Krapte op woningmarkt neemt toe

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Krapte op woningmarkt neemt toe

Bericht door Tammy » 09 jan 2020, 11:00

Afbeelding

Makelaarsvereniging NVM: krapte op woningmarkt neemt toe.

Het einde van de krapte op de woningmarkt is nog niet in zicht. Integendeel, het aantal mensen dat niet het huis kan vinden dat ze zoeken, zal toenemen. Dat zegt makelaarsvereniging NVM op basis van de verkoopcijfers over 2019.

NVM-makelaars verkochten vorig jaar 149.000 woningen, ongeveer evenveel als in 2018. "Er lijkt daarmee sprake van een evenwicht," zegt Lana Gerssen van de NVM. "Maar ik betwijfel sterk of het aantal in 2020 vastgehouden kan worden. De doorstroming op de woningmarkt is afhankelijk van huishoudens die hun woning te koop zetten. Dat zijn er in het laatste kwartaal van 2019 minder dan een jaar geleden."

Hoge prijzen.

De makelaarsvereniging noemt als oorzaak voor de stokkende doorstroming de hoge prijzen. Na een periode van afvlakkende stijgingen, gaan de prijzen nu weer flink omhoog. Ze worden aangejaagd door de grote vraag. Maar nieuwbouwwoningen staan steeds langer te koop.

Verkopers prijzen zichzelf nu uit de markt, vermoedt de NVM. In het laatste kwartaal van 2019 staan er minder woningen te koop en worden er minder te koop gezet, vergeleken met 2018.

De makelaarsvereniging denkt dat ook de pfas- en stikstofproblemen bijdragen aan het stokken van de doorstroming.

https://nos.nl/artikel/2317895-makelaar ... t-toe.html

<<<<<<<<<<<

Dit begint echt een probleem te worden in dit land.
Hoe los je zoiets op ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Krapte op woningmarkt neemt toe

Bericht door Tardis » 09 jan 2020, 12:39

Dit is al enige jaren het allergrootste probleem in ons land Tammy. In grote lijnen hebben we Nederland goed op orde, zeker als je wat van de wereld gezien hebt en de toestand van andere landen vergelijkt met hoe het in ons land toegaat. Ook al klagen veel Nederlanders graag over van alles en nog wat, het lijkt een nationale hobby te zijn om te klagen. Mijn credo is tel je zegeningen, dus mij zul je vrijwel nooit horen klagen. Wat niet wil zeggen dat ik alles slik voor zoete koek. Als ik mogelijkheden voor verbeteringen zie doe ik mijn best om daar wat aan te doen. Waar ik niet direct invloed op heb is de huidige woningnood. De Nederlandse bevolking groeit in een ongekend tempo, ieder jaar ca. 125.000 inwoners er bij, dus een half miljoen per 5 jaar. van die 500.000 zijn er 100.000 babies die hier geboren worden minus de mensen die overlijden of emigreren. De overige 400.000 komen voornamelijk uit de Europese Unie (studenten, expats) en dat zijn volwassenen die onderdak zoeken. Volgens een uitzending van Radar is er momenteel een tekort van 300.000 woningen en moeten er de komende 10 jaar 1 miljoen huizen bijgebouwd worden.

Als ik bestuurder was zou ik me er niet geliefd mee maken en allerlei beschuldigingen naar mijn hoofd geslingerd krijgen, maar ik zou een algehele stop zetten op immigratie omdat we de immigranten geen woning kunnen bieden. Nederland is vanwege de huisvestingsnood momenteel overvol en we zullen eerst orde op zaken moeten stellen. Eerst moet er voor iedereen die een woning nodig heeft een fatsoenlijke woning (die betaalbaar is) beschikbaar zijn, daarna kunnen we bezien hoeveel immigranten Nederland nog kan opnemen.

preview Radar programma over de huidige woningmarkt. waarschuwing: de inhoud is niet goed voor je humeur.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ningmarkt/
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Krapte op woningmarkt neemt toe

Bericht door Tammy » 09 jan 2020, 12:49

Tardis schreef :
Als ik bestuurder was zou ik me er niet geliefd mee maken en allerlei beschuldigingen naar mijn hoofd geslingerd krijgen, maar ik zou een algehele stop zetten op immigratie omdat we de immigranten geen woning kunnen bieden. Nederland is vanwege de huisvestingsnood momenteel overvol en we zullen eerst orde op zaken moeten stellen. Eerst moet er voor iedereen die een woning nodig heeft een fatsoenlijke woning beschikbaar zijn, daarna kunnen we bezien hoeveel immigranten Nederland nog kan opnemen.
De aantallen die jij noemt aan mensen die per jaar erbij komen zijn schrikbarend Tardis.
Zeker gezien het kleine oppervlak van Nederland.
Ik ben het met jouw aanpak eens maar waarom rust daar zo’n zeg maar bijna taboe op in de politiek ?
Nederland is geen gemeen land wat niks voor anderen mensen in de wereld wilt doen.
Nederland wilt juist graag mensen helpen die hulp nodig hebben.
Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan wat haalbaar is zonder dat alles in de soep loopt.
Waarom is dat toch amper bespreekbaar ?

Zal op later tijdstip je link bekijken, bedankt alvast. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie