Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 26 mei 2020, 13:13

Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

26 mei 2020

Afbeelding

De partij van president Desi Bouterse stevent af op een forse nederlaag bij de parlementsverkiezingen in Suriname.
Dat blijkt uit een prognose, nu 65 procent van de stemmen is geteld.
De oppositiepartij VHP van Chan Santokhi lijkt de grote winnaar te worden.

Volgens de prognose behaalt de VHP 21 zetels, terwijl de NDP van Bouterse van 26 naar 15 zetels zakt.
De ABOP van Ronnie Brunswijk staat op 8 zetels.

"Dit laat zien dat de NDP van Bouterse wordt afgerekend op het beleid van de afgelopen jaren", zegt correspondent Nina Jurna.
"Het geeft ook aan dat er strategisch is gestemd, want kiezers hebben niet voor kleine partijen gekozen."

Lees verder via de link:
https://nos.nl/artikel/2335125-bouterse ... feest.html
Afbeelding
En dat maakt me heel blij. Ik hoorde van de week dat hij probeerde de verkiezingen te verzetten.
Dat is dus niet gelukt. Ik hoop dat Suriname van deze man af is als president.


Een stuk geschiedenis over Desi Bouterse ........
Terug naar 1986


https://opiniez.com/2019/12/02/desi-bou ... gajentaan/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door univers » 26 mei 2020, 13:34

want kiezers hebben niet voor kleine partijen gekozen."
Kunnen ze hier in Holland een voorbeeld aan nemen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door Gast1 » 26 mei 2020, 16:49

Topic-titel leest zich voor mij prettig.
We zullen eens kijken wat er gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door Tammy » 28 mei 2020, 06:43

Ik heb mij nooit echt met Suriname bezig gehouden.
Maar over 1 ding blijf ik tot op de dag van vandaag verbaasd namelijk dat Bouterse niet in de cel zit.
Wat een corrupte bende daar.
Ze zijn trouwens nu nog de stemmen aan het tellen. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door univers » 28 mei 2020, 06:58

Ze tellen maar een end weg.
Wedden dat het niet klopt. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door herman50 » 28 mei 2020, 09:23

yep , die blijft weer -hoe is het mogelijk- toch weet de duvelstoejager voor de komende tijd ...en niet de enige denk ik..
en met het tellen waren ze gisteren al klaar ...zeiden ze .....nouja
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 28 mei 2020, 09:38

Surinaams kiesbureau dreigt uitslag te publiceren: 'Slechtste verkiezingen ooit'

Voorzitter Surinaams kiesbureau: 'Dit is een grote blunder' (zie vidio via de link)

"Ik heb nooit gevonden dat we mooie en transparante verkiezingen hebben. Elke keer maak ik weer iets mee waarvan ik denk: noemen ze dit mooi en transparant?
Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dit zijn compleet slechte verkiezingen. Of vreselijk slecht. Noem allerlei superlatieven en zeg 'slecht' erbij."

Jennifer van Dijk-Silos is voorzitter van het Onafhankelijk Kiesbureau, een overheidsinstelling die toezicht houdt op de verkiezingen in Suriname
en de uitslagen controleert. Ze haalt tegenover de NOS hard uit naar het Surinaamse ministerie van Binnenlandse Zaken, verantwoordelijk voor de organisatie
van de parlementsverkiezingen. Dat is twee dagen later nog steeds bezig met het verwerken van de stemmen, waardoor de voorlopige uitslag nog niet bekend is.

Van Dijk-Silos dreigt nu de uitkomsten zelf maar bekend te maken. "Ik heb de uitslag al, omdat op elk stembureau een foto is gemaakt.
Het is niet mijn taak om die openbaar te maken, maar doordat dit zo gaat, denk ik dat ik ga publiceren."


Lees verder via de link:
https://nos.nl/artikel/2335331-surinaam ... -ooit.html


Dat er zeker geprobeerd zal worden om te sjoemelen in het voordeel van Bouters, daar twijfel ik niet aan.
En ik denk dat menigeen in Suriname hetzelfde denkt. Ik ben benieuwd hoe een en ander nog gaat verlopen.
Hoe zal er op worden gereageerd als deze mevrouw Van Dijk-Silos werkelijk die foto's openbaar maakt.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 28 mei 2020, 10:04

Tammy schreef:
28 mei 2020, 06:43
Ik heb mij nooit echt met Suriname bezig gehouden.
Maar over 1 ding blijf ik tot op de dag van vandaag verbaasd namelijk dat Bouterse niet in de cel zit.
Wat een corrupte bende daar.
Ze zijn trouwens nu nog de stemmen aan het tellen. [doh]
Dat Bouterse niet in de gevangenis is beland.......? Zie hieronder, gewoon te regelen.


Parlement Suriname neemt omstreden amnestiewet aan

5 april 2012

Het Surinaamse parlement heeft gisteravond de omstreden amnestiewet aangenomen die de verdachten van de Decembermoorden in 1982 vrijwaart van strafrechtelijke vervolging.
28 parlementsleden stemden voor de wet, 12 tegen.

Afbeelding
Parlementsvoorzitter Jenny Simons hangt in 2010 Desi Bouterse de ambtsketen om nadat hij is verkozen tot president van Suriname.

De stemming in De Nationale Assemblee vond plaats rond 10 uur woensdagavond, plaatselijke tijd.
In de aanloop liepen de emoties af en toe hoog op. Op verzoek van de oppositie werd hoofdelijk gestemd in plaats van door hand opsteken.
Onder anderen oud-president Venetiaan had hierom gevraagd, zodat volkomen duidelijk zou zijn welke parlementariërs voor de omstreden wet hebben gestemd.

Proces
Het is niet duidelijk wat er nu gaat gebeuren met het lopende proces tegen president Desi Bouterse. Bouterse is de belangrijkste van de 25 verdachten van de moorden waarvoor nu amnestie wordt verleend. Zijn advocaat liet eerder weten in het proces geen beroep te willen doen op de amnestiewet en de zaak dus gewoon te willen voortzetten. Zijn inzet is vrijspraak.

Lees verder via de link:
https://www.parool.nl/nieuws/parlement- ... ~b4b81374/


Volgens mij had de datum van het bericht 1 april moeten zijn.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 04:45

Bedankt voor de aanvulling Taigitu.
Lijkt inderdaad op 1 April grap.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door herman50 » 29 mei 2020, 07:13

en het gaat verder
De NDP, de partij van de huidige Surinaamse president Desi Bouterse, eist een hertelling van de stemmen van de verkiezingen van afgelopen maandag. Dat zei hij donderdag in een interview met het radioprogramma Bakana Tori op Radio SRS.
.http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 29 mei 2020, 09:47

Afbeelding

Oppositie Suriname: ‘Kleinzoon Bouterse nam dozen uit stembureau mee’

Tonny van der Mee - 28-05-20

De bewijzen dat de regering van Suriname probeert te frauderen bij de verkiezingsuitslag stapelen zich op.
Dat zeggen de oppositiepartijen. Vannacht is volgens hen geprobeerd brand te stichten bij het hoofdstembureau en dozen mee te nemen.
Onder meer de kleinzoon van president Desi Bouterse was daarbij.

Dat hebben de leiders van vier oppositiepartijen VHP, ABOP, NPS en Pertjajah Luhur vanmiddag gezegd op een speciale persconferentie
bij de sporthal Anthony Nesty in Paramaribo.
In de sporthal is het Centraal Hoofdstembureau gevestigd. Daar worden alle stemmen geteld aan de hand van de de processen-verbaal
van 274 stembureaus. De situatie bij en in de sporthal is al dagen chaotisch. Leden van de oppositiepartijen waken er dag en nacht
om te controleren of er niet gefraudeerd wordt. Dat leidt tot opstootjes.

Lees verder:
https://www.ad.nl/buitenland/oppositie- ... google.nl/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 03 jun 2020, 17:31

Verkiezingsuitslag Suriname uitgesteld vanwege coronabesmetting

31 mei 2020

Vanwege een coronabesmetting in de sporthal waarin de verkiezingsresultaten worden verwerkt, zijn de verkiezingswerkzaamheden voorlopig gestaakt.
Dat heeft het Surinaamse ministerie van Binnenlandse Zaken zondag laten weten via een videoboodschap op Facebook.

Uitslag verkiezingen nog altijd niet officieel vastgesteld

De verkiezingen in Suriname werden afgelopen maandag gehouden, maar nog altijd is de uitslag niet officieel vastgesteld.
Tot nu toe is 99,5 procent van de stemmen geteld, maar bij 32 kieslokalen moeten stemmen worden herteld.
Deze lokalen liggen in de districten Paramaribo en Sipaliwini.

Volgens een informele verkiezingsuitslag is oppositiepartij VHP met twintig zetels de grote winnaar van de verkiezingen.
Samen met de partijen ABOP, NPS en PL ondertekende VHP zaterdag al een proclamatie voor samenwerking.

Op die manier kunnen de partijen een coalitieregering vormen, zonder de partij NDP van huidig president Desi Bouterse.
Bouterse eiste eerder deze week een hertelling van de stemmen van de verkiezingen.

Lees het hele artikel:
https://www.nu.nl/buitenland/6055011/ve ... tting.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door Rudolf I » 04 jun 2020, 21:03

Volgens huidig nieuwsbericht is de telling compleet, Bouterse heeft het niet gehaald. 10 zetels verlies voor zijn partij.
Ik ga geen uitgebreide uitslag citeren uit het nieuws, ik hou het ook niet tegen.

Is dit een einde van het tijdperk Bouterse..?
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 05 jun 2020, 10:25

Rudolf I schreef:
04 jun 2020, 21:03
Volgens huidig nieuwsbericht is de telling compleet, Bouterse heeft het niet gehaald. 10 zetels verlies voor zijn partij.
Ik ga geen uitgebreide uitslag citeren uit het nieuws, ik hou het ook niet tegen.

Is dit een einde van het tijdperk Bouterse..?
Afbeelding.....Ik heb al een dansje gedaan om te vieren dat Suriname verlost zou zijn van Bouterse.
Maar het verhaal is nog niet klaar. Wanneer hij geen president meer is telt ook de amnestie niet meer die hij zichzelf heeft toegekend,
om onder de gevangenisstraf inzake de decembermoorden te komen. Dus dat zal hij op alle mogelijke manieren proberen te voorkomen.
Ik hoop dat hij het niet voor elkaar krijgt om een hertelling te krijgen.


Bouterse wil nog steeds hertelling stemmen Paramaribo

05 juni 2020

De NDP, de partij van de Surinaamse president Desi Bouterse, wil nog altijd dat de stemmen in het district Paramaribo worden herteld.
Dat verklaarde een vertegenwoordiger van de partij tijdens een zitting van het hoofdstembureau Paramaribo.

De NDP heeft twaalf punten ingebracht waar volgens de partij sprake is van onregelmatigheden of mogelijk frauduleuze handelingen.
Het gaat bijvoorbeeld om verkeerde stembiljetten waardoor kiezers opnieuw moesten stemmen, foutieve optellingen of een verkeerde kleur potlood
dat is gebruikt. De partij heeft het hoofdstembureau gevraagd een hertelling te doen.

Lees verder via de link:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -winst-vhp


Alleen de verkiezingen lijken Bouterse voor 20 jaar cel te kunnen behoeden

27 maart 2020

Desi Bouterse werd eind vorig jaar veroordeeld tot twintig jaar cel voor zijn betrokkenheid bij de Decembermoorden.
De Surinaamse president gaat in hoger beroep, maar waarschijnlijk zijn de verkiezingen op 25 mei zijn enige mogelijke uitweg.
"Zodra hij president af is en geen machtsbasis meer heeft,
wordt hij in de gevangenis gesmeten."

De Surinaamse Krijgsraad bevond Bouterse in november hoofdschuldig aan de martelingen en executies van vijftien politieke tegenstanders in 1982.
Hij was toen bevelhebber van het leger, dat Suriname regeerde na een militaire staatsgreep, twee jaar eerder.

Tot een arrestatiebevel tegen de voormalige juntaleider kwam het niet. Waarschijnlijk vanwege de onuitvoerbaarheid daarvan.
'Bouta' is nu de democratisch verkozen president van het land.

Kleine kanttekening: hij heeft ook een celstraf van elf jaar uit te zitten in Nederland, waar hij in 1999 bij verstek werd veroordeeld wegens drugssmokkel.

Lees het hele verhaal via de link:
https://www.nu.nl/weekend/6040612/allee ... oeden.html
Laatst gewijzigd door taigitu op 05 jun 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door Gast1 » 05 jun 2020, 10:27

Rudolf I schreef:
04 jun 2020, 21:03
Volgens huidig nieuwsbericht is de telling compleet, Bouterse heeft het niet gehaald. 10 zetels verlies voor zijn partij.
Ik ga geen uitgebreide uitslag citeren uit het nieuws, ik hou het ook niet tegen.

Is dit een einde van het tijdperk Bouterse..?
Ik denk dat dat mooi zou zijn voor veel mensen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bouterse stevent af op verlies bij verkiezingen Suriname, oppositie viert al feest

Bericht door taigitu » 11 jun 2020, 11:34

Presidentskandidaat Suriname is niet bereid om Bouterse aan Nederland uit te leveren

10 juni 2020

Chan Santokhi, de beoogde nieuwe president van Suriname, zou bereid zijn om Desi Bouterse aan Nederland uit te leveren als ons land daarom vraagt,
meldde radiozender BNR na een interview met Santokhi. Enkele uren later ontkende de politicus zijn uitspraken via een officiële verklaring van zijn partij VHP.

,,We kijken uit naar het rechtshulpverzoek van Nederland en we kijken uit naar wat het advies zal zijn van de procureur-generaal”, zei Santokhi
volgens BNR in het interview. Hij houdt zich daarbij vast aan de wet, zegt de beoogde president. ,,Dat is zoals het systeem werkt in Suriname.”

Via een verklaring van zijn partij laat Santokhi nu weten dat hij dit niet zo bedoeld heeft. ,,Op geen enkel moment heeft de VHP-voorzitter gesuggereerd
of gezegd dat hij openstaat voor uitlevering van een Surinamer, in dit geval de zittende president. Het is bekend dat Surinamers volgens de bestaande wetgeving
niet uitgeleverd kunnen worden.” De journalist van BNR heeft ‘oneigenlijke conclusies’ getrokken, aldus de verklaring.
...................................

Ondanks zijn niet brandschone reputatie is Bouterse in Suriname nog altijd een factor van belang.
Lees: https://www.ad.nl/buitenland/zes-redene ... ~aa39f83d/


Lees het hele artikel verder via de link:
https://www.ad.nl/politiek/presidentska ... ~a311dc15/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie