Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten

Bericht door Tammy » 01 okt 2020, 12:53

Afbeelding
Burgemeester Femke Halsema tijdens een persconferentie op het stadhuis.

Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten.

Het Amsterdamse stadsbestuur was nauw betrokken bij de slavernij, blijkt uit onderzoek. Burgemeester Halsema zal waarschijnlijk formele excuses aanbieden voor de prominente rol van het toenmalige stadsbestuur bij slavernij en slavenhandel.

Ik voel een verantwoordelijkheid’, zei Halsema nadat ze het nieuwe onderzoek naar de rol van het stadsbestuur van Amsterdam dinsdag in ontvangst nam. ‘Niet om de geschiedenis ongedaan te maken, wel om de gevolgen van ons gedeelde slavernijverleden in het heden te bestrijden en het héle verhaal te vertellen.’

Lees verder via link :

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3434d3f/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten

Bericht door gusteman » 02 okt 2020, 09:29

Zuiver vanuit het standpunt van de logica is het niet meer dan normaal dat zoiets wordt ondernomen ... per slot bestaan er meer dan voldoende bewijzen voor die betrokkenheid.

De vraag die zich dan stelt is natuurlijk: in hoeverre moet die lijn der logica dan gevolgd worden, met andere woorden: hoe bepaal je welke foute beslissingen uit het verleden kunnen of mogen aanspraak maken op verontschuldigingen?

De logica zal aangeven dat voor elke foute beslissing, ongeacht haar omvang en/of impact, een recht op verontschuldigingen bestaat.

De volgende vraag is dan ook: is het volk bereid om zich hiervoor te engageren?

Niet zo eenvoudig, want indien er totaal geen bereidheid te vinden is bij het volk dan is de kans niet ondenkbeeldig dat dit volk dan ook wereldwijd te kakken zal gezet worden. En zoiets wil geen enkele politicus of politieke partij op zijn kerfstok hebben.

Moet er dan een soort van graadmeter opgesteld worden? Iets in de trant van "hoe erg moeten die fouten geweest zijn opdat er van aanspraak op verontschuldigingen mag gesproken worden?" ..... en wie bepaalt dan de omvang van de impact die de foute beslissing had, en op basis van welke argumenten?

Amsterdam zet hier een deur open die nog moeilijk zal te sluiten zijn en ver reikende consequenties zal blijken te hebben ..... denk bijvoorbeeld eens richting vluchtelingen zonder papieren enzovoort, nu ja, denk gewoon aan alle schendingen van de Universele Rechten van de Mens, groot zowel als klein.

Zal ik even Nostradamusje spelen? Hier zullen nog regeringen over vallen, in de nabije en/of verre toekomst.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten

Bericht door Determinist » 02 okt 2020, 10:27

Ik heb geen problemen met verontschuldigingen NAMENS anderen waarbij je niet zelf direct verantwoordelijk bent.
Dit is dus meer symbolisch dan dat het iets direct oplevert. Een psychologisch effect waarbij er een last van schouders valt bij diegene die de excuses maakt en een erkenning voor diegene die de excuses ontvangt.

Echter dient er geen direct ander gevolg door veroorzaakt te worden anders dan acties die symbolisch zijn.

Waarom alleen symbolisch? Omdat erfzonde in mijn wereld geen goede methode is voor het geven en verkrijgen van rechten of verplichtingen.

Ik zou best excuses willen aanbieden aan een slachtoffer van mijn broer. Maar de gevolgen van acties van mijn broer erf ik niet. Ik heb daar part noch deel aan.
De enige verbinding die ik heb is dat het mijn broer is, dat ik hem heel mijn leven ken.

Culturen waar erfzonde wel een geldige methode is vervalt snel tot ongerechtigheid. Families die andere families verantwoordelijk maken voor acties van individuen.
Het doortrekken van groepsidentiteit op het individu.

Verder dan symbolisch wil ik niet gaan.


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Alles wijst erop dat Amsterdam de revolutionaire stap tot officiële excuses voor slavernij zal zetten

Bericht door Vitharr » 02 okt 2020, 14:27

Determinist schreef:
02 okt 2020, 10:27
Ik heb geen problemen met verontschuldigingen NAMENS anderen waarbij je niet zelf direct verantwoordelijk bent.
Problemen is een groot woord maar ik begrijp het niet? Mogelijk leg ik excuses verkeerd uit.

Als jouw broer mij iets aan zou doen en jij maakt daar excuses voor zegt mij dat niets. Ik wil genoegdoening van je broer en zou me afvragen waar je je mee bemoeit.

En als je broer al lang dood en begraven is zou voor mij de kous af zijn.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie