WHO: coronavirus is nu een pandemie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 08:44

Hallo Mypos.

Er is een melding gemaakt over hoe je je hebt geuit naar Tet toe.
Wat hier ook werd verteld in het topic door de melder zelf.
Ik heb overlegd met Determinist en we vinden de melding gegrond.
Je krijgt hierbij een waarschuwing.
Wat dat betekent kan je in de forumregels lezen.
Hieronder zet ik een stukje neer hoe wij het zien , keurig samengevat door Determinist.

We vinden het wel fijn dat je je richt nadat andere leden je op je gedrag hebben gewezen tot Tet met excuses.
Want Tet heeft het niet verdiend wat jij zei.
Dus dat is positief om te lezen Mypos.

Hier de samenvatting:

Het gaat erom dat bepaald taalgebruik hier op het forum niet gewenst is.
Ook al vind iemand dat een bepaalde manier van uitdrukken door een ander persoon elders wordt goed gekeurd, is het niet de bedoeling hier op het forum die bepaalde manier zelf te gebruiken.

Tet heeft gezegd dat de uiting "bek houden" niet fraai was, maar wel achter de boodschap staat.
tet heeft dus zelf uiting gegeven dat de manier van uitdrukken niet fraai, lees niet erg gepast is.

Dan is het niet de bedoeling dat iemand het gedeelte over "het niet fraai vinden" negeert in de opmerking van Tet om dan zelf "de niet fraaie" uitdrukking hier op het forum te bezigen.

Mypos heeft een niet fraaie opmerking gemaakt die wij hier niet willen zien.

>>>>>>>>>>>

Over besluiten van het forumbeheer kan niet gediscussieerd worden wat ook in de forumregels staat.

Tot zover deze mededeling.

En vanaf hier ontopic weer a.u.b.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tet » 23 sep 2020, 09:47

Mypos schreef:
22 sep 2020, 23:21
Van mij persoonlijk hoeft niemand ooit zijn bek te houden. Ik ben voor vrijheid van meningsuiting ook al doet het pijn en is het ongemakkelijk.

Dus Tet, bij deze, het was niet bedoeld als belediging.
Okay Mypos, zand erover :peace:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 09:49

Afbeelding
Een VW-medewerker wordt in de fabriek in Wolfsburg getest op het coronavirus.Beeld Peter Steffen/dpa.

Dit kan Nederland leren van de Duitse aanpak van de coronacrisis.

Ons buurland in het oosten is beter in het bestrijden van corona én in testen. Wat kan Nederland leren van Duitsland? Alex Friedrich, hoofd infectieziekten van het UMC Groningen: ‘Ga maar kijken, wat is daar nou anders?’

De manier waarop Duitsland met de pandemie omgaat, levert internationaal bewondering op. “De Duitse uitzondering?”, kopte The New York Times, terwijl CNN schreef: “Wat Angela Merkel Trump kan leren”. Ook in Nederland is de vraag waarom het buurland, waar de pandemie slechts een dag eerder uitbrak, in vergelijking een relatief laag dodental heeft. In Nederland zijn nu 6273 mensen overleden, in Duitsland, dat vijf keer zo veel inwoners heeft, vielen 9386 doden.

Op medisch vlak doen de Duitsers het beter. De Duitse ic’s lagen nooit vol. Toen het in Nederland druk werd op de ic’s, had Duitsland nog ic-bedden vrij, zodat patiënten uit Nederland, Italië en Frankrijk daar behandeld konden worden. Daarbij lijkt ook het testbeleid beter geregeld. Het lukt Duitsland om steeds verder op te schalen naar ondertussen 1,1 miljoen tests per week, terwijl het Nederlandse testbeleid hapert.

Lees verder via link:

https://www.trouw.nl/binnenland/dit-kan ... ~bd52b479/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Helder en duidelijk artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Determinist » 23 sep 2020, 10:09

Het probleem zit hem in zuinigheid. Dat zit in ons Nederlanders ingebakken.
We willen efficiënt mogelijk zijn en dat werkt goed zolang alles op rolletjes gaat, volgens planning.

Wij Nederlanders willen eigenlijk altijd voor een dubbeltje op de voorste rij zitten. En we komen in opstand als we meer moeten betalen.
Zie de berichten over de verhoging van de zorgkosten volgend jaar. Die pakweg 6 euro per maand wordt als een negatief bericht gezien. Wij Nederlanders gaan meteen zeiken dat het "weer" duurder wordt.

Klopt het wordt duurder. Maar dat heb je snel als de voorste rij eerst slechts een dubbeltje kostte.

Wij willen meer, beter, sneller voor minder. Helaas dat gaat niet.

Een systeem zoals in Duitsland is erg duur. En willen we hetzelfde, dan moeten we ophouden met zeuren over de zorgkosten. Iedereen gaat dan flink meer betalen.

Maar dat willen we niet. Al jaren niet. En daarom hebben wij een systeem welke niet past in tijden van crisis in de zorg.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door herman50 » 23 sep 2020, 10:26

ik blijf het vreemd vinden dat je hier zo´n heisa hebt over het cafe sluiten om 01.00uur ,terwijl de collega´s in Engeland de deur dicht doen om 22.00uur s´ávonds en wat hoor je daar -bijna- niks
gevraagd om thuis te werken oke niet leuk maar ....wat zijn wij/men dan in hemelsnaam voor ´klootjes volk´ -als dit niet mag effe zeggen -- dat overal wat op weet ..... --beste stuurlui staan aan wal--
vanmorgen AD, ook weer die ´´ikdoenietmeermee´´ ,, nee ik zou het ook anders willen zien, maar waar niet is verkiest de keizer z´n recht en zou haast zeggen weetje wat ga lekker naar China,, Brazilie ,, Amerika ,, Rusland,, .....én blijf daar ........ -voor ieder ander- een fijne dag nog :roll:
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door gusteman » 23 sep 2020, 10:41

Trouw schreef:‘Ga maar kijken, wat is daar nou anders?’
Wat er anders is in Duitsland?
De altijd weer terugkerende 'Deutsche grundlichkeit' die je vindt in de manier waarop in Duitsland zaken worden aangepakt ..... grondig, dus!
Determinist schreef:
23 sep 2020, 10:09
Wij willen meer, beter, sneller voor minder.
En ook dit is een telkens weer terugkerend fenomeen, de typische Nederlandse zuinigheid ..... die heeft er zelfs voor gezorgd dat in de zuiderse landen niet echt wordt uitgekeken naar uit Nederland afkomstige toeristen.

Die twee fenomenen hebben ook een hoop zegswijzen doen ontstaan, zo heb je in Vlaanderen het gezegde 'als je door een Hollander niet werd bedrogen, dan is ie het vergeten'.

Van Duitsers wordt dan weer gezegd 'hou ze in de gaten, want voor je het weet hebben ze je boedel ingepalmd'.

En zo zijn er nog meer, maar daar gaat het niet om, wat mij zo verwondert is dat iedereen dit eigenlijk best maar al te goed weet en beseft ..... maar er wordt geen rekening mee gehouden.
Dat lijkt een beetje op in een spelonk gaan als je weet dat er een beer woont en dan achteraf verontwaardigd zijn omdat je je het pleuris bent geschrokken.

En zo krijg je dan in een ernstige krant een artikel waarin de vraag wordt gesteld waarom Duitsland het organisatorisch zo veel beter doet dan Nederland. :shock:

Wie heeft hier nu een plank voor de kop?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Vitharr » 23 sep 2020, 10:58

De efficiëntie van de Nederlandse zorg is mij enorm tegengevallen de afgelopen paar jaar maar er werd allesbehalve op kosten bespaard. Als Zeeuw, die zelfs in Nederland bekend staan om hun 'geen cent te véé', wil ik dan ook graag toevoegen dat 'duur' voor mij geen absoluut getal (prijs) is maar de prijs/kwaliteitverhouding. Als je een ton ziet verdampen terwijl enkel verslechtering van je situatie optreed en zorginstelling noch verzekeraar open staan voor verbetering vanwege het autoriteitsargument dan vind ik de zorg inderdaad heel duur. Als ik het dubbele moet betalen voor kwaliteit zal je mij niet horen hoor. Sterker nog, een groot deel van mijn zorg heb ik particulier geregeld vanwege verkeerde zuinigheid binnen het zorgsysteem zelf. En daar kreeg je inderdaad gewoon waar voor je geld.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Vitharr » 23 sep 2020, 11:22

herman50 schreef:
23 sep 2020, 10:26
vanmorgen AD, ook weer die ´´ikdoenietmeermee´´
Ja, wat een klucht inderdaad. Toen de commotie los kwam wrongen sommigen zich al heel snel in allerlei bochten om er onderuit te komen. Het diepste zonk die Famke wel in mijn ogen. Zij bedoelde er iets heel anders mee zei ze. Natuurlijk respecteert ze de maatregelen wel. Heel bijzonder als je dit onder je bericht plaatst dan:
Famke schreef:Dit kan niet langer zo. Ik zeg 'NEE' tegen alle maatregelen totdat de overheid dit beleid controleerbaar kan rechtvaardigen.
Bron = Instagram maar dat heb ik zelf niet dus hier een kopie van haar insta: https://www.geenstijl.nl/5155476/wappie ... etmeermee/

Als tegengeluid dook o.a. het volgende op. Ik kan me daar wel in vinden:



Nee, bij normale acties zoals Xsoundofsilence hoor of zie je ze niet maar dan ineens vallen ze uit de boom. Het stinkt. Ik zou wel willen weten wie ze betaald heeft. Volgens mij is dat niet erg moeilijk te ontdekken. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 11:41

Die parodie is leuk Vitharr. :mrgreen:

Ik ken al die zogenaamde BN figuren niet Herman50 en Vitharr.
Die Famke zie ik wel eens in de krant staan.
Waarom praat die met zo’n raar accent ?
Is dat niet gewoon een Nederlandse meid ?

Wat ze doen weet ik niet , volgens mij zingen ?
Dat mensen daar achteraan huppelen is toch wel zorgelijk.
Ze menen wel wat ze zeggen maar door de bakken kritiek nemen ze gas terug.
Daar gaat je geloofwaardigheid.
Zij schijnt in Maart betaald te zijn om de Corona regels te promoten ?
Jetten wilt dat ze dat bedrag terug betaald.

Wat je zegt Vitharr, wat een klucht. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Determinist » 23 sep 2020, 11:42

Vitharr schreef:
23 sep 2020, 10:58
De efficiëntie van de Nederlandse zorg is mij enorm tegengevallen de afgelopen paar jaar maar er werd allesbehalve op kosten bespaard. Als Zeeuw, die zelfs in Nederland bekend staan om hun 'geen cent te véé', wil ik dan ook graag toevoegen dat 'duur' voor mij geen absoluut getal (prijs) is maar de prijs/kwaliteitverhouding. Als je een ton ziet verdampen terwijl enkel verslechtering van je situatie optreed en zorginstelling noch verzekeraar open staan voor verbetering vanwege het autoriteitsargument dan vind ik de zorg inderdaad heel duur. Als ik het dubbele moet betalen voor kwaliteit zal je mij niet horen hoor. Sterker nog, een groot deel van mijn zorg heb ik particulier geregeld vanwege verkeerde zuinigheid binnen het zorgsysteem zelf. En daar kreeg je inderdaad gewoon waar voor je geld.
Je hebt gelijk dat het verre van perfect is. Geen enkel systeem zal perfect zijn en er zullen veel anekdotes aan te voeren zijn die dit onderschrijven.

Echter dien je het geheel wel af te zetten tegen andere systemen in de wereld. En daar doet Nederland het gewoon niet slecht. Ik dacht zelfs dat Nederland in de top 10 van landen staat met de beste publieke zorg met de minste kosten.

Wat deze crisis laat zien dat de basis goed is, maar dat we te kort komen op het gebied van schaalbaarheid. Dat is het directe gevolg van "precies afpassen" wat we gemiddeld verstoken aan zorg.
Wij zijn nu niet in staat om binnen zeer korte tijd alle schakels in het systeem op een kwantitatief hoger niveau te tillen. Prima schakels met gemiddelde trekkracht, maar het breekt als we meer gaan vragen.

Er moet dus meer geld bij voor opleiding van personeel, waarbij er een groot gedeelte niet ingezet gaat worden, maar wel snel beschikbaar moet zijn. Dat kost dus extra geld.
Meer geld bij productie en opslag van materialen, welke ook weer vervangen dient te worden als je het niet gebruikt. Dat kost meer geld.
Meer ruimte en apparatuur die normaliter niet ingezet wordt en staat te verstoffen. Kost meer geld.

Maar als je dat wel bereid bent te doen, heb je de infrastructuur, de materialen en personeel snel opgeschaald op het niveau om een crisis goed te kunnen verwerken.

Daar kan de huidige regering weinig aan doen. Het enige is de schaalbaarheid te blijven vergroten en daarbij moeten we accepteren dat we in Nederland al decennia lang teveel op efficiëntie hebben ingezet en geen rekening hebben gehouden met zware crises zoals deze.

Wat mij betreft moeten we met ons allen gewoon veel meer betalen voor onze zorg. Probleem is dat er nu partijen zijn die aangeven dat we juist minder moeten gaan betalen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door herman50 » 23 sep 2020, 11:59

idd Tammy moest vanmorgen effe goed kijken naar de namen en ja............ die zeiden me niks nada geen m... ,,ja draaikonten zijn er nou genoeg ,,erst ja en dan oh maar dat was nee .....en denk dat haar ´spraakgebrek´ voortkomt uit die gebokte ... opgespoten lippen .... gewoon zieleg al die figuren ......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 12:24

Het zijn inderdaad draaikontjes Herman50 .
Als je iets opneemt en je mening wilt geven sta daar dan ook achter.
Draai niet twee dagen later alweer de boel half terug door de bakken kritiek.
Ik denk niet dat een accent door volgespoten lippen komt hoor. :mrgreen:
Ze kan ze ook van nature hebben natuurlijk.
Maar dit is de eerste keer dat ik haar hoor praten, dus ik was verbaasd.
Maar maakt ook verder niet uit.

Ze schijnt gisterenavond bij een talkshow te zijn geweest van Jinek.
Luister naar het eind wat voor gedraai ze vertoont.
En die krijgt zendtijd ? En mensen nemen haar serieus ?
Dat zal ik gelukkig nooit begrijpen.
Hieronder te bekijken:

(Video is niet meer beschikbaar dus heb ik hem verwijderd.)

Determinist , kan het zijn en jij weet er meer vanaf dan ik, dat wat er nu mis gaat met het Corona beleid wat jij schetst ook te maken kan hebben toen men aantal jaren terug flink ging bezuinigen in de zorg ?
Zou dat verband er ook kunnen zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Vitharr » 23 sep 2020, 12:52

De belangrijkste oorzaak zit volgens mij in de denkfout dat je zorg kostenefficiënt kunt maken. In het bedrijfsleven heet dat LEAN denken. Als voorbeeld kun je denken aan zogenaamde shared service centers. Vroeger had ieder bedrijf zijn eigen telefonistes op locatie. Later werd dat gedecentraliseerd en zaten alle telefonistes van dat bedrijf op 1 centrale locatie. De stap die daarna werd genomen was dat meerdere bedrijven op die centrale locatie gebruik gingen maken van dezelfde telefonistes. Daarmee maak je het heel efficiënt. Maar als de vragen van klanten toenemen overbelast je in 1 klap het hele infra-systeem. En dat zie je nu bij bijvoorbeeld de GGD gebeuren.

Zoals Determinist aangeeft dien je juist backup-capaciteit in stand te houden. Daardoor geef je extra geld uit en dat lijkt niet kostenefficiënt. Je kunt dit echter pas achteraf beoordelen. En de zorgverzekeraars beoordelen dat nu op voorhand. De politiek heeft dat helaas ook gedaan. En ook nu nog duiken er verschijnselen op die aan lijken te tonen dat er reactief in plaats van proactief getest wordt. Zo raken de teststraten o.a. overbelast omdat er veel mensen getest worden die helemaal niet ziek zijn. Men zegt dit niet te hebben voorzien maar dat zou wel heel dom zijn.

Bij ons bedrijf gelden de RIVM richtlijnen. Als iemand klachten krijgt moet hij naar huis. Dan laat hij zich testen. Niet omdat hij daar behoefte aan heeft maar omdat het bij dat protocol hoort. En zo komen een hoop mensen bij de teststraten terecht door richtlijnen van degenen die zeggen de gevolgen van die richtlijnen niet te kunnen overzien. Dat is een beetje dom denk ik. Ook de verwijten dat ze zich voor niets laten testen omdat ze geen Corona blijken te hebben vind ik erg dom. Wat wil men nu eigenlijk?

Maar zoals Determinist aangeeft moet er meer zorgcapaciteit in het algemeen zijn dan men verwacht nodig te hebben. Het huidige systeem werkt juist naar een situatie waarbij er onder normale omstandigheden net te weinig zorg is. De wachttijd is bijvoorbeeld een benchmark. Als die er niet is ziet men dit als geldverspilling. En zo wordt er gestuurd naar een situatie waarbij er wachttijd is zolang mensen, eventueel in een ander ziekenhuis, maar binnen 6 weken aan de beurt zijn.

Er is dus niet 1 oorzaak of veroorzaker. Het is een systeemfout in mijn beleving.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Vitharr » 23 sep 2020, 12:55

Tammy schreef:
23 sep 2020, 12:24
Maar dit is de eerste keer dat ik haar hoor praten, dus ik was verbaasd.
Dat is straattaal Tam. In bepaalde kringen is het stoer een spraakgebrek te veinzen. Jeweettoch broer?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 13:07

Ooh boy is het dat Vitharr ? :rolfl:

Dank je voor de uitleg, ontgroeien ze dat nog of is het blijvend ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 16:36

De meeste hebben hun filmpje van hun accounts gehaald na alle kritiek.
Wat een helden. :mrgreen:

https://www.ad.nl/show/groepje-bn-ers-a ... ~af93acd6/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Vitharr » 23 sep 2020, 17:18

Ik heb wel onwijs veel respect gekregen voor de overige tafelgasten bij Jinek. Misschien zat dat erachter en is Famke stiekem heel slim weet je. We hebben een maatschappij weet je. Haar vader is piloot en die vliegt ook niet meer weet je.

Ze heeft inderdaad veel vragen maar roept er nog meer op ... weet je! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door univers » 23 sep 2020, 17:31

Je bent een weetje vergeten.
Haar vader is piloot weet je en die vliegt ook niet meer weet je. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80553
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door Tammy » 23 sep 2020, 17:31

Ik heb compleet de slappe lach nu , thanks Vitharr. :hahaha:

Begin jij nu ook al Univers ? :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: WHO: coronavirus is nu een pandemie

Bericht door univers » 23 sep 2020, 17:39

Ik kijk nooit Jinek, weet je.
Mijn vrouw kijkt weet je.
Het boeit me niet, weet je.
Onder programma's waar ik naar kijk, weet je, dan lult ze de oren van mijn kop, weet je.
Gelukkig gaat het de ene oor in en de andere uit, weet je.
Nou dat weten we ook weer. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie