'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 30 jun 2020, 15:28

Afbeelding
Een bekladde buste van koning Leopold II wordt verwijderd .

'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'.

De brief waarin koning Filip spijt betuigt voor het leed dat Congo is aangedaan in de koloniale periode wordt in België gezien als een grote stap.

Het koningshuis heeft deze zaak tot nu toe meestal toegedekt, zegt koningshuiskenner en historicus Mark Van den Wijngaert bij de VRT. "Boudewijn heeft destijds zelfs voor een deel de verdediging opgenomen voor het koloniaal verleden. Nu erkent het koningshuis dat er inderdaad gruweldaden zijn gebeurd."

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2339036-spijtbet ... cuses.html

>>>>>>>>>>>>>>

Spijt is niet genoeg , men wilt excuses zodat men herstelbetalingen kan eisen.
Maar hoe gaan die herstelbetalingen eruit zien als dat doorgaat ?
Dat word toch niet aan de regering daar gegeven ?
Want ik lees dat daar corruptiezaken spelen in het artikel.
Dus hoe dan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Fenna » 30 jun 2020, 15:46

:post:
Tammy schreef:
30 jun 2020, 15:28
Spijt is niet genoeg , men wilt excuses zodat men herstelbetalingen kan eisen.
Daar hopen ze op.
Ze horen de kassa al rinkelen.
En wij maar betalen voor iets waar 98% van de bevolking zich nooit schuldig aan heeft gemaakt.
Laat ze tevreden zijn met de welvaart die hun nu ten deel valt.

Waarom gaan ze niet demonstreren in landen waar slavernij nog orde van de dag is?
Denk aan Arabische en Afrikaanse landen.
Dat durven ze blijkbaar niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 01 jul 2020, 09:20

Dat van die herstelbetalingen stond in het artikel.
Het schijnt dat als er excuses worden gemaakt door een regering dat men dan herstelbetaling kan eisen want men heeft daar dan recht op.
Met spijt betuigen is dat schijnbaar onvoldoende.
Weet niet waarom dat zo is. [think]

Maar als dat doorgaat waar moet het geld dan naartoe ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door univers » 01 jul 2020, 09:38

Ik wil mijn bankrekening nummer wel geven.
De poen is altijd welkom. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Determinist » 01 jul 2020, 10:58

Ik wil graag gecompenseerd worden en vooral erg veel spijt voor de aanval op Dorestad door die ellendige Vikingen.
Als je eens weet wat voor effect dat heeft op mijn keuze voor de naam van de plaats waar ik graag wellicht zou kunnen wonen.

Laten we wat druk zetten op Harald.

gusteman

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door gusteman » 02 jul 2020, 09:35

Fenna schreef:
30 jun 2020, 15:46
En wij maar betalen voor iets waar 98% van de bevolking zich nooit schuldig aan heeft gemaakt.
Hey ... ik wist niet dat jij Belgische was, beste Fenna.


En ja, hoe zit dat met die schuld?

De Duitse herstelbetalingen voor de eerste en tweede wereldoorlog lopen voor een gedeelte nog steeds ... ook al vind je in gans Duitsland niet één Duitser die er mee 'schuldig' aan is geweest.

Kijk, je kan altijd zeggen "wat kunnen wij daar nog aan veranderen?" en het antwoord daarop ligt nogal voor de hand: niets, dus.
Het merendeel van die wandaden gebeurde onder het bewind van Leopold 2, op het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw.

Wat kan echter wel?

De Belgische bevolking zou zich eens moeten beraden over welke rijkdommen door Leopold 2, en onrechtstreeks dus ook door het Belgische volk, werden weggesleurd uit Congo.
Het gaat dan voornamelijk over massale hoeveelheden grondstoffen die ontstolen werden aan dat land ... daarover zou het Belgische volk zich eens mogen beraden, en vooral zichzelf even de vraag stellen "moesten wij kunnen bewijzen wie ons bestolen heeft, en om welke bedragen het ging, zouden wij het dan gerechtvaardigd vinden die bedragen terug te vorderen?"

Want daar draait het om: Congo WERD geplunderd en die plundering HEEFT België rijk gemaakt en die grondstoffen heeft Congo nu niet meer om zijn eigen volk ten goede te komen.

En als de overheid in Congo frauduleus is, dan is dat een probleem voor de Congolezen, zij moeten dat oplossen, niet de Europeanen, die hebben zich daar niet mee te moeien ... tenzij zij zouden het slachtoffer worden van dat frauduleus gedrag natuurlijk.


Maar nu even naar de kern van het onderwerp: de spijtbetuiging van Koning Filip, en vooral alle schijnheiligheid daarrond.

Natuurlijk heb ik het over schijnheiligheid aangezien de Belgische premier het had over "een initiatief van de koning zelf" ... wat natuurlijk volstrekte onzin is.
Moest een Belgische koning een dergelijk initiatief op zijn eentje in gang zetten dan stond de Kamer van Volksvertegenwoordigers in rep en roer; dan was het land te klein (en het is al niet zo erg groot :mrgreen: ).
Dan had de koning zich moeten verantwoorden voor het voltallige parlement en riskeerde hij afzetting: de Belgische grondwet bepaalt dat een Belgische koning zich niet mag moeien in politieke en/of diplomatieke zaken en ook uit zichzelf geen politieke of diplomatieke stappen mag zetten, of handelingen uitvoeren die een politiek of diplomatiek gevolg zouden kunnen hebben.
Dat 'initiatief van de koning zelf' is dus larie en apekool maar toch wordt het in een overheidsverklaring zo genoemd.
De bedoeling is natuurlijk om te voorkomen dat een eis tot herstelbetaling aantrekkelijk zou kunnen worden.

Juridisch echter hebben ze geen poot om op te staan, in tegendeel: wanneer iemand een klacht neerlegt bij het grondwettelijk Hof zal al snel worden vastgesteld dat de koning deze uitspraak enkel kon doen nadat het voltallige Parlement (de Kamer van Volksvertegenwoordigers + de Senaat) zich akkoord had verklaard en de tekst had goedgekeurd. En dan staat de deur open voor een vraag tot herstelbetaling.

En neen, beste Fenna, als je geen Belgische bent dan hoef jij echt niet mee te betalen hoor. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 02 jul 2020, 10:08

Bedankt voor je uiteenzetting Gusteman. :grin:

Je stelt de Belgische bevolking een vraag.
Daar hoor jij ook bij.

Dus wat vind jij als er een herstelbetaling zou plaats vinden ?
Zou je het daarmee eens zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Fenna » 02 jul 2020, 10:22

gusteman schreef:
02 jul 2020, 09:35
Hey ... ik wist niet dat jij Belgische was, beste Fenna.
Je weet zoveel niet van mij, maar inderdaad, ik ben niet Belgisch :wink:
gusteman schreef:
02 jul 2020, 09:35
En neen, beste Fenna, als je geen Belgische bent dan hoef jij echt niet mee te betalen hoor.
Ik bedoelde het in zijn algemeenheid.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door gusteman » 02 jul 2020, 10:48

Tammy schreef:
02 jul 2020, 10:08
Dus wat vind jij als er een herstelbetaling zou plaats vinden ?
Zou je het daarmee eens zijn ?
Natuurlijk zou ik het daarmee eens zijn ... net zoals ik het zou eens zijn met de teruggave door Duitsland van alle rijkdommen en schatten die tijdens de oorlog werden gestolen en meegesleurd naar Duitsland.
Net zoals ik het ermee zou eens zijn dat elke natie die ooit één of meer kolonies heeft 'gehad' (hoe kun je nou in godsnaam een land binnen stappen en verklaren "vanaf nu is dit van mij"???) en daar grondstoffen heeft gestolen de tegenwaarde van die diefstallen terugbetaalt.
Net zoals ik het ermee zou eens zijn dat alle adellijke families die zich doorheen de eeuwen hebben verrijkt met stelen, plunderen, brandstichten, verkrachten en moorden hun rijkdommen en chique titels zouden moeten afstaan aan de bevolking van het grondgebied waarbinnen die families zich door die daden hebben verrijkt.

Die teruggave zou natuurlijk (jammer genoeg) enkel mogelijk zijn voor wat betreft grondstoffen en rijkdommen waarvan valt te achterhalen over wat en hoeveel het ging.
Op basis van die kennis kan dan bepaald worden wat de mogelijke economische schade aan een land is geweest en die zou dienen vergoed te worden door de natie(-s) die baat heeft (hebben) gehad bij dat plunderen.

Want laten we nu eens heel eerlijk zijn: zelfs al heeft niemand van ons persoonlijk bloed aan haar/zijn handen, zelfs al heeft niemand van ons persoonlijk deel gehad aan diefstal en/of geweldpleging, de rijkdommen die middels plundering hierheen werden gehaald vormen mee de basis voor de welvaart waarin we nu leven ... dankzij de plunderingen en moorden die door onze voorouders werden gepleegd.
Ik heb nog niemand hier in west Europa horen verklaren dat zij/hij afstand doet van een deel van de welvaart waarvan zij nu genieten, een deel van de opleidingsmogelijkheden voor hun kinderen, een deel van de gezondheidszorg voor hen en hun familie, een deel van de nutsvoorzieningen waarvan zij gebruik maken, een deel van hun hele bestaan.
En toch is dat gedeeltelijk opgebouwd met de levens van de volkeren in de landen die door onze voorouders werden ontstolen aan de rechtmatige eigenaars, zijnde de plaatselijke bevolking.

En voor dat soort diefstal vind ik, op basis van mijn persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel, dat er geen verjaring mogelijk is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 02 jul 2020, 11:32

Dat is een mooi en uitgebreid antwoord Gusteman. :hands:

Dank je wel , heel duidelijk hoe jij erin staat.
Denk je dat veel mensen in Belgie ook zo denken als jij ?
Ik heb geen idee hoe Belgen kijken naar hun verleden als land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door gusteman » 02 jul 2020, 12:18

Tammy schreef:
02 jul 2020, 11:32
Denk je dat veel mensen in Belgie ook zo denken als jij ?
Neen, lieve Tammy, dat denk ik niet ... ik denk zelfs veeleer het tegenovergestelde, namelijk dat mijn standpunt een zeldzaamheid is.
Tammy schreef:
02 jul 2020, 11:32
Ik heb geen idee hoe Belgen kijken naar hun verleden als land.
Ik doe gewoon een gok: naar mijn mening zal je hierover evenveel verschillende standpunten hebben als er Belgen zijn, met twee grote hoofdlijnen: diegenen die fier zijn op hun geboorteland en diegenen die dat niet zijn.

Zelf zit ik ergens midden tussen die twee hoofdlijnen: ik begrijp absoluut niet hoe iemand kan fier zijn op de plaats die door haar/zijn moeder werd gekozen als locatie om een kind te baren.
Ik bedoel maar: je kan wel fier zijn op een eigen prestatie, bijvoorbeeld het overwinnen van een verslaving (ik zeg maar wat), maar waarop kan fierheid gebaseerd zijn wanneer het gaat om iets waar je zelf totaal geen zeggenschap in hebt gehad?

Dat is geen fierheid maar misplaatste verwaandheid.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 03 jul 2020, 15:18

Misplaatste verwaandheid vind ik een groot woord.
Iemand kan ergens geboren zijn en daar ook opgroeien op een fijne manier en daardoor heel trots zijn op zijn of haar geboorteland..
En dat ook een heel leuk land vinden.
Mensen met rot herinneringen denken anders over hun geboorteland.

Weet je Gusteman, is het niet veel belangrijker dat iemand in deze harde wereld super trots is op een plek waar hij of zij is geboren en daarbij een glimlach bij krijgt en zich goed voelt ?
Dat is mooier lijkt mij dan dat als misplaatste verwaandheid zien.

Ik kies voor de glimlach. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Gast1 » 03 jul 2020, 16:30

Chapeau Tammy, ik zou het niet mooier / beter kunnen beschrijven. ;P!

Wijsheid kiest niet voor de glimlach, de glimlach is de wijsheid zelve ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Spijtbetuiging Filip over Congo is grote stap, hopelijk opmaat naar excuses'

Bericht door Tammy » 03 jul 2020, 16:43

Merci. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie