Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is

Bericht door Tammy » 07 dec 2020, 13:47

Afbeelding

Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is.

Met de loting van de kwalificatie komt maandagavond het WK van 2022 in Qatar weer een stap dichterbij. Het toernooi is op voorhand al zwaar omstreden, hoe zit dat precies?

'Een toernooi over de rug van omgekomen arbeiders'

Qatar dat 300.000 inwoners telt, is een van de kleinste én een van de rijkste landen ter wereld. Volgens de non-gouvermentele organisatie Human Rights Watch werken er zo'n twee miljoen arbeidsmigranten.

Deze goedkope werkkrachten komen uit landen als Nepal, Bangladesh en India en werken vaak voor een minimumloon van 300 dollar (250 euro) per maand.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/voetbal/6095081/corru ... lk_wrapper

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een aantal jaren geleden zag ik al de tekeningen van hoe de voetbalstadions eruit kwamen te zien.
Ik heb nog nooit zoiets moois op dat gebied gezien.
Kijk op onderstaande link hoe prachtig ze zijn:

https://www.qatarwk2022.com/stadions

Maar de manier waarop men de arbeiders heeft behandeld en nog is moderne slavernij en walgelijke omstandigheden.
Ik heb het nog niet eens over corruptie , dat is volgens mij bij elke toewijzing van een land in die voetbalwereld.
Maar deze keus voor Quatar is overduidelijk.
Vanavond is er de loting.

Ik verwacht dat de Dam nu gaat volstromen met allemaal activisten die gaan roepen dat het Nederlandse voetbalteam zich terug trekt.
Er zijn zoveel arbeiders omgekomen en degene die het overleven werken in zulke mensonterende omstandigheden, daar kan je toch als voetballer niet naartoe gaan ?
Toch niet met goed fatsoen ?
Maar we zullen de volle Dam en Malieveld en alle landen in de wereld die hun teams zouden sturen wel zien op tv en in een gezamenlijke persconferentie horen dat het feest niet doorgaat.

Ik kijk er naar uit vanavond.........

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is

Bericht door MetalPig » 08 dec 2020, 12:16

Tammy schreef:
07 dec 2020, 13:47
Er zijn zoveel arbeiders omgekomen en degene die het overleven werken in zulke mensonterende omstandigheden, daar kan je toch als voetballer niet naartoe gaan ?
Toch niet met goed fatsoen ?
Huh, ik lees net in een ander topic dat sporters hun mening daarover van jou niet met hun sport mogen vermengen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is

Bericht door Tammy » 08 dec 2020, 12:52

Dat lijkt inderdaad een tegenstrijdigheid MetalPig en ik begrijp dat je dit zegt.
Maar er zit een verschil in.
Ik ben inderdaad niet voor uitdragen van politieke ideeen van sporters op het veld.
Maar deze voetbal stadions worden gebouwd voor de voetbalsport waar deze voetballers zelf deel van uitmaken.
Dit is niet steun betuigen voor een organisatie als BLM of hun afkeer uiten over Trump of wat dan ook.
Daar zijn andere kanalen voor dan dat op het veld te uiten.

Dit is stadions zelf betreden als voetballer, wetende dat honderden arbeiders zijn gestorven voor die stadions onder erbarmelijke omstandigheden en nog werken zodat jij als voetballer je beroep kan uitoefenen tijdens een WK.
Daar kan je met goed fatsoen toch niet gaan staan ?
Daar zit voor mij dus het verschil in maar zo zal jij dat denk ik niet zien.
Dus die tegenstrijdigheid kan je mij ook aanrekenen, heb ik geen moeite mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Corruptie en moderne slavernij: waarom WK van 2022 in Qatar omstreden is

Bericht door Kristof Piessens » 09 dec 2020, 06:51

De groepsfase en hun poulles zijn gekend...wij spelen al tegen landen die nog vrij goed te doen zijn, het zou ons toch niet al te veel moeite kosten wk 22 te halen, de start van de kwalificatiewedstrijden begint al vroeg in 21 even later het EK van 20 nog eens later de final four...
Maar discussie gaat over al dan niet om mensenrechtsschendingen die gepaard gingen met de bouw van nieuwe stadions en/of renovatie van de reeds bestaande stadions...
Qua veiligheid nemen ze het daar inderdaad niet nauw zeker betreft arbeidsmigratie...dat is een kolfje naar hun hand als ze daar niet wensen in te investeren zodat er zo min doden zouden vallen, dan was het anders geweest bij aanvang van het tornooi in 22.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie