Britse klimaatactiegroep Extinction Rebellion op lijst terreurpolitie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Britse klimaatactiegroep Extinction Rebellion op lijst terreurpolitie

Bericht door Tammy » 11 jan 2020, 19:35

Ik snap dat dood liggen niet op de grond, ik heb dat al vaker gezegt.
Ik snap niet hoe je daar het klimaat mee helpt maar dat zal wel aan mij liggen.
Ze gaan de lijst herbekijken maar de vraag blijft:
Kunnen dit soort organisaties gevaarlijk worden naarmate men meer demonstraties en wetten gaat overtreden ?
Ik heb geen idee.

<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

In München demonstreerde Extinction Rebellion gisteren voor het hoofdkantoor van Siemens. Dat bedrijf zou betrokken zijn bij een kolenmijn in Australië, dat mede als gevolg van klimaatverandering wordt geteisterd door hevige bosbranden.


Britse klimaatactiegroep Extinction Rebellion op lijst terreurpolitie: ‘Hoe durven ze?’

De Britse terreurpolitie heeft klimaatactiegroep Extinction Rebellion op een lijst geplaatst met extreme ideologieën, tussen onder meer het Neonazisme en een vermeende terroristische islamitische groep. De politie roept op om alert te zijn op jonge schoolstakers en mensen die zich in ‘sterke of emotionele termen’ uitlaten over milieuproblemen als klimaatverandering, vervuiling of uitbreiding van vliegvelden.

De handleiding is bedoeld om radicalisering in een vroeg stadium te herkennen. Agenten, leraren en ambtenaren worden erin geïnstrueerd uit te kijken naar jongeren die spijbelen of ‘deelnemen aan geplande schoolstakingen’, ontdekte de Britse krant The Guardian. Ook in Engeland volgden afgelopen jaar duizenden jongeren het voorbeeld van de Zweedse scholiere Greta Thunberg, die al anderhalf jaar staakt voor meer actie tegen klimaatverandering.

Extinction Rebellion, dat zichzelf profileert als vreedzame actiegroep, moedigt wetsovertredingen aan en trekt ‘schoolkinderen en volwassenen aan die zich hier niet van bewust zijn’, staat in de lijst van de anti-terreurpolitie in het zuidoosten van Engeland. ,,Zorgen over klimaatverandering zijn op zich niet extreem, maar activisten kunnen kwetsbare mensen aanmoedigen om gewelddaden te plegen, of ze zelf plegen.’’ Daarom wordt opgeroepen signalen door te geven van jongeren die meedoen aan die-in protesten (waarin demonstranten doen alsof ze dood zijn) en bijvoorbeeld het logo van Extinction Rebellion op tassen en studieboeken plakken of als graffiti op muren spuiten. Ook als ze zich in ‘sterke of emotionele termen uitlaten over milieuproblemen zoals klimaatverandering, ecologie, het uitsterven van soorten, fracking, uitbreiding van vliegvelden or vervuiling’ dienen gezagsdragers volgens de handleiding alert te zijn.

Andere groepen die worden genoemd in de 12-pagina tellende handleiding zijn bijvoorbeeld het neonazistische National Action en de extreem-islamitische Al Muhajiroun - die allebei verboden zijn in het Verenigd Koninkrijk.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/buitenland/britse-kli ... ~a612a7fd/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Britse klimaatactiegroep Extinction Rebellion op lijst terreurpolitie

Bericht door taigitu » 12 jan 2020, 05:21

Ik vind deze groep protesters erg dominant en nogal sturend naar de jongeren.
Ik krijg een onrustgevoel erbij en kan me voorstellen dat ze niet gezien worden als
een sociale klimaatgroep maar ook anderen onrustig maken.
Ik verwacht dat ze tijdens acties plotseling zeer explosief kunnen zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie