Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 10:51

Weer iemand die van zijn voetstuk gaat afvallen mochten deze aantijdigingen kloppen.
Maar eerst maar eens afwachten.
Ik vond hem eerst grappig maar ging snel vervelen zijn Order theater.
Ben benieuwd of hij nu wel of geen Lord mag worden.

<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow.

LONDEN - De voormalige voorzitter van het Britse Lagerhuis wordt beschuldigd van ernstig pestgedrag door zijn meest vooraanstaande rechterhand, Lord Lisvane. Het wordt nu nóg moeilijker voor „mr. Speaker” John Bercow om zelf ’Lord’ te worden, denken analisten.

Voormalig topambtenaar Lord Lisvane heeft een officiële klacht ingediend tegen zijn oude baas. Hij diende in de eerste periode van het speakerschap van Bercow. Die zou later internationale bekendheid verwerven met luidruchtige ORDEEERRRRR-smeekbedes tijdens verhitte Brexitdebatten. Een dossier met aantijgingen is naar een parlementaire commissaris gestuurd.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6628703 ... ohn-bercow


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door taigitu » 23 jan 2020, 11:16

Ik heb geen abonnement op de Telegraaf, dus mag ik maar enkele keren gratis
een artikel lezen en dan gaat de deur weer dicht. Deze kan ik dus niet lezen.
Zo ook bij meerdere kranten die me willen overhalen om een abonnement te nemen.....
Dus niet.

Maar via de wikipedia en RTL Nieuws kom je toch genoeg te weten.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... voorzitter


Speaker

Van 2009 tot 2019 was hij de Speaker van het Britse Lagerhuis als opvolger van Michael Martin.
Voor zijn verkiezing was hij afhankelijk van de steun van andere partijen, aangezien binnen zijn eigen partij geruchten de ronde deden over zijn sympathie voor Labour.
In zijn functie van Speaker behoorde hij niet meer tot de Conservatieve fractie. Hij werd na de Lagerhuisverkiezingen in 2015 en 2017 herkozen als Speaker.
Hij moderniseerde een aantal aspecten van het Lagerhuis en kwam op voor de rechten van de backbenchers, aan wie hij meer spreektijd gaf dan zijn voorgangers.

In 2018 kreeg Bercow te maken met beschuldigingen van pestgedrag. Hij zou intimiderend optreden tegen zijn directe medewerkers
en te weinig gedaan hebben tegen structurele problemen met pestgedrag binnen het Lagerhuis. Bercow ontkende de beschuldigingen
en gelastte een onderzoek naar de bredere problemen.[4]

In 2018 en 2019 kreeg Bercow internationale bekendheid door zijn optreden om de orde te bewaken tijdens debatten met betrekking tot de Brexit-onderhandelingen
en de pogingen van Theresa May en haar opvolger Boris Johnson om deze door het Britse Lagerhuis te loodsen.[5]
Naarmate het Brexit-proces vorderde kreeg Bercow steeds meer kritiek vanuit de Conservatieve partij.
Het werd hem kwalijk genomen dat hij de leden van het Lagerhuis de kans gaf om de parlementaire agenda te bepalen,
terwijl dat doorgaans de bevoegdheid van de regering is.

De Conservatieve partij gaf in september 2019 aan bij nieuwe landelijke verkiezingen - in strijd met de gewoonte -
een tegenkandidaat te zullen stellen in zijn kiesdistrict, om te voorkomen dat Bercow zou worden herkozen.[6]

Vertrek

Op 9 september 2019 kondigde Bercow aan uiterlijk 31 oktober - maar in ieder geval voor de start van campagnes voor een eventuele Lagerhuisverkiezing -
af te zullen treden als voorzitter van het Lagerhuis en als MP voor het kiesdistrict Buckingham.[7] [8] Bij zijn afscheid op 31 oktober 2019 werd hij geprezen
om de vernieuwingen die hij had aangebracht om het Lagerhuis meer naar buiten te laten treden.[9] Bercow was met een ambtstermijn van tien jaar
de langst dienende Speaker van na de Tweede Wereldoorlog.

De regering nomineerde hem echter bij zijn afscheid niet voor de gebruikelijke verheffing in de adelstand.[10]
Daarmee werd gebroken met een 250-jarige traditie.[11]


Hij werd op 4 november 2019 als Speaker opgevolgd door Labour-afgevaardigde Sir Lindsay Hoyle die sinds 2010 Deputy Speaker was.[12]
Op dezelfde datum werd aan Bercow de titel van Crown Steward and Bailiff of the Manor of Northstead toegekend,[13] een procedurele benoeming
waardoor het hem mogelijk werd ontslag te nemen als lid van het Lagerhuis, wat hij onmiddellijk deed.

Al enkele dagen na zijn vertrek uitte hij politieke meningen, wat hem als Speaker niet mogelijk was geweest.
In een lezing noemde hij brexit "de grootste vergissing van het Verenigd Koninkrijk sinds de Tweede Wereldoorlog".
Hij verklaarde ook dat niet hij degene was die een uitstel van brexit had bewerkstelligd, maar het parlement zelf.[14]

https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Bercow
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 11:26

Ik heb geen enkel abonnement Taigitu op geen enkele krant.
Al 40 jaar volgens mij niet meer. :mrgreen:
Ik kan ook heel vaak geen artikelen lezen in verschillende kranten want moet je abonnement nemen, maar sommige lukken mij wel.
Ik klik ze aan en ik kan ze dan ineens wel lezen, is heel raar.
Want mijn man op zijn IPad lukt het dan bijvoorbeeld niet met zelfde artikel.
Ik snap ook niet goed waarom dat bij mij soms anders is.

Maar bedankt voor het zeggen want ik ga er nu rekening mee houden.
Ga opletten dat het geen betaalde artikelen zijn.
Dan kan iedereen het lezen, dacht ik even niet bij na stom van me.

Bedankt voor jouw wel leesbare artikel. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door taigitu » 23 jan 2020, 11:40

Tammy schreef:
23 jan 2020, 11:26
Ik heb geen enkel abonnement Taigitu op geen enkele krant.
Al 40 jaar volgens mij niet meer. :mrgreen:
Ik kan ook heel vaak geen artikelen lezen in verschillende kranten want moet je abonnement nemen, maar sommige lukken mij wel.
Ik klik ze aan en ik kan ze dan ineens wel lezen, is heel raar.
Want mijn man op zijn IPad lukt het dan bijvoorbeeld niet met zelfde artikel.
Ik snap ook niet goed waarom dat bij mij soms anders is.
Bij de verschillende kranten kan je gratis zo'n 4 artikelen lezen.
Dan is het op en krijg je de uitnodiging om een abonnement te nemen.
Als je een maand lang niets meer hebt (kon) gelezen dan krijg je weer een paar gratis artikelen.
En zo blijft dat doorgaan. Zij geven niet op en ik neem geen abonnement.
Dus eens in de zoveel tijd kan ik berichten uit die kranten plaatsen. En anders moet ik even
verder zoeken naar een krant die niet zo lollig doet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 11:43

Dan is dat dus bij mij aan de hand bedankt Taigitu voor de uitleg. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Fenna » 23 jan 2020, 11:56

Ik plaats het Telegraaf bericht wel even met jou goed vinden Tammy.
’John Bercow was een pestkop die vernederde en schoffeerde’

LONDEN - De voormalige voorzitter van het Britse Lagerhuis wordt beschuldigd van ernstig pestgedrag door zijn meest vooraanstaande rechterhand, Lord Lisvane. Het wordt nu nóg moeilijker voor „mr. Speaker” John Bercow om zelf ’Lord’ te worden, denken analisten.

Afbeeldingupload photo

Voormalig topambtenaar Lord Lisvane heeft een officiële klacht ingediend tegen zijn oude baas. Lord Lisvane diende in de eerste periode van het voorzitterschap van Bercow. Die zou later internationale bekendheid verwerven met luidruchtige ORDEEERRRRR-smeekbedes tijdens verhitte Brexitdebatten.

Een dossier met aantijgingen is naar een parlementaire commissaris gestuurd. Volgens The Times staat dat dossier vol incidenten waaruit moet blijken dat Bercow op de werkvloer zijn medewerkers schoffeerde, pestte en vernederde.

Bercow merkt fijntjes op dat de beschuldigingen op een ’pikant moment’ komen. Vrijwel iedere speaker wordt normaal gesproken door zijn eigen partij genomineerd als ’Lord’ in het Britse Hogerhuis (House of Lords) maar de Conservatieven weigerden dat, wijzend naar de beschuldigingen die al boven de markt hingen, maar vermoedelijk óók omdat Bercow zich al had losgemaakt van die partij. Hij had forse kritiek op premier Boris Johnson en is fervent anti-Brexitter.

Daarop besloot Jeremy Corbyn om op de bres te springen voor Bercow. Ook de Labourleider mag Bercow nomineren. Maar de nieuwe beschuldigingen kunnen een status als Lord voor Bercow weleens gaan dwarsbomen.

Afbeelding

Bercow is woest. „Gedurende de vijf jaar dat we samenwerkten (tot 2014, red.) had Lord Lisvane alle gelegenheid om beschuldigingen van pesten naar buiten te brengen. Nooit heeft hij dat gedaan. De timing is opvallend.”

Velen anderen wezen eerder naar Bercow
Toch komen de beschuldigingen niet uit de lucht vallen. Bercows voormalige privé-secretaris, Angus Sinclair, brak in 2018 een geheimhoudingsovereenkomst door in de Sunday Telegraph te vertellen dat hij altijd vreesde voor woede-uitbarstingen en ’obsceen taalgebruik’ van de speaker.

Bercow kon hem vervelend na-apen op de werkvloer. Zijn woede was ongeëvenaard. Dat niemand er iets aan deed, was het bewijs dat ’het Lagerhuis geen veilige plek is’, aldus Sinclair.


voor het comentaar van Angus Sinclair moet men even in de link kijken
The former private secretary to the Speaker of the House of Commons, Angus Sinclair, tells #newsnight that he was bullied by John Bercow - with angry outbursts, obscene language and mimicry. John Bercow denies the allegations.


David Leakey, een andere hoge ambtenaar, noemde Bercows gedrag ’voldoen aan de definitie van pesterij. Het is intimiderend, onredelijk en ongepast’. Andere medewerkers waren ’bang’ voor hem, aldus Leakey.

Eerder geen onderzoek want ’verjaard’
Een andere ambtenaar, Kate Emms, zat binnen een jaar na haar komst ziek thuis. Volgens de BBC was er destijds bij haar ook sprake van pestgedrag.

Bercow ontsnapte eerder in 2018 aan een onderzoek omdat de meeste mensen die zich uitspreken, jaren geleden voor het laatst met hem werkten. Huidige werknemers spraken zich niet uit. Omdat beschuldigingen van 7 jaar geleden enkel kunnen gelden als ze zeer, zeer ernstig zijn, werd dat onderzoek afgeblazen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6628703 ... choffeerde
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 12:02

Bedankt Fenna. ;P!

Deze man is minder grappig dan ik had gedacht.
Soms krijg je een vertekend beeld van iemand.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Fenna » 23 jan 2020, 12:10

Van de Telegraaf kan ik alle berichten kopiëren, dus als je een premium artikel wil plaatsten laat me dat even weten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 12:19

Bedankt. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Gast1 » 23 jan 2020, 18:23

Tammy schreef:
23 jan 2020, 12:02
Bedankt Fenna. ;P!

Deze man is minder grappig dan ik had gedacht.
Soms krijg je een vertekend beeld van iemand.
Heel triest allemaal, maar écht verbazen doet mij amper nog iets.
Inzichten worden almaar sterker én bevestigd.

Alles is één grote show, and 'the show must go on' ... pfffffffftt. [doh]

gusteman

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door gusteman » 25 jan 2020, 13:20

Tammy schreef:
23 jan 2020, 12:02
Bedankt Fenna. ;P!

Deze man is minder grappig dan ik had gedacht.
Soms krijg je een vertekend beeld van iemand.
Aha .... en dus is dat nieuwe beeld minder vertekend? Na één artikel in een krant?
Of is het nu 'anders' vertekend?

John Bercow is hier het slachtoffer van een hedendaagse tactiek binnen de politiek: twijfel zaaien om zodoende de 'tegenstanders' in een minder sterke positie te krijgen.
Werkt heel effectief, vooral wanneer de lezer niet voldoende geïnformeerd is.

Maar daar kan een mouw aan gepast worden door te zorgen voor meer informatie.

Zoals bijvoorbeeld: wat zou Bercow in de afgelopen jaren kunnen gedaan hebben waardoor sommige parlementsleden en/of medewerkers hem wel graag eens zouden willen 'terug pakken'?

En daar zijn voorbeelden genoeg over te vinden, maar ik noem er hier slechts één om aan te zetten tot denken: in augustus 2012 verklaarde Bercow in een interview met The Guardian:
In reference to his decision to stand, Bercow said: "I wanted it because I felt that there was a task to be undertaken and that's about strengthening backbench involvement and opportunity in parliament, and helping parliament get off its knees and recognise that it isn't just there as a rubber-stamping operation for the government of the day, and as necessary and appropriate to contradict and expose the government of the day."
Nou, als dat zijn motivering was om Speaker te worden dan ontkom je niet aan de wetenschap dat hij niet bevreesd was om iedereen stevig aan te pakken wanneer die de regels van het debatteren in het House of Commons niet respecteerde. ... en dat heeft hij dan ook plichtsbewust gedaan, keer op keer.

En van dat niet-respecteren van de regels zijn ook de voorbeelden legio, en niet enkel in het Britse Parlement. :wink:

Heeft hij daarbij af en toe 'sterke' taal gebruikt? Dat zou me niet verwonderen (ik zou het zelf ook doen) en dit was trouwens één van de redenen waarom hij werd verkozen tot Speaker in 2009: de andere parlementsleden wisten dat hij op die manier zou optreden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Tammy » 25 jan 2020, 13:58

Niet na 1 artikel in de krant Gusteman.
Dit is al eerder naar voren gebracht in 2018.
Onderzoek zal moeten uitwijzen wat er wel en niet waar is, maar het feit dat er nu een aanklacht is gekomen is niet uit het niets.
Ben heel benieuwd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b24f674a/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Dossier over ’pestgedrag’ John Bercow

Bericht door Gast1 » 25 jan 2020, 17:44

Klopt Tammy, en niet enkel de Volkskrant: luister: Kees Boonman over 'Britse pestkop en EU-feest' ...

Plaats reactie