Nederlander vindt vaas van 8 miljoen: ’Dit maak je maar één keer mee’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Nederlander vindt vaas van 8 miljoen: ’Dit maak je maar één keer mee’

Bericht door Fenna » 16 jul 2020, 21:53

Nederlander vindt vaas van 8 miljoen: ’Dit maak je maar één keer mee’

Een wonder, noemt de Nederlandse kunstadviseur Johan Bosch van Rosenthal de opmerkelijke vondst van een unieke Chinese vaas. Een wonder vooral, omdat hij nog helemaal gaaf was. Het fragiele kunstwerk, dat deze week bijna acht miljoen euro opbracht op een veiling in Hongkong, stond jarenlang te verstoffen bij de vorige eigenaar in huis.

„Vorig jaar werd ik gebeld door een oudere dame, die vroeg of ik haar wilde bezoeken in haar landhuis, ergens in Centraal Europa”, vertelt Bosch van Rosenthal, die de exacte locatie en identiteit niet kan onthullen. „Zij had een nogal grote collectie kunst en antiek, en wilde dat de spullen na haar dood in goede handen zouden komen.” De breekbare vaas stond al jaren op een kast, in een kamer waar diverse poezen vrijelijk in- en uit konden lopen.

Als adviseur in de aan- en verkoop van kunst, met zijn bedrijf Art Valuations aan de Amsterdamse Prinsengracht, reist Bosch van Rosenthal de hele wereld rond - althans in de pre-coronatijd. „Zo vond ik al eens een portret van admiraal Cornelis Tromp in een huis in Portugal. Dat hangt nu in het Scheepvaartmuseum. En een 17e eeuws portret van Constantijn Huygens, dat nu in het Mauritshuis te zien is. Maar een vaas als deze.... dat maak je echt maar één keer mee.”

voorzichtig van de kast geplukt

Het was het ’verrekt eind rijden’ meer dan waard, zo bleek. De kunstadviseur had, toen hij de vaas voorzichtig van de kast had geplukt en het stof eraf had geblazen, al snel in de gaten dat dit niet zomaar ’een vaasje’ was. „Dit wist deze mevrouw zelf ook wel. Het was een erfstuk, waarvan ze wist dat het bijzonder was.”

Eigenlijk is het een ’vaas in een vaas’. „Hij is zo bijzonder, omdat de zijkant is opengewerkt, en prachtig beschilderd in goud en kleuren. Er doorheen kun je zien dat van binnen nóg een vaas zit, in blauw-wit. Zulk soort vazen zie je alleen in musea en dan nog maar een paar. Ik dacht: ’nú moet ik even heel goed opletten!”
Lees verder in de link.

Premium artikel.

http://www.telegraaf.nl/nieuws/19595553 ... n-keer-mee
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlander vindt vaas van 8 miljoen: ’Dit maak je maar één keer mee’

Bericht door Tammy » 17 jul 2020, 12:35

Leuk nieuws. :grin:
Gelukkig is die vaas heel gebleven maar wat een geld zeg.
Geweldig als je dat krijgt , en al die jaren wist men de waarde niet.
Goede beslissing om de vaas eens te taxeren. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie