Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door taigitu » 31 dec 2019, 20:24

Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

RTL Nieuws - 2 uur geleden

De verkoop van vuurwerk in Nederland heeft deze jaarwisseling een nieuw record bereikt.
Er ging voor 77 miljoen euro aan knal- en siervuurwerk over de toonbank.

Of het vanavond allemaal wordt afgestoken, is nog maar zeer de vraag: mogelijk worden vuurwerkliefhebbers gehinderd door dichte mist.

Het oude verkooprecord is van de jaarwisseling 2008/2009.
Toen werd in Nederland voor 74 miljoen euro aan vuurwerk afgestoken. Vorig jaar werd voor 70 miljoen verkocht.

Gunstige verkoopdagen

Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland zijn een aantal oorzaken te wijzen.
Het is hoogconjunctuur, de verkoopdagen vallen gunstig, de weersvoorspellingen zijn goed en de interesse in duurder siervuurwerk groeit.

(Meer volgt)

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... ar-BBYvc69

Afbeelding


Ik las dat een kwart van het door EU geïmporteerd vuurwerk aan Nederland is verkocht....
Dat zijn ze volgens mij hier, sinds vanmiddag, aan het afsteken.
Grrrrrr.......

Lees hier: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... ar-BBYv8Dg
Laatst gewijzigd door taigitu op 31 dec 2019, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Fenna » 31 dec 2019, 20:41

Ik vind vuurwerk best mooi maar desondanks mogen ze het van mij afschaffen en dat komt omdat er een grote groep etters zijn die het feest verpesten en er eerder een oorlog van maken dan een feest.
Ze verpesten het daarmee voor de serieuze vuurwerkliefhebbers die zich WEL aan de spelregels houden en er een mooi en gezellig feest van willen maken.
Vuurwerk naar geleide honden gooien zo dat die dieren niet meer kunnen werken, vuurwerkbommen bij mensen in huis gooien, geen respect hebben voor dieren door in uitlaatgebieden vuurwerk af te steken, kraaienpoten voor de uitritten van de brandweer strooien zodat die niet kunnen uitrijden (dat hopen ze althans) etc.etc.
In mijn beleving zijn dat zieke geesten.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 01 jan 2020, 10:22

Yep, van mij mag het vuurwerk ook stoppen. De berichten liegen er niet om.
Er wordt ongelimiteerd gebruik van gemaakt de gehele nacht door en een enkeling (enkele groepjes) zal (zullen) dat voorlopig ook nog even blijven doen.
Er werd ook al te vroeg mee begonnen en spelregels worden genegeerd.

Ik ben er wel klaar mee en daar laat ik het dan maar weer eens bij ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door univers » 01 jan 2020, 10:45

Yep, van mij mag het vuurwerk ook stoppen.
Beter van niet.
Anders moet het oogziekenhuis zijn deuren sluiten.
Zijn de doktoren werkeloos.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door taigitu » 02 jan 2020, 17:11

Schade jaarwisseling minstens 15 miljoen, fors meer dan vorig jaar

De particuliere schade aan auto's en woningen die rond de jaarwisseling is aangericht is minstens 15 miljoen euro.
Dat blijkt uit de eerste berekeningen van het Verbond van Verzekeraars. Dat is flink meer dan de 12,9 miljoen van vorig jaar.
Het bedrag zal naar verwachting nog verder oplopen door branden bij zakelijke panden.
Daarvan is de schade-omvang op dit moment nog niet bekend.

Victor Schildkamp 02-01-20

,,Er zijn tijdens de jaarwisseling helaas ook een aantal grote branden geweest, bijvoorbeeld een bedrijfsbrand in Zoetermeer, een molen in Bovenkarspel en een oud schoolpand in IJsselstein”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. ,,Het is echter nog te vroeg om van dit soort branden een raming van de schade te geven.”

Volgens Weurding is desondanks sprake van een gemiddelde jaarwisseling. Dat komt onder meer door het feit dat verzekerde spullen nou eenmaal steeds duurder worden. Toch ziet het Verbond natuurlijk ook dat het bedrag van de jaarwisseling 2019/2020 aan de hoge kant is en nog verder zal oplopen. ,,Maar als we naar het totale beeld kijken, hebben we geen indicaties dat er bijzonder meer schade is dan gebruikelijk. Maar wij beperken ons natuurlijk tot materiële schade. Ik betreur het dat er ook deze jaarwisseling weer veel gewonden zijn gevallen.”

Uitschieters

De voorgaande 16 jaar voor deze jaarwisseling claimden de Nederlanders gemiddeld zo'n 14 miljoen euro aan schade. Meestal komt het bedrag uit tussen de 10 en 15 miljoen euro, met enkele negatieve en positieve uitschieters: zo was de schade van de jaarwisseling 2017/2018 ‘slechts’ 8,2 miljoen ( de laagste van de laatste 16 jaar) terwijl de schade een jaar daarvoor (2016/2017) liefst 19,5 miljoen was, een van de hoogste.

Ook in Haarlem brandden enkele auto's af.

Zoals altijd aan het begin van het jaar gaat het nog om een schatting en is veel onduidelijk. Zo moet de schade aan de woningen bij de flatbrand in Arnhem nog goed geïnventariseerd worden en ging in Bovenkarspel een historische molen, waarschijnlijk door vuurwerk, helemaal in vlammen op. In hoeverre de verzekering daarvoor opdraait is nog niet duidelijk.

Mist

De meeste schade werd de afgelopen zestien jaar geclaimd over de jaarwisseling van 2007/2008: 24,3 miljoen. Op veel plekken in het land verliep de jaarwisseling toen zeer onrustig met tal van rellen. Dat verraste toen ook het Verbond van Verzekeraar die in hun eerste schatting op 2 januari 2008 spraken van 11 miljoen euro. Meestal overigens, komen de eerste schattingen van het Verbond uiteindelijk aardig overeen met de definitieve cijfers. Bovendien ging de overgang van 2007 naar 2008, net als nu, gepaard met veel mist waardoor het bedrag mede hoog opliep door auto-ongelukken.

De schatting beperkt zich tot verzekerde schade die onder de dekking valt van particuliere opstal-, inboedel- en autoverzekeringen. Schade aan huizen en auto’s vormt overigens maar een beperkt deel van de nieuwjaarsschade. Zo lopen de medische kosten ook in de papieren en is de schadepost voor bedrijven, scholen en kinderdagverblijven nog niet bekend.

https://www.ad.nl/binnenland/schade-jaa ... ~ab1f3373/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Fenna » 02 jan 2020, 17:54

univers schreef:
01 jan 2020, 10:45
Beter van niet.
Anders moet het oogziekenhuis zijn deuren sluiten.
Zijn de doktoren werkeloos.
Dan maar werkeloze oogartsen, dat is een stuk goedkoper dan al die mensen met oogletsel of ontplofte handjes die nu voor de rest van hun leven de steun in moeten die jij en ik betalen, die kan ik missen als kiespijn.

Offtopic: Wat mij verbaasd is dat er een stookallert is afgegeven terwijl er voor miljoenen aan luchtvervuilend vuurwerk de lucht in mocht gaan met die dikke mist.
Ik kon nog geen 5 meter ver kijken.


Persoonlijk vind ik dit een prachtig alternatief voor vuurwerk.
https://freshgadgets.nl/intel-vervangt- ... 500-drones
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 03 jan 2020, 06:37

Very :post:

Ik denk er uiteraard hetzelfde over, maar univers zal dat zonder meer als grapje hebben bedoeld.
Voor het overige ben ik het ook geheel met je eens Fenna.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door univers » 03 jan 2020, 08:17

Was meer sarcastisch bedoeld.
Humor kan ik er niet inzien, wel de onbekwaamheid van dat leugenachtige gespuis in Den Haag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 03 jan 2020, 08:31

Sarcasme is een vorm van humor, maar dat hoeft niet altijd.
In het algemeen is het een bijtende, soms gemene manier van spot.
Het woord 'humor' heb ik echter niet gebruikt, ik had het over een 'grapje'.

Univers heeft dus een sarcastisch grapje gemaakt.
En sarcastische grappen kunnen je zelfs in de vorm van 'Sarcastische Grappen T-shirts' kopen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door taigitu » 03 jan 2020, 12:24

Nederlandse rouwstoet bekogeld met vuurwerk: “De rillingen lopen over je rug”

02 januari 2020

Jongeren hebben op oudejaarsdag in het Nederlandse Ede een rouwstoet bekogeld met vuurwerk.
De stoet was stapvoets onderweg naar een begraafplaats.
Uitvaartleider Hans van de Weerd liep voor de rouwauto uit.

Jongeren gooiden vuurwerk naar Van de Weerd en de rouwauto, schrijft Van de Weerd Uitvaartzorg op Facebook.
De stoet was onderweg van Van de Weerd Uitvaartzorg naar een begraafplaats. “Je schrikt ontzettend als je daar loopt en ze gooien het naar je toe.
Ik heb respect gevraagd voor de rouwstoet, en gevraagd hoe zij het zouden vinden als zij iemand moesten verliezen
en als dan de rouwstoet bekogeld zou worden met vuurwerk.”

Rillingen
De jongeren reageerden nauwelijks maar hielden wel op met het gooien van vuurwerk. Van de Weerd eindigt het bericht met een oproep.
“Toch lopen de rillingen over je rug als je er aan terugdenkt. Wat als...
Daarom vragen we aan het begin van het nieuwe jaar: respect voor de uitvaart en de veiligheid voor elkaar.”

Het bekogelen van de rouwstoet staat niet op zich. Tijdens de jaarwisseling was het zeer onrustig in Ede.
Jongeren gooiden ook vuurwerk naar de brandweer en politie. Zeven auto’s gingen in vlammen op.
Burgemeester René Verhulst wil niet alleen de jonge daders maar ook hun ouders ter verantwoording roepen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a1f6056e/


Het is toch niet meer te overzien tegenwoordig wat jongelui durven uit te halen.
Zo ook die flat in Arnhem waar een bank in de hal was gezet ( 'gratis weg te halen') en een paar
kinderen (12 en 13 jaar oud) leggen hun vuurwerk op de bank...... Het zou(?) door luchtstroom zijn gaan branden.
Hoe afgrijselijk dat er dan mensen in de lift staan waarvan de stroom uitvalt en ze opgesloten zitten.
Vader en een kind van 4 jaar laten hierbij het leven..... en twee gewonden.

KINDEREN mochten vanaf 12 jaar al bepaald vuurwerk kopen! Welk vuurwerk hadden ze dat
spontaan zou zijn gaan branden?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 03 jan 2020, 12:40

Stoppen dus met die handel.
Permanent.

De intelligentsia van het CDA en de VVD echter willen geen vuurwerkverbod maar ‘keihard straffen’.
Lees hier het artikel.

Anders gesteld: laat de ongelukken maar komen, maar weet wel dat je gestraft wordt.
De politiek zou toch moeten weten dat er altijd lieden blijven die zich daar niets van aantrekken.

Het menselijk onverstand doet haar best weer eens ...
Maar ach ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Tardis » 03 jan 2020, 12:48

Je kunt je ongenoegen uiten op petities.nl en je gegevens achterlaten. Of het helpt moeten we afwachten, maar niets doen verandert sowieso niets.

https://petities.nl/signatures/HJF9drXe ... ?locale=nl
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door taigitu » 03 jan 2020, 13:03

Gast1 schreef:
03 jan 2020, 12:40
Stoppen dus met die handel.
Permanent.

De intelligentsia van het CDA en de VVD echter willen geen vuurwerkverbod maar ‘keihard straffen’.
Lees hier het artikel.

Anders gesteld: laat de ongelukken maar komen, maar weet wel dat je gestraft wordt.
De politiek zou toch moeten weten dat er altijd lieden blijven die zich daar niets van aantrekken.

Het menselijk onverstand doet haar best weer eens ...
Maar ach ...
Je vergeet één ding.....
De verkiezingen komen er aan en dat is belangrijker.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door taigitu » 03 jan 2020, 13:08

Tardis schreef:
03 jan 2020, 12:48
Je kunt je ongenoegen uiten op petities.nl en je gegevens achterlaten. Of het helpt moeten we afwachten, maar niets doen verandert sowieso niets.

https://petities.nl/signatures/HJF9drXe ... ?locale=nl
Ik heb getekend. Bedankt voor je link.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Tardis » 03 jan 2020, 13:08

Vuurwerk tijdens oud & nieuw moet weer leuk worden. Ik ben niet tegen vuurwerk, maar wel voor centraal afgestoken vuurwerk op geselecteerde plaatsen, onder toezicht van de gemeente. Dat voorkomt waarschijnlijk een heleboel ongelukken en ergernis. Dat betekent dan wel dat de vrije verkoop van vuurwerk voortaan verboden moet worden en dat er gehandhaafd wordt op illegale verkoop en illegaal afsteken van vuurwerk. Je hoeft als toezichthouder maar op de herrie af te gaan en je vindt ze vanzelf. In handhaving is men in Nederland echter niet zo sterk, dus dat is dan nog wel een aandachtspunt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 03 jan 2020, 13:22

En ik heb ook getekend en bedank mij evenwel Tardis.

@ taigitu ... ik weet helaas maar al te goed hoe de politiek werkt (knipoogje met een glimlach van de auteur).

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Vitharr » 03 jan 2020, 16:10

taigitu schreef:
03 jan 2020, 12:24
KINDEREN mochten vanaf 12 jaar al bepaald vuurwerk kopen! Welk vuurwerk hadden ze dat
spontaan zou zijn gaan branden?
Sterrenregen is al genoeg voor zulk onheil.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Fenna » 03 jan 2020, 17:38

:post:

Kinderen tot 18 jaar zouden niet zonder toezicht met vuurwerk moeten klooien, daar is het te gevaarlijk voor.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Vuurwerkverkoop naar nieuw record: 77 miljoen euro

Bericht door Gast1 » 04 jan 2020, 06:31

Klopt als een zwerende vinger.

Je kunt je echter vraagtekens zetten bij dat toezicht en óf die verantwoordelijkheid wordt genomen.
Als ik zie wat 'volwassenen' zich van regels en verantwoordelijkheden aantrekken én zelf niet bepaalt het voorbeeld geven, tja ...
Kun je kinderen dan aanwijzen als 'schuldigen'?

De schuldvraag ligt geheel bij die volwassenen en daar dient de politiek een verantwoordelijkheid te nemen.
En uiteraard niet achteraf zoals het CDA en de VVD dat willen. Het kwaad is dan immers al geschied.

Plaats reactie