Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Tammy » 22 dec 2020, 12:55

Afbeelding
Verplegend personeel met medische beschermingsmiddelen op de cohortafdeling van het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ).

Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen.

DEN HAAG - Om personeel vrij te spelen voor coronazorg op de intensive cares leggen ziekenhuizen alle reguliere zorg stil. Die noodgreep kondigt minister Van Ark (Medische Zorg) aan.

De maatregel is nodig omdat de ziekenhuizen en de ic’s dreigen te overstromen met coronapatiënten. Er moeten bedden en handen bij. Daarbij komt dat de ziekenhuizen in de kerstperiode sowieso al krap in het personeel zitten.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9850336 ... -te-kunnen

https://www.ad.nl/binnenland/extra-maat ... ~a81eee6c/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Negen maanden is dit virus er al en nog hebben we niet de capaciteit op orde.
Iedereen wist toch dat die tweede golf eraan kwam met al die versoepelingen en mensen die niks om de regels geven.
Je zal maar een belangrijke operatie nodig hebben en die nu uitgesteld word.
Verschrikkelijk en mensen gaan ook naar Duitsland met helicopter.
Wat ook een heel avontuur is als je doodziek bent.
Niet te geloven dit . [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Fenna » 22 dec 2020, 14:56

Met dank aan Rutte met zijn bezuinigingen op de zorg.
En zoals jij zegt Tammy, in al die maanden niets geleerd.
Na maart was de opgeschaalde zorg voor corona al snel weer afgeschaald terwijl ze wisten dat de tweede golf er aan kwam.

Er vallen onnodige doden onder mensen die zorg nodig hebben en nu moeten wachten omdat de bedden voor corona vrij gehouden moeten worden.
Ziekenhuizen failliet laten gaan, bezuiniging op zorg maar banken redden, die zijn blijkbaar belangrijker dan wij mensen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Vitharr » 22 dec 2020, 15:38

Het probleem zit hem in het personeel. Dat kun je niet zo snel opschalen. Het personeel is in de eerste golf al over de kop gejaagd. Er is nu veel uitval door stress en covid zelf. De lange revalidatie die daar vaak bij hoort zorgt er voor dat zonder afschaling van reguliere zorg het plafond voor de IC nu al bereikt wordt.

Niet de overheid maar de bevolking zelf is hiervoor verantwoordelijk dus. Code zwart is dichterbij dan menigeen denkt blijkbaar.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Tammy » 22 dec 2020, 16:05

Gedeeltelijk mee eens wat je zegt Vitharr over personeel en het tekort daarvan door ziekte en overbelasting.
Ik had vandaag een dokter aan de lijn uit het ziekenhuis en ik vroeg hoe het ging in het ziekenhuis.
Hij zei dat door het bericht vandaag zijn werkzaamheden beperkt gaan worden tot de telefoon.
Operaties etc worden inderdaad uitgesteld doordat er te weinig personeel is door zaken die jij ook aankaart.

Maar wat Fenna zegt klopt ook.
De bezuinigingen die in de zorg hebben plaats gevonden compleet met sluiting ziekenhuizen heeft volgens mij ook enige invloed op de ellende die er nu is ontstaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Fenna » 22 dec 2020, 16:23

Vitharr schreef:
22 dec 2020, 15:38
Het probleem zit hem in het personeel. Dat kun je niet zo snel opschalen. Het personeel is in de eerste golf al over de kop gejaagd. Er is nu veel uitval door stress en covid zelf. De lange revalidatie die daar vaak bij hoort zorgt er voor dat zonder afschaling van reguliere zorg het plafond voor de IC nu al bereikt wordt.
Klopt deels.
Dat het personeel op het tandvlees loopt komt ook door de bezuinigen.
Er is heel veel gekwalificeerd personeel verdwenen uit de zorg wat nu een andere baan heeft en niet meer zomaar weer één twee drie de zorg in kan.
Hadden Rutte en co. hier niet zoveel op bezuinigd, dan waren zij hoogstwaarschijnlijk nog steeds werkzaam in de zorg en dan was de druk op het zorgpersoneel niet zo groot geweest want er was voldoende personeel en ook het sluiten van ziekenhuizen valt hem te verwijten.
Als deze nu nog in bedrijf waren, met gekwalificeerd personeel, dan hadden wij niet naar het buitenland hoeven uitwijken om daar onze patiënten heen te brengen.
En dat mijn beste, komt mijns inziens op het bordje van de overheid.
Niet de overheid maar de bevolking zelf is hiervoor verantwoordelijk.
Ik vind het onterecht dat je de bevolking in zijn geheel de schuld geeft, zij hebben niet de schuld van bovengenoemde zaken.

Nu zijn er groepen die zich van God nog gebod iets aantrekken en dat is een kwalijke zaak, maar het merendeel houd zich netjes aan de regels.
Even voor alle duidelijkheid, ik hoor niet bij ie slechterikken.
Ik heb wel mijn twijfels over de maatregelen maar houd me er wel aan, omdat vele mensen ronduit bang zijn en wie ben ik om dan tegen hen te zeggen dat het allemaal flauwekul of nutteloos is.
Als ik iemand met mijn opvatting daarmee angst zou bezorgen, ben ik fout bezig, je moet wel respect hebben.
Maar er zijn ook hele groepen mensen die vanwege cultuur zich bijvoorbeeld niet aan de regels houden en daarbij mag je denken aan Turken en Marokkanen.
Ten eerste kijken deze mensen veelal niet naar de Nederlandse tv, maar naar de satellietschotel die hun op de hoogte houdt van zaken in hun vaderland en ten tweede, zijn de familiebanden een dingetje.
Deze zijn daar zo sterk en gecompliceerd ten opzichte van de onze, dat zij onderlinge problemen krijgen als zij niet bij elkaar op bezoek komen, dat is een cultuur dingetje.
Dir hoor ik van mijn Turkse en Marokkaanse kennissen.
Het is voor hen denkbaar om niet aanwezig te zijn bij een bruiloft of verjaardag zonder dat ze daar napraat of ruzie door krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Vitharr » 22 dec 2020, 18:21

Jullie hadden het over de afgelopen maanden. Daar heeft mijn reactie dan ook betrekking op. De uitputting van wat al te krap was overwint door de omstandigheden altijd elke investering omdat het mensen betreft en geen materiaal. :wink:

En Fen, natuurlijk geef ik niet heel de bevolking de schuld. Dat gezegd hebbende zou bijna niemand de benodigde overcapaciteit hebben willen bekostigen voordat we in de huidige puinhoop terecht kwamen. Maar dat noem ik geen schuld maar een leermoment. Jij kent me goed genoeg om te weten wie ik in deze bevolking schuld toe ken. :wink:

Het is zo dat ik om me heen veel mensen uit de zorg opgebrand en afgedankt zie worden. Daar mag best aandacht voor zijn en in mijn beleving wordt dat te vaak vergeten. Geen geld ter wereld compenseert wat zij opofferen!

En Rutte vind ik een Lockdownie.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Fenna » 22 dec 2020, 18:29

Vitharr schreef:
22 dec 2020, 18:21
Jij kent me goed genoeg om te weten wie ik in deze bevolking schuld toe ken.
:wink:
:loveU:
lockdownie
:rolfl:
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Determinist » 22 dec 2020, 19:54

Vitharr schreef:
22 dec 2020, 18:21
Dat gezegd hebbende zou bijna niemand de benodigde overcapaciteit hebben willen bekostigen voordat we in de huidige puinhoop terecht kwamen. Maar dat noem ik geen schuld maar een leermoment.

;P!

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Ziekenhuizen leggen alle planbare reguliere zorg stil om coronazorg aan te kunnen

Bericht door Mypos » 24 dec 2020, 23:45

Fake news. Onder Rutte zijn het aantal IC bedden gehalveerd. Er is door meerdere partijen zorg personeel en capaciteit aangeboden maar afgeslagen omdat het helemaal niet nodig is aangezien er helemaal geen druk op de ziekenhuizen ligt op het moment. Vergelijkbaar met een flinke Griep epidemie zoals elk jaar.

Plaats reactie