Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Tammy » 17 apr 2020, 10:12

Afbeelding
Bijna de helft van de bewoners van een afdeling in het Rotterdamse verpleeghuis De Leeuwenhoek is overleden, vermoedelijk allemaal aan corona.

Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

RECONSTRUCTIEVerpleeghuizen en thuiszorgorganisaties stonden wekenlang achteraan bij de verdeling van mondkapjes. Dat was een bewuste keuze van het kabinet, blijkt uit een reconstructie door deze krant. Klachten en waarschuwende woorden drongen niet door.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/v ... ~ac9f756b/

>>>>>>>>>>>>>>

Er zijn toch wel grote inschattingsfouten gemaakt als je het artikel leest.
Gisteren heb ik een stukje debat gezien daarover in de Tweede Kamer.
Dat ging daar over.
Veel vragen van alle partijen hoe dit zo lang heeft kunnen gebeuren.

Ik heb mijn eigen verhaal al verteld in een andere topic dat ik mijn wondzorg zelf doe met mijn man drie weken na de operatie.
Ik ben 5 Maart geopereerd dus we doen het al weken zelf en dat gaat nog paar maandjes duren.
Maar dat lukt ons, maar de dames van wond en thuiszorg kwamen onbeschermd mijn huis binnen drie weken lang twee keer per dag.

Vond dat heel moeilijk niet alleen voor mezelf maar ook voor hun.
Ik heb gesprekken met ze gehad en ze vonden het ook heel erg dat ze onbeschermd waren.
Gelukkig weet het kabinet nu dat die moedige mensen bescherming nodig hebben.
Maar wat zijn ze daar laat mee , en dat ligt niet alleen aan de schaarste van de beschermingsspullen.
Ik vraag mij af hoeveel mensen daardoor meer overleden zijn.
Ik denk veel helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Fenna » 17 apr 2020, 12:48

Het lijkt er op dat dit bewust is gedaan.
Ze zijn niet achterlijk in den Haag, alhoewel dat soms wel zo lijkt.
Ze hadden hier bijtijds maatregelen voor kunnen treffen en hebben dat niet gedaan, maar sturen wel een vliegtuiglading vol kapjes naar China terwijl hier een fors tekort was.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door univers » 17 apr 2020, 12:53

En het ergste is, dat ze met een kutsmoes, zich eruit proberen te lullen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Determinist » 17 apr 2020, 13:09

Nee. Er is een tekort aan mondkapjes. Een tekort houdt dus in dat mensen die eigenlijk dit zouden moeten hebben deze niet kunnen krijgen.
De opmerking dat men het niet serieus neemt en kutsmoezen gebruiken slaat nergens op. Dit is stemmingmakerij.

Met een tekort aan spullen kan je dus niet iedereen voorzien. De klacht dat ze niet voorzien worden is terecht. Maar niet omdat men het niet serieus neemt.

Zo zal je meerdere instellingen horen klagen die te weinig hebben. Hoe je het ook verdeelt, in een schaarste los je er niet mee op.
Zo kan alles naar 1 instelling gaan, die hoor je dan niet klagen. Maar dan klaagt de andere die te weinig kreeg. Draai het het om heb je hetzelfde.
Geef je ieder de helft zal ook niet iedereen voorzien worden en dan hoor je beide instellingen klagen.

Een schaarste dien je te prioriteren. En we zijn het er denk ik over eens dat ziekenhuizen en IC's de prio hebben.

Het klagen moet dus gaan over de keuze in prioriteiten. Geef je het dan maar aan die instellingen? Prima. Maar dan klagen de ziekenhuizen en IC's.

In schaarste kan je het nooit goed doen want je kan niemand 100% voorzien. Je kan dat een kutsmoes noemen, het is gewoon de werkelijkheid waar we het mee te doen hebben.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Determinist » 17 apr 2020, 14:15

Fenna schreef:
17 apr 2020, 12:48
maar sturen wel een vliegtuiglading vol kapjes naar China terwijl hier een fors tekort was.
Ook dit is erg simplistisch. De Nederlandse staat heeft geen mondkapjes in bezit gehad en zelf naar China gestuurd.

Kijk. Iedereen kan mondkapjes kopen en versturen. Als jij familie in Italië hebt en die hebben een tekort aan mondkapjes dan kan jij hier opzoek gaan naar deze spullen.
Eenmaal gekocht, in een doos en versturen naar je familie.

Om dan te stellen dat "Nederland" mondkapjes verstuurde naar Italië is gewoon niet waar.
Het waren jouw mondkapjes en jij hebt ze verstuurd. Dat het vanuit Nederland is gedaan dat klopt. Maar de Nederlandse staat heeft daar geen zeggenschap over.

Of wil je graag dat de Nederlandse staat jouw mondkapjes in beslag neemt en ze zelf gaat inzetten?
Of tegenhoudt dat jij ze naar je familie stuurt en je verplicht bent om ze te verkopen aan de Nederlandse staat?
En als je dat niet doet dat je ze in je schuur moet laten liggen?

Lijkt mij niet.

Het enige wat Nederland heeft gedaan is landingsrechten gegeven voor het vliegtuig die spullen zou vervoeren naar China die in het bezit waren van anderen. Dus geen bezit van de Nederlandse staat of enige andere zorginstelling. Het zou vreemd zijn dat Nederland dit particuliere bezit (handelaren) zou confisqueren. Het enige wat ze hadden kunnen doen is geen landingsrechten geven.
Dan hadden die spullen dus opgeslagen gebleven bij de handelaren. Dit was een diplomatieke rel geworden en terecht.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 17 apr 2020, 18:15

7 Euro per mondkapje wordt er inmiddels al gevraagd. Je kunt ze onbeperkt krijgen en ze worden binnen 1 dag geleverd. Van een tekort aan kapjes is dan ook geen sprake meer. Zakkenvullers zijn het...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Tammy » 17 apr 2020, 18:27

Vitharr waar kan men die bestellen ?
Is daar een site voor ?
Want maand geleden zocht ik op internet maar vond niks.
Alleen in China op een site waar ik toch huiverig was om mijn bankgegevens te plaatsen.
Op Bol.com enz waren ze uitverkocht.

Kan dat via pm i.v.m reclame ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door univers » 17 apr 2020, 19:15

Zakkenvullers zijn het...
Volkomen mee eens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door gusteman » 17 apr 2020, 19:45

Determinist schreef:
17 apr 2020, 13:09
De opmerking dat men het niet serieus neemt en kutsmoezen gebruiken slaat nergens op. Dit is stemmingmakerij.
Gast1 schreef:Dat is aan het gemanipuleerde (domme) volk taigitu.

Amerika krijgt dát wat ze kiezen ...
De wereld krijgt dát wat we veelal zelf veroorzaken ...
Ja ..... zo'n pandemie en de erbij optredende problemen laten inderdaad zien dat de mens zich behoorlijk dom gedraagt.
Nadenken lijkt wel een fenomeen uit vervlogen tijden te zijn.

Een hulpje vooraleer ongegronde kritiek op de overheid te bedenken:

een democratie is een staatsvorm waarbij de facto de overheid ALTIJD op de feiten achterop loopt aangezien beslissingen enkel kunnen genomen worden nadat een democratische meerderheid zich ermee akkoord heeft verklaard. Preventief besturen is zo goed als onmogelijk in een democratie tenzij er een meerderheid is die bereid is om de regering bijzondere bevoegdheden toe te kennen (en daar is iedereen als de dood voor) ... dus rest er weinig anders dan het verhelpen van kwaad wat reeds is geschied.
Komt daar ook nog eens bij dat alles wat behoort tot preventief optreden enkel kan opgelegd/ingevoerd worden middels het uitvaardigen van (eventueel tijdelijke) wetten ... en zo goed als onmiddellijk zal je kritiek horen betreffende inperking van de vrijheden.

De mens is gewoon te dom om te begrijpen dat een virus zich niet aan grenzen houdt.

Het valt mij trouwens op dat heel wat lieden de mening toegedaan zijn dat 'social distancing' enkel baat heeft wanneer het gaat over afstand houden in laterale richting; geen hond ziet er erg in om iemand langszij te passeren op minder dan anderhalve meter ... net alsof zo'n virus zich enkel voor- en achterwaarts beweegt maar niet zijdelings. [doh]

En als je er een opmerking over maakt krijg je ofwel boze blikken ofwel een beate glimlach terug ... heel erg jammer maar ik kom telkens weer uit op dezelfde vaststelling: de mensheid is gewoon een hoop idioten bij elkaar.

En ja, ook ik ben een idioot want indien ik echt zou bereid zijn om mogelijke besmettingshaarden uit te roeien dan kwam ik enkel mijn woning uit in het bezit van een vuurwapen en knalde ik iedereen af die te dicht in mijn buurt kwam ... onder het motto: voorkomen is beter dan genezen!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door univers » 17 apr 2020, 19:50

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Fenna » 17 apr 2020, 22:21

:post: ;P! Gusteman.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 23 apr 2020, 12:18



Echt verschrikkelijk dit...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Tammy » 23 apr 2020, 13:37

Dit is dus echt ?
Baudet kan mondkapjes snel regelen en de minister niet ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 23 apr 2020, 13:50

Of de minister wil niet. Maar ze zijn al die tijd beschikbaar geweest in ieder geval maar dat wist ik al. (en heb ik ook gemeld)
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Determinist » 23 apr 2020, 13:54

Eh, zijn die mondkapjes al aangekomen op Schiphol?
Bestellen of "aankomen" kan iedereen. Je hebt het pas als ze er staan en ook nog voldoen aan de eisen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 23 apr 2020, 13:56

Mijn bestellingen komen prima aan hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Determinist » 23 apr 2020, 14:05

4 miljoen stuks?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door taigitu » 23 apr 2020, 14:30

Ik hoop dat dat telefoonnummer en het contact dat de minister al even met die firma heeft
gehad, inderdaad betekent dat het waar is. Dat er nu genoeg mondkapjes, van de juiste
kwaliteit voor de diverse functies, geleverd kunnen worden.

Maar wat ik me nu wel afvraag waarom Baudet niet eerder hier achter aan is gegaan, na
weken dat er weinig of geen mondkapjes zouden zijn voor mensen die gevaar liepen/lopen.
Als ze zo makkelijk te bestellen zijn zoals hij nu beweert. Of is daar een bepaalde reden voor?
Ik vind het heel bijzonder, maar hoop van harte dat ze geleverd kunnen worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 23 apr 2020, 14:38

@Determinist

Niet in mijn magazijn, wel bij de leverancier. Die hebben groot ingeslagen maar de orders blijven uit. Ik heb geen idee waarom de zorg ze niet koopt. Aan het personeel wordt verteld dat ze niet leverbaar zijn. Vreemd hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verpleeghuizen wekenlang genegeerd bij verdeling mondkapjes: ‘Kabinet nam ons niet serieus’

Bericht door Vitharr » 23 apr 2020, 14:41

taigitu schreef:
23 apr 2020, 14:30
Ik hoop dat dat telefoonnummer en het contact dat de minister al even met die firma heeft
gehad, inderdaad betekent dat het waar is. Dat er nu genoeg mondkapjes, van de juiste
kwaliteit voor de diverse functies, geleverd kunnen worden.

Maar wat ik me nu wel afvraag waarom Baudet niet eerder hier achter aan is gegaan, na
weken dat er weinig of geen mondkapjes zouden zijn voor mensen die gevaar liepen/lopen.
Als ze zo makkelijk te bestellen zijn zoals hij nu beweert. Of is daar een bepaalde reden voor?
Ik vind het heel bijzonder, maar hoop van harte dat ze geleverd kunnen worden.
China heeft de productie hervat. Eerder gingen ze naar de hoogste bieder. Nu kun je makkelijker aan grote hoeveelheden komen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie