VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door univers » 27 sep 2021, 12:42

Afbeelding
VN-secretaris-generaal António Guterres bekritiseerde "miljardairs die joyriden naar de ruimte terwijl miljoenen honger lijden op aarde" tijdens een toespraak op de Algemene Vergadering van de VN op 21 september. Credit: UN Photo/Cia Pak

WASHINGTON – De secretaris-generaal van de Verenigde Naties heeft ruimtetoerisme op één hoop gegooid naast corruptie en verlies van vrijheden als onderdeel van een “kwaal van wantrouwen” waarmee de wereld wordt geconfronteerd, een ander teken van de terugslag in sommige kringen tegen particuliere bemande ruimtevluchten.

In een toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 21 september noemde secretaris-generaal António Guterres "miljardairs die joyriden naar de ruimte" als een van de symptomen van groeiend wantrouwen dat de wereldbevolking heeft jegens regeringen en andere instellingen.

“Tegelijkertijd verspreidt zich een andere ziekte in onze wereld van vandaag: een kwaal van wantrouwen”, zei hij, nadat hij de pandemie en de klimaatcrisis had genoemd. Dat omvatte, zei hij, wanneer mensen "miljardairs zien joyriden naar de ruimte terwijl miljoenen honger lijden op aarde."

Lees verder : https://spacenews.com/un-secretary-gene ... -to-space/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80645
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Tammy » 05 okt 2021, 09:45

Ik wilde hier nog op reageren.
Deze generaal António Guterres kan beter zijn aandacht richten op gebieden die bekend staan om hun honderd jarende bekende moeilijke klimaat.
En ik bedoel daarmee de grote droogtes waardoor oogsten mislukken en overstromingen enz.
Kortom gebieden waar je elk jaar moet afwachten welke ramp zich nu weer voltrekt.

En deze man kan dan beter investeren in geboortebeperking in die landen.
De bevolking eindelijk eens leren dat twee kinder mondjes voeden iets makkelijker gaat dan 8 of 10 kinder mondjes voeden .
In plaats dat hij klaagt over miljardairs die deze ruimtevluchten maken.
En ja ik weet dat het niet makkelijk zal zijn door cultuur en tradities enz, maar eens moet men toch eindelijk eens daarmee beginnen.
Zodat kleine kinderen niet meer die afschuwelijke hongerdood sterven.

Kijk voorruit zou ik zeggen.
Deze vluchten bevatten elke vlucht een schat aan informatie hoe men dit ervaart fysiek en psychologisch.
Alle soorten mensen van dik tot dun , van jong tot oud enz kunnen deze tripjes doen als ze rijk zijn.
En eens ook voor minder rijke mensen.
Maak een database aan en noteer alle gegevens.
Zodat men dit mee kan nemen op toekomstige ruimtevluchten naar Mars en verder.
Ervaren ouderen minder last dan jongeren tijdens de gewichtsloosheid of andersom.
Wie word er onwel ( dat zal zeker ook een keer gebeuren) en wat kan men nog meer zien bij verschillende groepen ?

Naast een pleziertocht van wat het al is ( niks mis mee ) maak er ook een medisch/psychologisch ruimtevaart onderzoek voor burgers mee.
Want naast afgetrainde astronauten gaan eens burgers ook lange ruimtereizen maken.
Alle eerdere verkregen info is dan welkom, want bij een ramp op aarde moet men die kunnen , halsoverkop de aarde verlaten.
Dit soort burgervluchten kunnen daarbij misschien helpen op medisch/psychologisch vlak of wat dan ook bij een verblijf in de ruimte.

Ik heb het over een toekomst waarin we gigantische ruimtevaartuigen hebben waar veel mensen in kunnen.
En die tijd komt er eens.
Een deel kan dan weg bij een ramp.

Dus meneer António Guterres , hou op met uw kritiek en focus op wat ik eerder aankaartte zou ik zeggen.
Daar is meer behoefte aan dan kritiek op deze ruimtevluchten .
Maar goed, dat is zoals ik het zie.

Dit wilde ik nog even vertellen in deze topic van Univers.
Beetje laat maar het staat er nu. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Kristof Piessens » 05 okt 2021, 17:43

Ik zou dat meer nuancerend willen houden, eens wil men de ruimte in, dat kan, maar deze ruimte is geen eigendom van de mens, dat er ruimte toerisme gaat ontstaan dat enkel exlcusief weg is gelegd voor de rijken der aarde gaat op een moment ook tegen de borst stoten, maar als je als mens het op aarde niet op orde hebt waarom claim je de ruimte dan als oplossing voor de schijnbaar 'onoplosbare' problemen ?
Een ramp zal niet voor de komende jaren aan de orde zijn, want de reden waarom er geen ramp zal gebeuren ligt in de toestemming om de ruimte te gebruiken en hiermee de deur te openen naar ruimte - kolonisatie en het daaraan gekoppelde claimgedrag van de mens alsof de ruimte ook van hen is, neen, het zal maar pas mogelijk zijn als de mens zich verantwoordelijk weet te gedragen op gebieden waartoe zijn/haar deel op rust, al de rest is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ofwel richt men zich op hoe het straffen en belonen kan hervormt worden ?
Iedere daad dat een mens stelt in het nadeel van de mensheid zelf zal bestraft mogen worden, dan weet je dat je iemands bewustzijn niet als argument mag gebruiken om iemand te bestraffen die er helemaal niets mee te maken heeft...egocentrisme dat blinde gevolgen kent, heeft zijn grondslag ook in de verantwoordelijkheid voor elkaar en samen, het probleem is juist dat egocentrisme de zaak van de ruimtetoerisme absoluut niet dient.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door herman50 » 06 okt 2021, 07:39

als al die ego eigenheimers al dat geld eens in een potje hadden gestopt was er genoeg geld om vaccinaties gratis aan arme landen e mensen te geven ,maar nee ze moeten met hun nieuwe speeltjes elkaar de loef afsteken,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Vitharr » 06 okt 2021, 09:01

Tammy schreef:
05 okt 2021, 09:45
Een deel kan dan weg bij een ramp.
Joh, die hypocriet staat vooraan als de wereld bezwijkt onder o.a. hun beleid.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80645
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Tammy » 06 okt 2021, 09:21

Natuurlijk staan dat soort figuren vooraan Vitharr, ik zou verbaasd zijn als ze achteraan sluiten.
Hoe meer macht hoe meer privileges ook tijdens evacuaties.
Daarna komt het gewone volk.
Dat is de realiteit en dat zal nooit veranderen bij de mens.

Kristof, ik kan je niet volgen maar dat zal aan mij liggen .
Je hebt het over “toestemming” en ik weet niet waar je het over hebt.
Welke toestemming ?
Ook over ruimte is geen eigendom en kunnen we niet claimen of zoiets begrijp ik niet .

Onze planeet zweeft in de ruimte, we zitten daar al in.
Daarnaast gaan wij als menselijk ras anderen planeten koloniseren , te beginnen met Mars.
Die dingen gaan gebeuren.
En dat er de komende jaren geen ramp gaat ontstaan weten we niet.
Alles is mogelijk, door eigen toedoen of natuurrampen alsook gevaar vanuit kometen of wat dan ook.

Maar zo zie ik het, jouw visie is van jou.
Dat ik die niet begrijp ligt aan mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door univers » 06 okt 2021, 09:42

Deze generaal António Guterres kan beter zijn aandacht richten op gebieden die bekend staan om hun honderd jarende bekende moeilijke klimaat.
En ik bedoel daarmee de grote droogtes waardoor oogsten mislukken en overstromingen enz.
Kortom gebieden waar je elk jaar moet afwachten welke ramp zich nu weer voltrekt.
Hebben wij als mens geen zeggenschap over, de natuur regelt het zelf wel.
En deze man kan dan beter investeren in geboortebeperking in die landen.
De bevolking eindelijk eens leren dat twee kinder mondjes voeden iets makkelijker gaat dan 8 of 10 kinder mondjes voeden .
Onbegonnen werk, water naar de zee dragen.
Ik heb het over een toekomst waarin we gigantische ruimtevaartuigen hebben waar veel mensen in kunnen.
Dan zal eerst de menselijke genen aangepast moeten worden, nu is het lichaam ongeschikt voor de ruimte.

Maar ik ben het wel eens met je visie, het gaat enkel nooit lukken, is de mens te egoïstisch voor.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80645
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Tammy » 06 okt 2021, 10:17

Univers schreef :
Hebben wij als mens geen zeggenschap over, de natuur regelt het zelf wel.
Daar heb je helemaal gelijk in , maar ik bedoelde daarmee dat die man daar moet kijken om geboortebeperking te promoten.
In dat soort gebieden, dat bedoelde ik en heb ik niet duidelijk opgeschreven.
Ik blijf hopen dat het eens lukt daar .
Dan zal eerst de menselijke genen aangepast moeten worden, nu is het lichaam ongeschikt voor de ruimte.

Maar ik ben het wel eens met je visie, het gaat enkel nooit lukken, is de mens te egoïstisch voor.
Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk ook gaan gebeuren.
Of door technologie die we hebben dan in de toekomst of door nieuwe geboortes op andere planeten door middel van evolutie zeg maar qua veranderingen in het menselijke lichaam.
Tot die tijd pakken we ons in met beschermde materialen.

Ik denk dat het ons gaat lukken Univers. :wink:
Het word een moeilijke weg maar we gaan het uiteindelijk redden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door univers » 06 okt 2021, 10:29

Het word een moeilijke weg maar we gaan het uiteindelijk redden.
Op hoop van zegen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80645
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Tammy » 06 okt 2021, 10:39

Yep Univers. :grin:
Jammer dat ik het niet kan aanschouwen tegen die tijd.
Te vroeg geboren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door herman50 » 07 okt 2021, 07:23

nee blijf liever met m´n twee onderdanen op dees aardkloot,,geen gedoe ....hoef t ook niet te zien of weten wat der gebeurt
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80645
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VN-secretaris-generaal bekritiseert "miljardairs die joyriden naar de ruimte"

Bericht door Tammy » 07 okt 2021, 08:54

Dat kan Herman50 dat je er zo over denkt. :grin:
Ikzelf denk al 50 jaar na hoe de mens verder gaat in de verre toekomst.
Vind ik leuk om over na te denken en de voorbereidingen daarvan te zen in de ruimtevaart.
Ieder zijn ding beste kerel. :hands: .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie