Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Tammy » 17 jul 2020, 10:34

Afbeelding
D66 zet de coalitieverhoudingen op scherp met de ’voltooidlevenwet’. CU en CDA zijn fel tegen.

Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp.

DEN HAAG - De verhoudingen in de coalitie zijn op scherp scherp gezet doordat D66 een ’voltooidlevenwet’ heeft ingediend. „Ik vind het buitengewoon pijnlijk dat in een tijd waarin ouderen zich extra kwetsbaar voelen, D66 een voorstel indient waarvan we weten dat het bij veel ouderen tot meer angst leidt”, zegt CU-leider Segers in een reactie.

D66-Kamerlid Dijkstra gaat door met de wet die ervoor moet zorgen dat ouderen die hun leven voltooid vinden hulp kunnen krijgen om te sterven. Dijkstra dient haar omstreden wetsvoorstel vrijdag in bij de Kamer. Het plan splijt de regeringscoalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De laatste twee, met name de ChristenUnie, verzetten zich fel tegen een voltooidlevenwet.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1435276 ... -op-scherp

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Tammy » 17 jul 2020, 10:57

Als de Kamer de wet aanneemt, krijgen mensen van 75 jaar en ouder met een langdurige en onveranderlijke stervenswens, de mogelijkheid om een eind aan hun leven te maken. Het gaat dus niet om ouderen die ernstig en uitzichtloos ziek zijn, want zij kunnen al voor euthanasie kiezen.
De weerstand tegen deze wet is interessant om te zien.
De mensen die er tegen zijn kunnen het waarschijnlijk niet goed bevatten dat er mensen zijn die gewoon niet meer verder willen leven ook al zijn ze gezond.

Veel mensen denken met goede begeleiding en zorg dat iemand verandert van gedachten en weer wilt leven.
Maar ik snap mensen die dood willen.
Die teveel klappen of verdriet in het leven hebben gehad dat het genoeg is geweest voor ze.
Niet elke ochtend meer hoeven op te staan en de pijn te voelen of wat de reden ook is voor hun doodswens.

En nee , zeggen dat liefde alles overwint wat sommige mensen denken is niet waar.
Iemand kan nog omringd zijn met liefde van familieleden of vrienden en toch dood willen gaan.
Want niemand maar dan ook niemand kan echt binnenin kijken van een persoon.

Mensen kunnen bijvoorbeeld een klap krijgen door verlies van een dierbare die zo groot is dat men een leegte in zich heeft die bijna niet te dragen is.
En de wereld draait maar door......en door.....en door........maar voor die persoon is de wereld allang gestopt met draaien.
Maar die persoon moet mee doen in een wereld die niet meer van hem of haar is.
Sommige houden dat vol maar sommige niet.

Voor die laatste of het komt door verlies van dierbare of hele andere zaken moet de uitweg naar rust niet zelfmoord zijn op de manieren die we nu kennen.
Ik zat een keer in een trein en iemand gooide zich voor die trein.

En dan krijg je dus vertraging .
En dan beginnen mensen te vloeken en mopperen want de trein is gestopt met rijden.
Ik had de neiging om die mensen bij hun koppen te pakken en er een klap op te geven.

Want voordat iemand zich voor de trein gooit gaat een afschuwelijk eenzaam en pijnlijk traject aan vooraf.
De trein van degene die dood ging op de rails was allang gestopt.
Daar dacht ik aan toen het gebeurde.

Deze wet gaat in als het word aangenomen vanaf 75 jaar.
Dat mag lager van mij , want leven terwijl je dat niet meer wilt om welke reden dan ook is hel op aarde.

Grote zorgvuldigheid dient uiteraard te gebeuren bij het beëindigen van een leven als iemand erom vraagt.
En veroordeel mensen niet die dood willen.
Want ze doen dit niet zomaar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door herman50 » 17 jul 2020, 11:19

het tijdstip is wat vreemd gevonden, veel alleenstaande zullen -misschien - zeggen ik stap eruit eenzaam is ook niks ,,,maar wilden die dat wel ..... [think]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door univers » 17 jul 2020, 11:23

Ik laat lekker de natuur zijn gang gaan.
We zien wel, wanneer het schip strand.
Als mensen niet meer verder willen, zijn er genoeg mogelijkheden.
Als je van een gebouw wilt springen, wel eerst even roepen "onderuit." :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door herman50 » 17 jul 2020, 11:33

;P! [clap] uni .....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Fenna » 17 jul 2020, 11:35

Offtopic:
herman50 schreef:
17 jul 2020, 11:19
het tijdstip is wat vreemd gevonden, veel alleenstaande zullen -misschien - zeggen ik stap eruit eenzaam is ook niks ,,,maar wilden die dat wel ..... [think]
:post:

Lijkt een bewuste keuze van Dijkstra om dit nu door te zetten.
Vele ouderen en mensen met depressies zitten er doorheen door de corona crisis en zullen nu eerder de stap nemen als ze mogen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Kristof Piessens » 17 jul 2020, 16:10

Bij ons is de abortuswet bij het beëindigen van een zwangerschap wanneer dat ongewenst blijkt door de drager er van, om die termijn te verlengen naar 18 weken.

Beter is toch de zwangerschap te volbrengen en de baby meteen ter beschikking te stellen voor adoptie, maar bereidt dan eerst vóór je dat doet want ooit zal de baby in kwestie zich interesseren in zijn/haar werkelijke achtergrond in zijn/haar volwassen leven en dat wil gaan onderzoeken. Dan onderteken je met toestemming enkel de basisgegevens en onder andere een telefoonnummer bevat waar de baby in kwestie vandaag volwassen is en graag contact terug wil naar zijn/haar geboortebron.

Uiteraard teken je ze enkel voor die reden of je tekent ze indien een andersoortige voorwaarde aan is verbonden dat het kind enkel toekomt, een brief dat het kind op voorhand leest dat contact met haar toelaat.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door gusteman » 17 jul 2020, 17:31

Tammy schreef:
17 jul 2020, 10:57
... leven terwijl je dat niet meer wilt om welke reden dan ook is hel op aarde.
Inderdaad en iedereen, om het even wie of waarom, moet het recht hebben om er een punt achter te zetten.

De enige mogelijke verdedigbare reden om hier tegen te zijn vind je in religie.

Maar dan nog ben ik van mening dat niemand het recht heeft iemand te beletten om uit het leven te stappen als dat leven voor die persoon niet langer een leefbaar leven is.

Het argument dat mensen er tegen zijn omdat ze van die persoon houden is gewoon onzin en berust op egoïsme ..... men wil die persoon gewoon niet kwijt.

Als je echt van iemand houdt en die vindt het leven onleefbaar geworden dan doe je er alles aan om die persoon te helpen uit dit leven te stappen.

Zo is dat en niet anders.

Zou er kunnen misbruik gemaakt worden indien dit in een wettelijk kader werd gegoten?

Ja, natuurlijk zou er kunnen misbruik gemaakt worden ..... maar dat geldt voor elke wet, er kan altijd misbruik gemaakt worden en dat gebeurt trouwens ook, zelfs vaker dan gedacht.

Is de mogelijkheid tot misbruik een geldige reden om dat wettelijk kader NIET te crëeren? Neen, dat is géén geldige reden.

En aan diegenen die er van uit gaan dat niet iedereen schrander/intelligent genoeg is om hierin een verantwoorde keuze te maken zou ik zeggen: ook niet iedereen is schrander/intelligent genoeg om bij verkiezingen een verantwoorde keuze te maken, maar dat belet de maatschappij niet om iedereen het recht te geven een stem uit te brengen.

Dus zou iedereen vanaf 18 jaar moeten het recht hebben te beschikken over het eigen leven.

Gast1

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Gast1 » 17 jul 2020, 18:25

univers schreef:
17 jul 2020, 11:23
Ik laat lekker de natuur zijn gang gaan.
We zien wel, wanneer het schip strand.
Dat lijkt mij toch van niet univers ...
Als je een ernstig ziek kind hebt, wat bijvoorbeeld aangewezen is op medische hulp.
Of als je eega / partner (ook op oudere leeftijd) ziek is ...

Gast1

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Gast1 » 17 jul 2020, 18:28

Verder deel ik de mening van gusteman, maar als leeftijdsgrens van 18 jaar ...
Dat vind ik nogal wat.

Ik denk dat het verstandig is om het 'per geval' te bekijken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door univers » 17 jul 2020, 18:58

Dat lijkt mij toch van niet univers ...
Als je een ernstig ziek kind hebt, wat bijvoorbeeld aangewezen is op medische hulp.
Of als je eega / partner (ook op oudere leeftijd) ziek is ...
Dit gaat over me zelf.
Weet jij wat het is, om een verstandelijk gehandicapt kind te hebben ?
Je trekt het weer uit zijn verband, het gaat om ouderen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Fenna » 17 jul 2020, 18:58

univers schreef:
17 jul 2020, 11:23
Ik laat lekker de natuur zijn gang gaan.
We zien wel, wanneer het schip strand.
Als mensen niet meer verder willen, zijn er genoeg mogelijkheden.
Als je van een gebouw wilt springen, wel eerst even roepen "onderuit." :mrgreen:
:post:
Denk er net zo over.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Gast1 » 17 jul 2020, 19:25

univers schreef:
17 jul 2020, 18:58
Dat lijkt mij toch van niet univers ...
Als je een ernstig ziek kind hebt, wat bijvoorbeeld aangewezen is op medische hulp.
Of als je eega / partner (ook op oudere leeftijd) ziek is ...
Dit gaat over me zelf.
Weet jij wat het is, om een verstandelijk gehandicapt kind te hebben ?
Je trekt het weer uit zijn verband, het gaat om ouderen.
Toch las ik bij gusteman iets anders:
Dus zou iedereen vanaf 18 jaar moeten het recht hebben te beschikken over het eigen leven.
... en trek ik het daarmee niet uit zijn verband :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door univers » 17 jul 2020, 19:29

Toch las ik bij gusteman iets anders:
Ik ben gusteman niet.
Je reageer op mijn post.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Tammy » 17 jul 2020, 20:20

Gusteman wat je schrijft mee eens.
Alleen leeftijd van 18 jaar zou ik willen optrekken naar zeg tussen de 25 en 30 jaar.
Maar voor de rest eens hoe jij het ziet.
Is er in Belgie ook zo’n wet of iets wat daar op lijkt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door gusteman » 18 jul 2020, 01:05

Tammy schreef:
17 jul 2020, 20:20
Is er in Belgie ook zo’n wet of iets wat daar op lijkt ?
Hier hebben we een wetgeving rond euthanasie maar die is zo ingewikkeld dat het ronduit belachelijk is.

Als je wil enige kans maken op euthanasie op het ogenblik dat je daar om vraagt moet je al jaren op voorhand een codicil hebben ingevuld en dat moet dan ook nog eens ondertekend zijn door twee artsen die zich bereid verklaren om die euthanasie uit te voeren.
De codicil moet geregistreerd zijn in een nationaal register en moet gecertificeerd zijn door een bevoegd ambtenaar.
Als je een beetje pech hebt is één van de twee artsen overleden of heeft ie Parkinson of is ie naar het buitenland verhuisd en kan je de codicil in de papiermand kieperen want dan is ze niks meer waard.

Zoals ik reeds schreef: wanneer een maatschappij van mening is dat mensen op hun achttiende al volwassen genoeg zijn om mee te beslissen over de levens van hun medemensen (want dat doen ze door volksvertegenwoordigers, senatoren, ministers, burgemeesters en wethouders te verkiezen die in hun naam zullen beslissen over het al dan niet welzijn van de bevolking) dan moet die maatschappij ook consequent zijn en die achttienjarigen het recht geven om te beslissen over hun eigen leven.

Je mag jezelf te pletter drinken, je mag je longen kapot roken, je mag je leven wagen in sportcompetities allerhande, je mag de dood onder ogen zien als stuntman, je mag je zenuwstelsel vernietigen met pijnstillers ..... maar je mag niet zelf beslissen of je al dan niet wil verder leven op deze planeet.

Belachelijk, inconsequent en vooral super hypocriet is dat.

Dus ja, gebaseerd op religie.

Gast1

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Gast1 » 18 jul 2020, 08:07

univers schreef:
17 jul 2020, 19:29
Toch las ik bij gusteman iets anders:
Ik ben gusteman niet.
Je reageer op mijn post.
Klopt en bovendien las ik jouw post niet goed.
Je schrijft heel duidelijk:
Ik laat lekker de natuur zijn gang gaan.
En dat zag ik even over het hoofd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Tammy » 18 jul 2020, 08:55

Dat is zeker moeilijk Gusteman om euthanasie in Belgie te kunnen uitvoeren wat ik zo lees.
Natuurlijk morten er strenge regels ziijn maar dit zijn wel hele grote regels.
Ik weet niet precies hoe het zit in Nederland, ga ik eens opzoeken.

Wat betreft het stemmen op 18 jaar mag men van mij afschaffen.
Veel te jong.
Gewoon de leeftijd van 25 jaar hanteren, dus ook geen 21.
Heb ik altijd gevonden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wet ’voltooid leven’ van D66 zet coalitie op scherp

Bericht door Gast1 » 18 jul 2020, 09:09

Zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
17 jul 2020, 18:28
Ik denk dat het verstandig is om het 'per geval' te bekijken.
Ik denk dat het onverstandig is om er überhaupt een leeftijd aan te koppelen.

Ik heb een keer in mijn leven een kind zien sterven in de armen van een Moeder.
En dat was een bewuste keuze, waarbij het kind nog geen vijf jaar was.

Er werd destijds gevraagd of iemand met de Moeder het kamertje in wilde gaan, waar het leven het kind zou verlaten.
Ik ben toen ter ondersteuning meegegaan waarbij ik niet kan weten wat er in die Moeder om ging, maar mijn hart brak in 1000 stukken.
En dat was op 16 november 1994 ...

Plaats reactie