Risicovolle Philips apneu-apparaten worden gebruikt door tienduizenden Nederlanders

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Risicovolle Philips apneu-apparaten worden gebruikt door tienduizenden Nederlanders

Bericht door taigitu » 16 jun 2021, 13:56

Risicovolle Philips apneu-apparaten worden gebruikt door tienduizenden Nederlanders - Terugroepactie

De apparaten voor mensen met slaapapneu die Philips wereldwijd terugroept wegens gezondheidsrisico's, worden ook in Nederland veelvuldig gebruikt. De ApneuVereniging schat dat zeker tienduizenden Nederlanders de apparaten gebruiken. 'We gaan ervan uit dat er snel een oplossing komt', zegt voorzitter Gerjan Heuver van de patiëntenvereniging.

Philips maakte maandag meer informatie bekend over problemen met de zogeheten DreamStation-apparaten én met een bepaald type beademingsapparatuur. Onderaan deze pagina over de terugroepactie zijn de specifieke apparaten te vinden. In totaal heeft het bedrijf wereldwijd 3 tot 4 miljoen apparaten verkocht die hersteld of vervangen moeten worden. Het gaat vooral om de apparaten met maskers die mensen 's nachts dragen om slaapapneu te voorkomen.

Chemische dampen en inademen van deeltjes foam

De gezondheidsrisico's waar Philips voor waarschuwt, worden veroorzaakt door geluiddempend schuimrubber dat in de apparaten is verwerkt. Daarvan kunnen deeltjes loslaten die 'ingeslikt of ingeademd kunnen worden door de gebruiker', meldde het bedrijf. Ook kunnen er dampen met bepaalde chemicaliën van afkomen. In het ergste geval kunnen foamdeeltjes en dampen mogelijk leiden tot een verhoogde kans op kanker of tot vergiftiging. Ook hoofdpijn, ademhalingsproblemen, irritaties en ontstekingen kunnen voorkomen. 'Het is een heel vervelend probleem, dat is duidelijk', zegt de woordvoerder van Philips. 'Wij vinden dit ook verschrikkelijk.'

Philips heeft geen aanwijzingen dat door de problemen mensen zijn overleden. Volgens de multinational zijn over 0,03 procent van het verkochte aantal apparaten meldingen gedaan. Uitgaande van 4 miljoen exemplaren zijn dat ruim 1300 meldingen.


Lees verder via de link:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/r ... erlanders/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Risicovolle Philips apneu-apparaten worden gebruikt door tienduizenden Nederlanders

Bericht door Tammy » 16 jun 2021, 14:18

Mijn vriendin attendeerde mij paar dagen geleden hier al op omdat mijn man zo’n apneu-apparaat heeft.
Gelukkig niet van Philips dus geen probleem voor hem.
Maar ik vraag mij af hoe mensen die wel dat apparaat hebben van Philips dit nu gaan oplossen.
Want je kan eigenlijk niet meer zonder dat apparaat slapen.

Ik hoop dat er voor deze mensen heel gauw iets anders komt , bijvoorbeeld ander merk en snel ook.
Want dit is echt noodzakelijk voor deze mensen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie