen? Met het huidige lage bouwtempo zal de woningnood nog verder stijgen. Hoe voorkom je enclaves in Nederland waar geen Nederlanders meer wonen? Iedere visie ontbreekt.

Ik vind dat Nederland eerst orde op zaken moet stellen en de huidige bevolking fatsoenlijke, betaalbare huisvesting moet bieden. Als dat eenmaal voor elkaar is moeten we maar eens bezien hoeveel nieuwkomers we nog kunnen herbergen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tammy » 23 dec 2019, 17:26

Tardis schreef :
Ik vind dat Nederland eerst orde op zaken moet stellen en de huidige bevolking fatsoenlijke, betaalbare huisvesting moet bieden. Als dat eenmaal voor elkaar is moeten we maar eens bezien hoeveel nieuwkomers we nog kunnen herbergen.
Ben ik helemaal met je eens en het is echt de hoogste tijd.
Ik hoop dat jouw prachtige visie voor jouw stad werkelijkheid word.
Dat zou echt geweldig zijn Tardis.
Mensen zoals jij moeten we hebben , mensen die goede oplossingen aandragen en daarbij naar de toekomst kijken.
Zo’n houding heeft dit land nodig.
Niet wat we nu hebben.
Alles op zijn beloop laten en vooral dat wegkijken terwijl de burgers aan het roepen zijn dat het zo niet langer kan.
Tijd dat de politici gaan luisteren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tardis » 23 dec 2019, 17:39

Lief dat je me een compliment geeft, maar ik ben niet in de wieg gelegd voor de politiek. Ook niet voor de handel. Laat mij maar plannen uitbroeden en ontwerptekeningen maken. Op dit moment zit ik op de goede plek en misschien lukt het door samenwerking met gelijkgestemden om een positieve draai te geven aan de ontwikkelingen in mijn stad.

Heb je deze uitzending van Radar gezien? Het gaat over het tekort aan woningen. Ik word er een beetje somber van.

deel 1 https://www.npostart.nl/radar/09-12-201 ... p6jOtgbV-w

deel 2 https://www.npostart.nl/radar/16-12-201 ... bc6J5rxYT4
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bevolkingsgroei heeft invloed op álles, toch is het stil

Bericht door Tammy » 23 dec 2019, 19:57

Dan moet je zeker op deze weg doorgaan. :grin:
Wie weet bereik je dan wel veel meer op deze wijze.

Nee ik heb die uitzendingen niet gezien.
Ga ik deze week bekijken bedankt voor de tip. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie