Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

Bericht door taigitu » 22 feb 2020, 12:14

Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

22 februari 2020

De Inspectie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid start een onderzoek naar minderjarige YouTube-sterren.
Er is mogelijk sprake van kinderarbeid. De inspectie verwacht de tweede helft van dit jaar de resultaten te presenteren.

"Er is sprake van kinderarbeid als er een contract is en een gezagsrelatie," legt woordvoerder Paul van de Burg van de Inspectie SZW uit.
"Dus als iemand anders bepaalt dat het kind een leuke vlog moet maken over bijvoorbeeld NU.nl en het kind daar vervolgens geld voor krijgt."

Er staan 652 Youtubers als zelfstandig ondernemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, blijkt uit cijfers van het Algemeen Dagblad.
Een groot aantal van hen is minderjarig.

"We weten dat er contracten zijn en dat er geld in omgaat," zegt Van de Burg. De komende maanden gaat de inspectie in kaart brengen
welke constructies er bestaan tussen kinderen, ouders en bedrijven die de vlogs sponsoren.

De Inspectie is niet van plan gelijk boetes uit te delen. "Dit is een nieuw fenomeen.
Toen de kinderarbeidstijdenwet werd opgesteld, bestonden kindvloggers nog niet."

https://www.nu.nl/economie/6032672/kind ... ggers.html



Hema gaat vloggers opleiden: 'Briljante marketingactie'

Michaël Niewold • 28 juni 2017

Afbeelding

De Hema huurt acht bekende vloggers in om kinderen te leren vloggen. Achterliggende gedachte: als ze via de Hema vloggen dan doen ze er ook hun inkopen voor het nieuwe schooljaar.

Het is een van de meest briljante marketingacties van het jaar in de retail", looft hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen Laurens Sloot de actie, die zaterdag van start gaat. Hij geeft vier belangrijke redenen:

1. Timing
Omdat jongeren (en hun ouders) in voorbereiding op het nieuwe schooljaar zo verleid worden die inkopen bij Hema te doen. "Met deze actie bereiken ze een hele grote jonge doelgroep, die bovendien uiteindelijk mogelijk meer koopt dan schoolspullen, zoals kleding en apparatuur", legt hij uit.

2. Binding met het bedrijf
Het vormen van een community, zodat de jeugd zich thuis voelt bij het bedrijf. "Op die manier blijft Hema ook jong van geest en wordt het niet een soort Blokker, waar de jeugd van zegt: leuke winkel, maar vooral voor mijn ouders", aldus Sloot.

3. Grote doelgroep bereiken
Via de jongeren worden ook de ouders bereikt. Als jongeren enthousiast zijn, zijn ouders dat misschien ook. "Ik ben zelf vader van drie pubers en weet inmiddels: het merk dat jij drinkt, dat drinken zij in ieder geval níet", vertelt Sloot.
"Wij denken altijd dat jongeren naar hun ouders kijken, maar misschien is het nog wel eerder andersom."

4. Winkel gekoppeld aan online
Het bedrijf verbindt op een mooie manier online met de fysieke winkels. "Dit is een mooi voorbeeld van omnichannel", het gebruiken van verschillende kanalen, vertelt Sloot.
Thumbnail

Afbeelding
De vloggers die Hema inhuurt om op de Academy les te geven. (Foto: ANP)

Een woordvoerster van de Hema draait er ook niet omheen: "Wij willen natuurlijk heel graag in deze periode van het jaar waarin het schoolassortiment belangrijk is, jongeren naar de winkel trekken om bij ons te komen winkelen."

'Ultieme vorm van eigen identiteit ontdekken'

Het warenhuis is al langer bezig om jongeren aan zich te binden, onder meer met workshops om zelf schoolspullen te versieren. "We richten ons op het laten ontdekken van hun eigen identiteit en de ultieme vorm is natuurlijk jezelf filmen en vlogs maken", legt de woordvoerster uit. "En het grote voordeel is dat ze op deze manier inkopen bij ons komen doen."

Wat Hema aan de professionele vloggers betaalt? "Dat gaan we natuurlijk niet zeggen."

"Ze hebben allemaal hun eigen tarief, de een is duurder dan de ander", is het enige dat de woordvoerster er over kwijt wil.
Prijs: contract bij influencerbureau

Jongeren die de lessen willen volgen zullen dat via de livestream moeten doen, want bijna alle lessen zijn al volgeboekt.

De wedstrijd is open voor scholieren tussen de 11 en 18 jaar, al controleert de Hema er volgens de woordvoerster niet echt op. Per week zijn er concertkaartjes voor Martin Garrix te winnen en waardebonnen tot 125 euro. De hoofdprijs is een contract bij een agentschap dat YouTubers begeleidt.

Bron • RTL Z
https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/art ... etingactie

Je ziet tegenwoordig hele jonge kinderen al vloggen.
Hoe gaat dat met hun schoolwerk en gezondheid.
Hoe bepalend is het vloggen voor een vlogger voor hun dagindeling?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80554
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

Bericht door Tammy » 22 feb 2020, 12:23

Dit is gewoon kinderarbeid alleen in een heel modern jasje.
Dus dezelfde regels hanteren als toen de wet werd samengesteld.
Tenminste dat lijkt mij het eerlijkst.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

Bericht door taigitu » 22 feb 2020, 12:49

Tammy schreef:
22 feb 2020, 12:23
Dit is gewoon kinderarbeid alleen in een heel modern jasje.
Dus dezelfde regels hanteren als toen de wet werd samengesteld.
Tenminste dat lijkt mij het eerlijkst.
Ik denk meer aan de gezondheid. Het is verslavend dat vloggen, zeker als ze volgers krijgen.
Hoeveel kan en mag een kind zonder dat de gezondheid of schoolwerk in de knel komt.
Je ziet kleintjes al in de wandelwagen met een mobieltje in de handjes.
Ik heb een kleinzoon van bijna vier en als die de mobiel van zijn vader in handen krijgt
dan weet hij die prima te bedienen. Hij klikt zo naar zijn favoriete video met speelgoed trucks.
Nu houden zijn ouders goed in de gaten hoeveel tv hij ziet en dergelijke.
Hij mag op gezette tijden kijken en doet ook samen met zijn pa een spelletje
op de computer. Daarna is het klaar, en zeurt hij niet voor meer.
Afspraak is afspraak, en daar kan hij goed mee omgaan ondanks dat hij nog net geen 4 jaar oud is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80554
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kinderarbeid of hobby? Inspectie start onderzoek naar kindvloggers

Bericht door Tammy » 22 feb 2020, 13:12

De ouders van jouw kleinzoon doet het goed wat ik zo lees Taigitu.
Er is controle op.
Qua gezondheid , ik vrees dat deze generatie kinderen die dus al vloggen voor een heel groot deel al verslaafd zijn.
Jij en ik zijn opgegroeid in een tijd dat internet er nog niet was.
Wij weten het verschil.
Deze generatie van nu weten niet beter of er is altijd internet .
Ik mag hopen dat er ook jongeren zijn die gedoseerd gebruik maken van internet maar daar ligt in de eerste plaats een taak voor de ouders.

Maar als ik in mijn straat moeders zie die achter een kinderwagen aanlopen terwijl ze op hun mobieltje aan het tikken zijn , of hun kleuters van school halen die achter haar aan lopen terwijl ze ook zit te tikken op schermpje vrees ik dat die al niet beter weten straks.
Het ziet er zo stom uit Taigitu als ik die jonge moeders zie en de kuikentjes lopen alleen er achteraan want mama moet weer stom facebooken met haar vriendinnen .
Wat een verslaving en ik vrees dat dat niet meer terug te draaien valt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie