Waarom virussen steeds makkelijker van dier op mens overgaan

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Waarom virussen steeds makkelijker van dier op mens overgaan

Bericht door taigitu » 01 mei 2020, 11:29

Waarom virussen steeds makkelijker van dier op mens overgaan

In zijn klepper Van dier naar mens waarschuwt de Amerikaanse wetenschapsjournalist David Quammen voor een pandemie.
Ziekteverwekkers zoals het coronavirus hebben het steeds makkelijker om van dieren naar mensen over te springen. Hoe komt dat?

Peter Dupont -- Eos Wetenschap

Het begint altijd met een mysterie.
Een Nederlandse die in een Oegandese grot besmet raakt en sterft, een Australische paardentrainer met een onverwacht orgaanfalen,
een lekker stukje chimpansee en twintig dode Gabonezen, een Maleisische varkenshoeder met hoofdpijn die plots en pijnlijk sterft.
Na het mysterie volgen andere doden, alarmbellen en de koortsachtige jacht op de killer. Op de infectieziekte, haar overdrager (de vector)
en haar gastheer (de reservoir host). De killers krijgen namen als marburg, hendra, ebola en SARS, maar laten zich niet makkelijk oppakken.
Voortdurend veranderen ze van gezicht en strategie.

‘Zes jaar heb ik aan dit boek gewerkt’, zegt David Quammen tijdens een skype-interview vanuit zijn werkkamer in Bozeman, Montana.
‘Ik kreeg het idee toen ik aan een kampvuur zat in Gabon, naast de rivier Ivindo. Twee mannen vertelden me dat ze,
net vÓÓr de ebola-uitbraak in hun dorp, dertien dode gorilla’s hadden gezien.
Op dat moment dacht ik voor het eerst aan een boek over zoönose, de overdracht van infectieziekten van dier naar mens.
Overgedragen bacteriën, protozoa, virussen en wormen hebben zich meestal aangepast om in hun gastheer te overleven zonder veel schade aan te richten.
Maar bij de mens zijn ze desastreus. Uiteindelijk kostte het me nog vele jaren, reizen en gesprekken voor ik al mijn materiaal had.’

Lees verder via de link:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... s-overgaan
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie