'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door taigitu » 16 jul 2020, 11:20

'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

15 juli 2020

De Tweede Kamer moet terugkomen van reces om zich te buigen over de klacht van de ouderen- en thuiszorg dat het coronabeleid patiënten
en personeel in gevaar heeft gebracht, vinden vier oppositiepartijen. Dat kan volgens hen niet wachten tot de Kamer in september weer bijeenkomt.

SP, GroenLinks, PvdA en de Partij voor de Toekomst zijn geschrokken van het beklag van zorgpersoneel en -bestuurders dat Nieuwsuur heeft opgetekend.
Doordat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) het bijvoorbeeld voor hen niet nodig vond om mondkapjes en dergelijke te dragen,
zijn medewerkers en de mensen voor wie ze zorgden blootgesteld aan het coronavirus en mogelijk besmet, stellen ze.
Het ministerie van Volksgezondheid zou te weinig met hun zorgen hebben gedaan.

Lees verder via de link:
https://www.lc.nl/binnenland/Onderbreek ... 54453.html


Gisteren werd een groot deel van het programma Nieuwsuur ingenomen over de ouderen en de thuiszorg en het
coronabeleid.

Hieronder de link naar het programmadeel over het RIVM:

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/15-07 ... ON_1310858
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door Fenna » 16 jul 2020, 11:41

Ik heb dit soort berichten ook van mijn invalide vriendin gehoord.
Zij woont op zichzelf en heeft 5 maal daags zorg nodig waarbij ze gewassen moet worden, dus lichamelijk contact.
Zij heeft hier over geklaagd bij haar zorgverlener en deze zei haar dat zij mondkapjes en handschoenen niet nodig achten.
Ze heeft toe zelf maar mondkapjes en latex handschoenen gekocht en aan de zorgmedewerkers gevraagd deze te gebruiken waarvan enkelen weigerden omdat ze van het hoofdkantoor hadden gezegd dat het niet nodig was.
Zij weigerde de zorg van die personen en is toen door een buurvrouw (ex zorgmedewerker) geholpen.

Juist de kwetsbare groep van ouderen en invaliden moeten we beschermen en die worden dan door zorgverleners niet als dusdanig behandeld.
Het is niet verwonderlijk dat procentueel de meeste doden in verzorgingshuizen zijn gevallen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door Tammy » 16 jul 2020, 11:46

Eindelijk word het RIVM onder de loep genomen en dat werd tijd.
Met meneer van Dissel graag voorop, want nog steeds sputtert de man tegen mondkapjes.
En dat heeft niet allemaal te maken met het gebrek daaraan .
Ik heb de situatie van thuiszorg van zeer nabij meegemaakt aangezien ik begin Maart operaties heb gehad.
Waarbij langdurige wondverzorging thuis nodig is, wel maandenlang.

Ik heb het eerder al geschreven, de verzorging namen mijn man en ik zelf voor onze rekening drie weken na de operaties.
Want men kwam van thuiszorg onbeschermd mijn huis binnen , ik vond dat zo onverantwoord.
Zijzelf vonden het ook erg, maar ze zeiden dat men de richtlijnen van het RIVM moesten volgen.
Maar ze snapten mij heel goed en gaven mij ook gelijk.
Ik ben nu 4 maanden verder en de verzorging is bijna klaar.
Al die tijd via foto’s sturen en telefonisch contact de laatste maanden op deze manier gedaan.

Maar deze mensen hadden andere richtlijnen moeten krijgen en ik ben heel blij dat er nu een onderzoek gaat komen.
Want de naieve kijk van deze organisatie het RIVM hoort niet in deze branche thuis.
Elk nieuw virus hoort met de grootste alertheid te worden bekeken.
Laat dat naieve maar aan mensen over die het gevaar van virussen onderschatten of compleet ontkennen.
Maar bij een organisatie als het RIVM hoort men beter en vooral alerter te zijn.

Ik hoop dat dit onderzoek laat zien wat er mis is gegaan en dat de betrokkenen daarvoor ter verantwoording worden geroepen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door Tammy » 16 jul 2020, 11:55

Groot gelijk Fenna wat jouw vriendin deed.
Gelukkig kon ze toch op een andere manier geholpen worden.
Goed van haar dat ze zelf beslissing nam.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door taigitu » 16 jul 2020, 12:11

Tammy schreef:
16 jul 2020, 11:46

Ik hoop dat dit onderzoek laat zien wat er mis is gegaan en dat de betrokkenen daarvoor ter verantwoording worden geroepen.
OT:
De Tweede Kamer moet terugkomen van reces om zich te buigen over de klacht van de ouderen- en thuiszorg dat het coronabeleid patiënten
en personeel in gevaar heeft gebracht, vinden vier oppositiepartijen. Dat kan volgens hen niet wachten tot de Kamer in september weer bijeenkomt.
Het is voor alsnog een terugroepen voor een debat over klachten over het RIVM.
Een onderzoek zal daar wel uitkomen vermoed ik. Maar dat zal dan via het debat besloten worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door herman50 » 16 jul 2020, 12:12

sorry maar lees het en kan me niet herinneren dat het bij moeders ook zo was, de thuiszorg die zij kreeg , van Frank -een Surinamer jawel - het eerste was handschoenen aan , als Conny kwam verzorging handschoenen aan , de kapster monddoekje voor en handschoenen,, dus is de vraag eigenlijk, zijn ze zo nonchalant geworden óf waren ze hier toevals treffers, spreek nu dus over zo´n 14/5jaar geleden,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door Tammy » 16 jul 2020, 12:30

Taigitu, ik heb net Nieuwsuur via jouw link bekeken.
Bedankt voor het plaatsen en heel verhelderend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door univers » 16 jul 2020, 12:30

De uitslag.

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Onderbreek zomerstop Kamer voor debat over klachten over RIVM'

Bericht door Tammy » 17 jul 2020, 18:13

'RIVM en ministerie raakten in coronacrisis te veel vermengd'.

Het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn in de coronacrisis te veel vermengd geraakt. Dat is zowel voor de politiek als de wetenschap geen goede ontwikkeling. Dat zegt voorzitter Jet Bussemaker van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving tegen Nieuwsuur.

Ook hoogleraar bestuurskunde Michiel de Vries heeft zorgen en vindt dat het RIVM een zelfstandig bestuursorgaan moet worden. "Je vraagt je nu toch af: hoe onafhankelijk zijn ze en hoeveel laten ze zich beïnvloeden door de mensen op het ministerie omdat die mensen graag iets willen horen?"

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234099 ... mengd.html


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie