Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door gusteman » 05 jul 2020, 10:48

Ik heb even overwogen om dit te plaatsen onder "Sociologie" omdat het in eerste instantie toch een maatschappelijk beeld schetst.

Toch heb ik verkozen om het onder "Nieuws en Actualiteit" te plaatsen omdat ik de mening ben toegedaan dat we hier te maken hebben met een nieuw aspect van iets wat reeds langer aan de gang is: polarisatie, standpunten op basis van bepaalde ideologieën ... standpunten die nu leiden tot blokvorming waarbij grote groepen in de maatschappij zich openlijk vijandig tegenover andere groepen gaan stellen.
En het verleden leert ons dat dit een kantelpunt is, namelijk het punt waarop gevestigde democratieën hier moeten een halt toe roepen en dit met alle mogelijke middelen moeten bestrijden.

Waarom zou dit dan nieuws zijn?

Omdat, 'as we speak', in Polen een presidentskandidaat het volk voor zich weet te winnen door de belofte dat hij de grondwet zal aanpassen, en wel omwille van
Andrzej Duda, Pools president schreef:In de grondwet van Polen, zou expliciet moeten staan vermeld dat het voor iedereen die een homoseksuele relatie heeft verboden is om kinderen te adopteren. Om de veiligheid van het kind en een correcte opvoeding te garanderen en opdat de Poolse staat de kinderrechten kan vrijwaren, vind ik dat zo'n artikel zou moeten bestaan.
De man belooft ook dat hij reeds de komende week een wetsvoorstel in die zin zal indienen.
Frappant detail: zijn tegenkandidaat is het met dat wetsvoorstel eens.

Bron: VRT/NWS

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 11:01

:post:
Zal deze polarisatie ook niet de oorzaak zijn van de overbevolking?
Je ziet dat mensen steeds meer op een eigen 'eilandje' zitten en min of meer hun normen en waarden willen verdedigen omdat ze zich niet meer gehoord voelen in de massa.

Het zijn net de muizen in de te overvolle kooi die aan het vechten en moorden gaan omdat er te weinig ruimte is, terwijl het van nature geen moordzuchtige dieren zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 11:12

Dat wat ik allemaal zie wat er gebeurt in de wereld, stemt mij tot droefheid.
Ik denk dat Fenna (en daar waren we het al eerder over eens) een belangrijk punt heeft met de overbevolking.
Ook het aangehaalde voorbeeld is een treffend voorbeeld.

Of de wereld dat nodig heeft weet ik niet, maar de mensheid misschien wel.
Want dit is wat er immers aan het gebeuren is ...
Ik denk niet dat de mensheid weet wat ze doet en misschien is ze dat ook wel niet kwalijk te nemen.

Misschien is de Bijbelse god dat wél kwalijk te nemen, daar 'ze' (pluriform) de mens naar hun evenknie hebben geschapen.
Maar zelf denk ik dat die Bijbels god door de mens geschapen is.

Hoe-dan-ook ... de geschiedenis blijft zich herhalen van het verhaal van Kaïn en Abel.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 11:18

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Tammy » 05 jul 2020, 11:58

Er staan een aantal interessante zinnen in deze topic van Gusteman.

Allereerst de titel die is :

Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan............

Die verdraagzaamheid is er op dit gebied van adoptie door koppels van hetzelfde geslacht nooit helemaal geweest.
Want dat blijkt uit het volgende :
Uit een peiling die vorig jaar door het instituut CBOS is afgenomen, moet blijken dat slechts 9 procent van de Polen voorstander is van het recht op adoptie door koppels van hetzelfde geslacht.
Het is niet de president die het volk zo laat denken.
Het zijn de mensen zelf.
Normaal zeg ik ook meteen dat overbevolking de oorzaak is van het verdwijnen van verdraagzaamheid en meestal is dat ook zo.
Maar in dit geval is het denk ik iets anders.

We hebben wat men tegenwoordig aanduid een LHBTI gemeenschap.
Daar zijn veel veranderingen aan de gang.
Men word mondiger, er is meer aandacht voor deze mensen en er word van alles in werking gezet om de mensen uit die gemeenschap te helpen als ze obstakels tegenkomen enz.
Mooi zo en alles ok zou je denken.
En dat laatste is dus niet zo.

Men wilt dat de LHBTI gemeenschap geaccepteerd word.
Men maakt wetten in landen om dat te realiseren.
Maar dat heeft niks te maken met verdraagzaamheid bij de bevolking.

Accepteren en verdraagzaamheid zijn twee verschillende zaken.
Accepteren omdat het in de wet staat en het persoonlijk ok vinden is dus niet hetzelfde.
Sommige volkeren zijn er nog niet aan toe om deze veranderingen in hun maatschappij te zien.

En ik geloof niet dat alle Polen zonder na te denken achter een president aanhollen en zijn standpunt automatisch overnemen.
Polen is meer dan het paard en wagen wat je in de dorpen ziet.
Het beeld wat veel mensen misschien nog hebben.
De jonge generatie is modern maar dat betekend niet dat alle Polen deze veranderingen willen.

Deze nieuwe wet is uiteraard schandalig maar de president is daar gekozen en word waarschijnlijk herkozen.
En dat heeft een reden.
Namelijk dat ze het met hem eens zijn omdat ze het zelf ook zo vinden.

Velen denken tegenwoordig omdat de LHBTI gemeenschap zichtbaarder is geworden en gelukkig veel mensen uit die gemeenschap ook naar voren komen en zich niet meer verbergen , dat iedereen ze omarmt.
Die verdraagzaamheid dus.

Maar die verdraagzaamheid is er niet overal en is er ook nooit overal geweest.
Dus wat de titel zegt in deze topic klopt niet helemaal.

De verdraagzaamheid verdwijnt niet zoetjesaan,
Het is er nooit helemaal aanwezig geweest.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 12:03

Tammy schreef:
05 jul 2020, 11:58
De verdraagzaamheid verdwijnt niet zoetjesaan,
Het is er nooit helemaal aanwezig geweest.
Jeetje Tammy ... ik lees steeds vaker een groter wordende wijsheid in jouw reacties, pakaan: :post:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door herman50 » 05 jul 2020, 12:21

het blijft die 3 O´s ,,,Onachtzaamheid onwetendheid, onnadenkendheid ....... én alles en iedereen gaat de straat op om zijn gelijk te eisen!!!! ...
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Vitharr » 05 jul 2020, 12:24

FB_IMG_1593941333944.jpg
De basics...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 13:12

Mooi Vitharr, mooi ;P!

Het is maar nét hoe je 'de waarheid' bekijkt.
En die waarheid gaat zelfs verder dan drie dimensies.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Kristof Piessens » 05 jul 2020, 13:20

Je zou denken dat je zelf verdraagzaam bent naar alle mensen toe maar het tegendeel is in deze dus dat die verdraagzaamheid onder elkaar niet opgeëist kan worden, mij interesseert meer de mens dan het feit dat je anders geaard bent.

Verdraagzaamheid zou een vanzelfsprekendheid dienen te zijn, immers op de inhoud kun je discussiëren maar niet op wie je bent en daar zit de spelval.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 13:41

Kristof Piessens schreef:
05 jul 2020, 13:20
Je zou denken dat je zelf verdraagzaam bent naar alle mensen toe maar het tegendeel is in deze dus dat die verdraagzaamheid onder elkaar niet opgeëist kan worden, mij interesseert meer de mens dan het feit dat je anders geaard bent.

Verdraagzaamheid zou een vanzelfsprekendheid dienen te zijn, immers op de inhoud kun je discussiëren maar niet op wie je bent en daar zit de spelval.
Je kunt ook denken dat je zelf verdraagzaam bent en dat er geen tegendeel is (of hoeft te zijn) Kristof.
In deze is 'het tegendeel' een verzonnen concept en dan kan dat ook niet worden opgeëist worden.
Verdraagzaamheid is bij lange na geen vanzelfsprekendheid en dat kán het ook niet zijn.
Daar zijn de mensen te verschillend voor.

En over alles is te discussiëren ... :peace:

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 690
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Rudolf I » 05 jul 2020, 16:00

Verstappen weigerde te knielen voor BLM. Anders dan Hamilton.
Verstappen hoeft ook niet te knielen, het is toch immers een vrije keus. Toch stond in een nieuwsbericht op mijn telefoon dat Hamilton het mes op de keel heeft gezet bij coureurs.

Raar.

Mooi plaatje trouwens over 'Truth'.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 19:04

Het valt me van mijzelf op dat ik ook steeds onverdraagzamer word.
Maar dat komt omdat bepaalde groeperingen en status aparte hebben en ik en velen met mij, het gevoel hebben niet gehoord te worden.

Ik ben van huis uit heel verdraagzaam tegenover mijn medemensen ongeacht geloof, huidskleur of afkomst.
Maar ik heb te vaak ondervonden dat er met twee maten gemeten word.

Ik woon vlak bij een moskee en heb veel misstanden gezien en ook een paar keer zelf een nare ervaring gehad met die mensen.
Ik heb meldingen gedaan en weet van andere mensen dat zij dat ook hebben gedaan, dat ging variërend van bedreiging tot vandalisme, vernieling en geweld, en als je dan i.v.m. een rechtszaak aan de politie vraagt om bewijs, zeggen ze dat er nooit een melding is gedaan, terwijl ik wist dat dit wel was gedaan.
Toen ik bedreigd werd met een mes door een moskeebezoeker omdat iemand anders zijn hond tegen die gast blafte en ik alleen toeschouwer was op afstand en daar melding van maakte bij de politie, vroegen ze mij om naar die gast toe te gaan en te vragen waarom hij dat deed, waarop ik verontwaardigd aan de agent vroeg "dat is toch uw taak?Ik ben toch niet gek om naar die man toe te gaan zodat hij mij alsnog kan steken?".
"Nou mevrouw, wij kunnen hier niets mee".

En dit soort zaken hoor en lees je veel te vaak.
Mensen voelen zich in het nauw gedreven en een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Hun gevoel van rechtvaardigheid word aangetast als zij melding maken van misstanden en daar word dan geen gehoor aan gegeven.

De buitenlandse mensen in mijn vriendenkring zeggen zelf ook dat zij dingen gemakkelijker voorelkaar krijgen dan ik omdat ze een kleurtje hebben of moslim zijn.
Zij zien ook dat zij voorgetrokken worden en maken daar gebruik en soms misbruik van, want ja, waarom zou je dat niet doen als je de kans geboden word.

Ook de media heeft hier een kwalijke zaak in door bepaalde groepen op een voetstuk te plaatsen en de blanke mensen een schuldgevoel aan te praten.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 05 jul 2020, 20:45

Fenna, ik kan me daar werkelijk van alles bij voorstellen!

:post:

gusteman

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door gusteman » 05 jul 2020, 22:08

Vooreerst mijn welgemeende dank voor de antwoorden, een waaier aan standpunten en invalshoeken, geen enkel is gelijkluidend en toch raken ze allemaal de kern van de zaak.
Een mooi voorbeeld van het gegeven dat er aan alles verschillende 'kanten' zijn maar er is telkens maar één werkelijkheid, één 'waarheid'.

Ik zou kunnen één van de 'kanten' aangrijpen om daar dieper op in te gaan, ik beperk me echter tot een summiere reactie en/of vraagstelling bij enkele opmerkingen ..... we zien wel of daar een bruikbaar denk- en/of discussiepatroon uit groeit.
Fenna schreef:
05 jul 2020, 11:01
Zal deze polarisatie ook niet de oorzaak zijn van de overbevolking?
Leuke insteek ... zelf zie ik de polarisatie meer als een gevolg van de overbevolking.
Wat trouwens wordt bevestigd door je daarop volgende uitspraak:
Fenna schreef:
05 jul 2020, 11:01
Het zijn net de muizen in de te overvolle kooi die aan het vechten en moorden gaan omdat er te weinig ruimte is, terwijl het van nature geen moordzuchtige dieren zijn.
Dus veronderstel ik dat ook jij bedoelde dat de overbevolking de oorzaak is.


Tammy schreef:
05 jul 2020, 11:58
Maar die verdraagzaamheid is er niet overal en is er ook nooit overal geweest.
Dus wat de titel zegt in deze topic klopt niet helemaal.
Ja, dat is het probleem met schriftelijke uitwisseling van gedachten: de lezer interpreteert wat staat geschreven en gaat daar dieper op in, zonder zelfs maar te weten of dat dieper ingaan wel in lijn gaat met de gedachtegang van de schrijver ..... wat in dezen dus niet zo is.
Want in de titel had ik het over de verdraagzaamheid die er wèl is bij een deel van de massa, dus over die mensen die wèl verdraagzaam zijn maar die nu hun verdraagzaamheid (hun geduld?) aan het verliezen zijn.

Ik dacht dat ik dit duidelijk had gemaakt in de OT maar dat blijkt dus niet het geval te zijn, dus is het goed dat Tammy deze opmerking heeft gemaakt zodat bij dezen is toegevoegd/rechtgezet wat bij aanvang onduidelijk was gebleken.

herman50 schreef:
05 jul 2020, 12:21
het blijft die 3 O´s ,,,Onachtzaamheid onwetendheid, onnadenkendheid ....... én alles en iedereen gaat de straat op om zijn gelijk te eisen!!!! ...
Deze opmerking geniet mijn voorkeur, vooral omdat ze echt de kern van het probleem aantikt: het egoïsme in de mens ..... dat er altijd al is geweest maar dan wel verborgen achter een laagje glans, onze 'beschaving'.
Bij sommigen is dat laagje heel belangrijk: ze koesteren het, poetsen het dagelijks op en behouden het als een kostbaar goed ... wat het inderdaad ook is.
Bij anderen slaagt het egoïsme erin om zo heel af en toe doorheen dat laagje te breken en voor wat stennis te zorgen; bij nog anderen gebeurt dit al wat vaker en bij nog eens anderen is er van dat laagje niks meer te merken.

Allemaal maken ze deel uit van onze samenleving en bepalen ze mee wie aan het hoofd van die samenleving zal staan ..... doen we daar wel goed aan om dit zo te laten gebeuren?

Vitharr schreef:
05 jul 2020, 12:24
De basics...
De nagel op de kop ... ik had ook niks anders verwacht van jou, beste Vitharr.

Kristof Piessens schreef:
05 jul 2020, 13:20
Verdraagzaamheid zou een vanzelfsprekendheid dienen te zijn, immers op de inhoud kun je discussiëren maar niet op wie je bent en daar zit de spelval.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit een misvatting is en dat je wel degelijk kan discussiëren op wie je bent ... want je bent zelf de bouwheer van jezelf, je bepaalt zelf hoe je door het leven gaat en hoe je omgang met anderen zal verlopen.

Rudolf I schreef:
05 jul 2020, 16:00
Toch stond in een nieuwsbericht op mijn telefoon dat Hamilton het mes op de keel heeft gezet bij coureurs.
De terminologie 'het mes op de keel' was een keuze van een journalist, en weer typerend voor een deel van de maatschappij waar sensatie een hoofdrol speelt.
Ook naar die mensen kan je verdraagzaamheid betuigen ... of dan ook weer niet ... ook dàt is een vrije keuze.

Fenna schreef:
05 jul 2020, 19:04
Het valt me van mijzelf op dat ik ook steeds onverdraagzamer word.
Maar dat komt omdat bepaalde groeperingen en status aparte hebben en ik en velen met mij, het gevoel hebben niet gehoord te worden.
Het gebeurt zelden dat mensen zich in een discussie- of praatgroep kwetsbaar opstellen en jij doet dit hier heel spontaan ... dat siert jou, beste Fenna, en ik moet je bedanken voor je blijk van vertrouwen.

Ik stel me echter wel een vraag bij wat jij naar voor schuift, namelijk deze: denk jij dat meer onverdraagzaamheid door diegenen die zich verwaarloosd voelen een oplossing kan bieden voor die problematiek?
En zo niet, waarom laat jij die onverdraagzaamheid dan toe om de spelregels te bepalen?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 23:08

gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Dus veronderstel ik dat ook jij bedoelde dat de overbevolking de oorzaak is.
Klopt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Fenna » 05 jul 2020, 23:13

gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Ik stel me echter wel een vraag bij wat jij naar voor schuift, namelijk deze: denk jij dat meer onverdraagzaamheid door diegenen die zich verwaarloosd voelen een oplossing kan bieden voor die problematiek?
Nee.
En zo niet, waarom laat jij die onverdraagzaamheid dan toe om de spelregels te bepalen?
Machteloosheid.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Tammy » 06 jul 2020, 02:39

Gusteman schreef :
Tammy schreef: ↑05 jul 2020, 11:58
Maar die verdraagzaamheid is er niet overal en is er ook nooit overal geweest.
Dus wat de titel zegt in deze topic klopt niet helemaal.

Gusteman schreef :

Ja, dat is het probleem met schriftelijke uitwisseling van gedachten: de lezer interpreteert wat staat geschreven en gaat daar dieper op in, zonder zelfs maar te weten of dat dieper ingaan wel in lijn gaat met de gedachtegang van de schrijver ..... wat in dezen dus niet zo is.
Want in de titel had ik het over de verdraagzaamheid die er wèl is bij een deel van de massa, dus over die mensen die wèl verdraagzaam zijn maar die nu hun verdraagzaamheid (hun geduld?) aan het verliezen zijn.
In wezen blijft het antwoord hetzelfde Gusteman.
Want je hebt het dus over de wel aanwezige verdraagzaamheid van een deel van de massa.
Maar je hebt verdraagzaamheid of je hebt het niet.

Als je verdraagzaamheid hebt voor een in dit geval een groep in de samenleving en die word minder dan is er al geen sprake van echte verdraagzaamheid geweest .
Maar iets wat er op lijkt.
Of je moet last hebben van een groep uit de samenleving, ik denk hierbij aan geweld, dan is het iets anders.
Maar dat lijkt mij bij adoptie van stellen van hetzelfde geslacht niet aan de orde

Maar ieder zijn visie. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 06 jul 2020, 08:30

Met een digitaal bloemetje voor de reacties van Fenna, reageer ik ook even op de totaalpost van gusteman.
Fenna heeft al gereageerd op de opmerkingen en andere zaken in de totaalpost 'hebben zich al vanzelf opgelost'.

Dit blijft over:
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Een mooi voorbeeld van het gegeven dat er aan alles verschillende 'kanten' zijn maar er is telkens maar één werkelijkheid, één 'waarheid'.
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Want in de titel had ik het over de verdraagzaamheid die er wèl is bij een deel van de massa, dus over die mensen die wèl verdraagzaam zijn maar die nu hun verdraagzaamheid (hun geduld?) aan het verliezen zijn.
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
herman50 schreef:
05 jul 2020, 12:21
het blijft die 3 O´s ,,,Onachtzaamheid onwetendheid, onnadenkendheid ....... én alles en iedereen gaat de straat op om zijn gelijk te eisen!!!! ...
Deze opmerking geniet mijn voorkeur, vooral omdat ze echt de kern van het probleem aantikt: het egoïsme in de mens ..... dat er altijd al is geweest maar dan wel verborgen achter een laagje glans, onze 'beschaving'. [ knip ] Allemaal maken ze deel uit van onze samenleving en bepalen ze mee wie aan het hoofd van die samenleving zal staan ..... doen we daar wel goed aan om dit zo te laten gebeuren?
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Vitharr schreef:
05 jul 2020, 12:24
De basics...
De nagel op de kop ... ik had ook niks anders verwacht van jou, beste Vitharr.

Gast1

Re: Verdraagzaamheid verdwijnt zoetjesaan ... is dat echt wat de wereld nodig heeft?

Bericht door Gast1 » 06 jul 2020, 09:08

Laat ik beginnen met het laatst bovengenoemde:
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Vitharr schreef:
05 jul 2020, 12:24
De basics...
De nagel op de kop ... ik had ook niks anders verwacht van jou, beste Vitharr.
Zie wat je schrijft gusteman:
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Een mooi voorbeeld van het gegeven dat er aan alles verschillende 'kanten' zijn maar er is telkens maar één werkelijkheid, één 'waarheid'.
... het zijn juist de basics die Vitharr noemt, die laten zien dat die ene waarheid meerdere waarheden kent.

En dat is nou nét dé waarheid.
Ik weet dat je dat meteen begrijpt.
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Want in de titel had ik het over de verdraagzaamheid die er wèl is bij een deel van de massa, dus over die mensen die wèl verdraagzaam zijn maar die nu hun verdraagzaamheid (hun geduld?) aan het verliezen zijn.
Juist, en in het geval (met alle respect) van Fenna zie je dus iets gebeuren.
Openhartig schrijft ze het volgende:
Ik ben van huis uit heel verdraagzaam tegenover mijn medemensen ongeacht geloof, huidskleur of afkomst.
Welnu -en daar is empathie voor nodig- verplaats je eens in haar situatie, in haar omgeving met haar ervaringen.
Ik lees dat je haar bedankt voor 'de blijk van vertrouwen' ... maar gaat daar verder niet op in, behalve door een vraag te stellen.
Kun jij je de 'machteloosheid' voor stellen en hoe zou jij je voelen?
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
herman50 schreef:
05 jul 2020, 12:21
het blijft die 3 O´s ,,,Onachtzaamheid onwetendheid, onnadenkendheid ....... én alles en iedereen gaat de straat op om zijn gelijk te eisen!!!! ...
Deze opmerking geniet mijn voorkeur, vooral omdat ze echt de kern van het probleem aantikt: het egoïsme in de mens ..... dat er altijd al is geweest maar dan wel verborgen achter een laagje glans, onze 'beschaving'.
Zo 'egoïstisch' is de West-Europese mens niet.
Kijk eens wat er uiteindelijk allemaal gebeurt en wat we toelaten in de breedst mogelijk zin van het woord.
gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:08
Allemaal maken ze deel uit van onze samenleving en bepalen ze mee wie aan het hoofd van die samenleving zal staan ..... doen we daar wel goed aan om dit zo te laten gebeuren?
Heel juist ... daarom laten we juist zoveel mensen toe.
Vluchtingen, hulpbehoevenden, we betalen hogere (ziekte- en zorg)premies voor de hulp aan al deze mensen, we vangen ze op allerlei manieren op en zijn dus met z'n allen helemaal niet zo egoïstisch.

Veel van die échte hulpbehoeftigen zijn daar intens dankbaar voor, maar ... en nu lees die post van Fenna nog maar eens door.
Door al onze vrijgevigheid is ook dát wat er gebeurt ... en dat is dan nog maar een enkel voorbeeld.

In de buurt waar mijn Moeder woont, hebben ze oudere vrouwtjes van boven de 80 jaar beroofd waarvan er bij een zelfs de kaak gebroken werd.
En ja ... dat zijn heel, heel vaak ... die typische mensen die dat doen.
Of het nou in het noorden, zuiden, oosten of westen is in het vooral west-West-Europese land waar we wonen, het maakt niet uit.
En dus kan ik me voorstellen dat dat mensen frustreert en dus ook politiemensen.
Maar als er iets gezegd wordt over die typische mensen ... o wee o wee ...
En machteloosheid volgt.
Totdat er een opstand komt.

En dat is nou weer nét die andere kant van die 'ene waarheid' ... de andere belichting van die basics ...

Plaats reactie