Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 10:39

Wat een verloedering van onze eens zo mooie hoofdstad.
Wat vreselijk jammer dat het daar zo’n rotzooi is.
Misschien al die jaren een te soft beleid in die stad ?
Want de vorige burgemeester sprak over die lieve stad als hij het over Amsterdam had.
Heb ik altijd zo raar gevonden , de werkelijkheid is namelijk totaal anders.
Als men jarenlang wegkijkt dan komt op een dag de rekening.
Logisch ook eigenlijk.

Nu zijn wereldsteden nooit echt veilig.
Er gebeurt altijd wat en criminaliteit is er ook.
Maar wat dit artikel zegt over de vrouwen in Amsterdam is toch wel erg.
Ik moet nog zien of de maatregelen effectief zijn.

<<<<<<<<<

Afbeelding

Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd.

Burgemeester Halsema: grote zorgen om hun veiligheid.

AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam maakt zich grote zorgen over de veiligheid van meisjes en vrouwen in Amsterdam. Volgens burgemeester Halsema krijgen meisjes en jonge vrouwen in toenemende mate te maken met seksuele intimidatie of geweld. Ze kondigt daarom maatregelen aan.

Uit onderzoek blijkt dat 51 procent van de vrouwen in Amsterdam te maken heeft gehad met straatintimidatie. Voor de leeftijd 15 tot 34 jaar is dat percentage zelfs 81 procent. Vooral rond het Centraal Station, bij de Wallen, rond het Leidseplein, de Bijlmer, de Jan Evertsenstraat en het Mercatorplein zijn plekken waar veel meldingen vandaan komen. Ook online is een grote toename van seksuele intimidatie en geweld waarneembaar.

Halsema stelt dat voor een kleinere groep meiden en vrouwen de situatie in Amsterdam „werkelijk alarmerend en haast uitzichtloos is door een negatieve spiraal van misbruik en geweld, soms uitgestrekt over meerdere generaties.” De meest onveilige plek voor vrouwen is thuis, veel daders zijn (ex-)partners of familieleden. Zo steeg in Amsterdam het aantal geregistreerde geweldsincidenten in de huiselijke sfeer met 7 procent: van 6183 in 2017 naar 6608 in 2018.

Grotere aangiftebereidheid creëren.

Voor Halsema zijn de cijfers reden om een campagne te starten die gericht is op slachtoffers van seksuele intimidatie en geweld, op straat of online. Doel is onder andere om meer aangiftebereidheid te creëren, zodat politie en OM onderzoek kunnen doen. Ook wordt een persoonsgerichte aanpak opgestart voor meiden die meervoudig slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2044217 ... ntimideerd

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tardis » 04 feb 2020, 11:53

Amsterdam, de stad waar ik geboren ben. De familie van mijn vader's kant kwam uit Amsterdam, generaties lang. Toen ik in paasvakanties naar mijn oma ging vond ik het geweldig om in Amsterdam van alles te gaan bekijken: Artis, het Rijksmuseum, een boottocht door de grachten, enz. Nu voel ik me er niet meer thuis. Amsterdam is geen Nederlandse stad meer. Als je op een terrasje een biertje en twee koffie bestelt zegt de serveerster in onvervalst Amerikaans dat ze geen Nederlands spreekt. Pardon? Waarom spreekt bedienend personeel geen Nederlands? Verwacht het bedienend personeel dat de klanten zich aan het personeel aanpassen? Ik dacht het niet. Dus ik heb mijn beklag gedaan bij de manager en wij zijn weggelopen zonder nog iets te willen bestellen. Ik ben te gast in de stad waar ik geboren ben, een ongastvrije stad voor Nederlanders, een gastvrije stad voor toeristen. Bah. Als ik er niet per sé hoef te zijn ga ik er niet heen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 12:21

Wat leuk dat je in Amsterdam geboren bent en hoe je je bezoeken aan je oma beschrijft Tardis. :grin:
Doet mij aan mijn bezoeken/logeerpartijtjes denken aan mijn Tante Ans en Ome Jaap.
Je weet dat ik uit twee helften besta.
Ene helft Italiaans en andere helft Nederlands.
Mijn moeders kant kwam ook uit Amsterdam, zijzelf heeft haar kinderjaren in Heiloo doorgebracht waar mijn oma dus ook woonde.
Mijn bezoeken als kind in Amsterdam waren zoals jij het ook hebt beleefd.
Al die typische echte Amsterdamse dingen bezoeken.

Mijn zusje en ik vonden het geweldig, oom en tante woonde aan de gracht.
Ik weet nog de steile trap omhoog om op de eerste verdieping te komen waar ze woonden.
En andere trappetjes die naar andere vertrekken leiden .
Vond ik zo grappig.

Belachelijk dat jij niet in het Nederlands werd toegesproken Tardis.
In een wereldstad vind ik wel dat het personeel Engels moet kunnen spreken maar de voertaal moet Nederlands zijn als je tegen Nederlanders praat.
Ik heb het al vaker gezegd, het Nederland wat ik ken is er bijna niet meer.
Amsterdam ook niet meer, jammer.

En nu zijn veel vrouwen vogelvrij daar, goh wat een lieve stad toch. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 12:51

Heerlijk het lied en de plaatjes, bedankt Gast1. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door The Grey » 04 feb 2020, 15:12

Tardis schreef:
04 feb 2020, 11:53
Amsterdam, de stad waar ik geboren ben. De familie van mijn vader's kant kwam uit Amsterdam, generaties lang. Toen ik in paasvakanties naar mijn oma ging vond ik het geweldig om in Amsterdam van alles te gaan bekijken: Artis, het Rijksmuseum, een boottocht door de grachten, enz. Nu voel ik me er niet meer thuis. Amsterdam is geen Nederlandse stad meer. Als je op een terrasje een biertje en twee koffie bestelt zegt de serveerster in onvervalst Amerikaans dat ze geen Nederlands spreekt. Pardon? Waarom spreekt bedienend personeel geen Nederlands? Verwacht het bedienend personeel dat de klanten zich aan het personeel aanpassen? Ik dacht het niet. Dus ik heb mijn beklag gedaan bij de manager en wij zijn weggelopen zonder nog iets te willen bestellen. Ik ben te gast in de stad waar ik geboren ben, een ongastvrije stad voor Nederlanders, een gastvrije stad voor toeristen. Bah. Als ik er niet per sé hoef te zijn ga ik er niet heen.
Probleem is dat er te weinig Nederlands sprekende mensen zijn die in de horeca willen werken. Komt niet omdat Amsterdam zo erg op toeristen is ingericht of iets. Maar gewoon tekorten, toevallig laatst nog een heel artikel over gevonden.
In Den Haag (waar ik woon) gebeurt het ook wel eens. Sterker nog, ik ben in mijn favoriete kroeg hier (the fiddler) nog niet 1 keer een Nederlands sprekende serveerster tegen gekomen. Komt misschien ook wel door t thema van de kroeg, maargoed.
Zelf weinig problemen mee eerlijk gezegd. Maar de reden ligt wel wat genuanceerder
-

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door The Grey » 04 feb 2020, 15:13

Tammy schreef:
04 feb 2020, 12:21
En nu zijn veel vrouwen vogelvrij daar, goh wat een lieve stad toch. :-|
Dit is wel een beetje overdreven...
-

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tardis » 04 feb 2020, 15:22

The Grey schreef:
04 feb 2020, 15:12
Probleem is dat er te weinig Nederlands sprekende mensen zijn die in de horeca willen werken. Komt niet omdat Amsterdam zo erg op toeristen is ingericht of iets. Maar gewoon tekorten, toevallig laatst nog een heel artikel over gevonden.
Een goede gastheer (de café eigenaar) zal dat buitenlandse personeel een spoedcursus Nederlands moeten geven. Bier betekent beer en koffie betekent coffee. Hoe moeilijk is het eigenlijk? Helemaal niet moeilijk, maar wel makkelijk als de gasten zich zonder morren willen aanpassen aan gemakzuchtige Amerikanen die wat willen bijverdienen. De van de straat gesleepte bediening die nog niet eens weet hoe je een tafel dekt is voor mij een reden om nooit meer in zo'n café of restaurant te komen. Maar ik laat de manager wel eerst weten waarom ze mij nooit meer terug zien. Misschien trekt hij/zij er zich wat van aan. Overigens doe ik hier ook altijd verslag van bij het organiserende evenementenbureau als ik gasten uit een restaurant ophaal om ze een rondleiding door de stad te geven. In het hoogseizoen kan dat wel oplopen tot 5 avonden in de week en onderhand kennen de managers van populaire restaurants in het hart van Utrecht me en als ik een opmerking maak over de gang van zaken (b.v. een serveerster die geen woord Nederlands spreekt) dan weten ze inmiddels dat ze er via het organisatiebureau gedonder mee krijgen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 16:01

The Grey schreef :
Dit is wel een beetje overdreven...
Nee hoor dit is gewoon de dingen benoemen zoals ze zijn.
Amsterdam is een stad geworden die onveilig is voor veel vrouwen.
In het artikel kan je lezen waarom.
Als jij het anders ziet prima , ieder zijn kijk erop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Helft Amsterdamse vrouwen op straat geïntimideerd

Bericht door Tammy » 06 feb 2020, 09:20

Wederom een geweldige column van Sylvain Ephimenco. [clap] [clap]

Zijn het echt de kale koppen met hun leren jacks die zich schuldig maken aan straatintimidatie?

Het schokkendste nieuwsfeit van deze week: voor het eerst zal een breed actieplan van de gemeente Amsterdam moeten worden gelanceerd (‘Jij staat niet alleen’) om Amsterdam ‘veiliger voor meisjes en vrouwen te maken’.

Wie nog in de gouden en permissieve jaren zestig en zeventig is blijven steken, moet nu ruw ontwaken: van de tolerantie en de vrije moraal van de hoofdstad en zijn inwoners is anno nu weinig meer over. Zo groeiend is de straatintimidatie voor vrouwen volgens burgemeester Femke Halsema, dat sommigen van hen zich ‘s nachts met sleutels in de knokkels geklemd over straat begeven. Vrouwen als ‘een leger dat bang en alert de weg naar huis zo snel mogelijk probeert te vinden’.

De percentages die de gemeente hierover onthult, zijn schrikbarend: ruim driekwart van de jonge Amsterdamse vrouwen heeft te maken gehad met seksuele intimidatie op straat. Benieuwd naar meer informatie keek ik eergisteren naar de NPO-talkshow Op1, waar Halsema te gast was. Tot mijn verbazing zag ik een burgemeester die het fenomeen straatintimidatie steeds weer van zwaardere delicten probeerde los te wrikken. Waar Halsema’s aandacht naar uitging, zei ze een paar keer, waren niet primair straatintimidatie, maar huiselijk geweld, verkrachtingen en gedwongen prostitutie. Daarom vond ze het jammer dat nu alles, intimidatie en zware delicten, op een hoop werd gegooid.

De stad die als meest tolerant werd gezien, muteert in een soort vrouwenhel.

Sorry, burgemeester, maar het is juist de officiële mededeling over de campagne op uw eigen site die straatintimidatie voorop stelde en de media prominent haalde: “Sissen, schelden, nafluiten... In Amsterdam heeft 51 procent van de vrouwen ermee te maken gehad. U leest het goed: meer dan de helft van de vrouwen. In de leeftijdscategorie 15 tot 34 jaar is dit percentage zelfs 81 procent. (...) De cijfers zijn alarmerend. Ontzettend veel Amsterdamse meisjes en vrouwen hebben te maken gehad met straatintimidatie.”

Nu snap ik dit ongemakkelijke gevoel: hoe leg je uit dat de stad die in Europa als meest tolerant werd gezien in een soort vrouwenhel dreigt te muteren? Maar wie zijn de daders? Halsema noemt eerst ‘opkomende religieus-fundamentalistische bewegingen’. Vrij vertaald: (jongere) leden uit patriarchale en islamitische gemeenschappen, al dan niet op scooters. Maar de tweede component is een ware Halsema- scoop: ‘seculiere extreemrechtse bewegingen’ van het soort dat ‘reactionaire opvattingen over gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen nieuw leven in blaast’.

Dat de helft van de Amsterdamse moskeeën in handen is van salafisten, weten we al. Maar niet dat in links Amsterdam fascistische tempels en nazikelders bestaan, waaruit een volk van kale koppen met leren jacks en ‘kisten’ ‘s nachts uitbreekt om vrouwen seksueel te intimideren.

Ik vind Halsema als burgemeester nog steeds een interessant fenomeen, maar dan moet ze wel haar extreemlinkse retoriek, bedoeld om een ongemakkelijke waarheid te verdoezelen, opbergen.

https://www.trouw.nl/opinie/zijn-het-ec ... ~b9ae0b8b/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie