Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door univers » 20 aug 2021, 10:18

Dus nogmaals, mij verbaasd het dus echt niet dat de Taliban de macht zo snel heeft overgenomen.
En dat allemaal met personenauto's.
Waar waren de tanks van het Afghaanse leger ?
Is allemaal een vooropgezet plan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door gouwepeer » 20 aug 2021, 10:29

Fenna schreef:
20 aug 2021, 08:35
Dat het Afghaanse leger zo snel is overgelopen naar de Taliban komt omdat ze nooit echt tegen de Taliban waren.
Ze hebben altijd sympathieën gekoesterd.
Vandaar dat heel veel Afghaanse militairen het land zijn ontvlucht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 20 aug 2021, 10:55

Er zal nog veel geanalyseerd worden hoe het zover heeft kunnen komen dat het Afghaanse leger zo makkelijk heeft opgegeven.
Want wat er is gebeurd is bizar te noemen.
Ondertussen haalt Nederland zijn mensen op.
Tenminste men probeert het…

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Defensie haalt 53 evacués uit Afghanistan, onder wie één Nederlander.

Vannacht is opnieuw een Nederlandse evacuatievlucht uitgevoerd vanuit de Afghaanse hoofdstad Kabul. Daarbij werden 53 passagiers, onder wie één Nederlander, meegenomen. Dat meldt het ministerie van Defensie.

De vlucht werd uitgevoerd met een C-130-toestel. Defensie heeft twee van deze toestellen beschikbaar voor evacuatievluchten, maar eentje daarvan is momenteel defect. Nederland evacueert niet alleen Nederlanders uit Afghanistan, maar ook Afghanen die de Nederlandse missie in het land hielpen en nu gevaar lopen.

Er is ook een MRTT, een tank- en transportvliegtuig, onderweg naar Schiphol met aan boord zo'n 180 mensen, meldt Defensie nog. Meer details over de inzittenden had het ministerie nog niet. Het Nederlandse toestel wordt rond 15.30 uur verwacht op Schiphol.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... s-afghanen

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Fenna » 20 aug 2021, 11:12

univers schreef:
20 aug 2021, 10:18
En dat allemaal met personenauto's.
Waar waren de tanks van het Afghaanse leger ?
Is allemaal een vooropgezet plan.
Natuurlijk is dit een vooropgezet plan.
Hoe bedoel je personen auto's?
De Taliban rijdt nu in het nieuwe materiaal wat achter is gelaten omdat het te duur was om terug te halen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Fenna » 20 aug 2021, 11:14

gouwepeer schreef:
20 aug 2021, 10:29
Vandaar dat heel veel Afghaanse militairen het land zijn ontvlucht.
Meerderheid is gewoon overgelopen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 20 aug 2021, 11:26

Taliban schieten familielid Duitse journalist dood in zoektocht naar redacteur.

De Taliban hebben in Afghanistan een familielid van een journalist van de Duitse omroep Deutsche Welle doodgeschoten. Een ander familielid is zwaargewond geraakt, meldt de omroep. De moslimextremisten waren bezig met een zoektocht naar de journalist.

De journalist werkt volgens Deutsche Welle tegenwoordig in Duitsland. De Taliban zochten hem echter in Afghanistan en doorzochten huizen. Meerdere familieleden van de journalist wisten te ontkomen, maar zijn nu op de vlucht voor de jihadisten.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/media/6152307/taliban ... cteur.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De klopjachten zijn begonnen.
Vreselijk allemaal. :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door herman50 » 20 aug 2021, 12:12

nou daar ben ik het eens mee eens Fenna.. chapau..
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Fenna » 20 aug 2021, 12:30

Horrorverhalen over Taliban stapelen zich op: ’Terroristen martelen en moorden erop los’
Kopt de Telegraaf.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1184362 ... n=whatsapp
Premium.
-------------
Wel eens gehoord van taqqyia?
Dat is betekend in de islam, liegen en bedriegen om je zin door te drijven alles ten behoeve van de islam en het welzijn van de moslim.
In de islam is het niet toegestaan om te liegen tegen geloofsgenoten, maar alles wat geen islam aanhangt, mag belogen en bedrogen worden en dat doet de Taliban nu en het westen trapt er vol in.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door herman50 » 20 aug 2021, 14:44

dus net zoiets als ik zonet zag ergens ,,een onderschrift ..op vliegveld heersen chaotische taferelen,, ...je zag een groep mensen staan te staan en verder niks dus chaoties ,,ja in hun bovenkamer misschien
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 20 aug 2021, 15:09

In hun bovenkamer Herman50 ? :roll:
Zei iemand dat onder een artikel ergens op internet of zeg jij dat ?
Ik kan dat niet goed opmaken uit je bericht.
Want er is wel degelijk chaos daar.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 21 aug 2021, 19:32

Foto van marinier met baby in Kabul gaat de wereld over.

KABUL - Een marinier van het 24e marinekorps van de Verenigde Staten is gefotografeerd toen hij vrijdag een baby probeerde te kalmeren op het vliegveld bij Kabul, tijdens een evacuatie. Het beeld is ontroerend, en gaat de hele wereld over.

Amerikaanse militairen krijgen hulp van onder meer Amerikaanse mariniers om de evacuatieoperatie in Afghanistan te begeleiden.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2339355 ... ereld-over




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat een mooie foto.
Gelukkig een beeld van menselijkheid in die hel daar.
Dit kindje gaat het redden, hopelijk mag zijn moeder en vader en eventuele broertjes en zusjes ook mee op de vlucht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 22 aug 2021, 08:08

Afbeelding

CDA'er Boswijk heeft contact met grote groep Afghanen: 'Haal ze thuis op'

CDA-Kamerlid Derk Boswijk ziet met lede ogen aan dat het Nederland maar niet lukt om grote groepen mensen uit Kaboel te evacueren. Hij uit scherpe kritiek op het Nederlandse beleid. "Hoe is het mogelijk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken onbereikbaar is?"

Het is zaterdagochtend zes uur. Derk Boswijk wordt vanuit Kaboel gebeld via Facetime. Een groep vrouwen die werkt bij Nederlandse hulporganisaties staat bij het hek van het vliegveld in Kaboel. Ze willen graag naar binnen. Ze staan op de lijst van de Nederlandse regering en zouden dus zonder problemen doorgelaten moeten worden. Bij de ingang staat een Amerikaanse soldaat.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/strijd-in-afghanistan ... is-op.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als je het artikel leest schaam je je kapot over het Nederlandse beleid daar.
Ik mag toch hopen dat dit consequenties heeft voor Kaag en Bijleveld .
Totaal incapabel voor hun functie.
Dit is een schande voor dit land dat dit gebeurt.
Wat moeten die mensen daar vreselijk bang zijn.

De Fransen halen landgenoten op in busjes met militairen voor de veiligheid in de wijken.
En wij ?
Wij zijn 63 Nederlandse militairen “kwijt” en men kan geen contact maken met het ministerie van Buitenlandse Zaken ?
Mijn hemel dit is echt niet te geloven. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Witte wel » 22 aug 2021, 11:37

Dat komt omdat men meer bezig is met milieukwats en farmaceutische verdienmodellen dan daadwerkelijk zaken goed te organiseren. Ik heb al vaker geschreven dat onze politici geen politiek bedrijven zoals het zou moeten maar commerciele belangen behartigen. Een minister van defensie heeft nog nooit een wapen in de hand gehad, een minister van volksgezondheid heeft totaal geen medische achtergrond of kennis.
En nederland hanteert een enorm hoog verdienmodel wat ons veel welvaart brengt. Deze welvaart kent ook een keerzijde.
Het defensie apparaat is in nederland altijd een ondergeschoven kind geweest en dat zal met ons huidig politiek bestel niet veranderen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 22 aug 2021, 11:47

Ik heb nooit begrepen Witte wel de bijvoorbeeld bezuinigingen op defensie.
Je hoort je land op sterkte te hebben op dat gebied.
Het schijnt dat Nederland nooit iemand uit het leger op die ministerpost zet ivm met een soort van niet neutrale blik of belangenverstrengeling.
Ik schrijf dit niet helemaal goed maar iets in die strekking heb ik ooit jaren geleden gelezen.
Maar weet niet of het klopt en kan er niks over vinden nu.

Weet iemand dat wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Witte wel » 22 aug 2021, 12:06

Als op de post minister van defensie een persoon komt te staan met een militaire achtergrond dan gaat dit ministerie teveel geld kosten. Dat is niet de bedoeling. Hier in nederland huurt men liever een leger duur in dan het zelf uit te voeren. Daarvoor heeft een minister op deze post geen militaire kennis nodig maar economische vaardigheden of een leuk snuitje. Zo werkt de politiek hier nu eenmaal. Het maakt daarom ook niet uit op wie je stemt bij verkiezingen. Het traject is al lang tevoren bepaald.
Als we het hebben over een neutrale blik. Nederland zit overal op de wereld met de neus tussen en pikt overal een graantje mee, dus zo neutraal is ons nederland niet. Het betreft hier ook geen eenheid maar een systeem. Onze samenleving is een systeem en om dit systeem hoog te houden wordt het volk vele zaken voor gehouden. Dat geldt ook voor de vrijheid van meningsuiting, wat gezien wordt als belangrijkste goed bij democratie, wat in principe de werkelijke weerstand op besluit tegen houdt. Het zijn systemen, toegepast om een type samenleving te laten bestaan. De betrokkenheid in het systeem is van groot belang echter deze betrokkenheid voorziet niet in het kunnen wijzigen van het systeem. Daar zijn weer andere machten voor nodig.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Fenna » 22 aug 2021, 13:01

Tammy schreef:
22 aug 2021, 11:47
Je hoort je land op sterkte te hebben op dat gebied.
Het schijnt dat Nederland nooit iemand uit het leger op die ministerpost zet ivm met een soort van niet neutrale blik of belangenverstrengeling.
;P!
Wij zijn sitting ducks geworden, een tandeloze leeuw die zijn land niet goed kan verdedigen.
Wij hebben straks een vijand tegenover ons staan (Islam) die ons straks met twee vingers in de neus kan innemen omdat wij veel te soft zijn geworden en zij niet.
Bij hen telt het recht van de sterkste en zij zullen niet door hun rijkdom of wapens, maar door hun gedrevenheid ons kunnen overwinnen.
Wij (Westen) denken dat zij toe rede vatbaar zijn, maar dat zijn ze niet, zie maar wat er in Afghanistan gebeurt.
Ik heb mij verdiept in de islam omdat ik dankzij die korte lontjes van de moskee in mijn buurt genoeg narigheid van ze heb ondervonden, ik heb daar al vaker over gepost.
Dat was voor mij de aanzet om mij er in te verdiepen en geloof me, ze hebben niets goeds met ons voor.

Wij hebben de gulden regel "wat gij niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet" terwijl zij de dood verheerlijken.
Wij moeten onze eigen grenzen en cultuur sterker gaan verdedigen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Fenna » 22 aug 2021, 13:09

Witte wel schreef:
22 aug 2021, 12:06
een minister op deze post geen militaire kennis nodig maar economische vaardigheden of een leuk snuitje. Zo werkt de politiek hier nu eenmaal. Het maakt daarom ook niet uit op wie je stemt bij verkiezingen. Het traject is al lang tevoren bepaald.
;P!

Dat wij de Islamistische landen niet teveel in de weg leggen heeft economische belangen.
OLIE!
Zie de resolutie van Straatsburg.
https://gerard1945.wordpress.com/2017/0 ... amisering/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Witte wel » 22 aug 2021, 13:47

Culturen kunnen enkel blijven bestaan mits het culturele gebruik onbevlekt blijft. Een multiculturele samenleving kan perfect functioneren, voorbeelden hiervan zijn te noemen en heb ik reeds eerder beschreven, tot het moment dat twee of meerdere culturen elkaar overlappen. Het kan zo goed samengaan. Het materialisme en kapitalisme maakt dit onmogelijk en is wel het systeem van de westerse wereld. En ook de islamitische volkeren worden in de toekomst slaven van het westerse kapitalisme. Voor dit kapitalisme is een volk waar de geletterdheid gemiddeld laag ligt erg gunstig.
De olie mag dan nu belangrijk zijn maar er staan reeds voldoende alternatieven achter de deur en als die toegepast gaan worden zal het islamisme de kop in worden gedrukt en heeft de gevestigde orde alsnog het doel bereikt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80559
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Tammy » 22 aug 2021, 14:00

Witte wel, ik ben denk ik in de war ben met de topgeneraals in Amerika.
Die mogen normaal gesproken niet die functie bekleden .

Hier een stukje uit een artikel wat ik vond:
De benoeming van Austin is niet onomstreden. Het is ongebruikelijk dat een voormalige hoge officier die carrière heeft gemaakt in de krijgsmacht, het Pentagon leidt. President Trump brak met deze traditie door oud-mariniersgeneraal James Mattis te benoemen als Defensie-minister. Gewoonlijk worden voormalige burgerfunctionarissen van het Pentagon, Congresleden of oud-politici benoemd op deze belangrijke post.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b30f536c/

Zoals jij het beschrijft Witte wel is het toch een slechte zaak hoe de politiek in Nederland werkt op het gebied van defensie.
Hoe kom jij tot deze conclusie ?
Heb jij daar bronnen van ?
Nederland, het land waar men met pang pang roepend moest oefenen, jeetje wat beschamend toch.

Ik heb jouw verhalen toendertijd gelezen Fenna.
Dat is niet mis wat jij hebt meegemaakt.
Het oosten en het westen zijn in mijn ogen twee compleet andere werelddelen.
En die samenwerking is heel moeilijk.
De verschillen zijn gewoon heel groot.
En Afghanistan is een harde les denk ik voor het westen.

De tijdzones liggen zo ver uit elkaar.
En dan heb ik het niet over een dagwekker.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nederland laat Afghaans personeel aan lot over, andere landen veel ruimhartiger

Bericht door Witte wel » 22 aug 2021, 14:11

Over de nederlandse politiek heb ik tientallen boeken gelezen met hele reële analyses. Daarnaast diverse lectuur en publicaties. En daarnaast ook de eigen ervaring die ik heb opgedaan op politiek gebied. Dat zou teveel zijn om hier ff neer te zetten. Via mijn sport die ik beoefen heb ik ook enkele contacten bij defensie waar ik ook diverse informatie van heb.
Maar het systeem werkt in grote lijnen zoals ik het omschrijf Tammy.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie