De Gapers van Nederland

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Gapers van Nederland

Bericht door Tammy » 09 jul 2020, 22:27

Afbeelding
De gaper die vrijdag wordt verwijderd door de eigenaar van de apotheek in Amsterdam .

De omstreden gaper die in Amsterdam van een gevel wordt gehaald lijkt volgens historicus Peter van den Hooff weinig op de traditionele gapers. "Wat mij tegen de borst stuit is dat het geen goede representatie is van het fenomeen gapers."

De houten beelden bestaan sinds het begin van de 17e eeuw en waren destijds veel gedetailleerder, legt Van den Hooff uit in het NOS Radio 1 Journaal. "De oorspronkelijke koppen waren heel kunstig gesneden en beschilderd, eigenlijk levensecht. Vergelijkbaar met een boegbeeld voor een schip of de poppen in een poppenspel."

Lees het volledige artikel en bekijk de bijbehorende video op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2340127-oosterse ... -deze.html

Afbeelding

Afbeelding

>>>>>>>>>>>

Ik ben helemaal niet bekend met deze Gapers.
Misschien heb ik ze als kind een keer gezien, ik weet het niet meer.
In de video in de link word het goed uitgelegd.
En zie je ook Gapers in een museum.


Sommige Gapers vind ik prachtig maar de meesten vind ik er akelig uitzien.

We kent deze Gapers wel ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Fenna » 09 jul 2020, 23:39

Ik.
Wij hebben in Groningen een boven een apotheek gehad.
Deze zat aan het lager der A.
Afbeelding
En we hebben een beeld van een hert met een echt gewei,
boven een wat ooit een apotheek was.
Afbeelding
Van zo'n gewei werd ooit gedacht dat het een medicinale werking had als het vermalen werd als poeder.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door herman50 » 10 jul 2020, 07:03

Yep maar de winkels- verdwenen en daarmee de gapers , _(nou doe ik het wel eens maar dat heb der niks mee te maken "nee ) fijne dag [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door univers » 10 jul 2020, 07:48

De waterstoker en ook de kapper hadden zo'n hoofd bij de voordeur hangen.
Je zag ze veel vroeger.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Tammy » 10 jul 2020, 09:04

Verdorie ik had vroeger meer omhoog moeten kijken. :mrgreen:
Jullie kennen ze wel.
Mooi om jullie verhalen te horen en ook van jouw hert Fenna, wist niet dat dieren er ook bijhoorden.
Weer wat geleerd. ;P!

Welke vinden jullie mooi ?
Ik die vandaag word weggehaald en de Tulband mannen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Fenna » 10 jul 2020, 09:15

Volgens mij hoort de vrouw (onderste rij, tweede van links) met het roze lint/doek om haar hoofd bij en tandarts praktijk en is niet een echte gaper.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Gast1 » 10 jul 2020, 09:19

Tammy schreef:
09 jul 2020, 22:27
We kent deze Gapers wel ? :grin:
Ik ken ze vanuit mijn geboorteplaats.
Maar ook van de vitrine bij de dokter én van de tandarts.
En van de musea die ik bezocht heb.

Echt mooi heb ik geen van allen gevonden ...

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door herman50 » 10 jul 2020, 09:42

nee klopt Gast1, maar de echte gapers waren de óuwetje´ die waren ervoor gemaakt, later kreeg men een zaak en dacht oja daar kan een gaper bij ,,,, maar dat was niet ´het´ model´, <en misschien maar goed dat ze weggaan ander kwamen er daar weer van die gekkies schreeuwen discri enzenzenzenzenzenz ,,,,fijne dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door taigitu » 10 jul 2020, 11:01

Voor mij zijn gapers ook geen nieuwigheid.
Ik zag ook de gaper boven de winkel van de drogist in mijn woonplaats.
Het zou goed kunnen dat hij er nog hangt...

Hier onder de geschiedenis van de gapers voor zover bekend:


Het achterste van de tong

De meeste gapers zijn in uniform of gekleed als oosterling, apotheker of nar. Waarom kozen apothekers en drogisten voor deze gapers?

De gaper werd vanaf in ieder geval de late zestiende eeuw in grotere steden als uithangteken gebruikt. In deze periode werd aan een huis
nog geen nummer toegekend en diende een uithangteken als herkenbaar punt in het straatbeeld. Een huis werd bijvoorbeeld aangeduid als
‘in de oranjeboom’, ‘in de aap’, of ‘waar de gaper uithangt’. Door het uithangteken wist je waar het huis was waar je moest zijn.

Dit zeventiende-eeuwse schilderij laat goed zien hoe huizen in die tijd werden aangeduid met uithangtekens.

Afbeelding

Een uithangteken was aanvankelijk dus niet gebonden aan een bepaald type winkel of beroep, maar aan een bepaald huis.
Zo was er in 1571 in De gapert aan de Hooge Steenweg in Den Bosch een brouwerij gevestigd en kon je in 1650 in De gapert
aan de Vissersdijk in Rotterdam terecht voor een brood.

Pas vanaf het einde van de achttiende eeuw begint de gaper meer en meer het herkenningsteken voor apotheek en drogisterij te worden.
Vanaf het einde van de achttiende eeuw wordt de gaper meer en meer het herkenningsteken voor apotheek en drogisterij

In de loop van de tijd groeide de verscheidenheid aan gapers. Er waren bijvoorbeeld ‘gouden’ gapers, gapers met een kroon en gapers met een aap
op de schouder. Geen exemplaar was hetzelfde. Toch laten de meeste gapers zich omschrijven als oosterling, gaper in uniform, apotheker of nar.
Deze vier soorten gapers zijn ook duidelijk te herkennen in deze tentoonstelling. Waarom hingen apothekers en drogisten vaak juist voor
deze soorten gapers uit? Wat hebben ze met de geneesmiddelvoorziening te maken?

Lees verder via de link:
https://www.nationaalfarmaceutischmuseu ... an-de-tong
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Tammy » 10 jul 2020, 15:35

Die link ga ik nu rustig bekijken, bedankt voor het plaatsen. ;P!
Staat een hoop in zie ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2020, 10:52

interessante topic over huisnummers in een andere vorm dan ze (nu) gekend was, nu mag je je verwonderen over het feit dat dit een creatieve oplossing was maar vanwaar haalden ze dit idee dan vandaan ?

België zou dit ook kunnen gehad hebben tijdens de middeleeuwen...moet ik eens naar Brugge reizen natuurlijk en zo eens uitzoeken wat er te vinden is over deze geschiedenis, zijn er gegadigden om ook eens deze te vergezellen ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door univers » 11 jul 2020, 14:13

Ligt mij bij, dat ze in Antwerpen ook van die gapers hadden.
Weet wel van een kapper, vlakbij de Scheldekaai.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2020, 15:32

Maar waar is een unieke kenteken van een kapper of soms ook barbier genoemd, maar dat zijn geen gapers zoals de foto's laten zien in dit topic.

Je bedoelt dus dat het kenteken van een kapper niet dezelfde vorm en bouw heeft als dat van een gaper, een gaper bestaat uit bewerkt hout in de vorm van gezichten die ze dan (eventueel) konden schilderen, maar had in feite twee varianten in gedachten.

Editnoot;

gapers in dit topic zijn duidelijk een creatief uithangbord voor een bepaalde vorm van beroepen zoals bij een slagerij of bij een groenteboer(in)

De eindeloze vormen van unieke beelden die steeds kenmerkend zijn voor de ambachten die toen gangbaar waren, maar van een kapper ziet er totaal anders uit en hangt meestal tegen een rechte muur met ijzeren bochten eindigend met houtachtige bollen die naar elkaar wijzen en tussen de vlakke stukken van de bollen is een holle ruimte in voorzien om er zelfbedachte elementen aan toe te voegen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Gapers van Nederland

Bericht door taigitu » 11 jul 2020, 16:05

Uithangbord, gaper en kapperspaal ooit voor analfabeten

Een uithangbord is een bord dat loodrecht op een gevel is geplaatst. Het onderscheidt zich daardoor van een gevelbord dat plat op de gevel is bevestigd
en dat dikwijls een tekst bevat. Ook op uithangborden kunnen teksten staan maar zij hebben meestal ook een bepaalde voorstelling.
Door de plaatsing loodrecht op de gevel is het uithangbord goed zichtbaar voor voorbijgangers. Vooral in vroegere jaren kenden winkelstraten
veel uithangborden maar tegenwoordig worden vaak grote puien met winkelnamen en reclameteksten gemaakt
en is er geen plaats meer voor een nostalgisch uithangbord.

Handelswaren, analfabeten en uithangborden

Uithangborden stammen al uit de tijd dat er nog veel analfabetisme voorkwam.
De afbeeldingen spraken voor zich omdat ze duidelijk te maken hadden met een beroep of met handelswaren.
Een schaar bijvoorbeeld wees op het beroep van kleermaker en een schoenmaker verwerkte een laars in zijn uithangbord.
Meestal waren de borden zeer fraai uitgevoerd met allerlei versieringen en gebruik van goudlak.
Nieuwere uithangborden tonen vaak alleen de naam van de winkel of de branche. Veelal zijn die ook verlicht waarbij het tientallen jaren
gebruikelijk was om neonverlichting toe te passen totdat het tijdperk van de ledverlichting aanbrak.

Kapperspaal wees ook op aderlating


Lees verder via de link:
https://zakelijk.infonu.nl/onderneming/ ... beten.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie