Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door taigitu » 29 aug 2020, 11:19

Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Peter Winterman 27-08-20

Starters die voor het eerst een huis kopen, hoeven per 1 januari geen overdrachtsbelasting meer te betalen.

Nu is die belasting nog 2 procent van de koopsom. Bij een koopwoning van 300.000 euro is een starter
straks 6000 euro goedkoper uit.

Dat maakt het kabinet op Prinsjesdag bekend, zo zeggen Haagse bronnen tegen deze site.
Wie tussen de 18 en 35 jaar oud is en voor het eerst een eigen woning koopt, wordt vrijgesteld van de overdrachtsbelasting.
Een plan hiervoor lag vorig jaar al op tafel bij de coalitiepartijen, maar wordt nu ingevoerd.

Met de maatregel wil het kabinet de vastgelopen woningmarkt enigszins vlot trekken. Jongeren komen er nu vaak niet tussen.
Dat komt ook doordat beleggers veel panden opkopen, vooral in de grote steden. Het kabinet gaat daarom de overdrachtsbelasting
voor particuliere beleggers verhogen van 2 naar 8 procent.


Lees meer via de link:
https://www.ad.nl/wonen/kabinet-schrapt ... ~a6849608/

Dat is prettig voordeeltje voor starters.
Hoewel het nog steeds erg moeilijk is om aan een starterswoning te komen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door Vitharr » 29 aug 2020, 11:24

:shock: Bij een koopwoning van 3 ton is de STARTER 6000,- goedkoper uit?!? Dat is dan wel een rijke starter zeg....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door taigitu » 29 aug 2020, 11:29

Vitharr schreef:
29 aug 2020, 11:24
:shock: Bij een koopwoning van 3 ton is de STARTER 6000,- goedkoper uit?!? Dat is dan wel een rijke starter zeg....
Misschien dat Pa mee doet?
Of als het een nog een stelletje is (rijk maar niet getrouwd) en de jongste van het stel nog onder deze regeling valt
kan die de koop doen en 6000,= besparen. Trouwen ze er na dan hebben ze dat voordeel leuk meegenomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door Vitharr » 29 aug 2020, 11:52

Maar het gemak waar het mee geschreven wordt Taigitu. Ze moeten die woningwereld eens aanpakken in plaats van mensen met enorme schulden op te zadelen. 300.000 is bijna 1000 euro per maand, 30 jaar lang. Belachelijk gewoon.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door taigitu » 29 aug 2020, 12:31

Vitharr schreef:
29 aug 2020, 11:52
Maar het gemak waar het mee geschreven wordt Taigitu. Ze moeten die woningwereld eens aanpakken in plaats van mensen met enorme schulden op te zadelen. 300.000 is bijna 1000 euro per maand, 30 jaar lang. Belachelijk gewoon.
Ja, het zou prettig zijn als ze meer één gezinswoningen bouwden.
Ook speciaal voor alleenstaanden want jongeren gaan tegenwoordig eerder op zichzelf
wonen dan dat jaren geleden gebeurde. En door die schaarste is er een soort van vrije markt
in het prijzen voor de woningsmarkt. Ook gescheiden mensen zijn vaak uit op een kleine
woning vanwege de kosten. Of ouderen die alleen overblijven en niet een bejaardenhuis
in willen.

Ik heb zelf ervaren dat het inderdaad een crime om als starter (21) een huis (toen huren) te vinden.
Ik kon in Rotterdam toen een woning huren, maar toen in een nare buurt en daar had ik het moeilijk mee.
Ik had het geluk dat ik werd geholpen, zonder dat ik het wist, door een bijzonder spontaan aanbod aan mijn ouders.
Een vriend van mijn ouders deed hen het aanbod dat ik een woning kocht in mijn eigen stad,
in een oude maar rustige buurt. Hij zorgde voor het bedrag van de aankoop en ik betaalde het af samen met
mijn, op dat moment nog, aanstaande man. Mijn ouders zouden garant staan, voor mij liep alles via mijn ouders.
En zo is het gebeurd. Ik ben de vriend en zijn vrouw, al lang overleden, nog steeds dankbaar hiervoor.

Wat ik wel apart vind is dat je tegenwoordig weinig of niets hoort in je omgeving over het feit dat mensen hun hypotheek aflossen
gedurende de loop der jaren. Nu is die rente aftrekbaar, maar als je wilt verhuizen naar een andere woning is het maar de vraag
of je huidige huis in die tijd meer waard is geworden. Het nieuwe huis kan namelijk een stuk duurder zijn, zoals ze nu veel
duurder zijn geworden omdat er een groot tekort is. Op die manier zit je als eigenaar die wil verhuizen naar een andere woning goed klem.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door Vitharr » 29 aug 2020, 19:40

Ik ben ook bang dat dit soort maatregelen averechts werken. Wat feitelijk gebeurt is dat de koopkracht van de starter kunstmatig verhoogd wordt waarop de markt reageert met hogere prijzen.

Aflossen van Hypotheken wordt ook steeds moeilijker, daarom hoor je er niet zoveel van. Momenteel verwerkt men de golf aflossingsvrije hypotheken waarmee men de eerdere crisis mee heeft veroorzaakt. Die mensen profiteerden enkel van belastingaftrek maar losten niets af. Aan het eind van de hypotheek moet dat bedrag voldaan worden. En dat lukt vaak niet.

Wonen is een smerig spel geworden. De overheid komt er openlijk voor uit dat je geacht wordt te wonen naar inkomen, ongeacht de persoonlijke behoefte. Je zou zeggen dat een alleenstaande aan een appartementje genoeg heeft en een groot gezin in een ruim huis hoort. In het huidige beleid kan dat dus andersom zijn als het inkomen daar aanleiding toe geeft.

Met al die toeslagen is het sociale stelsel verziekt omdat er een barrière is ontstaan voor wie uit een uitkeringssituatie komt en zich werkend wil ontwikkelen. Mijn vriendin ervaart dat nu volop. Zij komt uit een bijstandssituatie omdat zij na haar scheiding zelf een te wisselend inkomen had met een basissalaris van 500 euro per maand. Zij heeft die basis op kunnen krikken naar iets meer dan 800 euro per maand. Omdat zij gemiddeld genomen meer dan die 800,- verdiend verviel haar recht op bijstand. Dat heeft de onbalans in inkomen vergroot. Bij het opheffen van de uitkering kwam nog een naheffing die haar vaste lasten verder vergroten. Door het wisselende inkomen is ook haar huurtoeslag wisselend en dat wordt met een jaar vertraging gecorrigeerd. Zij moet dus in de meest onzekere situatie 2 jaar vooruit kunnen kijken om financieel niet vast te lopen. Dat is een uitdaging maar het is gelukt. Achteraf kan echter ook op basis van haar gemiddelde inkomen gezegd worden dat ze geen recht op huurtoeslag heeft en mogelijk zelfs niet in haar sociale huurwoning mag blijven zitten. Dat loopt zelfs 2 jaar achter!

En zo kan het dus zijn dat het mijn vriendin nu door Corona lukt om zoveel extra uren te maken dat zij over 2 jaar, wanneer ze misschien zelfs werkloos zou kunnen zijn, te horen krijgt dat ze teveel verdient om in haar huis te blijven wonen. Het is mijn vader ook al overkomen. Na jaren werkloosheid lukte het hem een goede baan te vinden. Na een jaar ging dat bedrijf failliet en mijn vader heeft geen ander werk kunnen vinden tot zijn pensioen. Toch werd hij dankzij minister Blok aangemerkt als scheefhuurder en dienovereenkomstig gestraft. Op het moment dat hij al 2 jaar weer werkloos was welteverstaan.

Onze overheid vermomt maatregelen onder het motto 'woningnood' maar ze moet gewoon betaalbare woningen realiseren voor iedereen. Juist als er te weinig zijn. Het beleid wat ze nu voeren is krankzinnig. Asielzoekers worden met prio in die woningen geplaatst waar een tekort aan is en men vergroot daarmee het probleem. Daarbovenop komen er steeds meer mensen zonder werk te zitten en die hebben ook behoefte aan goedkope woonruimte. Het gevolg is dat, net als dit jaar, de definitie van scheefhuur steeds verder bijgesteld wordt waardoor meer mensen tussen wal en schip komen.

Ik heb het al vaker benoemd maar de sociale huur kijkt naar inkomen, de particuliere huur naar besteedbaar inkomen, net als de verkoop. Als je bijvoorbeeld je werk kwijt raakt verlaagd dat je inkomen maar zelden je lasten. En daardoor ontstaat een gat waar mensen invallen tot ze zo berooid zijn dat ze op bijstandsniveau aankomen. Dit zou niet moeten kunnen. Maar het gebeurt, en steeds vaker...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starters

Bericht door Kristof Piessens » 29 aug 2020, 21:22

Ik woon ook alleen, heb ook een woning gekocht maar geen tuin wel een dakterras, nog vrij goedkoop gekocht gehad, ik had het graag anders maar dat is nu eenmaal zo...

Alleen de kwestie spitst zich toe op het de mensen moeilijk te maken om nog naar eigen situatie aan goedkope bewoning te raken, inderdaad zoals vitharr stelt naar besteedbaar inkomen of inkomen zou je denken dat er voor gezorgd werd om types woningen vast te leggen voor allerlei situatie's beginnen van starters, alleenstaanden en gezinnen van 1 tot 3 of meer kinderen dat overeenkomt met beschikbare bewoonbare oppervlakte voor die types van ongehuwden tot gehuwden, alleenstaanden ongehuwden kunnen maar een woning betrekken naar inkomen, gezinnen worden de gezamenlijke inkomens van beide partners in rekening gebracht en kunnen dus in de ietwat duurdere woningsegment terecht...

Uiteindelijk vind ik dat er iets moet komen waarbij een rekening gekoppeld is aan het huis waarop de bewoners geld moeten op storten jaarlijks of maandelijks, daar worden enkel de basale automatische afhoudingen die horen bij dat huis geind, zoals KI, lening etc...
De rest van je inkomen mag je vrij besteden aan bijkomende vaste lasten die rechtstreeks zelf te betalen is van jouw eigen rekening...
Ivm rekening gekoppeld aan dat huis dat je betrekt maar je wil verhuizen of een andere woning kopen, kan het wel dat het geld reeds op die rekening dan teruggestort wordt op jouw eigen rekening om datzelfde bedrag op de nieuwe rekening te storten van het nieuwe huis dat je gaat betrekken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie