Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Fenna » 17 jan 2020, 19:28

Verrassing! Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Door Wout Willemsen 17 januari 2020
Het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa wordt beheerd door Ionity. CEO Michael Hajesch vertelt nu doodleuk dat “de welkomstfase is afgelopen” en gooit de tarieven een paar keer over de kop: van 8 euro per oplaadbeurt naar 47-60 euro per oplaadbeurt! Is dat even zuur.

Terwijl de politiek in Nederland en Europa zich helemaal kapot loopt te deugen met allerlei klimaatmaatregelen en gesubsidieerd wensdenken, worden ze aan alle kanten ingehaald door de meedogenloze kapitalist die keihard profiteert van al die plannetjes. Zo’n figuur als Hajesch met z’n bedrijf Ionity laat het gevaar zien van dat klimaatdeugen.

Elektrische auto’s moesten zo nodig worden gesubsidieerd, zodat ze aantrekkelijk werden gemaakt en benzine- en dieselauto’s konden worden uitgefaseerd. Daarmee was al direct een groot probleem duidelijk: brandstofauto’s leveren straks niets meer op en een elektrische auto is (zelfs met subsidie) veel te duur (en met een veel kleiner bereik). De onderklasse trekt daarmee dus keihard aan het kortste eind, want die subsidieert de auto van iemand die hem ook zonder subsidie wel had kunnen aanschaffen, terwijl z’n eigen auto straks niet meer de weg op mag.

Het idee was natuurlijk dat elektrisch rijden daarmee populair zou worden, waardoor bedrijven ook voor de onderklasse een degelijke auto zouden gaan ontwikkelen. Maar met de streek die Ionity nu uithaalt, wordt toch maar even pijnlijk duidelijk dat er straks geen weg terug is (als het allemaal zo doorgaat natuurlijk) en je als consument verplicht een markt op wordt gedrukt.

Waar de consument eerder nog een signaal af kon geven aan de producent/aanbieder door een bepaalde auto of brandstof wel/niet te kopen (het hele idee achter marktwerking en concurrentie), kan de consument dat straks niet of nauwelijks. De kans is namelijk groter dat concurrenten van Ionity een eigen gebied proberen te beheren, dan met Ionity de strijd aan te gaan en te concurreren op de prijs van elektriciteit. Dat zien we nu al met de abonnementen voor Mobility Service Providers (MSP’s). Maar zien we in andere sectoren ook terug (Ziggo, KPN, Nuon/Vattenfall/Essent zijn binnen hun sector in sommige gebieden de enige aanbieder of slechts één van twee of drie opties). Volgens mij worden we met z’n allen genaaid waar we bij staan.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door univers » 17 jan 2020, 19:37

Volgens mij worden we met z’n allen genaaid waar we bij staan.
Ze schijnen het lekker te vinden, men slikt toch alles.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Osiris » 17 jan 2020, 21:38

Had je anders verwacht dan ?
Heb dit zo'n 2 jaar geleden al aangegeven, dat de onderkant hiermee de armoede in gedreven werd....
Maar toen spoorde ik toch niet en was ik zogenaamd tegen het milieu en klimaat innovatie [doh]

Ach laat ook maar, heeft toch geen zin meer,de bal is onstuitbaar aan het rollen....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door univers » 17 jan 2020, 21:48

Dat doet het al een tijdje.
Mobieltje is belangrijker.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door gusteman » 17 jan 2020, 22:10

De Dagelijkse Standaard krijgt van HoaxWiki deze quotering:
De Dagelijkse Standaard (dagelijksestandaard.nl), soms afgekort tot DDS, is een (extreem)rechts-conservatieve clickbait-website die enerzijds artikels met sensationele en hyperbole titels, en anderzijds pseudowetenschap (o.a. ontkenning van de klimaatverandering), hoaxes en haatberichten publiceert. Als bron van informatie is deze website verwerpelijk.
Is HoaxWiki onfeilbaar? Neen!

Doet HoaxWiki aan objectieve fact-checking? Ja!

Doet De Dagelijkse Standaard aan objectieve fact-checking? Neen!

Voor mij voldoende om berichten afkomstig van De Dagelijkse Standaard als onzin te bestempelen ..... tenzij iemand mij middels onweerlegbare feiten kan aantonen dat DDS wèl aan objectieve fact-checking doet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Tardis » 18 jan 2020, 14:16

Objectieve fact-checking gedaan en de link van DDS naar het bericht op de site van HLN gelezen. Of Het laatste Nieuws goed is geïnformeerd kan ik echter niet nagaan. Hoewel de strekking van dat bericht in HLN me niets verbaast. Natuurlijk willen autobouwers wat verdienen aan de verkoop van hun producten en nu doet zich de mogelijkheid voor om stroom te leveren aan hun klanten zodat ook daar wat aan kan worden verdiend. Net als bij zovele bedrijven het geval is worden nieuwe klanten gelokt met een lage introductieprijs. Daarna wordt het volle bedrag berekend. NIets nieuws onder de zon. Dus in ben geneigd om het bericht van DDS te geloven. Als het bericht juist is kan het me niet schelen of dat bericht van een (extreem) rechts-conservatieve clickbait website afkomstig is, zolang de bron maar juist is. Waarheid is waarheid, ongeacht wie het zegt.

Nu mijn mening. Het grote probleem van elektrisch rijden is dat de elektriciteit geproduceerd moet worden en er een nieuw leidingen netwerk moet worden aangelegd want vier laadpalen om auto's op te laden trekken al zoveel stroom dat het bestaande netwerk niet voldoet. De aanleg van een kabelnetwerk moet door de klant betaald worden. De bestaande productie van elektriciteit voldoet ook niet als men massaal met elektrische auto's gaat rijden. Overal in Nederland worden plannen gemaakt om windturbines te plaatsen en weilanden vol te leggen met zonnepanelen. Want de overheid heeft het in zijn hoofd gehaald dat Nederlandse huishoudens van het gas af moeten. Alles elektrisch want dat is goed voor het milieu, zo zegt men. Ik vind horizonvervuiling ook een vorm van vervuiling en zonnepanelen kunnen beter op een dak gelegd worden dan op een weiland. Dit speelt momenteel in de stad waar ik woon, waar een omvangrijk landelijk gebied verpest gaat worden met 220 meter hoge windturbines en de weilanden zullen worden vol gelegd met zonnepanelen. De bevolking is boos en hier komt gedonder van.

De politieke beslissers kijken weg van alle nadelen die de overgang naar elektriciteit met zich meebrengt. De productie van accu's om al die auto's mee op te laden gebeurt op een zeer vervuilende manier, de productie van zonnepanelen is ook vervuilend, en de wieken van de windturbines maken een gierend geluid waar omwonenden helemaal dol van worden. Dus hier is het laatste woord nog lang niet over gesproken en de bijkomende vervuiling door over te schakelen op elektriciteit zal ongetwijfeld inzet worden van verkiezingsprogramma's. Mijn hoop is gevestigd op thorium centrales, maar in het huidige ontwikkelingstempo gaat het in Nederland (en België) nog wel een generatie duren voordat de eerste thorium centrale operationeel is. Als de nood echt hoog wordt zie ik nog eerder een stel kerncentrales gebouwd worden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Fenna » 18 jan 2020, 14:43

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Fenna » 21 jan 2020, 13:14

http://www.telegraaf.nl/lifestyle/14679 ... nk-duurder
Het snelladen van een elektrische auto wordt flink duurder


AMSTERDAM - Eén van de grootste aanbieders van snelladers voor elektrische auto’s in Europa verhoogt de tarieven drastisch.


Bij Ionity betaal je nu een vast tarief van acht euro, ongeacht hoeveel stroom er wordt geladen. Per 31 januari betaal je per kWh en kan de rekening oplopen naar 50 euro, dat is meer dan zes maal zo veel.

Ionity is een joint venture van onder andere BMW, Volkswagen, Daimler, Hyundai en Ford en bouwt momenteel hard aan het uitbreiden van hun Europese snellaadnetwerk.
Laden was tot nu toe goedkoop, maar de ’welkomstfase’ is volgens CEO Michael Hajesch voorbij. Per 31 januari betaalt de gebruiker namelijk 79 cent per kWh. Een flinke laadsessie met een EV met groot accupakket kost dan zomaar tussen de 40 en 50 euro.

Abonnement

Laden was tot nu toe goedkoop, maar de ’welkomstfase’ is volgens CEO Michael Hajesch voorbij. Per 31 januari betaalt de gebruiker namelijk 79 cent per kWh. Een flinke laadsessie met een EV met groot accupakket kost dan zomaar tussen de 40 en 50 euro.


Waar kan ik goedkoop electrisch laden

En dus wordt laden bij Ionity een stuk duurder. In Nederland kun je makkelijk gebruikmaken van het netwerk van Fastned. Heb je geen abonnement, dan betaal je 59 cent per kWh. Met een abonnement of ondersteunde laadpas, betaal je vaak rond de 35 cent per kWh in combinatie met een maandelijks tarief.

Laden gaat vaak wel met een maximaal vermogen van 50 kW, omdat snellere laders (175 of 350 kW) nog relatief schaars zijn.

Allego, een andere Nederlandse aanbieder, vraagt 69 cent per kWh. Tesla-rijders komen er het beste vanaf: zij betalen bij een Supercharger maximaal 25 cent per kWh en laden met een piekvermogen van 250 kW.

De nieuwe en hogere prijzen moeten wel in context worden geplaatst. Een snellader wordt vaak alleen geplaatst in het geval van nood. Rijd je een elektrische auto, dan zul je veelal thuis of op werklocatie laden. Daar betaal je aanzienlijk minder per kWh, waardoor rijden op elektriciteit een stuk goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen.

Ben je wel genoodzaakt om veel te stoppen bij een snellader, dan is het natuurlijk minder goed nieuws. Maar in het algemeen laadt een rijder van een elektrisch auto zijn voertuig wanneer de auto geparkeerd staat. Een gebruiker van een auto met verbrandingsmotor moet altijd speciaal omrijden om te tanken. Bovendien moet hij tijdens het vullen van de tank wachten.

Nederland

Ionity heeft nu 204 laadlocaties met in totaal 860 laadpunten, verdeeld over twintig verschillende landen.

Dit jaar moet het aantal locaties uitgebreid worden naar 400. De witte snelladers vind je nu nog vooral in Duitsland, Frankrijk Noorwegen en Zweden. In Nederland zijn er op dit moment vijf laadlocaties van Ionity met in totaal 20 laadpunten (2x A1, A12, A15, A27, A67). Aan twee locaties (A16 bij Dordrecht en A27 bij Oosterhout) wordt momenteel nog gewerkt.


Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Gast1 » 21 jan 2020, 17:12

Dus toch ... [think]
Tardis schreef:
18 jan 2020, 14:16
Als de nood echt hoog wordt zie ik nog eerder een stel kerncentrales gebouwd worden.
Klopt, ik zie dat ook zo.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Fenna » 22 jan 2020, 14:23

Volle accu duurder dan volle tank: politici vermoeden snellaadkartel

Na een verviervoudiging van de prijs wordt een volle accu bij Ionity duurder dan een volle diesel- of benzinetank als je uitgaat van de prijs per kilometer. Kamerleden van de coalitiepartijen zijn boos en denken dat er prijsafspraken zijn gemaakt. Nonsens, zeggen de laadpaalbedrijven: "Het is een absurde suggestie."

De tijd dat je bij de snellaadstations van Ionity voor een vast bedrag van 8 euro je elektrische auto vol kon laden is binnenkort voorbij. Vanaf 31 januari betaal je bij de snellaadpalen van het Duitse bedrijf 79 eurocent per kilowattuur (kWu). Voor een gemiddelde elektrische auto komt dat neer op een bedrag tussen de 30 en 40 euro.

Een volle laadbeurt bij Ionity blijft weliswaar minder kosten dan een volle tank, maar de actieradius van een auto met een verbrandingsmotor ligt tot wel vier keer hoger. En dus kost elektrisch rijden onder de streep per kilometer meer.

Rekenvoorbeeld
Volkswagen e-Golf

Capaciteit accu: 36 kWh
Volle accu bij Ionity: 28 euro
Bereik: 230 km
Prijs per km: 12 cent
Volkswagen Golf benzine

Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 90 euro
Bereik: 1000 km
Prijs per km: 9 cent
Volkswagen Golf diesel

Tankinhoud: 50 liter
Volle tank: 75 euro
Bereik: 1300 km
Prijs per km: 6 cent

Tweede Kamerleden van coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie reageren verbolgen. Volgens hen is de verhoging een stap terug in de tijd. Ze hebben de ministers van Financiën, Economische Zaken en Waterstaat en Infrastructuur inmiddels schriftelijke vragen gesteld.

"Gaat het zo zijn dat de overheid op allerlei manieren elektrisch rijden stimuleert en subsidieert (via de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb) en bijtelling) en dat private partijen excessieve winsten gaan maken", vragen ze zich af.

Kartelvorming?
De Kamerleden willen van de bewindvoerders weten of er sprake is van een kartel onder de aanbieders van snellaadstations nu ze hun prijzen 'de afgelopen maanden en jaren zeer fors verhoogd' hebben. Ook willen ze dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek instelt en zijn ze benieuwd of het kabinet bereid is om een maximumlaadtarief in te voeren.

De drie grootste aanbieders van laadpalen in Nederland – Fastned, Allego en Ionity – reageren verbaasd op de beschuldigingen van kartelvorming. "Een absurde suggestie", zegt Ionity-woordvoerder Paul Entwistle.

"Geen sprake van", reageert Miriam ter Braak van Allego. "Dat mag niet, dus dat doen we niet." Het voormalige dochterbedrijf van netbeheerder Alliander zegt zijn tarieven drie jaar geleden voor het laatst te hebben aangepast.

Fastned laat zich in vergelijkbare bewoordingen uit. De marktleider in Nederland voegt eraan toe dat het zijn prijzen een paar jaar geleden juist heeft verlaagd, van 79 cent naar 59 cent per kWh.

'Welkomstfase voorbij'
Snellader Ionity, een joint venture tussen de Duitse automakers Volkswagen, BMW, Daimler (Mercedes-Benz) en het Amerikaanse Ford, maakte de prijsverhoging gisteren bekend. Volgens ceo Michael Hajesch gold de 8 euro in de 'welkomstfase' van het in 2017 opgerichte bedrijf. En die is nu voorbij.

Om de verkoop van hun eigen elektrische auto's een zetje in de rug te geven, geeft Ionity eigenaren van Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi en Porsche een flinke korting. Zij hoeven slechts 33 cent per kWh te betalen, al dan niet in combinatie met een maandabonnement van 18 euro.

Het stunten met prijzen is heel gewoon in de wereld van startups. Door onder de kostprijs te gaan zitten, hopen bedrijven binnen korte tijd veel gebruikers aan te trekken. Na verloop verhogen ze de prijzen om hun investering terug te kunnen verdienen en uit de rode cijfers te komen.

Ionity is met ruim 200 universele snellaadpalen marktleider in Europa. Alleen Tesla telt meer stations, maar die kunnen alleen gebruikt worden door eigenaren van Tesla. Met slechts achttien laadpunten op zes locaties is Ionity in Nederland een kleine speler.

90 procent laadt thuis
Fastned telt ruim honderd snellaadlocaties en is daarmee in Nederland veruit de grootste speler. Het bedrijf biedt snelladen aan voor 59 cent per kWh. Voor een maandelijks bedrag van 12 euro kan tegen 35 cent per kWh worden gestekkerd. Bij Allego, met 62 snellaadlocaties de nummer twee, kost een laadbeurt 69 cent per kWh.

Overigens hebben de aanbieders van snellaadstations maar een klein marktaandeel. Meer dan 90 procent van de Nederlanders laadt hun elektrische auto thuis, op het werk of op straat, zegt Robert van den Hoed, lector energie en innovatie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). "Alleen als het echt niet anders kan, maken ze gebruik van een snellaadstation."

Samen met zijn collega's van de HvA doet hij onderzoek naar hoe mensen laden. Autorijders met een eigen laadpaal op de oprit betalen 21 cent per kWh. Dat komt in het geval een een e-Golf neer op zo'n 10 euro voor een volle accu, oftewel 4 cent per kilometer. Degenen met genoeg zonnepanelen op hun dak laden in sommige gevallen zelfs gratis.

'Krampachtige reactie'
Het gebruik van publieke laadpalen (op straat) of semipublieke laadpalen (op de zaak of in parkeergarages) op straat kost 28 cent per kWh. Alleen elektrische taxi's maken massaal gebruik van de dure snellaadstations, aldus Van den Hoed.

De onderzoeker noemt de reactie van de Kamerleden 'krampachtig'. Volgens hem is een service waarbij je de accu's van je auto binnen tien minuten vol hebt geladen die hogere vergoeding meer dan waard. "Die 8 euro was niet realistisch. 79 cent per kWh is een reëel prijs voor een snelle dienst."

Hij denkt dan ook dat de korting die de moederbedrijven van Ionity geven op de lange termijn ook niet is vol te houden. Van den Hoed: "Daar komen ze nog wel achter."

Dus toch niet zo'n hoax gusteman.
https://www.rtlz.nl/business/artikel/49 ... ego-kartel
Laatst gewijzigd door Fenna op 22 jan 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door Gast1 » 22 jan 2020, 14:27

Ik zie dat jij mijn eerste zinnetje in mijn vorige reactie vervolledigd hebt. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Elektrische auto opladen kost straks niet meer 8 maar 47 euro per oplaadbeurt!

Bericht door univers » 22 jan 2020, 17:37

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie