Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 26 jan 2020, 11:48

Afbeelding
De historische ondertekening van de Brexit door premier Boris Johnson.

Britse premier Johnson tekent Brexit-document.

LONDEN - De Britse premier Boris Johnson heeft in Londen zijn handtekening gezet onder het verdrag over de Britse terugtrekking uit de EU, nadat eerder deze vrijdag EU-president Charles Michel en Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen het al ondertekenden. De Britse regering deelde dat vrijdagavond mee.

Johnson zelf plaatste op Twitter een foto waarop te zien is dat hij het document ondertekent. „Deze handtekening luidt een nieuw hoofdstuk in, in de geschiedenis van onze natie”, schrijft hij erbij. Dergelijke woorden gebruikte ook Michel, die in Brussel namens de 27 EU-landen tekende. „Ik kan niet wachten om samen deze nieuwe pagina’s te schrijven.”

Het verdrag wordt nu weer teruggestuurd naar Brussel. Woensdag zal het Europees Parlement het naar verwachting goedkeuren en ten slotte geven de 27 EU-regeringen er schriftelijk nog een laatste klap op. Dan is de weg vrij voor de Britten, die deze week hun procedures afrondden om op 31 januari uit de EU te kunnen stappen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6261420 ... t-document

<<<<<<<<<

Goed gedaan mister Johnson ! [clap] [clap]
Good luck Britten en hopelijk volgen er meer landen.
Dan kunnen we dat gedrocht genaamd EU ook eindelijk achter ons laten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Determinist » 26 jan 2020, 11:58

Besta Tammy. Is het niet handig om even te wachten en te zien hoe het ze gaat? Ik ben blij dat zij deze test gaan uitvoeren en niet hier voordat we weten of het nu wel een goed plan is.

Mocht blijken dat de keuze beter uitpakt dan in de EU te blijven, dan mogen ze het opdoeken. Maar daar is nog niemand zeker van

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 26 jan 2020, 12:18

Ik heb er al heel vaak over geschreven Determinist. :grin:
De eerste jaren worden moeilijk maar ik heb er alle vertrouwen in dat het daarna goed komt.
De doemscenario’s vliegen natuurlijk in het rond vooral vanuit Brussel.
Maar daar sta ik totaal niet van te kijken.
Alle begin is moeilijk Determinist maar dit gaan ze overleven.

Maar je schrijft dit:
Mocht blijken dat de keuze beter uitpakt dan in de EU te blijven, dan mogen ze het opdoeken.
Mag ik daaruit concluderen dat jij de EU ook niet zo ziet zitten ?
Of lees ik je verkeerd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Kristof Piessens » 26 jan 2020, 12:21

En dat tegenover een idee van een eilandenstaten tussen twee blokken schizzelt enerzijds de eu en anderzijds de VS, daar zijn de laatste woorden nog niet over gezegd.

Als het goed uitpakt voor het vk, dan zal het EU idee grotendeels aangepast dienen te worden, het probleem is uiteindelijk wel hoe je als 1 orgaan (eublok) alle afzonderlijke staten in dezelfde richting kunt laten evolueren met behoud van hun eigen nationale gebied ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 26 jan 2020, 12:39

Kristof schreef :
Als het goed uitpakt voor het vk, dan zal het EU idee grotendeels aangepast dienen te worden, het probleem is uiteindelijk wel hoe je als 1 orgaan (eublok) alle afzonderlijke staten in dezelfde richting kunt laten evolueren met behoud van hun eigen nationale gebied ?
Dat is het hem nu juist Kristof , dat gaat niet.
De achtergronden en verschillen zijn gewoon te groot.
Na al die jaren is die saamhorigheid er nog steeds niet tussen alle landen.
En dat zie ik ook nooit gebeuren ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Determinist » 26 jan 2020, 13:19

Tammy schreef:
26 jan 2020, 12:18
Maar je schrijft dit:
Mocht blijken dat de keuze beter uitpakt dan in de EU te blijven, dan mogen ze het opdoeken.
Mag ik daaruit concluderen dat jij de EU ook niet zo ziet zitten ?
Of lees ik je verkeerd ?
Je leest het goed.

Kijk. Ik ben geen idealist. Ik ben een realist.

Het gaat om het doel wat je bereikt. Het doel van de EU is samenwerking en stabiliteit. Daarmee het bevorderen van ecomomie en samenleving.
Of dat lukt of dat het beter kan, daar kan je over discussiëren.

De doelen ben ik mee eens. Samenwerken en stabiliteit is wat ons verder brengt.

Als nu blijkt dat het VK na de brexit deze doelen beter weet te bereiken dan de manier van de EU, waarom moet ik dan persé voor de EU zijn?
Omdat ik persé wil dat het de EU plannen zijn? het gaat mij om het doel. Het beste plan voor het beste resultaat.

Ik twijfel of het VK dezelfde doelen bereikt zonder de EU. Dat weet niemand. Er zijn mensen voor en tegen. Maar nog nooit heeft een land dit in de EU gedaan.
Dus we weten het gewoon niet. Het is een experiment.

Dus: als de VK de komende decennia laat zien het zonder de EU te kunnen en dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, dan denk ik: we nemen het betere plan.

Maar om vooraf vol in te zetten op de afbraak van de EU zonder enige daadwerkelijke effecten te kunnen evalueren, ga ik niet het kind met het badwater weggooien.

Afbreken kan iedereen. Opbouwen is het probleem.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 26 jan 2020, 14:00

Determinist schreef :
Het gaat om het doel wat je bereikt. Het doel van de EU is samenwerking en stabiliteit. Daarmee het bevorderen van ecomomie en samenleving.
Of dat lukt of dat het beter kan, daar kan je over discussiëren.

De doelen ben ik mee eens. Samenwerken en stabiliteit is wat ons verder brengt.
De doelen zijn prima Determinist , dat ben ik met je eens.
Maar het werkt niet, dat kunnen we na jaren wel concluderen.
Je hebt het over bevorderen van de samenleving en stabiliteit.
Er is in veel landen zeer grote onvrede in de samenlevingen.
Kijk eens welke partijen er naar boven komen ineens.

Kijk eens naar Italia mijn vaderland wat een zooitje het daar is geworden.
Ik begrijp de opkomst van Salvini.
En reken maar dat die terug komt op het grote podium, want de mensen daar zijn het zat.
De besluiteloosheid van Brussel inzake in dit geval de migratiecrises heeft dat voor het grootste gedeelte veroorzaakt.
Ze gaan weer stemmen daar vandaag ook in het gewest Emilia-Romagna sinds de Tweede Wereldoorlog bestuurd door links, kan nog leuk worden.

https://www.trouw.nl/buitenland/lukt-he ... ~b900dd86/

Kijk eens naar Hongarije en Polen.
Er is geen samenwerking tussen alle landen en de stabiliteit is ver te zoeken.
Er is een verdeeldheid van hier tot ginder.

Nogmaals ik ben het met je doelen eens maar het werkt niet op dit continent.
We zijn niet net bezig maar al jaren , en voor mij is het project EU mislukt.
Je zegt het is nog nooit gebeurd dat een land uit de EU stapt.
En dat klopt natuurlijk ook.
Maar ik herinner mij ook een wereld voor de EU.
De Britten bestaan al duizenden jaren en hebben heel veel meegemaakt al voor de EU.
Ze zijn sterk en ik heb er vertrouwen in Determinist dat ze het gaan redden.
Zal pittig worden de eerste jaren maar daarna beter.

De tijd zal het uitwijzen of mijn scenario ook klopt.
Ik wens ze alle geluk van de wereld toe. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Witte wel » 26 jan 2020, 14:01

Zolang de banken het VK niet verlaten is er niets aan de hand. Er circuleren enkel geruchten en veronderstellingen maar niets concreets.
Het is vrij eenvoudig te begrijpen zonder door alle misleidingen en zgn alles wetende mediaberichten te worden afgeleid. Als de banken blijven valt er geld te verdienen. Dat Goldman Sachs het VK verlaat, tenminste de vestiging in Londen, is te begrijpen. Zij waren immers de voorvechters voor het één Europa.
En inderdaad wil de EU samenwerking en stabiliteit, dat levert meer op voor investeerders. Een homogene samenleving levert meer op dan een heterogene. Een homogene samenleving met een liberaal gedachtegoed is een kat in het bakkie.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Volg de geldstromen en vergeet het hele media spektakel. De media wordt er voor betaald bepaalde informatie te verspreiden.
En wie dat ontkent heeft het spel nog niet door.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Fenna » 26 jan 2020, 17:06

:post: Tammy en Witte Wel.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 29 jan 2020, 19:42

Nog 2 dagen. :rolleys:

Afbeelding
Na de stemming begon een groot deel van de politici het Britse lied Auld Lang Syne te zingen .

Brits feestje in Brussel: Europees Parlement steunt brexit-akkoord.

Het Europees Parlement heeft met overgrote meerderheid ingestemd met de brexit. Daarmee kan het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie komende vrijdag definitief verlaten.

621 Europarlementariërs spraken hun steun uit voor het brexit-akkoord, 49 stemden tegen. Alle Nederlandse Europarlementariërs stemden voor.

Na de stemming ging niet alleen gejuich op bij de Brexit Party, maar begon een groot deel van de politici het Britse lied Auld Lang Syne te zingen. Het is het lied dat de Britten altijd rond de jaarwisseling uit volle borst inzetten.

In het debat in het Europees Parlement waren het vooral de Britten die het woord voerden. Van links tot rechts en van remainer tot leaver: iedereen greep de gelegenheid aan om een laatste zegje te doen. Nigel Farage van de Brexit Party, een van de grootste aanjagers van de brexit, werd na zijn toespraak toegejuicht met een hiep hiep hoera.

De vice-voorzitter van het parlement, de Ierse Mairead McGuinness, werd het uiteindelijk te veel. Ze riep dat de Britse vlaggen moesten worden opgeborgen. "Jullie vertrekken en neem die vlaggen mee", snauwde ze naar Farage.

Esther de Lange was een van de weinige Nederlanders die het woord voerden in de zaal. Ze waarschuwde voor misleidende informatie zoals bij de brexit-campagne was gebeurd.

https://nos.nl/artikel/2320823-brits-fe ... koord.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 29 jan 2020, 20:53

Mevrouw vond het zwaaien met de vlaggetjes niet leuk, wat een zuurpruim.
Ik vond het geinig. :rolfl:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door univers » 29 jan 2020, 22:11

Mogen ze een feestje vieren. :dansen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 29 jan 2020, 22:21

Jazeker Univers dat gaan ze vrijdag ook doen.
Maar wat zijn de druiven zuur als je die vrouw ziet en die onderuitgezakte Guy Verhofstadt. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door The Grey » 30 jan 2020, 10:35

Tammy schreef:
29 jan 2020, 20:53
Mevrouw vond het zwaaien met de vlaggetjes niet leuk, wat een zuurpruim.
Ik vond het geinig. :rolfl:

Omdat dit simpelweg in strijd is met de opgestelde regels.
Die Farage is ook iemand die zonder enige kennis of logica zijn tegenstanders provoceert. Dat is niet de manier waarop je kan samenwerken. Maargoed, hij is nu eindelijk weg. Ik hoop dat hij ook netjes zijn EU pensioen terug geeft.
Maar dat zal wel niet, want geld :)

Wat er ook gebeurt, we kunnen met z'n alle wel een beetje beleefd blijven
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 30 jan 2020, 10:47

En die regels The Grey mogen van mij in dit uitzonderlijke geval even stil worden gebracht.
Want uitzonderlijk is het zeker.
Er gaat een land uit de EU.
De eerste en ik hoop dat velen gaan volgen in de toekomst.
Ik vond het zwaaien met de vlaggetjes leuk en ook beleefd genoeg.
Dat hij het woord haat gebruikte waar die voorzitter over viel was een oprecht antwoord op een gevoel wat de Britten hebben.
Een terecht gevoel in mijn ogen. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door The Grey » 30 jan 2020, 17:24

Het is met dit soort dingen altijd "er mag wat mij betreft wel een uitzondering worden gemaakt" "hij bedoelde het niet zo" "het is uit context genomen".
Regels zijn regels, dat jij vind dat er een uitzondering van gemaakt mag worden, betekent niet dat, dat ook hoort. Anders had meneer farage van te voren een uitzondering moeten aanvragen.
Maar nu was het in strijd met de regels en heeft de voorzitter ook netjes gehandeld.
Geen kwestie van niet leuk vinden, kwestie van de regels volgen.

Want, ik kan prima vinden dat ik mag stelen (want ik vind het wel fijn om geld voor mezelf te hebben). Maar dat gaat voor de rechter niet op.
Regels zijn regels, en daar moeten we ons met z'n alle gewoon aan houden.

Alle Britten die ik zelf in mijn kringen heb, die vinden die hele Brexit een kut idee.
Ook, spreken voor Britten in zijn algemeenheid is niet terecht. Zijn er genoeg die het er niet mee eens zijn..
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 31 jan 2020, 09:20

Er zullen er zeker genoeg zijn The Grey die niet uit de EU willen.
Maar gezien de tweede stemming ook heel veel die wel weg willen.
En dit is het resultaat , ze gaan nu ook.
Normaal ben ik voor goede regels in de politiek maar bij de vlaggetjes bij deze uitzonderlijke gebeurtenis heb ik voor deze keer geen moeite.
Jij denkt daar anders over, moet ook kunnen. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door The Grey » 31 jan 2020, 09:42

Er is genoeg onderzoek naar geweest. En als het referendum 2 jaar later was gehouden, dan was (als je dezelfde demografische gemiddeldes aanhoudt) de uitslag remain geweest. Inmiddels zijn er dus al zoveel brexiteers dood gegaan en zoveel remainders bij gekomen dat de stemming anders was geweest. Maargoed, die tweede stemming dan.

De enige reden dat BJ heeft gewonnen, is omdat de Britten geen proportionele representatie hebben. Zij hebben namelijk een districten stelsel. Je kan alleen kiezen uit de kandidaten die zich in jouw district beschikbaar hebben gesteld.

In NL hebben wij wel een proportionele representatieve democratie. Iedere stem is dus even belangrijk. In een districten stelsel is iedere stem die niet op de winnaar is, een weggegooide stem.
Als het VK nou het NL systeem had aangehouden dan had BJ nooit een meerderheid gehad...
Afbeelding

Een proportionele representatie heeft het meeste weg van een "stemming". Aangezien iedere stem daarin geteld wordt. In een districten stelsel is daarvan geen sprake.

Betreft die uitzonderingen, als ze het netjes hadden aangevraagd dan had ik het wel begrepen. Maar dit is een dikke middelvinger naar iedereen in de EU.
Mijn bruiloft is voor mij ook een uitzonderlijke gebeurtenis. Betekent niet dat ik zomaar een bank mag overvallen. Regels zijn regels
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door Tammy » 31 jan 2020, 10:21

Een bank overvallen of met vlaggetjes zwaaien is wel wat anders hoor The Grey. :wink:
Kiesstelsel is net als de Amerikaanse abracadabra voor mij,ik krijg dat nooit op een rij.
En hoe men over twee jaar zou hebben gestemd kan men nooit weten in mijn ogen.
Dat zie je pas in die tijdsperiode.

Maar maakt niet uit, ze gaan vertrekken The Grey , en ik wens ze het allerbeste toe. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Britse premier Johnson tekent Brexit-document

Bericht door The Grey » 31 jan 2020, 10:38

Tammy schreef:
31 jan 2020, 10:21
Een bank overvallen of met vlaggetjes zwaaien is wel wat anders hoor The Grey. :wink:
Dat is zeker waar, helemaal mee eens. Alleen de vraag is, waar ligt de grens?
Farage steekt zn middelvinger op, en dat kan hij ook makkelijk. Want nadat hij uit het EP stapt, heeft hij weinig te doen. Kwestie brokken maken en andere mensen het laten opruimen. Maargoed.

Betreft dat 2 jaar later. Dat is inderdaad niet te voorspellen. Daarom zei ik erbij, als je dezelfde verhoudingen zou hebben aangehouden. Dus als iedereen in zijn of haar demografie hetzelfde zou stemmen.

Maar om te beweren dat de meerderheid in het VK inmiddels nog een brexit wil, is naar mijn mening inaccuraat. De laatste parlaments verkiezingen kan je niet gebruiken als graadmeter. Als je het in absolute aantallen bekijkt dan hebben meer mensen "tegen een brexit" gestemd dan voor.

Echter vertrekken ze inderdaad, hoop dat ze snel terug komen :)
-

Plaats reactie